Kisalföld, 1963. december (8. évfolyam, 281-305. szám)

1963-12-01 / 281. szám

1963. december 1., vasárnap Kiállították a szikáncsi aranyleletet Szombaton délben dr. Ko­­rek József főigazgatóhelyet­tes bevezető szavaival meg­nyitották a Magyar Nemzeti Múzeumban a szikáncsi aranypénz-lelet kiállítását. Az 1400 darab arany soldius a hódmezővásárhelyi és sze­gedi bemutató után, ahol két hét leforgása alatt kö­rülbelül 16 000 érdeklődő te­kintette meg, végleges he­lyére, a Nemzeti Múzeumba került. A főváros érdeklődő közönsége 8 napig láthatja az értékes leletet a Nemzeti Múzeum dísztermében. A megnyitón jelen volt Jozó Erzsébet, a római kincslelet megtalálója, akinek ünnepé­lyesen átnyújtották a Ma­gyar Nemzeti Múzeum elis­merő díszoklevelét. A közfigyelem központjában A pedagógus pártszervezetek Csak Győrött mintegy húsz­ezren tanulnak, országosan pedig minden ötödik ember vesz részt iskolarendszerű oktatásban. E számok híven tükrözik az igény fokozatos megvalósulását: a magasabb életszínvonal alapja a jobb munka, annak meg a több tudás, a korszerű szakérte­lem, az általános és világné­zeti műveltség. Nem szorul bizonyításra: kulcsember a pedagógus. Társadalmi és egyéni érdekek megvalósulá­sán munkálkodik. A kong­resszusi beszámoló így fogal­mazott: Az új ember formá­lásában a tanítók, a tanárok a legfontosabb társadalmi té­nyezők, a párt legjobb har­costársai. Harcostárs a pedagógus abban a történelmi folya­matban, hogy az ember meg­tanuljon szocialista módon dolgozni, gondolkozni, élni. Harcostárs ma a pedagógus a kispolgári életszemlélet el­leni küzdelemben, az eszmei offenzívában. Természetes, hogy különleges figyelem kí­séri iskolán belül és kívül a rendkívül felelősségteljes fel­adatokat vállaló pedagógus pártszervezetek szervező, irá­nyító tevékenységét. A me­gyei pártbizottság végrehajtó bizottsága legutóbbi ülésén tárgyalta a pedagógus párt­­szervezetek munkáját. Sajátosságok A pártszervezetek tömeg­politikai munkája, belső szer­vezeti élete egészségesen fej­lődik. Egyre inkább feloldó­dik a korábbi befelé fordu­lás, a párttagok mind jobban hallatják szavukat, magya­rázzák a párt általános és kultúrpolitikáját. Győrött, Sopronban, Mosonmagyar­­óvárott, Csornán és Kapu­várott külön pedagógus párt­­alapszervezetek működnek. Sopronban városi vezetőség, Győrött az október elején választott pedagógus pártbi­zottság fogja össze az alap­szervezeteket. A végrehajtó bizottság he­lyesli a győri pedagógus pártbizottság létrehozását, mert így az alapszervezete­ket hatékonyabban lehet mozgósítani a nevelési fel­adatok segítésére. Körülmé­nyesebb a pártmunka pél­­d­ául Mosonmagyaróvárott, ahol tíz iskolának van egy szervezete. Vezetősége nehe­zen tudja irányítani a mun­kát, ritkábban jut el az egyes intézményekhez, nem köny­­nyen ismerheti meg az otta­ni gondokat. Ilyen helyzet különösen megköveteli a rá­termett vezetést, a kollektív feladatvállalást, és eleve több segítséget tesz szükségessé a felsőbb szervek részéről, hi­szen a vegyes összetételű szervezet nagyon sok gondot jelent, a más és más iskola­típusokban sajátos problé­mák adódnak. A járásokban nem működ­nek külön pedagógus alap­szervezetek, hanem az adott területi, illetve tsz-pártszer­­vezetekhez tartoznak. Ennek előnye, hogy a pedagógusok közelebb kerülnek a falu po­litikai, gazdasági életéhez — hátránya viszont, hogy ezek a pártszervezetek nem vagy alig foglalkoznak elsősorban a