KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1873

II. Hittan-bölcselmiek - Korunk gondolkodása és a régi hit és vallás közti meghasonlás. Bellowstól angolból Kovácsi Antal.

G KORUNK GONDOLKODÁSA ÉS­­A RÉGI HIT vezetőket és gyönyöröket, semmi nehézséget sem talál ennek meg­értésében és igazolásában. Nem különben a gondatlan, önző, érzéki és léha emberek hasonlóképpen soha sem igen kedveltették a vallá­sos és kiválóan komoly emberek nyugodtságát, hitét és szokásait. Ezek folytonos szemrehányások és unalmas emlékeztetések voltak reájok nézve s feddő szentségekért kinevettetést, képmutatássali vádoltatást, megvetést kellett szenvedniök. Azonban mig ez igy folyt, az előbbi kor fiatalsága és léhasága várva várta , hogy eljöjjön az idő, midőn kénytelen lesz gondtalanságától megválni és megtérni; sőt világias és megvető érzelmeit még le is csillapíthatja szivének bensejében az igaz hit és igaz kegyesség által, melyet eddig kigú­nyolt. A tanító és tanítvány közti régi viszony világosan rajzolja azt az érzést, a­melylyel a fiatalság és könynyelműség a szabályo­zott hit és kegyesség iránt ezelőtt egy vagy két nemzedékkel vi­seltetett. Az iskolás ,gyermek, valóban, most is feljogosítva gondol­ja magát, hogy tanítójának gúnyneveket adjon, hogy tréfát űzzön vele s tanuló társai között nagy léhasággal bánjék az iskola tanítá­sával és annak minden szabályaival. Mindamellett mégis őszintén tiszteli tanítóját, hiszen benne és tanításában, és attól kimaradha­tatlan hasznot vár, készítvén magát jövendő pályájára. Ez történt atyáink vallásosságával és kegyességével is. Az emberek mélyen tisztelték a hitet, a kegyességben elöljárókat, s a hitben és gya­korlatban kitűnő szent embereket, habár a fiatalságnak megvoltak a maga igen és de kifogásai, a templombajárás iránti ellenszen­ve, az istenes életet ki is nevette, és az emberek nagyobb része valamint most is nem sokat adott a kegyesség kötelezéseire, és az áhitatossság gyakorlatára. De azon viszszásság, melyre mostan a ti figyelmeteket fel kí­vánom hívni, egészen különbözik attól a természetes ellenszegülés­től, melylyel az ifjúság a komoly gondolkodás­, a vidámság a ko­moly tárgyak­­, a jelen élvezetében elmerültek a jövő gondjai vagy a magok alsóbb rendű­ és felületesebb képességeik és érzé­seik használatához ragaszkodók, a­­magok mélyebb és nemesebb természetük ösztönzése és követelése iránt viseltetnek. Hogy a test ne készséggel és minden küzdelem nélkül hódoljon a szellemnek; hogy a gondtalanság ne könynyen változzék át komolysággá; hogy az ifjúság ne könynyen öltse fel az érett kor moráljának ruháját, vagy az érettebb évek érzelmeit és szokásait; hogy az élénk, üdes vágyakodó teremtmény, ki csak most lépett e világba, s ennek szebb

Next