Kisalföld, 1963. szeptember (8. évfolyam, 204-228. szám)

1963-09-01 / 204. szám

1968. nxseptember - vasárnap A helyi ipar helyzetéről, a tanács hatásköréről tárgyalt Sopron Város Tanácsa Pénteken délelőtt 9 órai kezdettel ülésre gyűltek ösz­­sze a városi tanács tagjai. Első napirendi pontként a helyi iparnak a második öt­éves terv első felében vég­zett munkáját és a feladato­kat vitatta meg. Az ülésen megjelentek a tanácsi válla­latok vezetői, a KISZÖV el­nöke, a soproni szövetkeze­tek vezetői. A tanácsülés megelégedés­sel vette tudomásul, hogy a Soproni Gépipari és Finom­­mechanikai Vállalatnál javu­lás következett be. Az Ás­vány- és Szikvízüzemben jö­vőre befejezik a megkezdett épületfelújítást, és megkez­dik a bal­fi ásványvíztöltő te­lep rekonstrukcióját. A városban 11 kisipari ter­melőszövetkezet működik. Ezek a terveket általában teljesítették. Volt olyan szö­vetkezet, mely exporttervét túlteljesítette, így az Asztalos és Faipari Ktsz 137, a Házi­ipari Szövetkezet 155 száza­lékra. A második ötéves terv hátralévő időszakában a szö­vetkezetek fokozni kívánják javító és szolgáltató tevé­kenységüket. A Fémtömeg­cikk Ktsz, mely rendeltetésé­nél fogva elsősorban árut termel, a jövőben a szakmá­jába vágó minden megbíza­tást elvállal. A Járműgyártó Ktsz a következő évben autó­szervizt létesít, mintegy 6 millió forintos költséggel. A Nőiszabó Ktsz fejlesztéséhez és munkakörülményeinek ja­vításához két nagy helyiség­re volna szükség. A Cipész Ktsz a javítási munkák köz­­pontosítását tervezi, és egy méretes szalont létesít A Fényképész Szövetkezet a színes fényképek készítésé­hez szükséges laboratórium építését kezdi meg. A Tem­po gyorsszolgálat díszítő részleggel bővül. Sok szó esett a vitában a szövetke­zetek javító tevékenységéről és a lakosság igényeinek ki­elégítéséről. Második napirendi pont­ként Erdély Sándor vb. elnök a tanács elé terjesztette a tanácsok megalakulása óta az államhatalom gyakorlásá­ban szerzett tapasztalatokat. A vitában számosan felsz­ó­laltak. Valamennyi tanácstag a munkáshatalom adta jogok és lehetőségek alaposabb ki­használását tartotta szüksé­gesnek. Helytelenített..., hogy kereskedelmi és szol­gáltató vállalatok, mint a Vendéglátó is, elkerült a városi tanács hatásk­öréből. Ugyancsak kifogásolták a Vízmű megyei irányítás alá vételét. A tanács hatásköre csökkent a lakosság szükség­leteinek ellátását illetően. A határozatok értelmében a tanácsülés utasította a vég­rehajtó bizottságot, hogy a fontos gazdasági és más fel­adatok megoldására, amelyek a helyi tanács erejét megha­­ladják, járjon el, és kérje felsőbb szervek segítségét (radó) Ráérősen NEGYEDIK NAPJA esik az eső. És milyen kiadó­san A megye egyes vi­dékein már péntek estig több mint száz milliméter csapadékot mértek. Negye­dik napja nincs mozgás a földeken. És ki tudja, med­dig tart majd a kényszerpi­henő. Múlik az idő, marad a munka. Mégis, mintha az esős idő álmosítaná az embereket, néhány szövetkezetben vég­telen nyugalom, túlzott ön­bizalom tapasztalható. De ez a „nyugalom” az esős idő­nél is régebbi keletű. A cséplést befejezték — ahol befejezték —, s amíg az idő engedte, silózgattak, takarít­­gatták az aprómagot, trágyát hordtak, szántogattak. Min­denki