Kisalföld, 1966. október (11. évfolyam, 232-257. szám)

1966-10-18 / 246. szám

Első az első fordulóban A „Ki minek mestere?” vetélkedő október 15-i, első for­dulójában a TV eredményhirdetése szerint a 12 fiatal esztergályos versenyében Sághy Miklós, a SZIM győri Célgépgyárának dolgozója a 3. helyre került. A tv-közve­­títés után azonban a zsűri ismét összeült, és az elnök, dr. Lettner Ferenc közölte, hogy Sághy Miklós 41 pontot szerzett, másfél perccel előbb készült el munkadarabjával, mint amennyi időt igénybe vehetett volna. Munkadarabja a zsűri megítélése szerint tökéletes volt. Rajzával a maxi­mális 10 pontot érte el. Helyesbítjük tehát a TV közlését, és gratulálunk Sághy Miklósnak az első helyezésért, valamint Horváth Dezső­nek a Magyar Vagon- és Gépgyár ifjúmunkásának az ugyancsak értékes negyedik helyezésért. Képünkön: Sághy Miklós munka közben. (k) VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Ara: 50 fillér AZ MSZMP GYŐR-SOPRON MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA GYŐR, 1969. OKTÓBER 18., KEDD ★ XXII ÉVFOLYAM, 216. SZÁM Párt- és állami vezetői• Moszkvában Moszkva (TASZSZ) Vasárnap este, az SZKP Központi Bizottságának és a Szovjetunió kormányainak meghívására, baráti látoga­tásra Moszkvába érkezett Kádár János, a­z MSZMP Köz­ponti Bizottságának első tit­kára és Kállai Gyula, a Ma­gyar Népköztársaság Minisz­tertanácsának elnöke, a párt Politikai Bizottságának tagjai, valamint Czinege Lajos hon­védelmi miniszter, a Politikai Bizottság póttagja. Az SZKP Központi Bizott­ságának és a szovjet kor­mánynak meghívására hétfőn Moszkvába érkezett Todor Zsivkov, a Bolgár Kommu­nista Párt Központi Bizottsá­gának első titkára, a minisz­tertanács elnöke és Dobri D­zsurov hadseregtábornok, nemzetvédelmi miniszter, Walter Ulbricht, a Német Szocialista Egységpárt Köz­ponti Bizottságának első tit­kára, az államtanács elnöke, Willi Stoph miniszterelnök, Erich Honecker, az NSZEP Politikai Bizottságának tagja, valamint Heinz Hoffmann hadseregtábornok, nemzetvé­delmi miniszter, Nicolae Ceausescu, a Román Kommunista Párt Központi Bizottságának főtitkára, Ghe­­orghe Maurer, a miniszterta­nács elnöke és Ion Ionita, a fegyveres erők minisztere, Antonin Novotny, a cseh­szlovák Kommunista Párt Köz­ponti Bizottságának első tit­kára, Csehszlovákia elnöke, Jozef Lenárt miniszterelnök és Bohumir Lomsky nemzetvé­delmi miniszter. Moszkvába érkezett továb­bá Jumzsagim­ Cedenbal, a Mongol Népi Forradalmi Párt Központi Bizottságának első­­ titkára, miniszterelnök. Ügy­ é­s szintén Marian Spychalski marsall, lengyel nemzetvédel­mi miniszter. Moszkvai megfigyelők sze­rint az általánosan használt „baráti látogatás” kifejezése­­ nem zárja ki ,— egyéb prog­rampontok mellett — külön­böző szintű és témájú eszme­cserék lehetőségét Moszkvá­ban, hiszen az adott világpoli­tikai­ helyzetből sürgősen kö­vetkezik a szocialista országok erőfeszítéseinek összehangolá­sa nemzetközi munkásmozgal­mi, külpolitikai, katonai és egyéb területeken. (MTI.) ffTovábbra is egybevágjon a szó és a tett!“ Pártértekezlet Mosonmagyaróvárért Az Agrártudományi Főis­kola dísztermében tanácskoz­tak vasárnap a mosonmagyar­óvári kommunisták küldöttei. A pártértekezlet elnökségében voltak Balla István, az MSZMP Központi Bizottsága agitációs és propagandaosztá­lyának helyettes vezetője, Nagy Gyula, a megyei párt­­bizottság titkára, Kovalszki Sándor, Mosonmagyaróvár vá­rosi Tanács vb-elnöke, vala­mint a város gyárainak, hiva­talainak, intézményeinek kül­döttei. — Kócza Andrásnak, a pártértekezlet elnökének megnyitója után Garai Károly, a városi pártbizottság első titkára emelkedett szólásra. Beszédében négy esztendő po­litikai, gazdasági, kulturális munkáját elemezte. A VII­. kongresszus szellemében — Munkánk alapja, megha­tározója pártunk VIII. kong­­resszusának irányelvei, hatá­rozatai voltak — mondotta. — Ma, amikor visszatekintünk az eltelt négy évre, s mérlegre tesszük tetteinket, nyugodt lelkiisz­erettel jelenthetjük a pártértekezletnek; a városi pártbizottság, összefogva Mo­sonmagyaróvár kommunistái­val azon a politikai úton ha­ladt, amely megfelel dolgozó népünknek, és egyben a nem­zetközi munkásmozgalomnak is. A beszámoló a pártszerveze­tek tevékenységét értékelte a továbbiakban. Hangsúlyozta: — A párt vezetési módsze­rének és gyakorlatának fej­lesztése nagy alaposságot, kö­rültekintést és felelősséget kí­ván. A párt vezető szerepének érvényesüléséről megállapí­totta :­­ Mosonmagyaróvárott sok­ vezető helyesen ítéli meg a pártszervezetek segítőkészsé­gét, és odaadóan igyekszik elgyüttműködni a kommunis­tákkal. A többségében jó pél­dák mellett azonban helytelen gyakorlattal is találkozunk. A megyei vállalatok egy része nem tart kapcsolatot a városi pártbizottsággal. Helyes lenne, ha a Győr-Sopron megyei Ta­nács Építő- és Szerelőipari Vállalata, a megyei Tejipari Vállalat, a KISZÖV és a 19. Autóközlekedési Vállalat veze­tői a Győr-Sopron megyei ke­reskedelmi vállalatok vezetői­hez hasonlóan minden jelen­tős változást, fejlesztést közö­sen megtárgyalnának a városi pártbizottsággal és a városi ta­náccsal . .. Nem elég a hibák jelzése . Vállalatainknál a gazda­sági mechanizmus reformja következtében a termelés rész­­problémáinak elemzése helyett elsősorban közgazdasági elem­ző munkára és hatékonyabb ellenőrzésre van szükség. Sze­retnénk hangsúlyozni, hogy a mint nem tudjuk elfogadni a politikamentes gazdasági ve­zetést, ugyanúgy ellenezzük a pártszervezetek gazdaság­mentes politizálását is. Párt­tagságunk a jövőben sem elé­gedhet meg a hibák jelzésé­vel, és a gazdasági vezetők tevékenységének bírálatával. Valamennyi pártszervezetünk­nek jól kell ismernie a válla­lat gazdasági helyzetét, tevé­kenységét, eredményeit, hibáit, jövőjét. Garai elvtárs a továbbiak­ban pontokba foglalta a párt­szervezetek feladatait a gaz­dasági munkában. Hangsú­lyozta, hogy a korábban hasz­nált fogalmazás: „a párt gaz­daság­szervező és ellenőrző munkája” helyett célszerűbb a jövőben új fogalmazással élni (és aszerint cselekedni!): „a párt gazdaságelemző, ellenőrző és irányító munkája”. A továbbiakban a szónok a demokratikus centralizmusról szólt, amely elv gyümölcsö­­zően érvényesül Mosonma­gyaróvár kommunistáinak kö­zösségében, bár előfordul, hogy néhány, magáról megfe­ledkezett elvtárs az arra ille­téktelenek előtt magánvéle­ményét hangoztatja párt­ügyekben. Garai elvtárs ezután az újjá­­választásokkal, a bírálat szük­ségességével, a párttagság fe­gyelmi helyzetével, a káder­munkával, a párt és a tömeg­­szervezetek kapcsolatával fog­lalkozott. A KISZ és a párt kapcsolatáról elmondotta, hogy a város KISZ-szervezetei az eddiginél több segítségre szó­(Folytatás a 2. oldalon.) wwv A vecsási, néhány napja tartott mezőgazdasági gépbemutatón legnagyobb érdeklődést a Vörös Csu­big Traktorgyár legújabr re­konstrukciója, az UE—50-es traktor keltette (MTI foto — Kovács S. felv.) A tartalomból: Megnyitó Fertődön Tiszta szándékkal a Patyolatról Szülői értekezlet a gyárban :::::: Pontok, mérkőzések Az ország egyik legnagyobb útépítésének színhelye lesz megyénk a harmadik ötéves tervben Győr határában tucatnyi, nagy teljesítményű földgép utat épít. Az út átszeli a kiskúti li­getet, majd az Iparcsatornát. A nagyszabású munka megvál­toztatja a táj képét. A Bécsbe vezető nemzetközi főútvonalnak a városba beve­zető új nyomvonalán dolgo­zunk — mondják az építők. — A gépek naponta ezer köbmé­ter földet mozgatnak meg. A munka méreteire jellemző, hogy csupán a Győrbe beveze­tő szakasznál 140 