KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1929

1-2 füzet - Dr. Gál Kelemen: A vallásos érzelem fejlődése

A vallásos érzelem fejlődése. A gyermekpszichológiai kutatás azt mutatja, hogy az erkölcsi ösztön eredeti, általános, a tapasztalatot megelőző, tehát empirikus okoktól független. Minden gyermek magától jó rá, hogy igazságtalan cse­lekedetek büntetést követelnek. Második vonása tehát a gyermek vallásának, hogy bizonyos kezdetleges morál is jelentkezik benne, t. i. valami ösztönös hit a jóságban, szeretetben és igazságban s ennek folytán abban, hogy a jó jutalmat, a rossz büntetést érdemel. Harmadik jellemző vonása, hogy vallásos képzetei anthro­pomorfok: az Istent, a jót és rosszat felnőtt ember képében kép­zeli. Legkorábbi vallását az apának a jelleme s neki az apjához való viszonya színezi s határozza meg. Az apa hatalma nagy, kor­látlan, ilyennek képzeli el az Isten hatalmát is. Az ő Istene nem a tankönyv vértelen s logikai definitiókkal élettelenné nyomorított Istene, hanem az a­testamentum hatalmas Istene, aki előtt még a hatalmas királyok és próféták is csak gyenge és erőtlen gyermekek, az a heves és indulatos Isten, aki most haragszik, majd megbékül, most csapásokkal sújt, majd adakozó, törvényt szab az emberi nemre, mely alatt ez görnyedve szenved; aki alig teremti az életet, már a halált is küldi. És végül a világ folyását a gyermek csodákkal magyarázza. Nála a csoda a történésnek egészen magától értetődő, természetes formája s nincs benne semmi képtelenség, mert ő előtte még isme­retlen az események és történések oki összefüggésének törvénye, így aztán lélektanilag egészen érthető, hogy a gyermek teljesen biztos abban, hogy az Istent imádsággal a maga pártjára nyeri meg. Körülbelül ezek a gyermekvallás legfeltűnőbb sajátságai, amint a gyermekpszichológiai kutatások megállapítják s Kabisch összefog­lalja és Spranger mély pszichológiai belátással teszi fel a kérdést, hogy vájjon a felnőtt és legmagasabb miveltségű emberek vallásos hite leglényegesebb vonásaiban nem ez-e?*) És Kabisch (id. m. 75. 1.) szintén azt állapítja meg, hogy a gyengeség és erőtlenség érzéséből származó Isten-kép, az angyalok és ördögök, menyország és pokol képeitől gyakran életük végéig sem szabadulnak meg. További kérdésünk már most az, hogy hogyan formálja, ala­kítja és változtatja át ezt az ősi-eredeti gyermekvallást a környezete ? Hogy a gyermek vallásos élete e hatások alatt alakul ki, az minden kétségen felül áll. Akár elfogadja e hatásokat, akár vissza­ *) Spranger Psychologie des Jugendlichen. 291. 1.

Next