dolgozott, mindenki tett valamit. Komótosan, rá­érősen. Kihagyva a számí­tásból az ilyen esős napokat, heteket. RÁBCAKAPIN augusztus 20-a óta magtárban minden gabona. Az ősziek alá készí­tik már a magágyat. A 610 holdból 250 holdon elvégez­ték már a vetőszántást. A szövetkezet vezetőinek leg­nagyobb gondja, hogy a kö­rülbelül ötven hold magnak hagyott pillangós fele ren­den ázik. A többit már el­csípették herefejtővel. — Miért nem kombájnnal csépelik? Azzal már végez­tek volna. — Javítani kellett a kom­bájnt. A cséplőgéppel is vég­zünk, nincsen sok. — A silózás? — Még egy napra való munka maradt. Gyenge volt az idén a siló. Annyira „gyenge”, hogy csak félerővel silóztak. Egy vadonatúj silókombájnt ösz­­sze se szereltek, ott áll hasz­nálatlanul a majorban. Ha csak kipróbálták volna az új gépet, csak egy-két na­pi dolgoztak volna vele, már nem lenne gondjuk ezzel a munkával. — A tizenhat traktorból mennyi dolgozik két mű­szakban? — Egy sem. Ha szorít a munka, a két „tartalék traktorosunkat” is gépre ül­tetjük. Most még anélkül is bírunk a dologgal. GYÖRSÖVÉNYHÁZÁN csütörtökön végeztek a csépléssel. A bíborhere, őszi árpa magagya kész, a búza, alá is szántottak már. Saját kombájnjukat átalakították aprómagcséplésre. Hatvan hold pillangóst hagytak mag­nak. A főgépésznek már fő a feje, hogy aztán meg nap­raforgó cséplésére kell át­alakítani a kombájnt, mert annak betakarításával eddig minden évben baj volt A sok egyéb munka mellett nem bírtak vele. A silókombájn is ott áll a szövetkezet udvarán. Előző nap vontatták be a határból. — Már végeztek a silózás­sal? — Meg sem kezdtük. Az Állatforgalmi Vállalat tele­pének vágtunk le bérben hetvenkét holdat. — És a sajátjuk? — Majd ezután. Elég ké­sei vetés, nem vénül meg. * EGYIK SZÖVETKEZET sem dolgozik hanyagul — csak ráérősen. Azt mondják: jóval előbbre vannak min­den munkával, mint tavaly ilyenkor voltak. De jobb vol­na, ha azt számítanák: mennyivel lehetnének még előbbre. Addig kell igyekez­ni a munkával, amíg időben van. Az agyonázott utak, a víz­től csillogó barázdák is­ erre figyelmeztetitek. F. F. Országos pályázat Az Építésügyi Miniszté­rium és a Magyar Tudomá­nyos Akadémia országos pá­lyázatot írt ki a Magyar Tu­dományos Akadémia könyv­tára új épületének terveire. A pályázat titkos. A leg­jobb pályamunkák díjazásá­ra, illetőleg megvásárlására 200 000 forintot irányoztak elő. A legnagyobb díj össze­ge nem haladhatja meg az 50 000 forintot, a megvásá­rolt tervek vételára pedig nem lehet kevesebb 10 000 forintnál. A részletes pályázati fel­tételeket 1963. szeptember 5- től lehet átvenni az Építés­ügyi Minisztérium tervezési főosztályán. A pályázat ha­tárideje 1963. december 9. Az eredményt a bíráló bizottság legkésőbb 1963. december 23-ig nyilvánosságra hozta. Mossák a hordókat, káda­kat a balfi Micsurin Tsz bo­rospincéiben. A szüretre ké­szülnek már. Lukács Sándor pincemester és segítsége, Si­pos Gyula gondosan át­kopog­tatják, megvizsgálják a hor­dókat mosás közben, nincs­ a sérült közöttük, amelyik ja­vításra szorul. — Kellemetlen meglep volna, ha a hibát csak e­t­­kor vennénk észre, amikor tele a hordó — mondj­a pincemester. De úgy látszik, jó kezelést kaptak a hordók év