Kis Ujság, 1951. március (5. évfolyam, 50-75. szám)

1951-03-01 / 50. szám

Csütörtök, március 1. is Újság Új emberek a béke őrhelyén Az építész hazafelé tart. Vidék­ről jött, még rövid időre benézett a nagy tervező intézetbe a Pelső-József­­városban, ahol most dolgozik. Grófi palota volt azelőtt ez az épület, amely a bécsi vagy prágai barokk paloták pózában emelődön a régi Józsefváros sarára, homokjára az 1880-as évek­ben, élt a Nagy-Stád­ó-utca közelé­ben, ahol az egykori Rákos-mezejé­nek homokja, a magyar vidék össze­olvadt a szűk kereteiből éppen ki­törni készülő első és egyetlen magyar világvárossal. Akkor peremterület volt a Múzeum-kert környéke, grófi paloták épültek az árnyas józsef­városi kertek helyén — grófi paloták és nem kispolgárok, kisemberek lakó­házai. A kisemberek savanyús­zagú, nedves házikókban, vagy zordon, egészségtelen, vízvezetéknélküli, csa­tornázás nélküli bérkaszárnyákban lak­tak — a grófi palota zárkózott hom­lokzatával kinyújtózott e fölé a sivár­ság fölé. De ma a grófi palotában tervező­intézet lakik. A grófi palota építé­szete a pesti homokon nyugati ele­­gáns nagyvárosok hasonló palotáit utánozta kissé későn töttén — ne fe­ledjük el, hogy az 1880—90-es évek­ben, ebben a nagypolgári és „liberá­lis“ korban Magyarországon meg­háromszorozódott a hitbizományok száma ... Ma a grófi palotában mér­nökök, műszaki rajzolók viszont az új, az egészséges magyar falut terve­zik. A szövetkezeti falut. A falut, amely a korral halad. A falut, ame­lyet többé nem választ el mérhetet­len távolság a nagyvárostól. Rákosi Mátyás erről a Szövetkezeti faluról is beszélt. A mérnök aktatáskája tele van térképekkel, adatokkal, tervekkel. Haza is visz munkát, magyar és kül­földi építészeti könyveket, folyóirato­kat , egy szovjet könyvet néze­get éppen a sarki lámpa fényéhez, a Kinizsi­ utca sarkán, hogy otthon fel­használja tanulságait. — Amerre járok, mindenfelé óriási átalakulást látok — mondja. — A falu is egészen átalakul.’ A termelő­szövetkezeti gazdasági forma új épí­tészeti megoldásokat követel. Eddig tervszerűtlen­ül települt és épült a ma­gyar falu, mint valami nomád sátor­tábor. A kulákok kertjei, három-négy összevásárolt telekre épült hivalkodó házai kiszorították nemcsak a szegény embereket, de nem engedtek helyet a falu középpontjában a kulúrházn­ak, egészségháznak, könyvtárnak. Korcs­mákat alakítottak át azelőtt kultúrház­­zá;apár egészségház, ami volt, a falu legszélén húzta m­eg magát. Mi most alaprajzban célszerű falusi középüle­teket tervezünk, iskolákat, gépállomá­sokat, kultúr- és egészségházakat. A legnehezebb, egyben legnemesebb és legérdekesebb feladat, nagyszerű emberi és nemzeti kötelesség! Ma nincsen mér­nök munka nélkül, nem is lehet, olyan gigantikus a mi programuaink. Rákosi Mátyás a falu szocialista átalakulásá­ról beszélt,-----nos, ebbe a munkába mi, műszaki értelmiségiek, mérnökök, tervezők, a legnagyobb lelkesedéssel kapcsolódunk bele. Csak győzzük a munkát. És győzni is tudjuk. A mérnök elnéz az éjszakába és siet könyveivé, rajzaival haza. Azelőtt sokat küszködött, dekorá­ciós feladatokat végzett, lakásokat és üzleteket tervezet­t, tehetsége a ka­pitalizmus ízléstelen szeszélyeinek rabszolgája volt. Mint az ókori Egyip­tom nagy építészei és matematikusai a fáraók rabszolgái. Most megtalálta önmagát, tervezi annyi társával együtt az új magyar falut. Házakat, kultúrotthonokat, új dohánypajtákat, gépállomásokat tervez. A falu népé­vel együtt építi a szebb, új magyar falut, ötvenhat éves, őszülő, halk em­ber. A városi, a műszaki értelmiség összefog a dolgozó parasztsággal... A professzor kilép a könyvtárból, ahol a magyar szabadságmozgalmak történetével, a magyar baloldaliság múltjával foglakozott. Kutatja, hogy az 1890-es, 1900-as évek nagykapita­lizmusa miként szövetkezett a nagy­birtokkal, a feudalizmussal, miként gyűrték le a parasztság, a mezőgazda­­sági cselédség, az aratómunkások és kubikosok mozgalmait. A professzor se fiatalember már, jóval túl van az Ötvenen. De tekintete csillog szemüvege mögött és boldo­­gan újságolja, hogy új adatokat ta­lált. Új adatokat és bizonyítékokat, melyek mai fejlődésünket és haladá­sunkat igazolják egy soká eltagadott, soká lappangásra , valósággal ,ille­galitásra“ kényszerűlst magyar törté­nelem igazi fényeivel. A professzor lejár Szegedre is és gyűjti az ottani dokumentumokat. 1849-ről, Kossuth és Szemere Berta­lan szegedi szerepéről, mélyen bele­merül az ott szerzett írásokba, el­­sárgult papirosokba, annak a Sze­mere Bertalannak 1849 forradalmi miniszterelnökének életébe, aki — talán az első magyar emberként — megismerkedett Marx Károli ta­naival, a tudományos szociali­kus­­sal. — Népünk hazafiassága: ezt kere­sem a múltban Ezt azelőtt eltaszad­­ták. A magyar politika a dolgozó osz­tályokat kizárta az alkotmk­ívból. Mégis: 1849 micsoda gyönyörű bizto­ Eyítéka szegény népünk hazafiassá­gának! A mostani országépítés, a békeküzdelem pedig mostani bizonyí­téka a tömegek hazafias érze-M­eh Aztán itt van az agrárproletárok moz­galmainak kérdése: az akkori osztály­­h­azafiság a munkások mellett az arsrárproletárokat is „hazátlan bdan­­'•-kiták“ gúnyolta .. Holott mit akartak? Szegény népünk hazát akart találni e hazában, kis tainak­’­­ -t föl­Az iskolaudvar éppen most csen­desedett el, a villanycsengő hangja keményen és kurtán nyilal végig a visszhangos folyosókon. A néptelen udvarra merőlegesen besüt a friss, déli napfény, odafenn a háztetőkön dudál a tavaszi Szél. A tanári szobá­ban is csend van, ketten ülünk a hosszú, tanácskozó asztal sarkánál a tanárral, akinek most nincs órája. Negyven percünk van a falióra tanú­sága szerint . Így nem is veszteget­jük a szót előzetes beszélgetésekre, hanem rátérünk arra, ami ebben az órában ezer és ezer pedagógust fog­­lalkoztat: Révai József népművelési mi­niszter beszédére a Kongresz­­szuson. — Becsületesen megmondom­ — kezdi —, örömmel és megelégedéssel tött el engem és azt hiszem, minden tisztességes gondolkodású pedagógust az az öt pont, amelyben a népműve­lési miniszter a közoktatás kérdéseit feltárta. Valóban ott áll már a peda­gógusok köze a szocialista nevelés oldalán, s a nép kulturális felemelé­sének munkájához megkapta a leg­tisztább szempontokat és a legbenső­­ségesebb segítséget is. A téli nevelés­ügyi értekezlet óta tapasztalunk bi­zonyos javulást, most azonban biz­tosra veszem, hogy a Kongresszus végleg helyes irányba tereli a köz­oktatást. Fiatal tanár mondja ezt, a felsza­badulás előtt három esztendővel sze­rezte meg diplomáját. Tanítani — úgy érzi csak most tanít, a szó legnemesebb értelmében, mióta az egész nép birtokolja az iskolát, ön­bizalma szert­meiláthatólag nőtt, az egész emberen van valami friss, fé­nyes Zománc, erős homlokcsontjai alatt harcias tűz a szemében. ■— A pedagógus most visszakapja méltó rangját, amelytől talán nem is rosszhiszeműen, mindenesetre köny­­nyelmü túlbuzgóságból megfosztot­ták. Tanítani nagy felelősség s nehéz volt úgy helytállni, hogy az embert értetlenül akadályozták munkájában. Abban a percben, amikor az oktatás és az oktató tekintélye helyreáll, a pedagógus elmélyülhet munkájában, megteremtheti az egészéges egyen­súlyt tantárgyainak oktatási körében. Mi, pedagógusok Számtalan olyan esetet sorolhatnánk fel, amilyent Révai József miniszter hozott fel. Velem is megtörtént, hogy az ellen­őrzés keveselte tantárgyam, a föld­rajz előadásában a politikumot, pe­dig éppen a földrajzi adottságoknak az ember kizsákmányolásával való összefüggéseit magyaráztam új tan­könyveink szemlélete alapján. Rájöt­tem, hogy a frazeológiát hiányolta az ellenőrző közeg. Nagy segítséget je­lentenek nekü­nk Révai József meg­állapításai, mert tagadhatjuk már a tanítás időszerű, politikai alapjait, a­élyik, hopp a tanu­lókat jelszavakkal kéne meg­tömnünk. És ez a fordulat segít a fegyelem megszilárdításá­ ban is, mert helyesen fejleszti az ifjúság öntudatát, előké­szíti a szakosítást és segít olyan új nemzedéket küldenünk a főiskolára, amely politikailag öntudatos, jelle­mében fegyelmezett lesz, szaktudása pedig arra képesíti, hogy jó szakem­ber legyen. A tanulóanyag erre ki­válóan alkalmas. Egész évben, de főleg az ellenőrző konferenciákon ta­pasztaljuk, hogy a munkás- és parasztgyerekek szorgalma milyen magával ragadó lendületet tud adni egy egész osztálynak. A kon­gresszusi tanulmányi versenyben át­lagosan egy-másfél százalékos javu­lás mutatkozott s ez is azt mutatja, hogy tanulóifjúságunk méltó a nép akarnának gondoskodására. Tudom, hogy iskolai munkáján kívül sokat és behatóan foglalkozik kulturális munkával. Fiatalsága, ifjú­kori emlékei ösztönzik erre, mert élénken emlékszik még falusi gyer­mekkorára, amikor a könyvek iránt érzett vonzalmát képtelen volt kielé­gíteni s ha mégis hozzájutott olvas­nivalóhoz, az nem volt más, mint a falusi „intelligencia“ poros könyv­­szekrényeiben megbúvó néhány klasz­­szikus, többnyire azonban a polgári irodalom „divatos“ szalontörténetei. Tűnődő mosollyá­ emlékezik ezekre az időkre, amikor falujának, orvosá­tól kapott olvasnivalót s egy Tompa kötet mellé három-négy „Milliók könyvét“ kapott, nehogy szellemi gyomorrontást kapjon a „nehéz“ köl­tőtől. — A Milliók könyve helyett most már igazi könyvek jutnak milliók kezébe. Most is sűrűn járok falura, ott élnek még öreg szüleim s gyakran találkozom saját korombeliekkel, ők azonban abbahagyták a falusi isko­lában a kultúrával való kapcsolatot. Most látom, hogy ez tévedés volt. Otthon mindig ellátogatok a Kul­­túrházba s látom kortársaimat, ma már kemény férfiakká edzette őket a paraszti munka —­ amint Gor­kijt, Veres Pétert, Illyés Gyulát szednek ki a könyvárból, mások meg Sztálin művei fölött vitáznak kigyultan és lelkesen, fejtegetik és magyarázzák egymásnak, míg vala­­menyien nem értik teljes tisztaságá­ban. Általában minden második va­sárnap hazautazom látogatóba s akár egy tizennégynaponként ugró grafikonra rajzolhatnám a falu szellemi életének ugrás­szerű fejlődését. Gyerekkoromban még én is ott szo­rongtam a nagy vendéglőben, ahol kuláklány primadonnák és hozzájuk dörzsölődő uradalmi „praxik“ ját­szottak Marica grófnőt s egyebeket. Most, hogy legutóbb otthon jártam, régi barátaim meghívtak a Kultúr­­házba, nézzem meg színjátszó cso­portjukat, amely a kongresszusi kul­­túrversenyre készül föl. Az öröm nagy és meleg hulláma boru­­ott el, amikor néhány régi iskolai pajtásom jelent meg a színpadon, de ifjabbak és öregebbek is. Mennyi ízléssel és méltósággal játszották a maguk sze­repeit. Szovjet hősöket vittek szín­padra és a mi új életünk hőseit, az­zal­ a természetes készséggel, amely népünkben mindig megvolt a játék iránt , amely most szabadult fel. Egy fiatal fiú, egyik iskolatársam legkisebb öccse például sztahanovista géplakatost alakított. Ez a tizennyolc­­éves parasztfiú, aki a gépállomáson és a vasúton kívül még sohasem lá­tott gépeket, nagy, gyári műhelyeket, olyan megdöbbentő érethűséggel ját­szott egy mechanikus képzettségű embert, mintha már éveket töltött volna valamelyik gyárban. Mozdula­taiban,­­járásában, a szerszám meg­­markolásában valamilyen titokzato­san irányító ösztön nyilvánult meg Olvas­am azóta, hogy a megyei be­mutatókon is feltűnt és főiskolára küldik. Higgje el, kérem, a kultt­rforradalom­­óriási mozgósítás. — Valamikor divatos irodalmi szó­lam volt a nép mélységeit emlegetni. Igaz, nem fűzték hozzá, hogy ki ta­szította a népet ebbe a mélységbe, ahonnan rendszerünk emelte ki. A népben óriási szomjúság van a mű­veltség után s most kezdi kielégíteni szomjúságát. A kultúrház, a villany, a mozi, a könyvtár, a kultúrcsoport szakadatlanul növeli a nép műveltsé­gét s eljön az az idő, amelyet Révai József jelölt meg beszédeiben, amikor betemetjük a falu és a város között évszázadok alatt kialakult kulturális szakadékot. A villanyóra közben megörülte időnk javarészét. Néhány pillanat múlva felharsan majd a csengő, megtelik a napos udvar gyerekfe­jekkel s nekem is mennem kell, hogy a tanárt visszaadjam hivatá­sának. Elkísér a folyosón, ahová kiszűrődik az osztályok életének csöndes szívverése. Különös érzés végigmenni egy iskolafolyosón, ta­nítás alatt. Az egyik ajtó mögül egy számtanképlet hajlik, a másik mö­gül néhány Petőfi sor mutáló ka­maszhangon, de tüzesen és lelkesen elszavalva. Folyók neve és ércek lelőhelye, Dózsa forradalmának év­számai és egy virág csoportmegha­tározása, az aluminium vegyjele és az elektromos áram keletkezése. Mindez összefut itt a lépcső fölött, ahol széles drapéria feszül, rajta fehér betűkből egy üdvözlő felirat a kongresszus felé Jó helyre cím­zett üdvözlet volt. íme, már el is hangzott rá a vá­lasz és mindenkinek javára szolgál... csak mostohája lehetett. Akkor is a nép gyermekei voltak a legjobb ha­zafiak; azt akarták, hogy Magyaror­szág valóban a magyar nép hazája legyen. Most ez megvalósult és Rákosi Mátyás büszkén mondotta be­szédében, hogy ezek a „hazátlan bi­tangok“, ahogy az öntudatos dolgo­zókat hívják a régi rendszerben, ma a legjobb hazafiak. Én hozzáteszem: régen is azok voltak. Ha a nép sza­vára hallgatnak az akkori nagyúri vezetők, Magyarország rengeteg bajt, det, ahová fejét lehajthatja, anyát a­­ tragédiát, megpróbáltatást kerülhe­­t magyar anyafölrben, mely akkor­­ tett volna el. Betemetjük a — mondja egy fiatal tanár, aki új­eret kapott a Kongresszustól _______________________________ 3 Rákosi Mátyás népünk jövőjéről Rákosi Mátyás beszéde Rákosi Mátyás szavai tovább élnek a dol­gozó magyarokban. E beszéd egy nemzet sorsát mérte fel. Egy nem­zetét s benne a magyar parasztságét. Azok a számok, amelyeket a magyar nép szeretett vezetője a dolgozó pa­rasztok sorsának megváltozásáról el­mondott, már a nemzet történelmé­hez tartoznak. Azok a feladatok, me­lyeket Rákosi Mátyás dolgozó pa­rasztságunk előtt megjelölt, egy egész nemzet számára teszik lehetővé a módosodást, a szellemi és anyagi felemelkedést. Nincs többé falusi nyomor — nincs többé rongyos falu. Ez a mi építésünk egyik legnagyobb ered­ménye. Azt, amelyet a nemzet volt uralkodó osztályai évszázadok során nem tudtak (mert nem is akartak) eltűntetni; amiről legjobbjaink any­­nyit keseregtek, ami Kölcsey, Wesse­lényi, Petőfi gondolatait megkeserí­tette; s még előttük, amiért Dózsa seregei harcba mentek — e célokat a magyar népi demokrácia hat esz­tendő alatt megvalósította. A Márciusi Front írói hárommillió koldusról tudósították az ország né­pét. A hárommillió koldus koldus­­sága megszűnt. „Eltűnt a szörnyű nyomor —­ mondotta Rákosi Mátyás —, amely a falut Horthy idejében fojtogatta. A falu jómódú lett és többet fogyaszt a mezőgazdaság ter­mékeiből.“ Régen, a kizsákmányoló, a feudális Magyarországon a falusi lakosság csaknem fele nincstelen volt. Az or­szág lakosságának jelentékeny része, a paraszti magyar nép óriási több­sége a koldus volt. A keserű szavak jutnak eszünkbe, a lelkiismeret éb­resztése, legjobbjaink fájdalma, a magyar falusi nép döntő többségének sem állandó lakása, sem rendes ru­házata nem volt. Makkon élt, márén élt, kukoricakenyéren élt, barlangla­kásokban élt, jussa a semmi, taka­rója a nagy ég, hazája az országút sara volt. Erről a hatalmas nemzeti testről mondotta Rákod Mátyás: „A teljesen nincstelen, bérmunká­ból élők (napszámosok, állandó mun­kások és mezőgazdasági alkalmazot­tak) százalékaránya a mezőgazdasági népességből 45,9 százalék volt, szóval a földműves lakosságnak majdnem a fele; ez 1949-re leesett 17,1 száza­lékra.“ Mit jelentenek ezek a szavak? A múltban a falu fele, a magyar paraszt­­ság fele rongyos kizsákmányolt, ha­zátlan senki fia volt. Ma már csak 17,1 százalék a napszámos és mező­­gazdasági alkalmazott. De e tizenhét és egytized százalékot már a nép ál­lama megvédi munkásvédelmi törvé­nyeivel. Rákosi Mátyásnak ezek a szavai a történelembe tartoznak: megszűnt a magyar falusi nyomor. Több életem­ kell A felszabadulás együtt járt a mér­hetetlenül megnőtt fogyasztással. A földhöz jutott hatszázezer magyar paraszt, a láncaitól megfosztott há­rom millió volt koldus, a határtalan nagybirtokokat birtokukba vett dol­gozó parasztság többet fogyaszt, mint zsellér, summás, részes arató, napszámos, fél-jobágy korában. ,,A város és falu dolgozói* — mondotta Rákosi Mátyás — „ma job­ban élnek jobban táplálkoznak, job­ban ruházkodnak“. Ismerek baracskai paraszokat, akik egy esztendő alatt rádiót, kerékpárt s családjuknak több rend ruhát vet­tek. Olvastam túrke­vei parasztról, aki múlt évi tszcs-elszámolása után motorkerékpárt vásárolt. Tudok olyan paraszti családról a Dunántúlon, amely három dolgozó tagja után a tszcs-ből tizennyolcezer forintot ka­pott. A felszabadult parasztság — akár belépett már a tszcs-be, akár még egyéni gazda —, többet eszik s már nem kukoricakenyéren és híg leb­bencslevesen él. A múlt egyik keserű példázata arról szólt, hogy a ma­gyar paraszt csak akkor eszik tyúkól, ha kettőjük közül az egyik beteg. A mai dolgozó magyar parasztra 1951- ben ez a keserű közmondás már nem áll. Dolgozó parasztjaink jól táplál­­kozóak­ be­­,ez a rendkívül megnőtt kereslet“ — ahogy Rákosi Mátyás mondotta — „parancsolóan előírja, hogy sokkal többet termeljünk, mint a Horthy-időben“. Nincs éhes ember — már nincs. Tehát több élelem kell. A jövő Ez a mérhetetlenül megnőtt fo­gyasztás, a súlyos aszály, a múlt évek rossz termései átmeneti nehézségeket okoztak. A kivezető utat Rákosi Má­tyás így jelölte meg: „A terméshozamot csak úgy lehet megemelni, ha a magyar mezőgazda­ság is rátér a modern nagyüzemi gazdálkodásra“, ha kiszélesítjük a tszcs-k hálózatát, ha a magyar fal­vak társasan termelő falvakká vál­nak. A falu átalakulása, a falu átalakí­tása, az egyén­­ig gazdálkodó dolgozó parasztok megnyerése a társas ter­metésnek — ez ma az egész nemzet ügye, mindennapi kenyerünk ügye. Hogyan elégítheti ki a megnöveke­dett szükségletet, a már nemcsak ten­gődő, de rendes élelmet fogyasztó la­kosság élelmiszerellátását az a falu, amelynek nagy része még egyénileg, kis parcellákon, szalagföldeken ter­mel? Hogyan termelhet többet az a falu, amelynek sok-sok egyéni gazda­sága nem használ műtrágyát, korlá­tozva használ csak mélyszántást, amely nem az ország egészének szükséglete, hanem a saját szükség­lete szerint termel? 