Kertészmérnök 27. (1985)

1985 / 1. szám

- zárógépek /üveg, palack, doboz, kombi­nált csomagolóeszközök kézi és automa­tikus zárása/; - rotációs autokláv /STOCK pilot-rotor/; - hűtőgép; - szárító /PROCTOR—SCHWARTZ/. A Gyakorló üzem terveinek kialakításában jelentős szerepet vállalt az Élelmiszer­­ipari Műveletek és Gépek Tanszéki Csoport, a kivitelezés és beüzemelés sokrétű munká­jában pedig a Konzervtechnológia Tanszék. A Kar állami vezetése és az egyetem gazda­sági igazgatósága a beruházás egész idő­szakában kiemelt figyelmet fordított az új létesítményre. A Kar gyakorlati oktatási feladatainak el­látásában jelentős előrelépést jelent az új üzem, ezideig ugyanis nem rendelkeztünk "félüzemi" méretű gyakorlóhellyel. Az élel­miszeripari üzemekben folytatott gyakorla­toknál azok szervezése a mindenkori terme­lés függvénye volt, a nagyteljesítményű gyártóvonalakon a műveleti, technológiai mérések elvégzése igen gyakran megoldha­tatlan problémákat jelentett. Az elkészült Gyakorló Üzemben - a KPKI Kí­sérleti üzemével tervszerű együttműködés­ben - elsősorban a konzervtechnológia, a hűtőtechnológia, a borászati és a művelet­­tan gyakorlati oktatására nyílik lehetőség. A hallgatók részére - a tantervi gyakorla­tokon kívül - biztosítható itt a szakdol­gozatokhoz, diplomatervekhez és a TDK mun­kákhoz, az oktatók-kutatók részére pedig a diszciplináris, a programos és KK kutatá­sokhoz szükséges kísérleti háttér. A gyakorlatok, műveleti és technológiai jellegű feladatok fizikai, fizikokémiai, kémiai stb. mérési lehetőségeit már bizto­sítottuk /analitikai laborfelszerelések, viszkoziméterek, fotométerek, nedvesség- és pH mérők stb./. A Gyakorló Üzem gépi felszerelését meglévő eszközeinkkel, az iparágak segítségével /Hűtőipari OV, konzervgyárak/, valamint né­hány műveleti berendezés átvételével /KÉKI, ÉBGV, ÁPV/ tudjuk első ütemben megoldani. A bővítés és továbbfejlesztés a párhuza­mosságok elkerülésével történik. Fő szem­pont olyan kisméretű /néhány kg nyersanyag­gal működő/, jól műszerezett készülékek, gépek, berendezések felállítása, melyeken a hallgató a műveleti fázisokat és techno­lógiai igényeket különböző körülmények kö­zött /akár extrém körülmények között is/ végig vezeti, méri és az adatokat korszerű módszerekkel feldolgozva értékeli. 4

Next