KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1942
1. Hittani, bölcseleti és neveléstani dolgozatok. - Hit, vallás, egyház. Dr. Gyulai Zoltán
Hit, vallás, egyház, szemléletessé kellett tenni részben szóban, részben tárgyilag és egységessé kellett tenni. Az egyéni hitből társadalmi kérdés lesz, így lett az egyéni hitből a tömegmozgalomban vallás. Ennél a folyamatnál pedig egy fontos dologra, vagy fontos kérdésre akarok rámutatni. Miképpen lehet az, hogy egyes magasabbrendű, kereső lelkek extatikus pillanatainak megsejtései tömegtulajdonokká legyenek és pedig olyan tömegnél, amelyik lelkileg nem képes ezekre a megsejtésekre. Ennek a módja nagy vonalakban a következő: Bár a tömeg egyéneinek a lelke kisebb képességű, mégis él azokban egészen homályos, bizonytalan formában egy homályos törekvés érzésében — immunklen Orange — a magasabbrendűnek a sejtése, hiszen — mint a múltkor láttuk, — természeti adottságról van szó. A megértésre a dispositio ott van a lelkekben. Tehát csak aról van szó, hogy ez a dispositio hitérzelmekké tudatosuljon. Ennek a tudatosulásnak, a homályos sejtések megvilágosodásának legegyenesebb megindítója egy emelkedett, hivő léleknek a látása. Mikor pedig megjelenik előtte egy ilyen prófétaszerű lélek, a maga egyszerűségében, de az ő megvilágosultságának megejtő hatása alatt, az ő teljes testi és lelki odaadottságában egy nem köznapi eszmének, akkor a tömeg érzi, hogy itt van előtte megtestesülve az, amiről ő csak öntudatlanul sejtette azt, hogy van. Tehát a meghatott lélek testi megjelenésének hatására tudatosul benne és egyszersmind testi formát ölt előtte az ő homályos lelkisége. Komplikált kölcsönhatásról van szó, ennek a sokrétű kölcsönhatásnak egyik döntő tényezője azonban egy meghatódott léleknek a testiség felett való úrrá levése, tehát az emelkedett lelkiségnek testileg, tehát láthatólag való megjelenése is. Álpróféták is vannak és voltak, de ezek nem nagyon hosszú életűek. A próféta tanít — úgy látszik, hogy ez is hozzátartozik a hitbeli megvilágosodott lélek természetéhez, hogy úgy érzi, hogy az ő világosságát át kell adnia más lelkeknek is — tehát ő tanít és a tanítása szintén szemléletes kell, hogy legyen, mert a tömeg csak szemléletes képeket ért meg. A szemléletes képek pedig a tér-idő-substancia világából vannak véve. Gondoljunk csak a jézusi példázatokra. Az anyagszerű vagy anyagi világból vett képek szellemi, lelki tartalmat közvetítenek. Az emberek lelkében azonban ez a kétféle világ homályosan összevegyül. Gyakori eset, hogy a szellemi dolog