Kisalföld, 1957. október (2. évfolyam, 229-255. szám)

1957-10-01 / 229. szám

JL B&szélgge tés SALAI ABDIL KARIM egyiptomi festőművésszel A festőművész alacsony termetű. Dús, fekete haj. Szakállas, jelleg­zetes arab férfi. Egyike azoknak, akik ma az egyiptomi képzőmű­vészetet képviselik hazánkban. A fővárosi tárlatnak Győrbe is elér­kezett a híre, most itt van szemé­lyesen a siker egyik részese: Salah Abdel Karim. — Mi a jelenlegi helyzet az egyiptomi képzőművészetben? — A forradalom óta a kormány magas támogatásban részesíti a képzőművészetet. Az állam na­gyon sok kiállítást rendezett és rendez a saját költségére. Igen nagy díjakat tűz ki egyes képző­művészeti pályamunkák sikeres megoldására és lehetőségeket biz­tosít külföldi tanulmányutazásra. — Ön milyen országokban járt eddig? — Franciaországban, Olaszor­szágban, Angliában, Svájcban és most Magyarországon. Mondhatom nagyon jól érzem itt magam, na­gyon tetszik a magyarok élete, az egész társadalom berendezése. Most valóban alkalmam nyílt meggyőződni a híres magyar ven­dégszeretetről. — Mi a véleménye az egyiptomi képzőművészetről ? — Nagy fejlődésnek indult ha­zánkban a képzőművészet. Ennek okát az imént vázoltam. Nálunk a művészet minden irányzata ér­vényesül. A naturalista, szürrea­lista, realista, kubista, futurista, dadaista és még számos más irányzat. Mégis két csoportba osz­tom a jelenlegi egyiptomi képző­­művészetet: nemzetközi és nép­művészetre. — Melyiknek van nagyobb tá­bora ? — Erre nem lehet kategorikusan válaszolni. De egyet mondhatok: legyen az akármilyen irányzat, abban fellelhető az egyiptomi nemzeti jelleg. — Ön melyik képzőművészeti irányzatnak a híve? — A kubizmusnak. A kubista festészet az absztrakt művészet egyik műfaja. Ez az, amelyik leg­jobban megérthető a sok közül. A szemlélő látja és érzékeli a valóságot. Nemcsak a kifejezés­­mód, hanem a megérthetőség a legfontosabb. Nekem például ked­venc témaköröm a béke ábrázo­lása. Egyik művemen lányokat áb­rázolok, amit galambok között jól érzik magukat. Mi a véleménye a jelenlegi magyar képzőművészetről? — Nagyot­ örülök annak, hogy ellátogathattam néhány magyar festőművészhez, grafikushoz, ke­ramikushoz. Meggyőződtem arról, hogy nagyon modern műveket ké­szítenek és jó úton haladnak. Egyet mondhatok: Én ismerem a mai képzőművészetet világszerte. Akiket meglátogattam a magyar kollégák közül, azokat a világ leg­jobbjai közé sorolhatom. Színmű Shaw-ról Dear Liar (Kedves hazug) cím­et viseli Jerome Kitty egyik szín­darabja, amelynek alapját a Bern­ard Shaw és Patrick Campbell szí­nésznő között lefolyt párbeszéd k­épezi. A nagy drámaíró Patrick Campbell részére írta a Pygmalio­nt. A színmű két felvonásból áll és csak két szereplője van: Shaw és Patrick Campbell. n­i. A los-angelesi törvény­szék tárgyalóterme ódiva­tú bútoraival a némafil­mek bírósági jeleneteire emlékeztet. Bár Los­ Ange­les kiterjedésére nézve az Egyesült Államok legna­gyobb városa, törvényszé­ki épülete még abból a korból származik, amikor 10.000 lakosú kisváros volt. Ebben a vidéki tárgyaló­teremben zajlik most az év legszenzációsabb pere, amely olyan neveket dob be a világsajtóba, mint Maureen O'Hara, Corinne Calver, Dorothy Dandridge, Errol Flynn és Robert él­leheti. Ez a Confidential­­­‘er. Az igazságszolgáltatás ínségére egyetlen egy do­log emlékeztet: az elnök fekete találja. Egyébként Herbert Walker bíró maga is nyugodtan alakíthatta volna a becsületes sheriff szerepét,a némafilmek ho­rd­nak egy boy-darabjaiban. Arthur Crossley, a vád­lottak védője, kis kopasz ember, rendkívül eleven, miközben beszél, örökösen fel-alá járkál a vádlottak padja és a bírói emelvény között. A per hét férfi és öt női esküdt, a világ min­den részéből idesereglett újságírók és a bejutásért órák hosszat sort álló 65 szerencsés érdeklődő je­lenlétében folyik. A fővád­lott a Confidential című folyóirat, amelyet rágalma­zásért és a jó erkölcs meg­sértéséért fogtak perbe. Hálószobatitkot* 25 centért Óriási betűkkel áll a lap sárga-kék-vörös címlapján: »Rendkívüli szenzáció.