Kertészeti szemle 1942 - 14. évfolyam

1942. január / 1. szám

1. sz. kép. Helyes. Vakond befura­kodása pillanatában. A földhöz hasonló szinű, még­sem olvad össze azzal. Szerző felvétele. A szakfényképezést azon­ban ne a szokásos diákamatőr tempóval űzzük. Nem szabad csupán a szórakoztató célt, a „művésziességet" néznünk. Bár ez utóbbiak is jelentős ténye­zők, különösen kertépítészeti felvételeinknél, mégis elsősor­ban a szakszerűségre tör­eked­jünk! A felvételt úgy kell be­állítani, hogy azon éppen a szóbanforgó munka (annak is a legfontosabb mozzanata) esz­köz, annak használata, vagy egyes virág, gyümölcs, zöldség stb. fajtának legjellegzetesebb példányai legyenek jól és világosan kivehetők. Kertépítészetben pl. gyakran fordul elő az utak tárgyalása a növényzet­tel való összefüggésben. Példának hozom fel: köztudomású, hogy az egyenes utak keménységét, merevségét szegélyfoltokkal, változó színű és fajtájú évelő növényzettel lágyítjuk, varázsoljuk élénkké. Ha egy ilyen magyarázatot képpel is akarunk tolmácsolni, nem elegendő csupán az utat és a szegély­növényzetet bemutatni. Szélesebb és nagyobb kertrészletet is hozzá kell fény­képeznünk, mert csak így lesz kihangsúlyozva az út és a szegélynövényzet harmóniája. Nagyon fontos — különösen tájkertészeti — felvételeinknél a fényhatás. Sűrű, fás, cserjés részleteket — bármilyen jó géppel is rendelkezünk — borult időben ne fényképezzünk. Elengedhetetlen, hogy ilyen parkrészletnél — hol egyébként is sötét foltok uralkodnak — a napsugarak művészies félárnyékot teremtsenek képünkön. Egyébként elemi szabály az, főleg szabadtéri felvé­teleknél, hogy mindig a kora délelőtti vagy későbbi délutáni órákban dolgoz­zunk, (kivételek előfordulnak, pl. az 1. kép, melyről később szólok.) Ilyenkor a nap még alacsonyan sírt, s így témánkat levegőssé (contrasztossá), tehát „jól olvashatóvá" varázsolja. Napsütéssel szemközti felvétel egyes tájkerté­szeti felvételeknél indokolt, a művészies fényhatások kihangsúlyozásánál, azonban ilyenkor használjunk „Contralux" előtétlencsét. Lehetőleg pillanat­exponálással dolgozzunk, mert így biztosabban kapunk contrasztos képet, ami szakfelvételeknél a legfontosabb. Kivétel ez alól a helyiségben (pl. üveg­házban) történő virág, különösen a fehér virágok felvétele. Ugyanis gyakran láthatunk fehér virágokat (pl. Chrysanthemum) fényképen fehér foltban összefolyva, anélkül, hogy az árnyalatokat, részleteket (bibe, porzó, a szirmok fodrossága, hajlása), ki tudnánk venni. Ezt a hibát egy rövid exponálással elkerülhetjük. Más szakfelvételeinknél sajnos mellőzni kell a művésziességet (— bár finom érzékkel minden képre vihetünk valami elevenséget, könnyedséget —) azzal, hogy sima, világos vagy sima sötét hátteret keresünk. Egy bizonyos növény vagy gyümölcsfajtát, annak jellegzetességeit, eszközt, talaj és egyéb 10

Next