nevelőket érintő kérdések­kel. Itt is csak a felsőbb szervek adhatnak segítséget, hogy sehol és semmiben ne maradjon — ideiglenesen se — fehér folt. Rendszeres po­litikai tájékoztatást adnak Győrött, Mosonmagyaróvárott és Kapuvárott. Ahol nem gondoskodnak erről, ott meg­sínyli a politikai munka. Együtt A pedagógus pártszerveze­tek feladata az úttörőmoz­galom, a KISZ és a szakszer­vezet támogatása is. Veze­tőségi ülésen, taggyűlésen megbeszélik az ifjúsági szer­vezet munkáját, s ha nem is rendszeresen, de beszá­moltatják a pártmegbízatást kapott kommunista pedagó­gusokat. Még mindig nem elég hatékony azonban a pártszervezetek tevékenysége a KISZ öntevékenységének erősítésében. A párttag peda­gógusok egy része sem is­merte fel ennek jelentősé­gét, aggályoskodik a fiata­lok megbízásakor. Javult ugyan a kapcsolat a felsőbb KISZ-szervezetekkel, de mint az e°''es iskolákban zajló­­viták tanúsítják, még nem felel meg a kívánalmaknak. A pedagógus pártszerveze­tek általánosságban együtt­működnek a városi szakszer­vezeti bizalmiakkal, közös akciókat szerveznek. De „há­zon belül” — s néha járási szerveiknél is — még ma sem ritka a szakszervezet le­becsülése. A lanyha mozgal­mi munka — a pártirányítás hiánya — következtében időnként mintha egyoldalú érdekvédelem jellemezné a szakszervezeti munkát. A kezdeti eredmények ellenére sem sikerült még eléggé a pedagógus szakszervezet is­kolai bizottságainak figyel­mét a politikai munkára irá­nyítani. Mind többen A kommunista pedagógu­sokat szép számmal meg­a­­lálhatjuk a különböző társa­dalmi szervek és mozgalmak sokat vállaló aktívái kö­zött. Néhol túlzottan is igény­be veszik segítőkészségüket — mégpedig ugyanazokét. Tisztelet, becsület a sok he­lyen ismerős pedagógus­nak, másrészt azonban nem helyeselhető, hogy a család rovására vagy a szórakozás, a továbbképzés helyett szo­­­rí­that időt például a dolgo­­­­zatok javítására, valamilyen­­ iskolai megbízatásból fakadó munkára. A tévesen értelmezett meg­becsülés és a túlterhelés — ha egyazon vállra nehezedik ! — nagyon súlyossá válhat, mert nem marad lehetőség a­­ lépéstartásra, a továbbkép­zésre. Okozhatja maga az­­ egyén, ha görcsösen ragasz­­kodik a különböző funkciók­hoz, de inkább a megbízók a felelősek. Az új emberek bevonását sokszor gátolja a kényelemszeretet, hiszen az újabb aktívákat meg kell­­ tanítani az adott feladatkör ellátására. Pedig sokkal könnyebb, ha megosztják a feladatokat. S ez elsősorban az irányító szervek, a meg­bízók teendője Ne tartósítsanak olyan lég­kört, hogy néhány kommu­nista pedagógusra az átlag­nál jármi több munka hárul, ugyanakkor mások csak for­mális megbízatást kapnak. Csakis így jut elegendő ener­gia a bátor kezdeményezés­re a pedagógiai és etikai kér­dések vitájában és megvédé­sében, így gyümölcsöztethető a kollektíva ereje az iskola­­reform tudatos és közös megvalósításában, így neve­lődik az újabb és újabb erő, a pedagógus pártszervezetek így gyarapodhatnak létszám­ban is, így fokozódhat ha­tásuk az iskolai oktató-ne­velő munka erősítésében. —i. f.