Kisalföld, 1967. február (12. évfolyam, 27-50. szám)

1967-02-01 / 27. szám

1967. február 1., szerda „Az utca és te...“ Előadások gyermekeknek A BM Győr-Sopron megyei Rendőr-főkapitányság közleke­désrendészeti osztálya a héten megkezdte a KRESZ oktatá­sát a megye általános iskolái­ban. Az előadásokat kizárólag azokban az osztályokban szer­vezik meg, amelyekben a mű­velődésügyi miniszter utasítá­sa szerint nincs KRESZ-okta­­tás, tehát az ötödik és nyol­cadik osztályokban. Az isko­lák közül is azokat válogatják ki a szakemberek, amelyek egyes vagy kettes számjeggyel jelölt útvonal mellett vannak. Húszperces előadásokban a közlekedés legelemibb, a gya­logosokra vonatkozó szabályait ismertetik, majd bemutatják a gyermekeknek „Az úttörő­járőr dala” , „Az utca és te” és a „A kerékpár” című gyer­mekfilmeket. ■ Az egy tagra jutó jövedelem 43 000 forint A szövetkezet tagjai anya­gilag is megtalálták számítá­sukat Az egy tagra jutó át­lagos jövedelem 1966-ban 43 000 forint volt. Egy mun­kaegység 97 forint 31 fillért ért. Bár hihetetlennek tetszik, de gyakran értékesítési gon­dokkal küzdött a szövetkezet.. A hal gyorsan romlik, és k­i- Szerszámok kórusa A kétszázhatvan négyzetmé­teres szerelőcsarnok, a vas és az acél hangversenyterme. Dohog a basszus, csilingel a szoprán, zetig-zúg a szerszá­mok éneke. Az emberi szó gyengének bizonyul itt, Makó László műhelyfőnök meg sem kísérli a beszédet. A faliúj­ságra mutat, jelezve, hogy ott minden kérdésemre választ kaphatok. „A Lajta-Hamsági Állami Gazdaság Lajta-pusztai szocia­lista szerelőbrigádja munka­­versenyre hívja ki a kerüle­tek gépjavító munkacsapa­­tait...” A többi között: „ ... vállaljuk, hogy az igaz­gatóság által kiadott géptípu­sonkénti óranormák, az e­rő- és munkagépek javítására szánt órák számát tíz, illetve öt százalékkal csökkentjük. A határidőnél (február 25.) négy nappal előbb befejezzük a ja­vítást stb.”. A kihívást minden javító­brigád elfogadta a gazdaság­ban. Igenlő válaszaik itt lát­hatók a faliújságon. A fekete tussal rubrikázott rajzlap mel­lett, amelyen feltüntették a szeret­ők névsorát s az egyé­nenkénti vállalást. — Most már kevés van hát­ra — mondja a műhelyfő­nök. — A mai napig a munka kilencvenöt százalékát elvé­geztük. A javításra bevonult negyvennégy traktor közül harmincnyolc már a géppark­ba költözött. Egy­­sovány hét múlva megkezdődhetne a ta­vaszi munka. Rajtunk nem múlik. A főgépész, Baranyai Ferenc figyelemre méltó adatot említ, mégpedig: az átlagon felüli alkatrész-felújítással eddig 65­-70 000 forintot takarított meg a brigád. Amikor az említett válla­lást tették, huszonkilencen tartoztak a munkacsapathoz. — Most hattal kevesebben vagyunk — mondja Aranyosi Imre brigádvezető. — Azóta ketten nyugdíjba mentek kö­zülünk, négy fiatal társunk pedig honvédségi zubbonyra cserélte fel az overallt. A munkaerő kevesebb, az erő­gép viszont több, mint tavaly volt. Ennek ellenére nincs fennakadás. Minden úgy sike­rült, ahogy kigondoltuk, ahogy akartuk. „Olcsóbban, jobban, hamarabb”. Ez volt a cél Ezért indítottuk a versenyt. Megtettünk mindent, ami erőnkből tellett. Ami gép a tavaszi munkához kell, már elkészült. Simítók, ekék, tár­csák glédában. Jelenleg a szé­nabetakarító gépeknél tar­tunk. A műtrágyaszórókat de­cemberben kijavítottuk. Ezek­kel januárban elvégezték a fej­trágyázást. Egy sem jött vissza közülük a műhelybe. Az erőgépeik „gyógyításá­ban” a traktorosok is segít­­keznek. Ki-ki a saját gépénél. Itt jegyzem meg, hogy a bu­dapesti Vörös Csillag Traktor­gyár 1966. augusztus 17-én versenyt hirdetett az általa készített UE—28 és a D—4—K „A” és „B” gyártmányú trak­torok kezelői részére, tíz-tíz díjjal. A húsz helyezés közül tizet a Lajta-Hansági Állami Gazdaság traktorosai értek el. E hét csütörtökén utaznak a fővárosba, hogy átvegyék az ajándéktárgyakat. A tíz gépes közül négy Lajta-pusztai. Az utolsó Del—K traktoron, a helyezést nyert Zsupán István gépén ma végeztéti el a ja­vítani­valót. A 29 éves „veterán trakto­ros” (még Hofherren kezdte 1951-ben ugyanitt) elégedett a D—4—K-val. — Csaknem 4000 holdat szántottam, disztillereztem ve­le. Jól bírta. Tavaly csak egy­szer hoztam 4-es számú szem­lére, és egyszer volt valami kis hiba a hűtőjével. Pedig dolgoztam vele két műszak­ban, nyújtott műszakban... Mind a négy D—4—K trak­tort Aranyosi Imre javította Zsupán gépéről ennyit mond: — Elégedett voltam a keze­lőjével. A munkagépek „szakorvo­sa”, Guttmann István 28 éves szerelő, kovácsmester. Lovat is patkól, ha kell, de nagyobb gyakorlata van az eke vagy a gyűrűshenger javításában. — Különösen az ekékkel volt sok dolgom az idén. A késői mélyszántások (tsz-eknek is segítettek a traktorosaink) kissé megviselték őket. A géppark katonás rendje elismerést érdemel. Erőgépek, munkagépek sorakoznak, köz­tük nyolc kombájn. A szocialista brigád épített itt mindent. A parkot, a gu­miraktárt, a fürdőt, szemé­lyenként 13 óra társadalmi munkát végeztek tavaly.