Kertészeti szemle 1942 - 14. évfolyam
1942. január / 1. szám
1. sz. kép. Helyes. Vakond befurakodása pillanatában. A földhöz hasonló szinű, mégsem olvad össze azzal. Szerző felvétele. A szakfényképezést azonban ne a szokásos diákamatőr tempóval űzzük. Nem szabad csupán a szórakoztató célt, a „művésziességet" néznünk. Bár ez utóbbiak is jelentős tényezők, különösen kertépítészeti felvételeinknél, mégis elsősorban a szakszerűségre törekedjünk! A felvételt úgy kell beállítani, hogy azon éppen a szóbanforgó munka (annak is a legfontosabb mozzanata) eszköz, annak használata, vagy egyes virág, gyümölcs, zöldség stb. fajtának legjellegzetesebb példányai legyenek jól és világosan kivehetők. Kertépítészetben pl. gyakran fordul elő az utak tárgyalása a növényzettel való összefüggésben. Példának hozom fel: köztudomású, hogy az egyenes utak keménységét, merevségét szegélyfoltokkal, változó színű és fajtájú évelő növényzettel lágyítjuk, varázsoljuk élénkké. Ha egy ilyen magyarázatot képpel is akarunk tolmácsolni, nem elegendő csupán az utat és a szegélynövényzetet bemutatni. Szélesebb és nagyobb kertrészletet is hozzá kell fényképeznünk, mert csak így lesz kihangsúlyozva az út és a szegélynövényzet harmóniája. Nagyon fontos — különösen tájkertészeti — felvételeinknél a fényhatás. Sűrű, fás, cserjés részleteket — bármilyen jó géppel is rendelkezünk — borult időben ne fényképezzünk. Elengedhetetlen, hogy ilyen parkrészletnél — hol egyébként is sötét foltok uralkodnak — a napsugarak művészies félárnyékot teremtsenek képünkön. Egyébként elemi szabály az, főleg szabadtéri felvételeknél, hogy mindig a kora délelőtti vagy későbbi délutáni órákban dolgozzunk, (kivételek előfordulnak, pl. az 1. kép, melyről később szólok.) Ilyenkor a nap még alacsonyan sírt, s így témánkat levegőssé (contrasztossá), tehát „jól olvashatóvá" varázsolja. Napsütéssel szemközti felvétel egyes tájkertészeti felvételeknél indokolt, a művészies fényhatások kihangsúlyozásánál, azonban ilyenkor használjunk „Contralux" előtétlencsét. Lehetőleg pillanatexponálással dolgozzunk, mert így biztosabban kapunk contrasztos képet, ami szakfelvételeknél a legfontosabb. Kivétel ez alól a helyiségben (pl. üvegházban) történő virág, különösen a fehér virágok felvétele. Ugyanis gyakran láthatunk fehér virágokat (pl. Chrysanthemum) fényképen fehér foltban összefolyva, anélkül, hogy az árnyalatokat, részleteket (bibe, porzó, a szirmok fodrossága, hajlása), ki tudnánk venni. Ezt a hibát egy rövid exponálással elkerülhetjük. Más szakfelvételeinknél sajnos mellőzni kell a művésziességet (— bár finom érzékkel minden képre vihetünk valami elevenséget, könnyedséget —) azzal, hogy sima, világos vagy sima sötét hátteret keresünk. Egy bizonyos növény vagy gyümölcsfajtát, annak jellegzetességeit, eszközt, talaj és egyéb 10