— KISALFÖLD A vetőmaggyárban A szemerkélő esőben, szu­rok sötétségben és rettentő nagy sárban hosszú az út a mosonmagyaróvári hibrid­üzemhez. Csak a kazánok tüzének villogása, az osztá­lyozótorony pislákoló fényei mutatják az irányt. A kapun nincs csengő, a portás anélkül is észreveszi a látogatót. Anger Ferencet, a torony vezetőjét hívja. Végigjárjuk a szárítót, a hatemeletes osztályozótor­­nyot. Mindenütt fülsiketítő gépzakatolás fogad, a csö­vekben csörögve hull alá a kukorica garmadája. Mar­­tonvásári 48-as fajta. A Győri Állami Gazdaság ter­melte. A nyolc szárítókamrában összesen 24 vagon csöves kukorica szárad. (Itt tonnák­kal, vagonokkal mérik a mennyiséget.) Villognak a gázolajos lángcsóvák, a ka­zánokban állandóan 45 fok a hőmérséklet. — Ilyennek kell lenni, akkor jó — mutat egy ku­koricacsövet Anger Ferenc. Csontkeménynek, teljesen száraznak látszik a kukorica, pedig még mindig 14 száza­lék vizet tartalmaz. Átmegyünk az osztályozó­toronyba. A hat emeletet háromszor járja meg a ku­korica. Tisztítják, osztályoz­zák. Nyolc felé válogatják szét a magot, s csak ezután kerülhet a fémzárolt zsákok­ba. Tavasszal nagy keletje lesz a Mosonmagyaróvárott előkészített vetőmagnak, mert elismerten első osz­tályú, szakszemen csávázott kukorica. A csávázást is a hibridüzemben végzik. — Miként lehet ellenőriz­ni, hogy a követelmények­nek megfelelő kukoricát töl­tötték-e be a zsákokba? — kérdezem. — Ez az ügyes berende­zés pontosan megmutatja. Az automata mérleg mel­lett egy lakattal lezárt ben­zines hordószerűség van. Nyolc egyenlő rekeszekre osztották. Ezekbe a reke­szekbe időnként minta hul­lik a kiszállításra váró ku­koricából. A szakemberek bármikor megvizsgálhatják, milyen minőségű vetőmag van egy-egy szállítmányban. Naponta 3,5—4 vagon ku­koricát készít el vetésre al­kalmassá a hibridüzem. A gabona tisztítása után, ok­tóberben kezdték csak a kukorica feldolgozását, mégis a 220 vagonos éves tervből kétszázat már letudtak. Járjuk az emeleteket, meg­csodáljuk a hatalmas mére­teket. Itt minden olyan nagy. A tartályok, a gépek, a ka­zánok. S alig látunk mun­kásokat. — Nem csoda — világosít fel Anger Ferenc. — Össze­sen hatan vagyunk az éjsza­kás műszakban. Közülük hárman zsákolnak, takaríta­nak. Ha lefogy a tartályok­ból a martonvásári 48-as, a 40-es fajtát kezdjük fel­dolgozni. Ilyenkor tökéletes nagytakarítást kell végezni, különben elfajzik a kuko­rica. Hatan irányítják a gép­óriásokat, hatan győzködnek az éjszaka sötétjével, az álommal. Sivár munkahely­nek tűnik ilyenkor, s eléggé szellős is a hűvös őszi szél­ben, a munkások mégis sze­retnek itt. Azt mondják, jó érzés, hogy a hatalmas tar­tályok között szinte elvesző ember egy gombnyomással át tudja vinni akaratát a gépekre, amelyek pontosan követik a parancsot. Enge­delmeskednek, s mire meg­virrad, a még hátralévő 20 vagonból már csak 19 ma­rad. Az Anger-brigád jól dolgozott. k. j. öreg­ember-e idős Czipe­­tits Simon? Eveire az. Az undi anyakönyvben ezelőtt 81 évvel jegyezték be a ne­vét. Mióta megalakult a ter­melőszövetkezet, azóta nyug­díjas. De azt mondják, hogy a nyáron még vágta a lucer­narendet. A neve után a tel­jesítménytáblán az idén 260 munkaegységet írtak. Az utcán láttam meg az idős embert, talicskát tolt. (Ötven kiló dara volt a talics­kán, de nem csúszott meg az öreg ember lába a sártól síkos úton. Csak akkor árul­ta el 81 évét, amikor a me­leg konyhába a székre ült. Akkor egy kissé meggörbedt a háta, és ezekkel átszőtt két kezét az idős ember szo­kása szerint a térdén pihen­tette. De nem remegett az a két barna kéz. Kint csepergett az eső, bent a konyhában meleget adott a tűzhely. Meleg volt az öreg ember szava is. — Azt a kétszázhatvan munkaegységet az unokám­mal, Jancsival kerestük. Ügyes gyerek. Még csak ti­zenöt éves, de már elkor­mányozza