Kis Ujság, 1945. november (59. évfolyam, 175-196. szám)

1945-11-03 / 175. szám

Körséta az épülő hidaknál Mar­gh híd felrobbantásának évfordulóján... Mit, november 3-án érkeztünk el az első szomorú „lúdrobbantási év­fordulóhoz“, amikor déli 12-kor megsemmisült mindnyájunk büszke­­sége, a Margit híd. Az első „ízelítő"­ volt abból a rettenetes és nehezen helyrehozható pusztulásból, amely az országrontók megbocsáthatatlan árulása miatt várt a nemzetre. Hídépítésünk elé majdnem leküzd­­hetetlennek látszó nehézségek tor­nyosultak. Legnagyobb probléma a hídépítéshez szükséges erőgépek, hídépítő gépek­, emelőgépek előterem­tése, mert ezek megtervezéséhez s legyártásához sem elég idő, sem meg­felelő nyersanyag nem áll rendelke­zésre. Varázslóí és zsolígítírölí A hídépítő mérnökök nagy fel­adatuk megvalósítására „varázslót, ezermestert, zsonglőrér szerepre vál­lalkoztak, mert terveiket újra is újra fáradhatatlanul annyiszor kel­­lett átdolgozni, ahányszor a kénys­zerítő anyaghiány, szállítási nehéz­ség azt megkövetelte. Az új hidak megépítéséhez feltét­­lenül szükség volt a lerombolt hidak felhasználható roncsaién Lay víz­­­t'ani szakszerű irányítás mellett 2—’­ hét alatt egy egész Duna-hidat tud kiemelni a vízből. A németek víz­­­daruinkat is elszállították s így csak egyetlen darabbal rendelkezünk (a Ganz-gyár munkásai rohammunkával állítottak­ elő),­ a másik két úszódaru csak a jövő év elejére készül el. ér­dekességként meg kell említeni, hogy k­'.'Amiakkor a tőlünk jogtalanul el­rabolt két hídbontó daru Passint mellett eddig már — magyar hadi­foglyai, keze, munkájává! ■—• két in­dát emelt ki a Dunából. A budapesti hídroncsok közül azokat, amelyeket más módon eltávolítani nem leh­et, robbantással szedik szét, minizált „kis Märklinhez“ hasonlít­ható ponton terül el. Az új Ilid a tervek szerint novemberben készül el s a kényelmes híd feljárója új színekkel gazdagítja majd az eddig romokkal elcsúfított Duna-partot. A kocsipálya 6 méter széles lesz, jobb­­ról-balról 1.5—1.5 méteres gyalog­járón közlekedhet a lakosság. Az új híd még nem lesz alkalmas a vil­lamosközlekedés lebonyolítására, de az autóbuszmegterhelést elbírja. Az a tén, hogy a Ferenc József­­hidat az új híd elkészülése után le­bontják, azaz megkezdik végleges formában történő, villamos forgal­mat is elbíró újjáépítését, mert mai alakjában, ha a Duna befagy, hasz­nálhatatlan lesz, mert a jégzajlás a híd fennmaradását lehetetlenné teszi. A legkevésbb a megrongált híd telje­sen eredeti formájában történő visz­­sZSSN­ítására az iparügyi minisztérium hídépítési szakosztálya már megtette a szükséges intézkedéseket. A vas­gyárak már termelik a vasszerk­ele­teket, a hídszerelő műhelyekben már folyamatban van a felszerelésre váró szerkezetek összeállítása. Valóságos „technikai bravúr“ lesz a budai ol­dalon a félrebillent torony vissza­helyezése. Ugyanis a legkisebb hiba esetén megsemmisülhet az eddig ép­pen maradt híd. A híd helyreállítási munkálatai — ha a nyersanyag és szakmunkáshiány (az élelmiszerellá­tás rendszeres megszervezésével a nehézségek teljesen megoldhatók) a m­unkaütemet nem lassítja — 1940. tavaszára befejeződik. A Mad­­­d h­elyett... A Lánchíd helyett az Országház és a Batthyány-tér (Szent Ante­­utca) között készül el az állandó jel­legű (fennmaradását 20 évre terve­zik, el­ valószínű, hogy 10 évig szük­ség lesz rá), pillérekre épített „Kos­suth