Kisalföld, 1960. március (5. évfolyam, 51-77. szám)

1960-03-01 / 51. szám

ítmo: március 1., kedd 170 holdon termel burgonyát a merichidai Kossuth Tsz az idén A közös gazdálkodás első esz­tendejének tapasztalatai azt bizo­nyították a mi termelőszövetkeze­tünkben, hogy érdemes a burgo­nyatermesztéssel foglalkozni. A homokos, laza szerkezetű talajon a burgonya biztonsággal termel­hető és szép jövedelmet ad a tsz­­nek. A merichidai Kossuth TSZ ta­valy 70 holdon termelt főnövény­­ként burgonyát. Az összes termés 5320 mázsa lett, vagyis holtanként 76 mázsás átlagtermést értünk el. Ezt az eredményt jó talajelőkészí­téssel, megfelelő trágyázással és műtrágyázással, jó növényápolás­sal még fokozni akarjuk. De még a 76 mázsás átlagterméssel is ki­fizető volt a burgonyatermesztés. Egy-egy hold termésének értéke 6080 forint. A burgonyát terhelő összes ráfordítás a mi üzemünk­ben holdamként 2836 forint 55 fil­lér volt. A holdankénti tiszta be­vétel tehát 3243 forint 45 fillér. A 70 holdast számítva, ez csaknem 250 ezer forint. Az elmúlt évben 3064 mázsa burgonyát értékesítettünk, és 170 holdra biztosítottuk a vetőgumót. Az idén ugyanis ekkora területen termel burgonyát a mórichidai Kossuth TSZ. A várható termés­ből 2500 mázsa étkezési és 75­0 mázsa vetőburgonyára kötöttünk szerződést. Ifj. Tóth Dénes mezőgazdász Győr-Sopron megye falvaiban egy év alatt 188 iparengedélyt adtak ki Győr-Sopron megyében tavaly sok faluban nyílt férfi, női fod­rászüzlet, illetve cipész- és csiz­madia műhely. Egy év alatt ösz­­szesen 188 ipar-, illetve működési engedélyt adott ki a KIOSZ me­gyei titkársága. E kisiparosok többsége a falvakban folytatja iparj­át. A legtöbben férfi, női fodrászat, szabó és cipész szak­mára kértek működési engedélyt. A falvak jobb ellátása céljából a tanácsok és a KIOSZ try­gyei tit­kársága közösen megvizsgálják, hogy a megye falvaiban milyen szakmában van hiány és milyen iparost igényelnek a termelőszö­vetkezetek dolgozói. A tapasztala­tok összegezése után a lehetősé­gekhez mérten ipar-, illetve mű­ködési engedélyt elsősorban azok­ba a falvakba adnak, ahol eddig nem működött egyik, vagy másik iparágban iparos. (R.) Tudományos konferencia kezdődött a Kertészeti­ és Szőlészeti Főiskolán A Kertészeti és Szőlészeti Főis­kola oktatói, szakemberei és hall­gatói hétfőn háromnapos tudomá­nyos konferenciára gyűltek egy­be, hogy áttekintsék és megvitas­sák a főiskolán folytatott oktatási és kísérleti munkák legutóbbi eredményeit, meghatározzák a feladatokat. Dr. Fekete Zoltán egyetemi tanár, a főiskola igazga­tóhelyettese megnyitó beszédében hangsúlyozta, hogy a felszabadu­lás óta a kertészeti kutatók szá­ma a hatszorosára, s a kutatás­hoz használt laboratóriumok, fel­szerelések, eszközök száma is a többszörösére növekedett. Ezután előadások hangzottak el. LOVÁSZI FERENC. „KÖZBEN MI IS ÚJJÁSZÜLETÜNK...* —■ Hasonló sok értékes régi da­rab, ősi téma került elő, mondom, vagy ötvenezer! Legtöbbjéről nem is tudják már, ki írta. Az idők fo­lyamán állandóan formálódott és változott mindegyik, itt elvettek belőle, ott hozzátették, szinte minden városban másként ját­szották, így vagyunk a pillangó neséjével is. Gazdag hagyomá­nyunk sok-sok gyöngyszeméről fújjuk le az idők porát, és ma a nép szíve szerint, a nép igazsága szerint adjuk elő a régi témát, így, ahogyan a nép igényli. Szü­lessék út a régiből — így mond­­juk ezt mi mostanában. Szép jel­szavunk természetesen nemcsak a hagyományokra vonatkozik, leg­alább annyira az emberekre, ránk, művészekre is. Közben mi is új­­jászülettünk. — A kantoni művészek ma már a népet szolgálják. A jobboldali elemek két évvel ezelőtt még nyíl­tan támadták a nép eredményeit, és minél több eszmeileg káros darabot akartak előadni. Válto­zatlanul a mandarinokat szeret­ték volna dicsérni. Szemükben még mindig ők voltak a jó embe­rek. Szívük még mindig nem fájt a kis pillangóért. A becsületes művészeké annál inkább. 