Kereskedelmi Szemle, 1969 (10. évfolyam, 1-6. szám)

1969-01-01 / 1. szám

FENYŐ IMRE /­­­ I A termékforgalom új rendje és a gazdasági verseny A termékforgalom új rendszerének hatására új, a vállalatok érdekeltségén alapuló kapcsolati formák alakultak ki az ipar és a kereskedelem, valamint a nagy- és kiskereskedelem között. Az A reform ii kibontakozásának útján a­z áruforgalom 1968. évi fejlődése, a piaci *ő­egyensúly és a kereskedelmi tevékenység javulása a reform eredményességét bizonyítják. A közgazdasági szabályozók általában alkalmas­nak bizonyultak arra, hogy a vállalatokat és a szövetkezeteket gazdaságpolitikánk, a népgaz­dasági terv megvalósítására ösztönözzék.­­ A belkereskedelemben érezhető leginkább a lakosság­ reagálása a gazdasági változásokra. Az áruellátás fejlődése, a fogyasztási cikkek árszín­vonalának a tervezettnél kedvezőbb alakulása, a belkereskedelmi szervek új kezdeményezései a vevők megnyeréséért, erősítették a lakosság bi­zalmát a gazdasági reform iránt. Megnőtt a bel­kereskedelem szerepe az ország költségvetési bevételeiben is. 1968-ban az ipar után a máso­dik helyen a belkereskedelem állt, a bevételek 23 százalékát adta, miután most a forgalmi adó és az árkiegészítések jelentős részét is itt szá­molják el. áruelosztás maradványai — a Kormány által elhatározott kötött forgalmú termékek kivételé­vel — már csak elvétve és „titokban” fordultak elő. Az új gyakorlat következtében az árukíná­lat időben és térben is jobban igazodott a fizető­képes kereslethez. Egyes ipari és kereskedelmi vállalatok „közös boltok” létesítésére kötöttek megállapodást. Ezek egyelőre még kevés anyagi hasznot hoz­nak, s csak kezdeti eredményeket érnek el a rek­lámozásban, a piackutatásban és a verseny élén­kítésében. Mégis nagyra kell értékelni az ilyen kezdeményezéseket. Első jelei a fogyasztók és a termelés kapcsolatai erősítésének. 1969-ben megint kevesebb a kontingensekkel és egyéb előírásokkal korlátozott termékutak száma. A Kormány 1969-re is kontingenst álla­pított meg a húsra, egyes építőanyagokra és fennmarad a „kényszerpálya” lisztben, cukor­ban és zsírban is. A fogyasztási cikkek tőkés im­portjának keretét azonban csak a konvertibilis devizában lebonyolódó forgalomra határozták meg. Tíz fejlődő országból és Jugoszláviából sza­baddá vált az importforgalom. A fogyasztási cikkek piacán az új gazdasági mechanizmus működéséhez szükséges követel­ményeket a várt hatásfokon kielégítettük azzal, hogy a kereskedelem közel tíz százalékkal ma­gasabb készlettel készült fel árreform bevezeté­sére és az ipar export lehetőségét csak az állam­közi megállapodások keretéig engedélyezték. A lakosság pénzbevételei és így vásárlóereje 1,2 százalékkal meghaladta ugyan a tervezet­tet, de a megtakarítások növekedése és az ösz­­szetételben is javuló árukínálat, a piaci egyen­súlyt erősítette. A beruházási piac ismert fe­szültségei és a fizetési mérleg — annak ellenére, hogy a tervezettel szemben előnyösebben ala­kult — még korlátokat szabtak a termékforga­lomtól várt hatások erőteljesebb kibontakozásá­nak. Ezzel függnek össze az építőanyagokkal, lakásberendezési és felszerelési termékekkel kapcsolatos ellátási gondjaink és az, hogy a tőkés import nagyobb ütemű növelése még nem lehetséges. Gátolja a gazdasági verseny kibontakozását számos ipari és kereskedelmi vállalat monopol­helyzete, amellyel nem egyszer vállalati érde­keiktől vezettetve visszaélnek. Különösen káros a helyzet ott, ahol ehhez áruhiány is kapcsoló­dik, s nincs lehetőség importtal versenyt támasz­tani. Nem egyszer ugyanaz a vállalat, mint vevő „kiszolgáltatottságát” kifogásolja a monopol­helyzetben levő eladó vállalattal szemben, más­kor viszont, mint eladó minden olyan intézkedés ellen tiltakozik, amely részére versenyt tá­maszthat a piacon. A szabályozott szocialista piac velejárója a gazdasági verseny. Azonban arra is szükség van, hogy a vállalatokat és dolgozóikat megfelelő anyagi érdekeltségi rendszer versengésre kész­tesse. Legyen érdemes kockázatot vállalni, ver­senyezni. E­ feltételek megteremtésének is csak a kezdetén tartunk. 2

Next