Lajos-híd“. Nyolc pillér alapjait helyezték már el a víz fenekén. A szépészet rovására, a megalkuvás jegyében kellett a vasbeton és fa­­szerkezet keverékét alkalmazni. Két vas- és hat faszerkezeti nyílás ké­szül. Autó- és kocsiforgalom k­ét­­műteres úttesten történik, míg a sze­mélyforgalomra 2,5—2,5 méteres gyalogjáró áll majd rendelkezésre. Az új híd január 1l-re lesz készen, ha a korai fagy, jégzajlás, jégfel­­torkolás alakjában nem akadályozza az alkotó munkát. A Horthy Miklós-híd helyett, ter­mészetesen az új hosszúsági követel­ményeknek megfelelően, a Slakác­­­tár és Bertal­an-utca között terveznek új hidat, amely 1846 őszére ké­szül el A „zöszsök Margit” A Margit-hidat régi alakjában — a szélességi, megterhelési követelmé­nyek módosításával — kívánják újjá­építeni. Legkorszerűbb hidunk vas­­betonívekből (vasszerkezetű helyeit) épül, ami teherbírását fokozza s rendkívül meggyorsítja az építés munkáját. Esztéta szemmel nehezen képzelhető el a gyönyörű, művészi fantáziával és könnyedséggel tagolt remekmívű vaskonstrukciós alkotás és „régi Margit-híd" helyén a nehézkes, merev, zömök „vasbeton lehetőség“. Az idő sürget, de a „holnapért, a jövőért“ dolgozik a magyar demo­o­krácia, tehát a műszaki alapkövetel­mények figyelembevétele mellett a lágy tónusú, festői­ háttérre is tekin­tettel kell tenni, mert évszázadokon keresztül nem ronthatja a „város és tájszépségei“ a környezetbe szerve­sen bele nem illő híd azzal a helyt nem álló indokolással, hogy gyorsan kellett a régi helyett a póru­ldat meg­építeni. (ír, T­­. „í’ár&íSí” ócskavas A hidak anyagát természetesen csak részben lehet felhasználni, mert az alkatrészek jelentékeny hányad i •„fáradt, kimerült anyag“ s így csak ócskavasként, újrafeldolgozva jöhet számításba. Járjuk végig a magyar bánat tra­gikus színhelyeit, az egykori hidak jugendes emlékét romantikusan fel­idézve, reális szemmel vizsgálva az új hidak lehetőségeit. Senki számára nan közömbös, hogy a budaiak v­gy pestiek jégzajláskor hogyan érik majd el a „túlsó parton" lévő ,­urikish­elyeiket. Széchenyi megvaló­sult nagy álma ismét veszélyben forog, Hada és Pest nem tud kezet szorítani egymással. Mindnyájunk szivét megdobog­tatta valaha szinte sziv­ájdító bob­­fogsággal a jogos büszkeség, amit a tündén látvány az Er­zsébet híd — hátterében a virágba boruló Gellért­heggyel, vagy a hóval fedett házak­­k­al, fákkal — nyújtoit. Ezért lehe­tetlen belenyugodni abba az elgon­dolásba, hogy a végleges Erzsébet­ied régi helyén történő helyreállí­tása lehetetlen, m­ert az főútvonalba torkollik, a hídforgalmit a Gellért­­hegy erősen akadályozza. A világ­hírű magyar tervezők szaktudósa feltétlenül megtalálja majd a lehe­tőséget oly technikai megoldásra, amely a modern városrendészet esz­­tétikai­­ követelményeinek is meg­felel. Felőfi híd A volt Erzsébet híd felett 159 mé­ternyire készül az elpusztult híd ideiglenes pótlására szolgáló „Petőfi­­pontonhíd“, amely a Döbrentei-tér— Petőfi-tér között halad majd. A Dun­a mindkét partján rengeteg pirosra aranyai BRIAINST. EZÜSTÖT ipsick, eladok. Jegygyűrűt, ékszert készí­tek, javításuk megvárható!: SCHWARZ aranyműves. Dohány-utca 22. I emelet. 