Katolikus gimnázium, Kézdivásárhely, 1888
- ról szólva — a szülök figyelmét néhány pontra felhivni. Álljon e helyen a tanuló 1.) a tanév, 2.) a szünidő alatt. 1.) A tanuló a tanév alatt. Az iskola fontos és magasztos feladatát Herder a következő szavakban írja le: „Város és haza kezét hozzád emeli, oh iskola! te ifjú kedélynek, ifjú érzületnek és erkölcsnek ültetvénye. Ha te elpusztultál, úgy minden elpusztult, mert a haza tőled vár jobb polgárokat. Ha te az egyháznak elvadult galyákat adsz, ki fogja a kemény vén ágakat meghajlítani ? Ha te az osztályoknak, akadémiáknak, szó- és bírói székeknek ludakat adsz : mit hallhatunk majd töltik egyebet ludzsibajnál ? . . . Összetett kézzel könyörög hát a haza és követeli tőled, ah iskola rád bízott csemetéit és virágait.“* Herdernek eme szavai főleg a szellemi nevelésre vonatkoznak ; de szem előtt tartva azt az elvet, hogy legjobb „ép elme ép testben“, senki sem fogja kétségbe vonni, hogy az iskola működése ép oly fontos a testi nevelésre, mint amilyen fontos az a szellemire. A haza az iskolától követeli reábízott csemetéit; igen, de a hazának szüksége van az egész emberre, vagyis: ép testre és ép lélekre. Szerencsések az olyan szülők, kik az iskola székhelyén laknak, kik gyermekük testi és szellemi fejlődését folyton szemmel kisérhetik, kik az iskolával folytonos érintkezésben lévén, a mutatkozó hiányt vagy hibát egyesült erővel mindjárt csírájában elfojthatják. De sokkal nehezebb a vidéki szülök helyzete; ők kénytelenek a szülői őrszemet idegeneknek átengedni, akik őrködnek, őrködnek, de nem a szülő szívével és szemével. Vidéki szülök, kik gyermekeik jövőjét szívükön hordják, nem lehetnek közömbösek a szállás iránt, mint amelynek nagy befolyása van a tanulónak úgy teszi, mint szellemi életére. A szülők anyagi helyzete, az itt dívó élelmezés módja és lehetősége azt követeli, hogy több tanuló lakjék egy és ugyanazon szálláson. Néhány tanulónak együttlakása bizonyos körülmények között czélszerű és előnyös, és a szülők helyzetét tekintetbe véve, az intézeti igazgató ág kénytelen itt több tanulót egy szálláson megtűrni, mint a mennyi más városban szokott együtt lakni; de azért nem mulasztja el, hogy a szállások túltömöttségének hátrányaira * Herder’s Werke. 1817. XIII. 11 Lubrich Neveléstud. I. 377.