KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1924

IV. Történelmiek, életiratok - Borbély István dr. : A mai unitárius hitelvek kialakulásának története. II.—IV.

5 A MAI UNITÁRIUS HITELVEK KI­ALAKULÁSÁN­AKi TÖRTÉNET® fordulni. Jósolni — úgymond Socinus — sem nem akar, sem nem tud. E levelezés (mely magyar nyelven eddig ismeretlen volt) érdekes adaléka a lengyel—erdélyi összeköttetés történe­tének. Látszik belőle, hogy Socinus nagy tekintélyét Kolozsváron még azok is elismerték, akik különben nem mindenben értettek vele egyet. Spangenberg Kolozsvárról való eltávozása után is fenntartotta Socinussal összeköttetését, miként ezt az idézett Bibliotheca Fratrum Polonorum-ban fennmaradt további Socinus­féle levelek igazolják. Pedig hogy közöttük egyebek mellett a christologiában is (bár, mint Locinus ismertetésénél látni fogjuk, nem lényegbe vágó) különbség volt, azt Spangenbergnek szám­űzetése után 1610. május 18-án Németországból a rakowi len­gyel unitáriusokhoz küldött „Everhards Spangenbergs Brieff von Antorff, geschrieben an einer Schwester der gemein die man nennet der Polnischen Brudern" c. levele bizonyítja, mely levelet Bock i. m. 88—89. lapján ismertetett. Locinus ezenkívül levelezésben állott magával Enyedivel is. 1596. szept. 16-án Krakkóból Kolozsvárra Enyedi Györgyhöz küldött levele — melynek kivonatát magyar fordításban Jakab Elek közölte a Keresztény Magvető XXV. köt. 144—150 lap­jain — érdekesen mutatja a christologiában egyfelől a Pauli és Enyedi, másfelől a Locinus Faustus felfogása közötti különb­séget. E levél olvasásakor azonban egy különös dolog ötlik szemünkbe. Socinus egy korábbi levelében (melynek szövege ma ismeretlen) arra kérte Enyedit, hogy irná meg neki bizal­masan s őszintén, mint vélekedik Krisztus­ imádása-tanáról s ezzel kapcsolatban közölje, hogy a közte (Locinus közt) és Dávid Ferenc is között fennálló idevonatkozó véleménykülönbség­ről mi a nézeted) Enyedi válaszolt e kérésre, de levelének hite­les szövegét söntén nem ismerjük, tartalmából is csak annyit tudunk, amennyit Locinusnak a Bibliotheca Fratrum Polonorum 1. köt. 483 . köv. lapjain Enyedihez küldött viszontválasza fenntartott. E viszontválaszban Locinus a tényállást úgy tünteti fel, mintha Enyedi a vitakérdést igy formulázta volna: imá­dandó-e Krisztus vagy nem ? Minthogy pedig a biblia az imádást expressis verbis nem rendeli el, ennélfogva Enyedi szerint Krisztust jogosan nem is imádhatjuk, tehát ne is imádjuk. („ ... ita nos nullo modo posse Christum jure invocare".) Loci­nus felfogása e tárgyban viszont az, hogy „Enyedi az imádás lehetősége kérdését az imádás szükségességévé változtatta, holott itt nem az a kérdés, hogy kell-e imádni a Krisztust, hanem az, hogy jogosan lehet-e ? Kétkedni abban, hogy Krisz­tust lehet-e imádni, annyi mint kétlem­, hogy ő valóban a mi királyunk, akinek hatalma van minket meghallgatni és meg­segíteni. Ennélfogva Krisztust jog szerint lehet imádni (Christum jure a nobis invocari posse)." Nem tudjuk ellenőrizni, hogy Locinus csakugyan helyesen foglalta-e össze Enyedi Györgynek véleményét e tárgyról. Ha azonban az e levélben levő Enyedi-

Next