Képes Újság, 1984. január-július (25. évfolyam, 1-27. szám)
1984-01-07 / 1. szám
Útrakelt milliók Egy világgazdasági krízis periódusában vagyunk, amikor az emberek kevesebbet tudnak költeni az utazásra, a turizmusra, ezért megfontoltabban választják ki az utakat, azokat a helyeket, amelyeket látni akarnak, amelyek megérik, hogy az ember lássa őket. Vagyis, az egész világra jellemző, hogy megnőtt az érdeklődés a többet nyújtó (nagyobb kényelmet, színesebb programokat) egyszóval több élményt adó utak iránt. A tavalyi év idegenforgalmi statisztikája nem tűnik kedvezőtlennek, noha a tőkés deviza bevétel nem nőtt — hasonlóan az 1982-es évi eredményhez — most is kb 240 millió dollár. A KGST országokból származó bevétel viszont 30 százalékkal több, összesen 270 millió transzferábilis rubel. A magyar utazási irodák nagy erőfeszítése és rugalmassága tükröződik ebben, amint Meszlényi Géza, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke mondja. — Rákényszerülünk arra, hogy újra és újra végiggondoljuk, hogyan lehetne javítani a turizmuson, a szolgáltatások színvonalán — folytatja és nem tér ki a válasz elől, amikor azt kérdezem, hogy konkrétan a Volántourist, amelynek a szövetség elnöki tiszte mellett igazgatója, hogyan próbálja vonzóbbá tenni az utazásokat. — Mi is abból a jogos igényből indulunk ki,hogy az utas azt várja: szervezettebb legyen, jobb legyen az ellátás, és lehetőleg ne emelkedjenek az árak. Persze az árakkal úgy vagyunk, ahogy tudomásul kell vennünk ezt az évek óta tartó helyzetet, hogy mindenütt a világon gazdasági válság van, ezért az árakat bizonyos mértékig nekünk is emelni kell. De a jó utazási iroda úgy dolgozik, hogy lehetőleg szinten tartsa az árakat, esetleg még a szolgáltatás minimális rovására is. Az 1984-es programunk összeállításánál figyelembe vettük azt, hogy Magyarországon a keresetek nem növekednek, utazni viszont mindenki szeret, tehát ennek megfelelően próbáltuk kialakítani az árakat. — Mennyire sikerült ez a próbálkozás? — Meg kell is mondanom, hogy ha nem is teljes egészében, de vannak olyan esetek, amikor ugyanolyan árakat ajánlunk, mint tavaly. Sőt, egyes utaknál talán még valamivel olcsóbban is. Az utazási irodák idei programjavaslatai általában bővültek. Úgy tűnik, jobban figyelembe vették a kereseti szintkülönbségeket. — Ha csak a Volántourist példáját említem, ez is jól tükrözi az utazási irodák szemléletét. Mi arra törekszünk, hogy a közepes jövedelemmel bírók igényeinek meg tudjunk felelni. Hadd említsem meg a bulgáriai utakat. Nekünk 1100 ágyunk van egy napra a teljes idényben. A bolgár árak csak minimálisan emelkedtek, mi a színvonalat ennek ellenére növelni akarjuk, mégpedig szeretnénk a nyárra magyar szakácsokat és pincéreket levinni két-három fontosabb területre, ahol a Volántouristé az egésztelep, ezenkívül filmeket vetítünk, a gyermekeknek külön programot adunk és mindezekért nem számítunk fel semmit. Emellett szervezünk olyan túrákatis, amelyek nem megerőltetőek és jobban elősegítik egy idegen ország megismerését. Ezek közül hadd említsem meg a csehszlovákiai kerékpártúrákat. Én azt hiszem, mivel a közlekedési költség a turizmusnak igen nagy hányada, a saját erővel hajtott kerékpár a legolcsóbb. Ez a programunk máris nagy érdeklődést keltett. A költségek csökkentése nekünk, utasoknak is igen fontos szempontunk. Tavaly a Volántourist olyan kedvezményt is nyújtott, hogy aki február 15-ig befizeti az utazás teljes össszegét, tíz százalék engedményt kap. — Ezt az idén is fenntartjuk mindazok számára, akik a szocialista országokba utaznak és február 15-ig a teljes összeget befizetik. — A Magyarországi Utazási Irodák Szövetségének tizenegy rendes tagja van, köztük az IBUSZ, az Express, a Cooptourist, a Budapest Tourist stb. és ezenkívül van kilenc rendkívüli tagja is, amelyek főként újabban alakultak: az Alfatours, az IPV, a Szálloda Vállalatok, sőt felvételét kérte a Volán 20-as Vállalat is, amely igen sok turistát szállít. A kérdésem az, szükség van-e enynyi utazási vállalkozóra, vagyis mennyire színesedik általuk a turizmus? — A legtöbb utazási iroda másmás területet keres. Ha például összehasonlítanánk valamennyiük utazási programját, azonnal kiderülne, hogy ugyanazon helyre kevesen utaztatnak. Nem arról beszélek, hogy olyan különleges helyet, mint Velence, nem iktatják programjukba, de például a bolgár tengerpart, Ausztria vagy Lengyelország más-más területét igyekszik feltárni minden utazási iroda a maga turistái számára. Ugyanezt lehet elmondani a beutazás, tehát a külföldről hozzánk érkező turisták utaztatására is. Minden iroda újat, mást akar nyújtani. Mi három-négy évvel ezelőtt leadtuk egymásnak a partnereink listáját, ki kivel tartja a kapcsolatot, hogy a másik utazási iroda ne oda menjen. Azt tudni kell, hogy a nyugati országokban a mienknél sokkal több iroda működik. Ausztriában például körülbelül 350 utazási iroda van. Tehát nem szükséges, hogy mindenki ugyanazokat keresse fel. Hozzáteszem: hiába mondjuk azt, hogy Ausztria és Nyugat- Németország a legnagyobb partnerünk, azért ott vannak olyan Pálmafák, ódon városok, a tenger... amelyek legjobban vonzzák a magyar turistákat Meszlényi Géza, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke