Kertészmérnök 24. (1982)
1982 / 1. szám
2 EGYETEMÜNK TDK TEVÉKENYSÉGÉNEK ÉRTÉKELÉSE Az egyetemi Párt Végrehajtó Bizottsága decemberi ülésén egyetemünk tudományos diákköri tevékenységét értékelte. Fülöp Zoltánné dr. egyetemi adjunktus a TDK Tanács elnöke számolt be az elmúlt öt évben végzett munkáról, az eredményekről és gondokról . Beszámolójából közlünk részleteket. Egyetemünkön a tudományos diákköri mozgalom évtizedes múltra tekint vissza. Ennek bizonyítéka, hogy mintegy 20 éve sikeresen szerepelnek hallgatóink a Tudományos Diákköri találkozókon. A tudományos diákköri mozgalom értékelése alapvetően két részre bontható. Egyrészt a TDK folyamatosságának vizsgálatára egyetemünkön, másrészt szereplésünk értékelésére az Országos Diákköri találkozókon. A diákköri munkába hallgatóinknak 15-20 %-a kapcsolódik be évente. Ez karonként összességében 60-80 főt jelent. A tudományos diákköri munkában általában a szakma és a kutatás iránt az átlagosnál jobban érdeklődő hallgatók vesznek részt. Ezt a létszámot nem célszerű növelni, inkább arra kell törekedni, hogy az a hallgató, aki diákköri témát választott, folyamatos és eredményes munkát tudjon végezni. A tanszékeken évente meghirdetik a TDK-témákat, ezek nagyrészt a tanszékek tervfeladatos, diszciplináris és KK kutatómunkájához kapcsolódnak. A kiírt TDK-témák olyanok, hogy azokat később, a szakdolgozatokban, ill. a diplomatervekben is fel lehet használni . A diákköri munkába mindkét karon általában a II. tanévben kapcsolódnak be hallgatóink. A diákköri tevékenység a szakirodalom, valamint a feladatok gyakorlati kivitelezésének megismerésével kezdődik. A téma feldolgozása után a gyakorlati megvalósítás következik. Ez a szorgalom mellett rátermettséget és nehézségek esetében a megtorpanás elkerülését igényli. Ezért van az, hogy sokkal több hallgató kapcsolódik be a diákköri munkába, mint amennyi az adott időpontra el tudja készíteni pályázatát. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy annak az anyagnak felhasználásával, amelyet addig megszereztek, azok a hallgatók is többnyire kiemelkedő szakdolgozatot ill. diplomamunkát készítenek, akik a határidőre TDK dolgozatukat nem tudták benyújtani. A TDK konferencián, vagy konferenciákon résztvevő hallgatók rendszerint nem állnak meg a szakmai fejlődésben. Ezt mutatja az a tény is, hogy jelentős részük visszatér egyetemünkre további tanulásra, pl. szakmérnöki képzésre, illetve közülük kerül ki igen sok munkatársunk is. Az oktatók és diákkörösök közötti kapcsolat színvonalát és mélységét alapvetően meghatározza az oktató kapcsolatteremtő készsége. Vannak olyan oktatóink, akik több hallgatóval foglalkoznak rendszeresen és eredményesen. Ezek az oktatók szívügyüknek tekintik a hallgatókkal való foglalkozást és sokszor még a közepes képességű hallgatókkal is eredményeket érnek el. Házi konferenciát két évenként rendezünk és mivel minden diákkörös hallgatónk ezen nem tud résztvenni, az elkészült munkák ismertetésére két évenként megrendezzük a Végzős Hallgatók Konferenciáját is. A diákkörös hallgatókkal való foglalkozás színvonala a házi konferenciákon, valamint az ezt követő Országos Diákköri Konferenciákon mérhető le. 1977-től kezdve már nemcsak a MÉM által rendezett Mezőgazdasági Élelmiszertechnológiai Szekcióba neveztünk mindkét kar részéről diákkörösöket, hanem az OM által szervezett egyéb szekciókba is, pl. Kémiai, Természettudományi, Biológiai, Műszaki és Környezetvédelmi Szekciókba, általában karonként 10- 13 dolgozatot. Hallgatóink az országos konferenciák különböző szekcióiban is mindig sikeresen, jóval az átlag felett szerepeltek.