4 amna. Könyvszekrényt, íróasztalt, garnitúrát, könyvállványt, külön is. Dr. Basztius, I. ker., TV. Bér­-út 99 Angol öngyilkos-osztagok, a d­inqu­erquei csoda és London csatája — az Egyesült Államok dokunentumfilmjéiben Az Egyesült Államok budapesti missziója a fővárosi sajtó képviselői előtt pénteken délután vetítette le hi­vatalos dokumentumf­ilmjének har­madik és negyedik részét. A filmet az amerikai kormány készíttette an­nak kihangsúlyozására, miért lépett be az Egyesült Államok a háborúig. Lengyelország lerohanása után Hit­ler csapatai megtorpantak keleten az oroszok előtt és nyugatra fordultak. A Blitzkrieg ekkor állt a tetőfokán. A következő áldozat — Norvégia volt. Látjuk a filmen, amint Hitler kijelenti, hogy békében hagyja a semlegeseket és­­ benyomul Dániá­ba, elfoglalja Norvégiát, Hollandiát, Tönkrebombázza Rotterdamot... Ez­­után megtörténik a lehetetlen. A fran­ciák a betonba vetik hitüket és a vlaginoi-vonal birtokában azt hiszik­, hogy hivh­etetlenek. De a németet, az Ardenizs-cken át tétim,duci, is 45.000 páncélos járművel letűnni al­itak... Látjuk a seduni állihist­­■ a szövetségesek szemével, a dumpur­­tpie-i csodálatos megmenekülést, ami­lyet nagyban az angol öngyilkos-osz­tagot­ segítették elő, utolsó -lehelletig a védve­tt hajókra, bárkákra és magu­u­­yichtokra szálló szövetségeseket. Cso­dálatos felvételek, megdöbbentő rész­letek... amikről eddig csak hírből volt sz­j­elmünk. És látjuk a francia összeomlást, a compiegut­ i vasúti kocsit, ahol a fegyverszünetig aláírták ... — .1 kéz, mely a tőrt markolta, döfött is vele! — mondja Churchill a filmben Mussolinire, aki hátba­­­támadta ekkor Franciaországot. Ezután a­z „Anglia ostroma“ című Hímrész következett, Hitler haditer­­vének magyarázatát látjuk, Anglia „megpuhítására és elfoglalására“. Az angol nép hősies küzdelmét, a Royal Air Force, a légierők, emberfeletti harcát a túlerő ellen. Hitler elpuhult­­nak nevezi a demokráciákat, de az angol nép a fogét összeszorítva, ize::­­vérivé, tűrve ,éli végig a legszörnyűbb­ 19-10-es esztendőt, hogy időt nyerjen a győzelem számára. A London és Coventry elleni bombázás megdöb­bentő részleteit nytatja meg a film: a földalatti villamos alagút­jaiban élő lakosságot, a pusztulási és —­ a náci gépek óriási arányú kieséseit... Ezt a dokumentumfümet — mint megtudtuk — « világ minden táján megmutatják, « népek okulására. (Kristóf Károly) Súlyos kieset érte Jávor Pál! Csütörtökön délután Öcsön, ahol a Tanítónő utolsó jeleneteit forgat­ták , súlyos baleset érte Jávor Pált, a film főszereplőjét.".A rendező utasítása szerint Jávornak állva scét­­fogatú kocsit kellett hajtania a me­zőn, árkon-bokron, mocsáron és vi­zen keresztül. A kitűnő időben a felvétel remekül sikerült és Jávor már megtette az előírt távolságot a fogattal, amikor a lovak megva­dultak és elragadták a kocsit. A száguldó fogatról Jávor leesett. A szerencsétlenül té­rt művészt a pro­dukció vezetője, Zsoldos Béla, autón azonnal a Körönd-szanatóriumba vitte. Több kisebb zúzódáson­ és sé­rülésen kívül, Jávor lábát törte. nem kell várni: se tz szap­pan, se a fa nem lesz ol­csóbb! Nem az. Ne legyen maradiságból csökönyös. Legalább egyszer mosson H¥? O-val! Ha meglátja mennyi szappant, mennyi fát, mennyi munkát takarít meg — s mégis mennyivel szebb a ruhája, akkor mondjon váleményt! CSAK ügyit"! Nyilvános versenytárgiyalási hirdetmény 5738 darab kályha szállítására A MÁV Igazgatósága különféle fűtő­­k­épességfű egy- és kétaknás 5738 drb kályha z­i­­ktására nyilvános versenytárgyalást hi­rdet. A szükséges kályhákra vonatkozó fel­­logosítás, valamint a szállítási feltétele­it tartalmazó nyomtatvány a hivatalos alatt a M­.V Igazgatósága G. I. osz- v ldltó.v°o! n (VI., Andrássy­ út I : ' ' 'szám) kapható meg :Mg.’ •• ■ t Ló 20 án. ... t r ** RiEsbízásost az intézsí Íríséa Mindenféle megbízásait elintézi. Díjmentes tájékoztató! Budapest, Kaplony­ utca 7. szám. Karosszéria'» SsS*aS&s©!«at kocsikárpitost. karosszériabogitárt. lem­ez­­lakatost, aivfizsztrelot. mázoló!, T»?di laka­­tocokat, ?m ii!K*.részlett felvesz: DAN­UV­I A K­.-T., Kövér Lajos­ utca 21—27. Jelentkezés: hétfő, szerda, péntek 10—11-itt. A műegyetemi hallgatók kérése. A műegyetemi hallgatók önként vállalt munkával a Műegyetem egy részét valahogy helyrehozták. A gépműhely most már megindulhatna, de semmi­féle kéziszerszám nincs. Az eredmé­nyes mérnökképzéshez feltétlenül szükséges a műhelygyakorlat, ezt azonban ilyen körülmények között megszerezni nem lehet. A hallgatók éppen ezért azzal a kéréssel fordul­nak a gyárakhoz, hogy nélkülözhető szerszámaikat adják át nekik, ame­lyekért azután személyesen mennek el. A vegyészeti­ gyáraktól üvegedé­nyeket és vegyszereket kérnek, mert a Műegyetem laboratóriuma majd­nem teljes egészében elpusztult és így a tanítás nagyrészt csak teore­tikus. Még minői­g üldözik a magyarokat Csehszlovákiában. Komáromból je­lentik, az eliauti hét közepén Izsa, Pusztaapít, Kuk­akeszi, Marcelháza, Ógyalla és más községekben élnél, idején csehszlovák katonaság hatolt be és a csendőrökkel együtt végig­járta a házakat. A­ férfiakat felszólí­tották, hogy tíz percen belül készül­jenek el és a csendőrlaktanya udva­rán jelentkezzenek. A hozzátartozók­nak, akik élelmiszert és ruhafélét akartak utánuk vinni még azt sem engedték meg, hossz velük beszél­hessenek. A férfiakét Ugvadára vit­ték, ahol vasúti kocsikban helyezték el őket és ismeretlen helyre szállí­tanál­. A náci fő­inisek és Ley halál­híre. A newyorki rádió jelentése sze­rint a náci főbűnösök meglehetős egykedvűséggel és részvétlenség­gel vették tudomásul Leit halálhírét. Coring ez öngyilkosság hitének hal­­k'i­ára így kiáltott fel: „Hála Isten­­mű­, hogy megfhalt,­ úgy sem ért sem­mit sem!“ Bréma brit egerőrzés alá kerül. Bréma, a erőse és kikötője november 1-j­től brit csencipés, alá kerül — felérttette: a neviyorki rádió. Helyreállítják az egykori finn iú':;\'hercegséget. Szovjet és ihnn ki­küldöttek Norvégia megbízottjának jelenlétében pénteken Helsinkiben megállapodást írtak alá, amely hely­reállítja Finnország, Oroszország és Srorvégia között az egykori finn nagyhercegség régi határát. A há­lón­ állam találkozópontja a jövő­ben Kuotkavaara. Ennek következté­ben Peisumo véglegesen orosz fenn­­­hatóság alá kerül. Lelkesen ü­nnepelték­­­ a bolgárok az amerikai kiküldöttet. Csütörtökön Szénában nagy tüntetés volt Eth­­ii­ge amerikai kiküldött szállása előtt. Ethridge, Charnes külügyminisz­ter megbízotta fogadóestet rende­zett, melyen megjelentek a bolgár politikai és társadalmi élt vezetői s a külföldi képviseletek tagjai. A fo­­gadóestre érkező brit meghízottat a tömeg megéljenezte és amidőn gép­kocsijából kilépett, a tüntetők vál­laikra vették és egészen az amerikai kiküldött szállásának kapujához vit­ték. Kismhaver tábornok , tisztelet­­­­esi doktor. Az oxfordi egyetemen csütörtökön jogi díszdoktorrá avut­ták Mas N­aber tanárt, a nemzetközi Vöröskereszt svájci elnökét. Több is­mert angol és amerikai hadvezért is tisztelő­beli doktorrá avattak, köz­tük F­senh­omer