közben is, mert egy sem kívánja a javítást. — És a kádak? — Azok között előbb akad beteg. De ügyes szakembe­reink vannak, szüretig elké­szülnek a javításokkal. Nemcsak a pincékben le­het észrevenni a szüretre való készülődést, hanem az utcán is. Permetezőgépekkel megrakott vontató halad ke­resztül a falun. — Raktárba visszük pi­henni a gépeket — mondja Németh Antal növényter­mesztési brigádvezető. — Az idén már nem lesz szükség rájuk. — Milyen szüretre számí­tanak? — Jobb termés lesz, mint tavaly, különösen akkor, ha nem tart sokáig ez az eső­zés. Tavaly az időjárás miatt nem kötött jól a kékfrankos, és sok volt a lehullás. Idén nincs baj a kékfrankossal. Az olasz rizling és a musko­tályféléken is teltek a für­tök. Tavaly huszonhat mázsa szőlőt szüreteltünk holdan­ként, az idén többet számo­lunk. A 65 hold közös szőlőben alig látni seregélykárt, de a háztájiakban sem. Tizenegy csősz vigyázza a szőlőket, és kereplőivel, ostorral, puská­val riasztja a torkos madara­kat. A szőlők felől emberek jönnek a szemerkélő esőben. Érés alá kapálták a szőlőt, de az eső megzavarta őket. Alig maradt egy-két kapa­vágás. — Szüretig már kevés mun­ka akad a szőlőben — mond­ja Németh Antal. — Egy-két ember is bír vele. Felkötözik a széttépte tőkéket, és fel­­állogatják a kidőlt karókat. — Mikor kezdik a szüre­tet? — Három hét múlva. Addig minden mezei mun­kát szeretnének elvégezni, hogy ne legyen fennakadás szüretkor. — Tavaly hátráltatott ben­nünket a cukorrépa szállítá­sa. Kevés volt a vontató. Az idén harminc hold lakói ré­pánk van, a vontatónk meg nem több, mint tavaly. Ta­nultunk tavalyról, és az idén a TEFU-tól bérelünk autó­kat, hogy mire a szőlő be­érik, ne maradjon a földön cukorrépa, és mindenki a szürethez foghasson. — pék — Előkészületek a pincében KISALFÖLD Hol és mikor lehet kapni ? Az idei Budapesti Ipari Vásáron nagy díj­at nyert a Richards Finomposztógyár szintetikus készítménye, a Volakryl elnevezésű szövet. A vásárlátogatók, miközben gyönyörködtek a valóban szép anyagban, megkérdez­ték: „De hol és mikor lehet vásárolni belőle?’’ A Győri Állami Áruház előtt hasonló kérdések hangzottak el, ami­kor a nagy díj­as kelmét köz­szemlére tették. Azóta volt a fővárosban egy kiállítás, amelyen ebből a készítmény­ből ruhákat, öltönyöket mu­tattak be. A kiállítás nagy tetszést aratott, s a szem­lé­­­lődőiket itt is a „hol és mi­kor” érdekelte. Nos, Győrött aligha, mert a harmadik ne­gyedévi specifikációs tárgya­láson sem rendelt belőle a Győr-Sopron megyei Textil­nagykereskedelmi Vállalat. Illetől­eg csak igen csekély mennyiségben tropikált és nadráganyagot. Indokolás: a „közönség” nem érdeklődik az új készítmény iránt, ide­genkedik a szintetikus anyagtól. A közönség nyilván aligha ismeri az új anyag előnyös tulajdonságait, neve­zetesen, hogy olcsóbb a tisz­ta gyapjúnál, és lényegesen tartósabb, kopásállóbb, és­ tartóbb. Nem ártana, ha a győri nagyközönség is meg­tekinthetné a Richards-gyár készítményeiből összeállított kiállítást, meggy­őződ­h­e­tn­e ezek előnyeiről. Bővül a választék Ha már külföldön is fel­figyeltek a győri gyár e ki­váló gyártmányára, ha a ké­szítők sikeres erőfeszítéseit országos nagydíjjal jutal­mazták, nem ártana a sző­kébb hazában is közelebb megismerkedni vele. Mind­két félnek, a készítőknek, de különösen a közönségnek hasznára válna ez az ismer­kedés. A Richards-gyári szakemberektől az NDK-ból kértek tanulmányt a mű­anyag-felhasználásban eddig elért eredményekről , a győriek nem rejtik véka alá eredményeiket, megoszt­ják azokat NDK-s kollé­gáikkal. S közben az új ké­szítmény tökéletesítésén dol­goznak, mert ezé a jövő. A Richards-gyár szakem­berei példásan igyekeznek a választék bővítésére. Ebben az évben 250-féle új mintát terveztek és gyártott a min­taszövőüzem, hozzávetőlege­sen ötszáz féle színmegoldás­ban. Jelentős anyagi áldo­zatot kíván a mintaszövöde fenntartása, üzemeltetése a gyártól, de a választék bő­vítésének igénye bel- és kül­földön egyaránt óriási. Nem ritkák az 500 méteres külföl­di megrendelések, vagy még az ennél is kisebb tételek. A gyár vezető szakemberei annak a helyzetnek megfe­lelően, hogy ma a ruházko­dásban lényegesen más a helyzet, mint volt esztendők­kel ezelőtt: nincsenek kikop­va az emberek, az „eszi, nem eszi, nem kap mást” szólás­­mondás már rég az ócskás­­hoz került, igyekeznek ter­­melvényeik választékát, mi­nőségét növelni s a Richards­­gyár hagyományos, jó hír­nevét megőrizni, sőt növelni. Nincs is értékesítési gond a Richards Finomposztógyár­ban : készítményeit messze földön, s az országban is szívesen vásárolják­. A munkaigény nő Másféle gondjuk van a Richards-gyár vezetőinek. Ez a termelékenység. A válasz­ték bővítése, a kis tételek nem a termelékenység növe­lésének irányába hatnak. A fésűsfonodában például je­lenleg már tekintély­esnek számít a 300 kilogrammos té­tel. Valójában ez azt jelenti, hogy a gépeket szinte órán­­ként kell átállítani, a mun­kaigény állandóan nő. A termelékenységi mutatók mérése, értékelése pedig nem történik ezek figyelembevé­telével. Kiindulási alap: a tavalyi bázis, s mivel a fej­lődés, előrehaladás is fontos kívánalom, a termelékeny­ségi követelmények maga­sabb a tavalyiaknál. A terme­lés műszaki feltételei pedi£ nem javulnak lényegesen, s egyáltalán nem szükséges mértékben. S ez nemcsak Richards-gyári probléma, ha­sonlóba ütköznek mindazok az üzemek, amelyek köz­szükségleti, helyesebben: ru­házati cikkeket gyártanak. A felsőbb szerveknek végre fel kellene ügyelniük erre a problémára, és a termelé­kenység mérésének korszerű­sítésével összhangba kerülni a választékbővítés, a mun­kaigény növelésének nagyon jó indokolt követelményével. Korszerűsítendő az értékelés Ide tartozik a termelési érték és a termékek árának ellen­tété­se. A fogyasztók ér­deke nemcsak az egyre jobb, választékosabb, korszerűbb, hanem az olcsóbb ruházati cikkek gyártása. Ám ez az érdek beleütközik a válla­lati érdekbe. Az olcsóbb ter­mékekkel ugyanis nem tud­ja „hozni” a tervben meg­szabott termelési értéket. Ez pedig — egyebek között — a vállalati nyereségrészese­dést is megnyirbálja. Azaz: a gyár kollektíváját bünte­tik, amiért jól dolgozott: ol­csóbb terméket állított elő a minőség rontása nélkül. A Richards-gyárat talán nem is súlytja ez veszélyesen, mert készítményei „márkás’­ készítmények. Aki Richards­­szövetet vesz, igényes, s már megtörtént, hogy az olcsóbb dcj ugyanolyan jó anyagot idegenkedve fogadták a vá­sárlók. Másutt azonban lé­nyegesebb ellentmondást okozhat a termelési mutatók említett mechanikus érté­kelése. Ennélfogva­ egy kis kor­szerűsítés erre jó ráférne. J. L.