000 köbméter földet kell beépíteni. Ami most történik, az lényegében előké­szítés. Az igazi munka a jövő évben kezdődik el. Hidak, felüljárók Csupán ezen a helyen két híd épül. Egyik az Iparcsator­nán ível át, a másik felüljáró lesz a repülőtérhez vezető út felett. Az E 5-ös nemzetközi főút­vonal győri átkelőszakasza a tervezőket és útépítőket egy­aránt nagy feladat elé állítja. Vonalvezetése több helyütt el­tér a jelenlegi úttól. A Mártí­rok útját teljes egészében ki­kapcsolják. A Tanácsköztársa­ság útjába a Dimitrov-sétány vége körül köt majd be. Köz­ben hosszú felüljáró épül a vasút fölött. Az új nyomvonal kikerüli Új­várost is. A Zöldkoszorú vendéglőt lebontják, s helyén keresztül hagyja el a Belvá­rost az út. A Rábán is építenek egy hidat, és a jelenlegi újvá­rosi temető körül szeli át az új út a régit. A mocsaras, nádas ingoványon keresztül vezetik tovább. A jelenlegi nyomvo­nalhoz Abdánál csatlakozik. Ettől kezdődően a határig nem változik lényegesen a vonalve­zetés, de az utat végig átépí­tik, és kisebb-nagyobb kiigazí­tásokra is sor kerül. Jen vezetjük át a nemzetközi főútvonalat. A Mosonmagyaróvár és az országhatár közötti szakasz vi­szonylag korszerű, azonban mégis ráköltünk 9 millió fo­rintot. Elsősorban szélesítjük az utat. 1967-ben százötven millió A­ harmadik ötéves tervben Győr-Sopron megye az ország egyik legnagyobb útépítésének színhelye lesz. A munkákat a Győri Közúti Igazgatóságon irányítják. A méretekről Szép István, a műszaki osztály ve­zetője a következőket mondta: — A jövő évben már lénye­gesen nagyobb erők dolgoznak a fontos munkán, mint az idén. Az 1967. évi hitelkeretünk 150 millió forint. Ebből 49 millió forintot a Győr és Mosonma­gyaróvár közötti szakasz kor­szerűsítésére költünk. Megkez­dődik a győri híd és felüljáró építések előkészítése is. Vég­sősoron két folyami híd és há­rom felüljáró épül. Az említet­teken kívül az Olajgyár ipar­vágányán keresztül is felüljá­ Tizenegy méter korona 7 méter pályaszélesség A bécsi útépítésen jelenleg nemcsak Győr határában dol­goznak, hanem Tatabánya és Győr között több helyen. A győ­ri és komáromi szakasz veszé­lyes kanyarjait már átvágták. A napokban hivatalosan is át­adták a Tata és Dunaalmás kö­zötti átvezető szakaszt. A 9100­­méter hosszú, sűrű emelkedők­kel tarkított út 11 méter koro­na- és 7 méter pályaszélességű. Ilyen méretű a többi átériített szakasz is. A városokon átve­zető útszakaszok ennél termé­szetesen szélesebbek lesznek. Az E 5-ös út Tatabánya és az országhatár közötti szaka­szának átépítése 1970-ben fe­jeződik be. A költség mintegy félmilliárd forint. Győrött jó néhány épületet is le kell bon­tani. Végsősoron azonban ked­vezően változik meg a város­kép. Sok szó esett az elmúlt évek­ben egy autópálya építéséről is. A félmilliárdos munka nem azonos vele. A kétpályás út megépítése nem került le a na­pirendről. Jelenleg a tanul­mánytervek készülnek. Ez az út elkerüli a városokat, így Győrt is. Jól kiépített bekötő­­utakon lehet majd megközelí­teni. Megvalósítására azonban később kerülhet csak sor, ami­kor a népgazdaság teherbíró­­képessége lehetővé teszi. Cseresznyék István Költőtalálkozó Budapesten Illyés Gyula előadásával szerdán délelőtt kezdődik Bu­dapesten Európa költőinek 3 napos nemzetközi konferenciá­ja, amelynek fő témája: a köl­tészet egyetemessége és nem­zetközisége. A találkozón a magyar költőkön kívül hozzá­vetőlegesen száz külföldi poéta vesz részt Ausztriából, Belgi­umból, Bulgáriából, Csehszlo­vákiából, Finnországból, Fran­ciaországból, Jugoszláviából, Lengyelországból, Angliából, az NDK-ból, az NSZK-ból, Olaszországból, Romániából, Svájcból, Svédországból, a Szovjetunióból és Törökország­ból. A vendégek nagy része vasárnap és hétfőn megérke­zett. (MTI.)

Next