Képes Újság, 1974. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)
1974-07-06 / 27. szám
. Az ember hatalmas vállalkozásokkal igazítja magához a természetet. Ma már hegyek omlanak, folyók elterülnek, mocsarak szikkadnak ki és tavak születnek a parancsára. Nem is kell messze menni, hogy bepillanthassunk ebbe tudatos teremtésbe: elég végigutazni a Tisza völgyén - Tiszalöktől Kisköréig, onnan meg Törökbecséig. Kedves folyónk sodrása ember alkotta műveken fut át, hogy szolgáljon bennünket, dolgozzon nekünk természetes erejével, áramot csiholjon, tóvá szelídüljön, mezőket öntözzön és hajókat cipeljen. Katonás rendben sorakoznak már a vízlépcsők a Tiszán: fönt kettő dolgozik, a csongrádi tájra most álmodják a tervezők a harmadikat, Szeged és Titel között, úgy középtájt pedig a munka legközepén tartanak jugoszláv szomszédaink. Törökbecsére (Novi Becsei), a nagy építkezés színhelyére mentünk szomszédolni, hogy meglássuk az Alsó-Tisza arculatának közeli változását, az ember alkotta mű roppant szerkezetét, mielőtt a betont körülölelné a víz. Egy óriási katlan látszik a gátról. A Tiszából szakították ki, a víztől rekesztették el, medernyi szélességben, és több száz méter hosszúságban. Előbb a medret kiszélesítették, azután valósággal elfelezték, és „acélkerítéssel” fogták körül a vízlépcső helyét. Gátat építettek a mederbe, s aztán emberek és gépek ereszkedtek a sárba, hogy munkahelyet csináljanak maguknak, 15—20 méterrel a vízszint alatt. Hiszen a vízlépcső alapja még öt méterrel az egykori mederfenék alatt nyugszik. Félelmetes, ám nagyszerű látvány: körül a víz, a mesterséges gát acéllemezei zengenek a sodrásban, középen pedig már négy betonkapu és a hajózsilip szürke betontömbjei emelkednek a magasba. Egy-egy nyílás 24 és fél méter. S minthogy már négy épült meg és mellettük balról a hajózsilip, könnyű kiszámolni, hogy több mint 120 méterre merészkedtek be zárógátjukkal a mederbe! Hamarosan fordul egyet a becses kép: nemsokára ezeken a zsilipeken fut majd át a Tisza, s a jobb oldalon „falazzák el” a vizet, hogy itt is megépíthessenek három duzzasztó kaput. Aleksander Velicki, a nagyszerű munka fiatal főmérnöke és Nikola Milovanovics, a középbácskai vízügyi szervezet igazgatója fogyhatatlan türelemmel válaszol a kérdéseinkre. Az építkezést 1970 végén kezdték a mederszélesítéssel meg a körgát építésével, s két éve láttak az alapozáshoz. Most már csak fél esztendő, s a jelenlegi építkezés helyét újra elfoglalja a víz, hogy a másik oldalon mindent elölről kezdjenek. Itt három nyílás készül, s 1976 elejére csaknem 200 méteres szélességben teljes lesz a mű. Velicki főmérnök teljes hoszszában ismeri a Tiszát. Tanulmányozta a kiskörei építkezést, sokszor járt ott, és sokszor fogadott magyar szakembereket ő is. Állandó konzultáció, folyamatos tapasztalatcsere volt és van a jugoszláv és a magyar szakemberek között, bár másmás módszert választottak az építkezéshez. Kiskörén új medret nyitottak — itt a régiben dolgoznak. Az együttműködés mindig példásan baráti. A szegedi vízügyi szakemberekkel pedig szinte mindennapos a kap A BECSEI V12 Betonozás a Tisza medrében