Képes Újság, 1979. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1979-07-07 / 27. szám

Amíg a Budapesti Műszaki Egyetem felé közeledtem, az járt a fejemben, vajon mikor is kezdett el az ember szervezni. Aztán meg arra gondoltam, ta­lán azóta ember, amióta szer­vez, vagyis valójában akkor vált emberré, amikor két lábra állt és mellső lábait két kezeként kezdte használni. Lehet, hogy 50—100 ezer évvel ezelőtt nem gondolt egyetlen ősünk sem ar­ra, hogy amikor apró, hegyes köveket pattint, majd ezeket az éles kődarabokat egy bot vé­gére kötözi és így szerzi meg élelmét, ezzel saját munkájának a technikai feltételeit szervezi meg. Egyszóval a szervezés — az ésszerű tevékenység — olyan régi, mint maga az ember. A szervezés ma már éppen olyan munka, mint bármi más, éppen úgy meg lehet és meg is kell tanulni. Amikor erről beszélgettem dr. Ladó Lászlóval, a Budapesti Műszaki Egyetem Ipari Üzem­­gazdaságtan Tanszékének veze­tőjével, az derült ki, hogy szer­vezésre specializált mérnökök képzésének gondolata már a század elején felmerült ha­zánkban, de a gyakorlatban csak 1974. óta folyik.­­ Ez a körülmény, sajnos, azt jelenti, hogy a szocialista gazdálkodás nehézségei között kezdettől megtalálhatók a ve­zetés ilyen irányú gondjai is — mondotta Ladó László. — A szervezésre specializált szakem­berek képzését sokan ellenez­ték, mondván, hogy a szerve­zéshez nemcsak szakmai isme­ret szükséges, hanem élettapasz­talat is. Ezért jobb lenne a már diplomával rendelkező mérnö­köket, közgazdászokat stb. ki­egészítő képzésben részesíteni. A kérdés azonban másképpen is megközelíthető. Például: lehet­­­ orvosokat képezni úgy, hogy friss diplomával a zsebben, esetleg idősebb kolléga segítsé­ge nélkül is tudjanak gyógyí­tani? A válasz: igen. Számos tapasztalatunk arra utal, hogy szervezőket lényegében ugyan­azzal a hatásfokkal lehet képez­ni, mint más diplomásokat. En­nek alapvető oka, hogy a szer­vezésben a módszerek ismerete ma már meghatározóbb, mint az egyéni rátermettség. A módszerek pedig oktathatók. Tanszékünk 1974. óta felelős az úgynevezett „Termelési rendszer szak”-ért, amely a Budapesti Műszaki Egyetemen a szervezésre specializálódó gé­pészmérnököket képzi. Karunk hallgatói két és fél évig a mér­nöki munka közös alapismere­teit sajátítják el, a III. évfo­lyam második félévétől kezdő­dik meg a szakirányú oktatás, amelynek eredményességét vég­zett hallgatóink a gyakorlati életben bizonyítják. Az idén például 27 hallgatónk végez, ebből 17 már előre szerződött valamilyen vállalathoz, a fenn­maradó 10 fő számára 120 pá­lyázati meghívás érkezett az egyetemre. A legnagyobb igény a kohó- és gépipar területén van, de emellett még 11 nép­­gazdasági ágazat jelentett be igényeket.­­ Ez a nagy igény az oktatás jó színvonalát is mutatja, de ugyanakkor azt is bizonyítja, hogy a vállalatok nem akarnak „lemaradni" arról a lehetőség­ről, amit a szervező szakember munkába állítása jelent.­­ A nagy érdeklődés szerin­tem is annak tulajdonítható, hogy a vállalatok felismerték: a szervezettség iránti igény nem értelmezhető csak etikai elvárásként, erről nem elég csak beszélni, nem elég csak egyszer (esetleg külföldi segít­séggel­ egy munkaszalagot jól beállítani, hanem kimondottan olyan szakmai tevékenységről van szó, amelyhez ugyanúgy szükségesek sajátos ismeretek, illetve szakemberek, mint pél­dául gépek, utak, hidak megter­vezéséhez. Gyakorlatilag nincs olyan vállalat, gazdaság, szövet­kezet, amelynek ne kellene foly­ton újítania, mégpedig nemcsak a termékek területén, hanem mindinkább a munkamódsze­rek területén is. Az új terme­­lőberendezések „többet tud­nak”, mint a régiek, de általá­ban drágák. Gazdaságos kihasz­nálásuk jól szervezett munka nélkül lehetetlen. Lényegében ugyanez vonatkozik korunk egyik nagy technikai vívmányá­ra, a számítógép alkalmazására is. A sokrétű szervezési munka ellátásához a szervezéshez értő, azt irányítani tudó vezetők, s a nem vezetői szintű részleteket is ismerő, különféle alapképzett­ségű szakemberek szükségesek. Ha eddig a mi oktatásunkból adódóan csak mérnökökről volt szó, ez korántsem jelenti azt, hogy csak szervezőmérnökökre van szükség. Ellenkezőleg, jó eredmény akkor érhető el, ha a szervezést olyan csoportok végzik, amelyek tagjai szerve­zésre specializált közgazdászok, mérnökök, szükség szerint pszi­chológusok, szociológusok, orvo­sok, matematikusok, és a mun­kába mindig bevonják az érin­tett munkásokat, alkalmazotta­kat is. Oktatási tevékenységünk mellett mi is végzünk — rész­ben hallgatóinkkal együtt — vállalatoknál szervezési munkát. Az új eljárások kialakítását döntően befolyásoló információ­kat gyakran munkásoktól kap­tuk meg. Nem szabad csak író­asztal mellett szervezni. — Milyen új irányok, célok, módszerek alakultak ki Magyar­­országon a szervezésre annak érdekében, hogy az elkövetke­ző években, de méginkább év­tizedekben elérjük céljainkat? — A közfelfogás szerint a szervezés alapvetően veszteség­feltáró, racionalizáló tevékeny­ség. Anélkül, hogy az ilyen jel­legű szervezési munka indokolt­ságát kétségbe vonnám, fonto­sabb az az új irány, hogy az új létesítmények, üzemek, gyárak, kereskedelmi, mezőgazdasági komplexumok tervezésével ösz­­szehangoltan előre biztosítsuk annak megvalósítása utáni szer­vezett működését. A szervező közreműködése különösen azért fontos, hogy az új létesítmény­hez kerülő, a tervezés idején még nem is ismert dolgozókat „képviselje”. A szervezés fel­adata egyszerű példával illuszt­rálható. Gyakori jogos lakossá­gi panasz, hogy tetemes ráfor­dítással készülnek el új keres­kedelmi létesítmények, ame­lyekben a vásárlók alig tudnak mozogni és az eladóknak az üzlet nem szerencsés belső ki­alakítása következtében irreális mértékű anyagmozgatást kell Vezetők önmagukról, munkájukról Beszélgetés dr. Ladó László tanszékvezető egyetemi tanárral Meg lehet-e A Csepeli Szerszámgépgyár nagy pontosságú gépek készítésére épült üzemcsarnoka Korszerű szalag az MMG Automatika Művekben

Next