1957 no­vemberében összehívták a kanto­­ni helyi operaegyüttes vezetőit, égjobbjait, s az írókkal együtt megvitattuk a helyes utat. A kér­­dés nagyon egyszerű volt, úgy hangzott: a népet szolgálta-e a művészet, vagy a régi világot? A népért dolgoznak-e a művészek, vagy csupán pénzért? A vita a haladás győzelmét hozta. A párt­vezetés erősödött és az eddig in­gadozó művészek jórésze őszintén bevallotta a tévedéseit, téves né­zeteit, vagyis őszintébben, nyílt szívvel kezdte szolgálni a népet. Nálunk úgy mondják: csatlako­zott a szívet adó mozgalomhoz.­­ A párt azt javasolta a szí­nészeknek, hogy menjenek a tö­megek közé. A munkásoknak, pa­rasztoknak nagyon tetszett a do­log. Egyes színészek azonban azt mondták: nem vagyunk mi utcai árusok. Legtöbbjük akkor köny­­nyebbült meg igazán, akkor dobta le régi terhét, amikor látta, mi­lyen szeretettel fogadják őket az egyszerű emberek. A kantoni mű­­vészek zöme szívesen játszott­­ tömegeknek, segíti a helyi együt­teseket és sokszor együtt dolgozik a munkásokkal, a parasztokkal A párt egyik helyes kezdeménye­zésének is döntő része volt abban, hogy itt tartunk: harminchét kantoni színészt országos körútra vittek — lássák az ipar, a mező­­gazdaság fejlődését, a kommunák életét, népünk hősi munkáját, ered­ményeit, s érezzék mindenütt, hogy milyen egységes a mi orszá­gunkban a párt és a nép! Az or­­szágjárást követő fesztiválon el­sősorban a mai életről szóló da­rabokat mutattak be. A művészek a párt segítségével rádöbbentek arra, hogy aki végiggondolja az életet, annak világosan felelnie kell: vajon a népért dolgozik, vagy elefántcsonttoronyba akar vonulni, mint a régi világ sira­­tója. Aki látja az új gyárakat, a magas termést, az új iskolákat, az könnyen, jószívvel mondhat igent népünk nagyszerű erőfeszí­téseire, s az ilyen művész alakí­tásából sugárzik a hit, a bizalom, az új iránt. A LEVEGŐVÁLTOZÁS JÓT TETT íme, egy gazdag élettapaszta­latai kantoni művész őszinte sza­vai. S a fiatalok? A sangháji film­gyárban találkoztam Van Tan-fun művésznővel. Első látásra az a gondolatom támadt, hogy róla mintázzák meg a kínai porcelán­művészeti leheletfinom, kecses fi­guráit! Csalóka látszat! A „töré­keny” művésznő nemrégiben hó­napokig dolgozott falun, a panasz­okkal együtt vetette a rizst, ön­­özte a földet, etette az állatokat — s uram bocsá! — hordta a trá­gyát is, élte az egyszerű falusiak dolgos hétköznapjait, hogy tökéle­tesebb művész váljék belőle. — Ma már nemcsak képekről, hanem az életből ismerem a pa­rasztokat, a kemény kort és a jó derekat követelő falusi munkát — mondja beszélgetés közben a sang­haji filmgyárban —, megerősödve tértem vissza faluról. A „levegő­­változás” jót tett nekem is, má­soknak is. Sok színész azelőtt csak — hogy úgy mondjam — gyengéd lelkületű, melankolikus szerepeket, alakított szívesen. A parasztok­­között azonban megvál­tozott szemléletük. Vidám, egész­ségesebb emberek lettünk és ta­lán jobb művészek is. Jobban tük­rözzük fejlődésünk ezernyi színét, immár nemcsak alakítjuk a sze­repeket, sokkal inkább éljük. Együtt a tömegekkel, segíteni a tömegek harcát— ez alkotóerőnk forrása és célja. Hová jutnánk, ha valamiféle öncélú alkotásokon törnénk a fejünket, miközben a nép acélóriásokat épít, megsok­szorozza a rizsföldek terméshoza­mát, és néhol még szinte puszta kézzel vezeti át a folyókat a he­gyek kemény kőtömbjén? Hát nem ott a helyünk közöttük? (Folytatnuik) Tavaszi ünnep Dél-Kínában KISALFÖLD Ahol még a ló sem jár... Kapuvárott a vasútállomással szemközt egy másik „pályaudvar” is áll. Ez kisebb, mint a má­sik, nem látni rajta egyetlen gőzmozdonyt se, csak néhány sínen járó motort, keskeny nyom­távú vasúti kocsit, csilléket, szállításra váró fát, zsákokat stb. Az egyik épületen ez a felirat áll: ,Gazdasági Vasutak Kapuvári Üzemfőnöksége". Bent az irodában a főnök és a