a traktort. Három hétig szántott is, őszi szán­tást csinált, ahhoz pedig ér­teni kell. De jól szántott, megnéztem a munkáját. Hasznát veszi a téesz. Azt mondja, hogy meg is marad itt. Nem sandít a szeme a város felé. Az unoka most az erdőre jár. Fát döntöget, gyökérért, meg ágért. — Tavaly még én is fej­széztem, de a döntögetéshez már öreg vagyok. Hadd erő­södjenek a fiatalok, így dolgozik egymást se­gítve a nagyapa és az unoka. Mert ha kaszát kell fogni, ott még a nagyapa a „legény”. Másfél hold lucerna kaszálá­sát vállalta a nyáron. Együtt vágta a rendet a nagyapa meg az unoka. Ha Jancsi ka­szája a dőltben belefulladt, nagyapa kivágta ott is. — Akkor tanult a Jancsi. De megtanulta. Egész nap vágta, este már nem bicsak­­lott ki markából a kasza­nyél. De kalapálni még nem tud. Majd megtanítom a nyá­ron. Mert akkor kaszás iga­zán a kaszás, ha ki is kala­pálja a vasat. A gabona szá­ra is erős még Jancsinak. De jövőre már a fiú lesz az erő­sebb. Pedzette már az idén is, aztán mégis markot sze­dett. Kint volt az egész csa­lád. Jancsi apja is szabadsá­got kért a gyártól, meg a menyem is kitett magáért. Én kötöttem a kévét. Learat­tunk tíz és fél hold árpát, meg egy hold rozsot. A leg­többet a faluban. Nyílik az ajtó. Kipirult gyerek robban be rajta. Sa­nyi, a legkisebbik unoka, a legcsintalanabb. Már ott is terem a nagyapa nyakán, hogy játsszanak. — Sanyi hordta a vizet aratáskor. A kapálásnál meg ő segítette megenni a tíz­órait. Mert sokat kapált az idén idős Czipetits Simon: kuko­ricából 1200 ölet, burgonyá­ból 600, cukorrépából 400 ölet meg a háztájit. Most már jöhet a tél, és a pihe­nés. — Találok én itthon a té­len is munkát, a háztáji ál­latok közül. Aztán kivezet az istállóba az öreg­ember. Jól tartott tehén bámul az ajtó felé. Árokszénát kaszált neki a nyáron a gazda. Három bog­lyával hoztak haza. Az ólban hízó meg anyakoca, nyolc malaccal. Háromhetesek a malacok. Simon bácsi menye már tejes moslékkal eteti őket. Az államtól vállalta az anyakoca tartását idő­ S Czipe­tits Simon. — Látja, lesz télen is el­foglaltságom — mondja az öreg­ember, aztán a Sanyi fiú kezét fogva beballag a konyhába. Pék Imre A SZORGALOM DICSÉRETE EGYÜTT AZ UNOKÁVAL Mennyi víz kell az öntözéshez? A Vízgazdálkodási Tudo­mányos Kutatóintézetben dr. Sesztay Károly tudományos osztályvezetőhelyettes irá­nyításával pontos számítá­sokkal határozták meg a kutatók, hogy Magyarország területén mennyi víz kell az öntözéshez. Annyi öntözővíz­ről kell gondoskodni, mint amennyit a terület a kapott csapadékon felül is haszno­síthat, vagyis el tud páro­logtatni. A vizsgálatok alapján most már elvégezték a számításo­kat. Magyarország évente 35 milliárd köbméter csapadé­kot kap. Ebből ötmilliárd köbméter víz azonban a fo­lyókba kerül és elhagyja az országot. Jelenleg tehát 30 milliárd köbméter víz páro­log el az ország területéről, de a vizsgálatok kiderítet­ték, hogy a talajnak és a növényzetnek ak­­álna ja­­­vára, ha még hétmilliárd köbméter vizet kapuna­, illet­ve párologtatna el. A magyar folyók lehetővé teszik ennek a feladatnak a megoldását, bár a Tisza kör­nyéki, különösen száraz te­rületeken még igen sok mun­­kát kell elvégezni.