« Az első oldalon ezt olvassuk: „Sehol másutt nem olvas­ható történetek, olyan té­nyek, amelyeket óriás lapok nem mernek megírni’1. A továbbiakban feltűnő sze­dés, provokatív fényképek, lármás címek: „Ava Gard­ner hálószobájában“, avagy Nanczy Kelly gépkocsijá­ban gyakorolja szerelmes szerepeitElső pillantásra ilyenek a kéthetenként megjelenő Confidential szá­mai. A Confidential azt áll­­ja: 25 centért nemcsak Hollywood hanem a Broad­­­way és a legjobb ne­wyorki, washingtoni és bostoni tár­saság egész intim világát leleplezi. A tényeket csak sejtteti, de nagy betűkkel kiírja a szereplők nevét, akiket lehetőleg a legis­mertebbek közül választ ki. Népszerűségét annak kö­szönheti, hogy a sztárok kalandjai utóbb mind igaz­nak bizonyultak. Persze, vi­lágraszóló pert még az­­esetben sem lett volna ér­demes indítani, ha a lap példányszáma 1957. már­ciusában nem lett volna 3 millió 369.954 és ha két esz­tendő óta nem olvasná ha­vonta kétszer hárommil­lió amerikai. Igaz, a Life, a Saturday Evening Post és Look nagyobb példány­­­számban jelenik meg, de ezt csak előfizetőiknek kö­szönhetik. A Confidential előfizetőinek száma soha­sem haladja meg a 30 ezret, mert­­sokan azok közül, akik az utcán névtelenül vásárolják meg a lapot, szégyelnek magukat, ha a lapkihordó az asszony és a gyerekek jelenlétében ten­né le az asztalra a botrány­­magazint. Csak egy ember van, aki nem látja sötét színben a Confidential ü­zelmeit: Da­niel G. Ross newyorki ügy­véd, akit a védelem idézett meg tanúként. Szerinte a Confidential nem rágal­maz, hanem csak leleplezi egyes körök ocsmányságait. Azt mondja, az általános érdeklődés a lap iránt an­nak köszönhető, hogy a szokványos filmmagazinok­ban rózsás képekben bemu­tatott világ helyett a kö­zönség itt „a vitriolos igaz­ság“ valóságos színében látja a sztárok életét. Per a főszereplő távollétében Clarence Linn ügyész fél­beszakítja: — Mister Ross, olyan biz­tos ön abban, hogy a Con­fidential mindig igazat ír? Maga csak tudja, lévén a lap jogi tanácsadója? Nem olvas el minden cikket, mi­előtt nyomdába kerül? Ross az ügyvédek szokott műfelháborodásával tilta­kozik: az ő Harrisson barát­ja, a lap alapítója és tulaj­donosa komoly fiú, aki nem vádol senkit alaptala­nul. Harrisson nevére a kö­zönség fészkelődni kezd. Néhányan előrehajolnak, hogy lássák, hol ül. Fölös­leges igyekezet. Harrisson nincs itt. A los­ angelesi per a főszereplő távollétében folyik. Nem kétséges: Bob Har­­rissonnak van a legtöbb el­lensége az Egyesült Álla­mokban. Pedig aki nem is­meri, becsületes kisk­eres­­kedőnek nézhetné. Ártat­lan, képe azonban elképesz­tő reklámszomjat leplez. Harrissonnak mindegy, hogy jó-e, vagy rossz, csak az a fontos, hogy amikor reggel felébred, tudja: már mindenfelé beszélnek róla. Pályája kezdetén — egy hollywoodi kis hírügynök­ségen dolgozott — még semmi sem sejtette, hogy egykor olyan közismert és gazdag lesz, mint ahogy azt magában elhatározta. Egy szép napon megalapí­totta a ,.Beauty Paradox* cí­mű olcsó folyóiratot, amelynek címlapján ,,csak­nem'' meztelen nők képeit közölte, ezért „csaknem" lecsuktak. Nem sajnálta a fáradságot: napi 14 órát dolgozott és szükség esetén modellt­ is állt a különböző botrányképekhez, mint megvert, vagy feleségét ve­rő férj. Legjobb árucikk — a botrány ..Legóriásibb'' ötletét a Refauver-bizottság egyik televíziós adásának köszön­hette: a gengszterek rém­tetteit leleplező adásból ne­ki az tűnt fel a legjobban, hogy milyen gyenge a tör­vény a bűnözőkkel szem­ben. És rájött, hogy Ame­rikában a botrány a leg­jobb árucikkek közé tarto­zik. Néhány héttel később napvilágot látott a Confi­dential első száma. Harrisson először „csalá­di ügyként“ igyekezett megoldani botránykróniká­jának szerkesztését: két nővérét egyik sógorát, uno­kahúgát és annak férjét állította be az apró mun­kákra. Hogy Hollywoodból megfelelő híranyagot sze­rezzen, megalakította a „Hollywood Research­" el­nevezésű, állítólag irodalmi hírügynökséget, anélkül azonban, hogy annak a Confidential-lel bármilyen jogi­ kapcsolata lett volna. Hogy még a gyanút is el­kerülje, a Confidential iro­dáit New-Yorkban rendez­te be, a Broadway közelé­ben. (Folyt. köv.) Botrán­y Hol Ian­­oodlua ii — Irta: Guillaume Hanoteau — Nagy nevek — nagy botránya Hideg­, melegdauert, DAUERSZALONBAN Modern frizurák, hat gyógykezelési tanácsadó nyitva: 8—18 óráig. LÉGMAN GYULA nősfodrász Gorkij u. 47. (volt Teleki kaszárnyával szemben.) K 1­5 a­l * OlU NÉHÁNY SORBAN Shakespeare­­ szalmakalapban Jelentései­­ érkeztek arról, hogy a Connectiont állambeli Stratford­on, Houpatahichban cowboy ru­hákban és spanyol pofaszakállal adják elő Shakespeare: Sok hűhó semmiért című darabját. A ren­dezők a darab színhelyét az olasz­­országi Mess­inából áthelyezték a texasi határterületre, egy hasonló nevű képzeletbeli városba. A new-yorki kritikusok tetszés­sel fogadták a darabot és jóllehet a klasszikusok hívei a homloku­kat ráncolják, úgy látszik az ál­­költött darab mégis nagy sikert fog aratni. Egyébként a színház, amely be­mutatta a Sok hüllő semmiért új változatát, az eredeti Globe­­theatre mintájára épült. * Új marxista folyóirat jelenik meg Angliában Az Angol Kommunista Párt végrehajtó bizottsága bejelentet­te, hogy október 1-től Marxizmus ma címmel új folyóiratot jelentet meg. A párt új elméleti folyóiratának főszerkesztője, John Gallen, a párt főtitkára lesz. A lap megjelentetésével kapcso­latos közlemény hangsúlyozza: A szerkesztő bizottság célja :"előse­gíteni a marxista gondolkodás­­módot számos érdeklődési terüle­ten és bátorítani a lehető legszé­­lesebb körű vitára.« ­ Film készült Lon Chaney életéből Londonban Ezerarcú ember címmel filmet készítettek Lon Chaneynek, a némafilmek nagy sztárjának életéről. Chaney ját­szotta például az Operaház fan­tomja című film főszerepét. Az Ezerarcú ember címszerepet James Cagney alakítja. Cagney kiváló tolmácsolásában kifejezés­re jut, hogy Chaney, akinek mindkét szülője süketnéma volt, mennyire átérezte a testi fogya­tékosságban szenvedő emberek súlyos helyzetét. Kiválóan tudta filmre vinni a »csúnya kacsa« agóniáját, amely tudja, hogy so­hasem lehet »hattyúvá.« 1987. október 1. Az operettkedvelő közönség örömmel üdvözölheti rövidesen a keletnémet filmgyártás új alkotását, a Millöcker Koldusdiákjá­ból készült színes DEFA-filmet. A Koldusdiákot a városligeti Tó­mozi szélesvásznán adták elő nagy sikerrel, s rövidesen forgat­ják a normál méretű filmszínházakban is. Kevés az óvoda Angliában Az angol oktatásügyi miniszté­rium 1956. évi jelentése szerint, Angliában és Walesben mindösz­­sze 465 államilag fenntartott óvo­da van és ezeket 23 322 gyermek látogatja. Ezenkívül egyes elemi iskolák­ban is van óvodai foglalkozás. Múlt évben mintegy 156 017, öt éven aluli gyermek járt az elemi iskolák óvodáiba. Ezek az óvodák ingyenesek. Van ezenkívül még további 547 egésznapos óvoda, amely az egész­ségügyi minisztérium hatáskörébe tartozik, de itt magas díjakat vetnek ki a szülőkre. Egybevetve, Angliában és Wa­lesben körülbelül 207 000 öt éven aluli gyermek részesül óvodai ok­tatásban. Új óvodákat egyáltalán nem építenek és a kormány nem szán­dékozik felemelni az elemi is­kolákban működő óvodai osztá­lyok számát sem.

Next