párttitkár ír és beszélget valamiről. Tudomásom és tudomásunk szerint MÉG NEM JÁRT ÚJSÁGÍRÓ a „telepen“, pedig — mint mondják — érdemes tudni róla egyet, mást. Hogy mit ér ez a „kis" vasúti hálózat, azt a fertődiek, kapuváriak, nyá­­rosmajoriak, petőháziak és a környező többi te­lepülés lakosai tudják csak igazán. Tizenhárom majort és négy községet kapcsol össze. A Hanság nyúlványainak nagy részét. „Azokat a helyeket — mondja az üzemfőnök —, amelyeken sokszor még a lovaskocsi sem tudja megjárni az utat.” Aztán történeteket mesélnek, hogyan ragadt bele a sárba, a mocsaras zsombékiba egész sor szekér, állat, szállítmány, főképpen néhány évvel ezelőtt, amikor még nem sokat adtak a kisvasút­­ra. Ez most már 30 000 hold föld terményeit szál­lítja rendeltetési helyére: cukorrépa, kender, fa, nád, műtrágya, építőanyag stb. teszi ki a szállít­mányok túlnyomó többségét. Ebben az évben pél­dául 1 500 00­0éve nádat szállítanak a Fertő kör­nyékéről a fertőszentmiklósi nádüzembe, onnan meg 4 000 tonna készárut a vasútállomásra. A vasúti igénybevétel állandóan nő: 1958-ban 57 000 tonna árut szállítottak rajta, tavaly pedig 80 200 tonnát. De az utóbbi se köti le teljesen a kapa­citást, hiszen a legtöbb hónapban elbírnák a ta­valy októberi 14 000 tonnás teljesítményt, ami négyszerese az előző januárinak. A szállítás itt is erősen IDÉNYJELLEGŰ. És „nem kapott rá” még minden környékbeli szö­vetkezet, bár megalakulásuk óta sokat emelke­dett a kisvasút forgalma. Az üzem személyszállítással is foglalkozik. Ta­valyelőtt 184 000, tavaly pedig 334 000 utas vet igénybe. Csupán a kapuvári Vörös Csillag Te­metőszövetkezet 66 000 főt szállított rajta. A te­rek szerint a gazdasági vasút forgalmát nővel fogják két okibód kifolyólag: nem drága és akko kihasználható, ha más járművek képtelenek szállításra, másrészt a gazdasági vasút még íg nem teljesen kihasználva is rentábilis. A terve és azok teljesítését ismerve, csak az elismert hangján szólhatunk a kisvasút dolgozóiról , váltképpen, ha figyelembe vesszük,­­hogy eä©­­ mostoha körülmények között dolgoznak. Nem panaszkodott egyetlen odatartozó kertbe se, de a laikus szem is sok mindent meglát. A pá­lyaudvaron — ahol rendszerint jónéhány üres vagy megrakott szerelvény ál, sok a szállításra váró anyag, s ahol a műhelymunkákat végzik — csupán egy, vagy két kisebb, majdnem számí­tásba se vehető épületet lát az ember. Láttam egy szerelőt, aki motort javított kint a pályáin, s — jól emlékszem — ugyan őt, ugyan­így láttam mí­nusz tizenkét fokos hidegben is. Egy ember verte a vasat a kovácsműhelyben, s annak a — idéző­jel nélkül! — vityillónak csak három fala van Nem láttam egyetlen raktárt sem. A gazdasági vasút dolgozói átlagos havi 1050—1100 forintot és egyenruhát, vagy védőruhát kapnak.­ A LEGJOBB MOTORSZERELŐ órabére 7 forint 30 fillér. ötvenhat munkása van a gazdasági vasútnak, eléggé állandóak. A legjobb szerelőjük Nagy Ernő, úgy tisztelik, hogy „univerzális ember" tíz éve dolgozik itt. A legkényesebb szerelői munkák­ is jól ért, s a legkeményebb téli időben is szerel, rendszerint a szabad ég alatt. Az eléggé nagy forgalmat lebonyolító gazdasági vasút pályaudva­rán építhetnének néhány, vagy legalább egy ol­csó, de megfelelő épületet, amelyben a munká­nak a kényesebb részét elvégezhetnék. A pálya is elavult már, talán 7 kilométerre te­hető az a rész, amely megfelel a követelmények­nek. A kocsipark is elavult hercegi hagyaték. A motorok azonban jók, azokra büszkék a munká­sok. Hírek szerint a fontosabb pályarészeket 1961-ben újjáépítik, s a megfelelő kocsiparkot is biztosítják. A megoldatlan fájó dolog — ha addig intézkedés nem történik — csupán a megfelelő épületek hiánya marad. Sokáig ez az állapot sem­mi esetre sem tartható, mert ez már a dolgozók kellő szociális helyzetét megkívánó törvénybe üt­közik. P. z ■IU.il . ------11 ....■“ 11 ■■ 11 ■■ -■­­ XIII.

Next