1947-ben, mondotta Rákosi Mátyás, a magyar parasztság nagyon sok pa­radicsomot termelt. Erre a paradi­csom ára leesett. A következő évben alig termeltek paradicsomot, de ter­meltek annyi káposztát, hogy akkor meg ennek az­­ára esett le. 1949-ben már nemcsak paradicsomban, de ká­posztában is hiány volt ezért. „Ugyan­ez ismétlődik meg kétévenként a hagymával.“ Az út felfelé, az út a megnöveke­dett szükségletek kielégítése felé, a tervgazdálkodás, a nagyüzemi gazdál­kodás, a szövetkezeti falu. Magyar­­ország művelhető földjé­nek területe körülbelül 15 millió hold. Ebből már közel 1 millió holdon társas termelés folyik. A feladat, amelyet Rákosi Mátyás megjelölt előttünk, ez, jó példával, meggyőzéssel emelni a tszcs-kbe be­lépő egyéni dolgozó parasztok szá­mát, fejleszteni a szövetkezeteket. Minden hold, amellyel a termelőszö­vetkezeti mozgalom erősödik, min­dennapi kenyerünket, hazánk emel­kedését, iparunk erősödését, népünk ragyogó jövőjét szolgálja. A falu társastermelés felé történő átalakulása — ez ma a magyar nem­zet egyik központi feladata. A fel­adat egyik előfeltétele a társasag ter­melő csoportok jó munkája, megerő­sítése. 1. Hattagú szovjet küldöttség érkezik a Magyar-Szovjet Barátság Hónapjára A Magyar-Szovjet Barátság Hó­­napjára a Szovjetunióból hattagú küldöttség érkezik, vezetőjük: V. V. Nyikityin akadémikus, a Szovjetunió Tudományos Akadémiám mohivá’ fiókjának elnöke, el ektromech’aniká­­val foglalkozó kutató tudós. Tagjai: P. A. Baranov biológus, a Szovjet­unió Tudományos Akadémiája leve­lező tagja, A. N. Balasova, a történe­lem­tudomány kandidátusa, Makszim Tank, Sztálin-díjas balarussz költő, I. Sz. Jegorov kolhozainak, a Szocia­lista Munka Hőse, V. M. Ameszov zsarniszti (Urai) martinász, a Szov­jetunió Legfelső Tanácsának tagja. Magyarországra jön még a világ­hírű 165 (százhatvanöt) tagú Mojsze­­j­ev-tán­­együ­ttes, Igor Mojszejev, a többszörös Sztálin-díjas művész veze­tésével. Nagygyűléseik lesznek szombaton A Rákosi Művekben, a MÁVAG- ban, az Egyesült Izzóban és több más budapesti nagyüzemben szomba­ton nagygyűléseket tartanak. A nagy­gyűléseken felszólal az MDP Köz­ponti Vezetőségének és Politikai Bi­zottságának több tagja, valamint szá­mos, az MDP II Kongresszusára ér­kezett külföldi küldést. Az újítási ügyek egységes szabályozásáról A Népgazdasági Tanács az ötéves terv megvalósítása érdekében Műszaki Fej­esztési Hivatalt állított fel, amely az Országos Találmányi Hivatallal és szakminisztériumokkal karöltve egy­ségesen irányítja az újítási ügyeket. A rendelet értelmében ezután különb­ségei tesznek az újítás három faja, és pedig a műszaki tökéletesítés, a ter­melési és ügyviteli észszerűsítés kö­zön. Újra szabályozták a díjazás mértékét is. A minisztertanács most kiadott ren­delete kimondja, hogy a Műszaki Fej­lesztési Hivatal feladata a műszaki fejlesztési tervek útján biztosítani az újító és sztahanovista mozgalom eredményeinek átvitelét a gyakorlat­ba, az országos jelentőségű újítások kidolgozását, gyakorlati bevezetését, továbbá a műszaki tapasztalatcsere irányítását. Az Országos Találmányi Hivatal dönt a rendelet értelmében arról, hogy valamely újítás találmány­nak minőst­hető-e. Végül kimondja a rendelet, milyen vállalatnál kell újítási feladattervet kidolgozni , ugyanakkor kísérleti műhelyek és te­lepek felállításáról is intézkedik.

Next