KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1941

1. Hittani és bölcseleti dolgozatok - Vallás-e az unitárizmus vagy világnézet. Simén Dániel

Vallás- e az unitárizmus vagy világnézet é­ vében van egy igen érdekes megjegyzése, mely felette megszívle­lendő. Szerinte: „Az áriái népfajok örökölték az észnek és a szív­nek azt a szerencsés egyensúlyát, melynél fogva sem az ész nem nyomja el a szívet, sem a szív nem burjánzik az ész rovására." Vagyis közülünk teljesedik ki az az egyetemes ember, ki egyszerre lehet tudós, hívő és művész. Vallásos megfogalmazásban az unitáriz­mus is erre törekszik, mert hiszen emelkedett, tiszta vallásosság el sem képzelhető az ismeret és érzés összehatása nélkül. Szerintünk a vallás nem vak érzés, sem puszta ismeret. Külön-külön egyik sem vezethet Istenhez. Az állat érez, de nem tud vallásos lenni, mert nincs hatalmában az ismeret. Az Isten és ember szeretete tudást is foglal magában. Azt mondhatnók, hogy a legemelkedet­tebb és legerősebb hit, valamint a legmélyebb bizalom és szere­tet a legteljesebb tudással karöltve jár. „Tudom kinek hittem a vallás klasszikus, örök nyelve. Ez a kiegyensúlyozottság adja meg az unitárizmusnak a felekezetfölöttiségét és fölényét. De csak úgy, ha vallás marad és nem világnézet. Viszont jogosan elvárja hívei­től, hogy ne csak megismerjék, hanem törődjenek a sorsával, szeres­sék. Az ész nem harcol és nem bizonyít ott, ahol a szív néma. Egy eszmény csak úgy lesz életcél, ha megismerem s azt vallá­sommá emelve úgy szeretem és úgy követem, hogy saját meleg véremmel és életemmel táplálom-Ezt a pelikánsorsot a vallásom tőlem, mint intelligens és öntudatos unitáriustól nem csak elvárja, hanem egyenesen meg­követeli. Ugyanakkor hivatásának páratlan betöltésében busásan visszafizeti. Az unitárizmus egyedülálló hivatásáról szeretnék egy pár szót ejteni, hogy megállapításom valóságként hasson. Egy amerikai gondolkozó a vallás hivatásáról értekezvén a következő kijelentést tette. „A vallás minden idők legnagyobb erő­tartaléka, de kétértelmű hatással Vagyis mélységéből egykép törnek fel a lendítő, szikrázó gondolatok és a sáppadt, kerékkötő, babonás eszmék. Egyformán gyógyít és elhervaszt, fölemel és sárban felejt. S ez a kétértelmű hatás onnan származik, hogy a vallás nem tudta vagy nem akarta megoldani a hagyomány és a haladás közti éles ellentétet. Vagy túlságosan megcsontosodott s akkor könyörtelen vétót kiáltott oda minden moccanásnak, vagy szer­telen rajongásban élte ki torzult önmagát. Az unitárizmus, úgy érzem, kivételt képez ez általános meg­állapítás alól, mert a legnemesebb konzervatizmust a meglendüle-

Next