__________ Rendelet oktatási intézmények dolgozóinak üzemi étkeztetéséről Rendelet jelent meg az al­só- és középfokú oktatási in­tézmények dolgozóinak üze­mi (iskolai) étkeztetéséről, mely lehetővé teszi az ok­tatásügyi dolgozók — dön­tően a falusi pedagógusok — kedvezményes étkeztetését. A Munkaügyi Közlöny legutób­bi számában meg­jelent ren­delkezés hatálya az ipari­­tanuló-intézetek és az egész­ségügyi szakiskolák kivételé­vel az ország valamennyi al­só- és középfokú oktatási in­tézményére kiterjed. A ren­delet értelmében az oktatás­ügyi dolgozók szervezett ét­keztetését elsősorban diák­otthonban, menzán, gyógype­dagógiai vagy gyermekvédel­mi intézményben biztosíthat­ják. Napközi otthonban az oktatásügyi dolgozók akkor étkezhetnek, ha a helyiség­ben az említett intézmények közül egy sem működik, il­letve, ha étkezésük a felso­rolt intézményekben akadá­lyozná az oktató-nevelő mun­kát. Az étkezés csak az eset­ben engedélyezhető, ha az ugyanott ellátott tanulók­­ számát emiatt nem kell csök- s­zente­ni (MTI) . Minden közös gazdaság, amikor gondoskodik az álla­tok téli takarmányáról, gon­doskodik a háztáji állatokéról is. Mert rossz, nem elfogad­ható szemlélet mellőzi a ház­táji gazdaságot, megnehezí­teni takarmánygonddal a háztáji állati tartását. A háztáji gazdaságban nevelt állatra éppenúgy szüksége van a népgazdaságnak, m­it a közösből értékesített álla­tokra. Sőt még nagyon is szüksége van ... Ez a nézet a megye közös gazdaságaiban már gyakor­lattá vált, és a szükséglet­nek megfelelően, a termést figyelembe véve juttatnak a háztáji állatoknak is takar­mányt. Annyit, hogy azért a közösnek se legyen takar­mánygondja. Miért kell ezt az utolsó mondatot hangsú­lyozni? Mert akadt példa az ellenkezőjére. Ménfőcsanakon a közösben és a háztájiban termett ab­raknak 53,1 százaléka ma­radt a közösben, és 46,9 szá­zaléka a háztáji gazdaságok­ba került. Vagyis a háztáji­ban termett takarmány mel­lett még a közös abraktakar­mány 36 százaléka is a ta­goké lett. Pedig a szövetke­zetnek 19 vagon abraktakar­mánya hiányzik. A dunaszegi tsz-ben a ház­táji gazdaságban termett ab­raktakarmány mellett meg­kapták a tagok a közös ta­karmány 37 százalékát. A­­közös állatainak pedig kel­lene még 9 vagon abrak. Legkirívóbb a példa a nyúli szövetkezetnél. Itt a közös­ben termett abrak 43 száza­lékát kiosztották a tagok­nak, és a közösnek nem lett elég az abraktakarmánya; 20 vagon hiányzik. Járható-e ez az út? Elfo­gadható-e ez a szemlélet az említett szövetkezetek vezetői­től, tagjaitól? A háztáji gazdaságok ápo­lásával, segítésével nem ká­rosodhat a közös! Ha gyen­gébb a takarmánygabona-ter­més, ne csak a közös állatai érezzék meg, hanem a ház­táji gazdaság állatai is. Ta­lán úgy lehetne legjobban kifejezni: „Osztozzanak meg testvériesen.”. Általában az az elfogadható a reális, ha a közösben termett takar­mánygabonának negyedré­szét osztják ki a tagoknak. Ehhez termelnek még gabo­nát a háztájiban is, nem okozhat gondot az állat ta­karmányozása. Nem általános jelenség a megyében, sőt még a győri járás szövetkezeteire sem jellemző, hogy túlzottan so­kat osztottak a közös ab­rakból a háztájinak, a szö­vetkezetnek meg abrakot kell vásárolnia. Az említett pél­dák kirívó esetek. De nem lehet említés nélkül hagyni, nehogy a példa ragadós le­gyen.­ gszni jutott a háztájiba, mi maradt a közösben? Mélyítik a Balaton-partot A nyári üdülési idény be­fejeződésével, a hajójáratok megritkulásával csaknem minden balatoni kikötőben megjelentek a vízügyi igaz­gatóság balatoni szakmér­nökségének jellegzetes gép­­óriásai, a kotrógépek, hogy elvégezzék a feltöltődött, el­iszaposodott részeiken a me­­dermélyítési munkákat.

Next