Kereskedelmi Szemle, 1993 (34. évfolyam, 1-12. szám)

1993-01-01 / 1. szám

HOCH RÓBERT—RADNÓTI ÉVA Az állam, a piac és a fogyasztás Nincs olyan állam, amely valamilyen mértékben szerepet ne vállalna a gazdaságban, s olyan állam sincs, amely a­ piacot teljesen ki tudná szorítani a gazdaságból. Állam és piac egymás mellett és oly­kor ellen is vesznek részt a gazdaság szabályozásá­ban. Hogy került ebbe a kettősbe a címben jelzett harmadik, a fogyasztás? Először is éppen a fogyasztással indokolhatjuk, hogy az állam és a piac mindig gazdasági páros, és soha teljesen egyik a másikat ki nem tudja szorítani a gazdaságból. Az állami szabályozás bármennyire is szeretne kiterjeszkedni, éppen a fogyasztást nem tudja teljesen hatáskörébe vonni, a fogyasztó szu­verenitása utat tör magának és piacot teremt. S a piac is azért nem tud egyeduralkodóvá válni, azért nem tudja teljesen kiszorítani az államot a gazda­ságból, mert állami beavatkozások nélkül pusztán csak a piac szabályozása alatt olyan torzulások jönnének létre a fogyasztásban, amilyeneket a tár­sadalom nem tudna elviselni. Másodszor, piacgazdaságban nemcsak az állam gazdasági szerepvállalásának szükségessége követ­kezik a fogyasztás létéből, hanem e szerepvállalás mértéke is a fogyasztás színvonalából és differenci­áltságából. Minél gazdagabb és kiegyensúlyozot­tabb a társadalom, annál szélesebb körűen tudja nélkülözni az állam gazdasági beavatkozását. Harmadszor, az állam a jövedelem-színvonal emelkedése feltételeinek megteremtésével befolyá­solja a fogyasztás volumenét, s így piacot is képes teremteni és a növekedést serkenteni. E növekedés feltétele és eredménye lehet a fogyasztás további növekedése. Ezzel erősíti a fogyasztói szuvereni­tást. De végbemehet fordított folyamat is. Az állam túlzott visszavonulása a gazdaságból teret enged negatív piaci folyamatok érvényesülésének, az ösz­tönző gazdaságpolitika elmaradása előbb-utóbb dekonjunktúrához vezet, csökken a reáljövedelmek és a fogyasztás színvonala, s a romló gazdasági helyzetben feléled az állam erőteljesebb gazdasági cselekvésének követelése. Ezt látjuk pl. ma az USA- ban, ahol a romló gazdasági helyzetben határozot­tan követelik az állam aktivitását az egészségügyi szervezet megreformálásában, s nagyobb tehervál­lalását annak fenntartásában és fejlesztésében, így vannak periódusok, amikor az állami szerep­­vállalás növekszik, s vannak, amikor csökken. Itt is valamilyen fajta ciklus érvényesül, hasonlókép­pen, mint a konjunktúra ciklusa, s mondhatnék nem is függetlenül attól. Az állam szerepvállalása és a normális piac működése Ma az állam gazdasági szerepének csökkenését hangsúlyozzák, mert a korábbi periódusban túlsá­gosan nagy volt az állami szerepvállalás. A piac­­gazdaság kiépülése feltételezi számos állami tevé­kenység megszüntetését. Ám a piac normális mű­ködése, mindenekelőtt egy növekvő gazdaság pia­cának a kiépülése, bizonyos állami funkciók meg­erősítését, sőt, újaknak a kiépítését feltételezi. Ma a gazdaság alapkérdése : mikor és mitől indul meg tartósan a GDP és a reáljövedelem (ezen belül a reálbér), valamint a reálfogyasztás legalább a la­kosság többségére kiterjedő növekedése; az infláció olyan mérséklődése, amely nem elsősorban a keres­let visszaszorítására, hanem a kínálat növekedésére épül? Ez gazdaságunk, sőt társadalmunk legfontosabb gyakorlati kérdése. Nem könnyű kérdés. A hármas feladat (növekedés—egyensúly—stabilitás) egyide­jű megvalósítása (kiváltképp számottevő külföldi segítség nélkül) a lehetetlenség határát súrolja. Vagyis nagyon gondos mérlegelésre van szükség, hogy a hármas feladat közül melyiket mennyire valósítsuk meg, mert valamennyire mind a hármat szükséges, de kellő gondosság nélkül akár mind a háromban is kudarcot vallhatunk. Az állam, a piac és a fogyasztás kapcsolata itt olyan formában je­lentkezik, hogy a gazdaság stabilizálódása, növeke­dése, s benne a fogyasztás növekedése megindulá­sának érdekében az államnak olyan gazdaságpoliti­kát kell folytatnia, amely által a piaci felvevőképes­ség növekedése ösztönzőleg hat a gazdaság fejlődé­sére, növelve a foglalkoztatottság színvonalát és megfelelő kínálat biztosításával mérsékelve az inf­lációs folyamatokat. A feladat megoldási lehetőségeinek kimunkálá­sához számos szigorúan elméleti-közgazdasági probléma elemzése, megoldása is szükséges. Elmé­letileg is kutatni kell, hogy a gazdaságpolitika mai válaszai milyen perspektívát adnak az ország jövő­jére nézve. Úgy tűnik, a mikor tekintetében a hivatalos állás­­foglalást az optimizmus jellemzi (bár állandóan prolongálódik, mikortól kezdődik a javulás). A mi­től tekintetében pedig az a vélemény, hogy előbb a pénzügyi szférában kell megzabolázni az elszaba­dult folyamatokat, s ha ez sikerült, akkor a konszo­lidáció átterjed a reálszférára is. Kétségtelen, hogy

Next