KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1942

1. Hittani, bölcseleti és neveléstani dolgozatok. - Hit, vallás, egyház. Dr. Gyulai Zoltán

Hit, vallás, egyház, szemléletessé kellett tenni részben szóban, részben tárgyilag és egységessé kellett tenni. Az egyéni hitből társadalmi kérdés lesz, így lett az egyéni hitből a tömegmozgalomban vallás. Ennél a folyamatnál pedig egy fontos dologra, vagy fontos kérdésre akarok rámutatni. Miképpen lehet az, hogy egyes ma­gasabbrendű, kereső lelkek extatikus pillanatainak megsejtései tömegtulajdonokká legyenek és pedig olyan tömegnél, amelyik lelkileg nem képes ezekre a megsejtésekre. Ennek a módja nagy vonalakban a következő: Bár a tömeg egyéneinek a lelke kisebb képességű, mégis él azokban egészen homályos, bizony­talan formában egy homályos törekvés érzésében — im­munklen Orange — a magasabbrendűnek a sejtése, hiszen — mint a múltkor láttuk, — természeti adottságról van szó. A megér­tésre a dispositio ott van a lelkekben. Tehát csak aról van szó, hogy ez a dispositio hitérzelmekké tudatosuljon. Ennek a tuda­tosulásnak, a homályos sejtések megvilágosodásának legegye­nesebb megindítója egy emelkedett, hivő léleknek a látása. Mi­kor pedig megjelenik előtte egy ilyen prófétaszerű lélek, a maga egyszerűségében, de az ő megvilágosultságának megejtő hatása alatt, az ő teljes testi és lelki odaadottságában egy nem köznapi eszmének, akkor a tömeg érzi, hogy itt van előtte meg­testesülve az, amiről ő csak öntudatlanul sejtette azt, hogy van. Tehát a meghatott lélek testi megjelenésének hatására tu­datosul benne és egyszersmind testi formát ölt előtte az ő ho­mályos lelkisége. Komplikált kölcsönhatásról van szó, ennek a sokrétű kölcsönhatásnak egyik döntő tényezője azonban egy meghatódott léleknek a testiség felett való úrrá levése, tehát az emelkedett lelkiségnek testileg, tehát láthatólag való meg­jelenése is. Álpróféták is vannak és voltak, de ezek nem na­gyon hosszú életűek. A próféta tanít — úgy látszik, hogy ez is hozzátartozik a hitbeli megvilágosodott lélek természetéhez, hogy úgy érzi, hogy az ő világosságát át kell adnia más lelkek­nek is — tehát ő tanít és a tanítása szintén szemléletes kell, hogy legyen, mert a tömeg csak szemléletes képeket ért meg. A szemléletes képek pedig a tér-idő-substancia világából van­nak véve. Gondoljunk csak a jézusi példázatokra. Az anyag­szerű vagy anyagi világból vett képek szellemi, lelki tartalmat közvetítenek. Az emberek lelkében azonban ez a kétféle világ homályosan összevegyül. Gyakori eset, hogy a szellemi dolog

Next