-né Szakmai könyvhetek Az Építők Szakszervezete és az Építésügyi Miniszté­rium szeptember 1. és 20 között könyvkiállítással és vásárral egybekötött szakmai könyvheteket rendez a fő­városban és a vidéken. Az üzemekben, a nagy munkahelyeken és a mun­kásszállásokon bemutatják és árusítják azokat a legújabb könyveket és folyóiratokat is, amelyekből a dolgozók meg­ismerhetik az új építési mód­szereket, az új anyagok fel­használását és az új gépek Több autóalkatrész szükséges Az utóbbi időben egy­­re gyakrabban hallani ingerült kifakadásokat vállalati gép­kocsi-előadóktól éppen úgy, mint magángépkocsi-tulajdo­­nosoktól: „hosszú a javítási idő”. Közismert dolog ugyan­is, hogy míg az elmúlt évek­ben ugrásszerűen megnőtt az autók száma, az alkat­részgyártás és behozatal nem tartott lépést ezzel. Ez pedig meghosszabbítja egy elromlott gépkocsi javításá­nak idejét. Csak néhány pél­dát! A Győri Autó- és Motor­javító Ktsz határidőt sem vállal, mikorra tud megja­vítva visszaadni gazdájá­nak egy gépkocsit. Nem cso­da, gyakran egyszerű hen­gerfelpakolás miatt napokig áll az autó, vagy pedig a generálozott teherautóból villogó lámpa hiányzik, s erre várnak hetekig. A rá­­bapordányi tsz gépéhez — miután hat (!) hónapig állt a ktsz udvarában diferen­­ciálműre várva — csak a gyártó üzem igazgatójának személyes közbenjárására si­került alkatrészt szerezni. Nem sokkal kedvezőbb a helyzet a XV. Autójavító Vállalatnál sem, bár az al­katrészeket központi kiuta­lásból kapja. A nyitott IFA-kocsik javításának át­lagos ideje tavaly 28 nap volt, az idén 34, a Furgo­noké 45, illetve 60. Újabban a megnövekedett szállítási feladatok arra késztetik a vállalatokat, hogy kiselejtezett gépkocsi­kat vásároljanak, vagy a meglévőket ne engedjék ki­vonni a forgalomból még akkor se, ha a felújítás ösz­­szege meghaladja a kocsik valóságos értékét. Pedig ez csak ideig-óráig segít, hi­szen ezek az autók hama­rabb visszakerülnek javítás­ra, s ha alkatrészhiány miatt hónapokig állnak, ez kétszeres veszteség. Meg kellene vizsgálni a meglévő kevés alkatrész el­osztásának módját is. Nem egyszer hallani, hogy az jut előbb alkatrészhez, akinek jobb összeköttetései vannak, vagy — mondjuk ki nyíltan — aki jobban bírja pénz­zel. Helyes és igazságos el­osztás nem adna lehetősé­get különféle manipulációk­ra. Aligha fordulhatna elő, hogy egy budapesti magán­­kisiparos ajánlott levélben közli a Győri Autójavító Ktsz elnökével, hogy értesü­lése szerint (!) a győri ktsz­­nek ilyen és ilyen alkat­részre van szüksége, kész­séggel áll rendelkezésére Most némi javulás ígérkezik. A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium operatív bi­zottságot hozott létre, amely­nek az a feladata, hogy ne­gyedéves tervek alapján megszervezze az autójavítás­sal foglalkozó állami válla­latok, szövetkezetek és mar­kánkisiparosok alkatrészeik­­­tását. Az áruszállításban egyre nagyobb­ v szeren jut a gépkocsiknak, ez azt követe­li, hogy a lehetőségekhez képest minél előbb elég al­katrész kerüljön a műhe­lyekbe. zsárdonyi 3

Next