tábornokot, Mont­gomery tábornagyot, Sir Arthur Ted­der tábornagyot, Mark Clark tábor­nokot, az ausztriai amerikai csapa­tok parancsnokát és John Winant, a londoni amerikai nagykövetet. Rádión irányított bombázók. A washingtoni légügyi minisztérium közli, hogy sikeres kísérleteket vé­geztek különleges bombavető repülő­gépekkel, amelyeket rádió útján irá­nyítanak. A gépek óránként több mint 1100 kilométeres sebességet ér­tek el. Az ebadó új megállapítása. A föld­művelésügyi miniszter az új ebadót a következőképpen állapította meg. A magyar fajtájú vagyonőrző ebek után egy esztendőre 300 pengő, a nem magyar fajtájú és korcs vagyon­őrző ebek után 600 pengő, a külön­leges célból tartott ebek után 206­1 pengő, végül a kedvtelésből tartott ebek után Nagybudapest területén 4000 pengő, az ország más területén pedig 3000 pengő Megállt a munka a müncheni sörgyárakban. A szövetséges meg­szálló hatóságok intézkedésé­re , a müncheni sörgyárakban megszün­tették a sörgyártást, mert az árpát a közellátásra akarják felhasz­nálni. Elrendelték, hogy a kenyér­sütésnél 30 százalék arányban árpalisztet kell felhasználni. Lakásínség Helsinkiben. A finn rádió jelentése szerint Helsinkiben nagy a lakásínség. Az egyik lap azt követeli, hogy a lakásínség megszün­tetése céljából tiltsák meg a fővá­rosba va­ló költözést. Novemberben megnyílik a berlini egyetem. A berlini egyetemen no­vember 12-én kezdődnek meg az elő­adások. Eddig több­ mint ötezer egye­tem­­hallgató iratkozott be a külön­böző fakultásokra. Romániában szabaddá tették az autók adás-vételét. A román kor­mány az ország egész területén szabaddá tette a gépkocsik eladását és vételét. Ez a rendelkezés a gépko­csi alkatrészekre és a gumikerekek eladására és vételére is vonatkozik. A román kommunista pár­t felhí­vása a szociáldemokratákhoz. Az angol rádió bukaresti tudósítójának jelentése alapján közölte, hogy­ a román kommuni­sta párt azt a ja­vaslatot tette a román szociáldemo­kratáknak, hogy induljanak közös listával a választásokon. Hír és cáfolat Churchill vissza­vonulásáról. A News Chronicle közlése szerint arról beszélnek, hogy Churchill ez év végén vissza akar vonulni a politikai élettől, mert mindez­ idejét emlék­iratai megírásának kívánja szen­telni. Lehetségesnek tartják, hogy lemond képviselői mandátumáról és a jövőben csak a Lordok Há­zában fog szerepelni. Egy londoni távirat szerint Churchill ezt a hí­resztelést személyesen cáfolta meg. BARANYÁBAN EDDIG KÉT AME­RIKAI PILÓTA HOLTTESTÉT TA­LÁLTÁK MEG. A budapesti ameri­kai misszió felszólítása alapján Ba­ranyában is megindult a szerencsét­­lenül járt amerikai idióták holttestei­nek felkutatása. Eddig két amerikai pilóta sírját találták meg. Az egyiket Mohácsszigeten, a másikat Vejti községben. Baranya megye terüle­tén hat amerikai repülőgép zu­hant le. Sok kábítószert zsákmányoltak az amerikaiak Japánban. Az amerikai katonai hatóságok Honsu japán szi­get közepén, Nagano közelében ren­geteg kábítószert és gyógyszert■ zsák­mányoltak. A lefoglalt kábítószerek közt négy tonna nyers ópium, 32 tonna kinin és nagymennyiségű mor­fin és kokain volt. in u di i imii nuitmiiiir­ i 11 n nvniKiimiiiiiii« i »ii»i.i'iiiiiciwraasua3t2 i-24xi«i marni mmkmi u smepíiesi gxwMBa^\a agm«aa8 aaBMBi­xnK^^ S Újból műsoron a szezon VÍGJÁT­ÉKESE­MÉ­N­Y­E egymás köz&HI KAY FRANCIS * JOHN LOW CORSO 2,4,6. sz-tv'és n-12 is CORVIN 3, 5, 7, vas. 1 is i

Next