Kertészmérnök 26. (1984)
1984 / 1. szám
matban van. A "K" épület összekötő folyosóján, a környezetbe illő pavilon tervezésére és felállítására 1984. első felében kerül sor. A jegyzetek lektorálásába a rokontárgyak előadóit is bevonták, a bírálatok színvonala emelkedett. A diplomaterv készítése a tantárgyprogram része és az új tantervben az erre fordítható időt is megtervezzük. Az idegen nyelvoktatás fejlesztése érdekében a heti óraszámot 4 órára emeltük, az orosz szakfordítói szak eredményes befejezése után angol nyelvből is indítottunk szakfordítói tagozatot ebben a tanévben a Tartósítóipari Karon. A hallgatók külföldi cseregyakorlatát, idegen nyelvi tanulmányait és az idegen nyelvi szakkollégiumi rendszert is támogatjuk. A szakfordítói szak hallgatóinak külföldi tanulmányaikat üzemvezetői gyakorlatként elfogadjuk. Az idegen nyelvű állami nyelvvizsgát egyszeri jutalommal és a hallgatók tanszéki foglalkoztatásával is támogatjuk. A gyakorlati oktatást, az üzemi és üzemvezetői gyakorlatok egész módszerét a tantervkorszerűsítés során áttekintjük és korszerűsítjük. A mérnöki készséget fejlesztő feladatok, feladattervek szervezésére nagy súlyt helyezünk, az évközi munkát gyakorlati jegygyel értékeljük, illetve jegymegajánlásokkal ismerjük el. A vezető oktatók a gyakorlati oktatásban a korábbi időszakhoz viszonyítva 1983-ban nagyobb arányban vettek részt mind a tanulmányi szemléken, mind az üzemvezetői gyakorlatokon, illetve a gyakorlatok előkészítésében, ellenőrzésében. A tanszékek felülvizsgálatát tervszerűen szervezzük, a bizottság állásfoglalását az egyetem állami és pártvezetése a tanszékfejlesztésnél, a káderfejlesztési tervekben hasznosítja. 1983-ban a Főiskolai Karon az Agrárökonómiai Tanszék és a Marxizmus-Leninizmus Tanszék, a Termesztési Karon a Táj- és Kertépítészeti Tanszék, valamint a Számítástechnikai Tanszék, a Tartósítóipari Karon a Borászati Tanszék munkáját tekintettük át. - A Kertészmérnök rendszeresen foglalkozik az oktatás-nevelés korszerűsítésével. 1983. szeptemberében különszámot adtunk ki, melyben a KISZ Bizottság sokrétű javaslatait közöltük az oktatási reformról. - A végzett mérnökeinket is bevontuk a képzési célok, a tantervi irányelvek vitájába, és észrevételeiket hasznosítottuk. A kézi számítógépparkot folyamatosan bővítjük, korszerűsítjük. Az Egyetem R-20-as számítógépének cseréjéhez jelenleg nincsenek meg az anyagi feltételek. Az 1983-as őszi közhasznú gyakorlatokon a hallgatók teljesítmény és minőség szerinti bérezését az üzemekkel kötött szerződésekben rögzítettük. Az információrendszer sokrétű és jól szolgálja a tájékoztatást. Az állami és társadalmi testületekben hozott határozatokról a kertészmérnök és a szervezeti egységek vezetői a tanszéki értekezleteken rendszeres tájékoztatást adnak dolgozóinknak, hallgatóinknak. Az információs rendszerben az oktatói-kutatói értekezletek, a termelési tanácskozások jelentős fórumok. A jegymegajánlás jól bevált ösztönző módszerét tovább szélesítjük. A TDK dolgozat diplomatervként tovább fejleszthető, illetve elfogadható. A hallgatók bevonása a tanszéki /intézeti/ KK kutatási munkába 1983-ban tovább növekedett, de tanszékenként nagy eltérések vannak. A tanszékek jobban éljenek ezzel az ösztönző oktatási-nevelési lehetőséggel. 2. ösztöndíj szabályzat, kollégiumi elhelyezés fejlesztése Az új ösztöndíj szabályzat végrehajtásának tapasztalatait a KISZ bevonásával testületi ülésen értékeltük. A kezdeti tájékozódás, bizonytalanság után az ösztöndíjak differenciálását a hallgatók bátrabban alkalmazzák. 5