Képes Újság, 1984. január-július (25. évfolyam, 1-27. szám)

1984-01-07 / 1. szám

­ Útrakelt milliók Egy világgazdasági krízis pe­riódusában vagyunk, amikor az emberek kevesebbet tudnak köl­teni az utazásra, a turizmusra, ezért megfontoltabban választják ki az utakat, azokat a helyeket, amelyeket látni akarnak, ame­lyek megérik, hogy az ember lás­sa őket. Vagyis, az egész világra jellemző, hogy megnőtt az érdek­lődés a többet nyújtó (nagyobb kényelmet, színesebb programo­kat) egyszóval több élményt adó utak iránt. A tavalyi év idegen­­forgalmi statisztikája nem tűnik kedvezőtlennek, noha a tőkés de­viza bevétel nem nőtt — hason­lóan az 1982-es évi eredményhez — most is kb 240 millió dollár. A KGST országokból származó be­vétel viszont 30 százalékkal több, összesen 270 millió transzferábilis rubel. A magyar utazási irodák nagy erőfeszítése és rugalmassága tük­röződik ebben, amint Meszlényi Géza, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke mondja. — Rákényszerülünk arra, hogy újra és újra végiggondoljuk, ho­gyan lehetne javítani a turizmu­son, a szolgáltatások színvonalán — folytatja és nem tér ki a válasz elől, amikor azt kérdezem, hogy konkrétan a Volántourist, amely­nek a szövetség elnöki tiszte mel­lett igazgatója, hogyan próbálja vonzóbbá tenni az utazásokat. — Mi is abból a jogos igény­ből indulunk ki,­­hogy az utas azt várja: szervezettebb legyen, jobb legyen az ellátás, és lehetőleg ne emelkedjenek az árak. Persze az árakkal úgy vagyunk, ahogy tudo­másul kell vennünk ezt az évek óta tartó helyzetet, hogy minde­nütt a világon gazdasági válság van, ezért az árakat bizonyos mértékig nekünk is emelni kell. De a jó utazási iroda úgy dolgo­zik, hogy lehetőleg szinten tart­sa az árakat, esetleg még a szol­gáltatás minimális rovására is. Az 1984-es programunk összeál­lításánál figyelembe vettük azt, hogy Magyarországon a keresetek nem növekednek, utazni viszont mindenki szeret, tehát ennek megfelelően próbáltuk kialakítani az árakat. — Mennyire sikerült ez a pró­bálkozás? — Meg kell is mondanom, hogy ha nem is teljes egészében, de vannak olyan esetek, amikor ugyanolyan árakat ajánlunk, mint tavaly. Sőt, egyes utaknál talán még valamivel olcsóbban is.­­ Az utazási irodák idei prog­ramjavaslatai általában bővültek. Úgy tűnik, jobban figyelembe vették a kereseti szintkülönbsé­geket. — Ha csak a Volántourist pél­dáját említem, ez is jól tükrözi az utazási irodák szemléletét. Mi arra törekszünk, hogy a közepes jövedelemmel bírók igényeinek meg tudjunk felelni. Hadd említ­sem meg a bulgáriai utakat. Ne­künk 1100 ágyunk van egy napra a teljes idényben. A bolgár árak csak minimálisan emelkedtek, mi a színvonalat ennek ellenére nö­velni akarjuk, mégpedig szeret­nénk a nyárra magyar szakácso­kat és pincéreket levinni két-há­­rom fontosabb területre, ahol a Volántouristé az egész­­telep, ezen­kívül filmeket vetítünk, a gyer­mekeknek külön programot adunk és mindezekért nem számítunk fel semmit. Emellett szervezünk olyan túrákat­­is, amelyek nem megerőltetőek és jobban elősegí­tik egy idegen ország megismeré­sét. Ezek közül hadd említsem meg a csehszlovákiai kerékpártúrákat. Én azt hiszem, mivel a közleke­dési költség a turizmusnak igen nagy hányada, a saját erővel haj­tott kerékpár a legolcsóbb. Ez a programunk máris nagy érdeklő­dést keltett.­­ A költségek csökkentése ne­künk, utasoknak is igen fontos szempontunk. Tavaly a Volán­tourist olyan kedvezményt is nyújtott, hogy aki február 15-ig befizeti az utazás teljes össszegét, tíz százalék engedményt kap. — Ezt az idén is fenntartjuk mindazok számára, akik a szo­cialista országokba utaznak és február 15-ig a teljes összeget be­fizetik. — A Magyarországi Utazási Irodák Szövetségének tizenegy rendes tagja van, köztük az IBUSZ, az Express, a Cooptourist, a Budapest Tourist stb. és ezen­kívül van kilenc rendkívüli tagja is, amelyek főként újabban ala­kultak: az Alfatours, az IPV, a Szálloda Vállalatok, sőt felvételét kérte a Volán 20-as Vállalat is, amely igen sok turistát szállít. A kérdésem az, szükség van-e eny­­nyi utazási vállalkozóra, vagyis mennyire színesedik általuk a tu­rizmus? — A legtöbb utazási iroda más­más területet keres. Ha például összehasonlítanánk valamennyi­ük utazási programját, azonnal kiderülne, hogy ugyanazon helyre kevesen utaztatnak. Nem arról beszélek, hogy olyan különleges helyet, mint Velence, nem iktat­ják programjukba, de például a bolgár tengerpart, Ausztria vagy Lengyelország más-más területét igyekszik feltárni minden utazá­si iroda a maga turistái számára. Ugyanezt lehet elmondani a be­utazás, tehát a külföldről hozzánk érkező turisták utaztatására is. Minden iroda újat, mást akar nyúj­tani. Mi három-négy évvel ezelőtt le­adtuk egymásnak a partnereink listáját, ki kivel tartja a kap­csolatot, hogy a másik utazási iroda ne oda menjen. Azt tudni kell, hogy a nyugati országokban a mienknél sokkal több iroda működik. Ausztriában például körülbelül 350 utazási iroda van. Tehát nem szükséges, hogy min­denki ugyanazokat keresse fel. Hozzáteszem: hiába mondjuk azt, hogy Ausztria és Nyugat- Németország a legnagyobb part­nerünk, azért ott vannak olyan Pálmafák, ódon városok, a tenger... amelyek legjobban vonzzák a magyar turistákat Meszlényi Géza, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke

Next