­­ Itt lesz a szemle. Addig a szerelő nem tud igazán gyö­nyörködni a munkájában, míg itt nem áll valamennyi gép lefestve, mintha új lenne. Jó érzés elnézegetni... A szerelőcsarnokból és a hét javítóműhelyből kihullik a szerszámok karéneke. (Szapudi) Közgyűlés a halászoknál A Győri Előre Halászati Termelőszövetkezetben ked­den tartották meg a 21. zár­­számadó közgyűlést. Ünnepi hangulatban kezdődött. Sokan a legutóbbi közgyűlés óta nem is találkoztak. A tagság négy megye területén é. Ezért örömmel szorították meg egy­más kezét a rég nem látott barátok, kollégák. Vida András, akit nemré­gen választottak meg elnök­nek, és az egyik legjobb ha­lász volt, tartotta meg a ve­zetőség beszámolóját. A szö­vetkezet tagjai évről évre magasabb tervvel dolgoznak. Eddig minden esetben túltel­jesítették a felemelt terveket is. Huszonhat vagon hal 1965-ben a Győri Előre Hisz tagjai 23 vagon halat fogtak a Kisalföld vizein. Rekordtelje­­sítmény volt. Ezt követően megemelték a tervet. 1966-ban ezt is túlteljesítették: 26 va­gon halat fogtak, ami 137 szá­zalékos tervteljesítésnek felel meg. Az egy halászra jutó át­lagos halfogás 44 mázsa volt. Hét mázsával emelkedett az előző évhez képest. Kedvezően hatott a jövede­lem alakulásában a mellék­­üzemek munkája is. öt melléküzem A Győri Előre Halászati Termelőszövetkezetnek öt mel­léküzeme van: két gombüzem, egy halászcsárda, egy keszeg­­sütő és egy táp­takarmány - készítő üzem. Mindegyik túl­teljesítette tervét. A gomb­üzemek például tízmillió di­vatos gombot gyártottak 1966- ban. A kereskedelem ennél többet is átvett volna. A ha­lászcsárdában megforduló ven­dégek csak halból 32 936 ada­got fogyasztottak el. A ke­szegsütő csupán nyolc hóna­pon keresztül működött, mé­gis egy vagon halat értékesí­tett. A szövetkezet halászai nem­csak kifogják a halat a fo­gakból, hanem telepítenek is. Évenként százezreket költe­nek erre a célra. Politikai és nemzetközi szempontból is fontos akció volt a Fertő ta­ván végzett ismételt haltele­pítés Angolnát és más hal­­fajtát is telepítettek az oszt­rák és magyar érdekeltségű tóba Jonosén nyáron, azonnal érté­kesíteni kell. Ez adta az öt­letet a tartósító részleg léte­sítésére. Ennek tervei készek, az anyagi eszközök is rendel­kezésre állnak, s előrelátha­tólag még ebben az évben a kivitelezés is megtörténik. A szövetkezet emellett a jövő­ben is szívesen áll a vásárlók rendelkezésére. Saját boltjai­nak ellátása mellett más üz­leteknek, elsősorban a ven­déglátó iparnak is ad halat. Csupán helyet kérnek A beszámoló és a felszóla­lók is érdekes gondolatokat fejtegettek a jövőt illetően, egyebek között halásztanfo­­­­lyamok szervezéséről és ha­­­­lásztanulók szerződtetéséről. A szövetkezet, különösen Győr ellátásához kíván segítséget nyújtani a következő évek­ben. Szívesen építene példá­ul még egy halászcsárdát, akár vízparton, a belvárosban vagy azon a helyen, ahol azt a helyi szervek kívánják. Sokan beszéltek a közgyű­lésen az ipari szennyeződések­ről. Bár a szövetkezet kárté­rítési idényeinek, a bíróságok általában helyt adnak, még­sem nyugodtak. A folyók élő­világa természeti kincs. Olyan érték, amelyet meg kell őriz­ni az utókornak. AZ érvény­ben lévő rendelkezések elle­nére sem megnyugtató a hely­zet Gondoskodás az Öregekről AZ elmúlt év krónikájához hozzátartozik még, hogy a szö­vetkezet a támogatásra szo­ruló öregek, betegek segélye­zésére, támogatására 159 000 forintot költött. Bevezette a rendszeres üdülést is Hévizen és Debrecenben. A szövetkezet tagjainak odaadó munkájára jellemző, hogy a közgyűlést megelőző napon is a legtöbben vízre szálltak. Kedden reggel 4 má­zsa friss halat küldtek Győr­be. A közgyűlés napja any­­nyiban változtatta meg a ha­lászok munkarendjét, hogy hajnal helyett már éjfélkor hazatértek a Dunáról. Ez a rendkívüli munkakedv és szorgalom is hozzájárult ah­hoz, hogy változatlanul az or­szág egyik legnagyobb ha­lász­szövetkezete a Győri Elő­re. Cseresznyák István Mezőgazdasági szakk­önyvek kétmillió példányban Hazánkban a második öté­ves terv időszakában kétmil­lió példányban jelentek meg mezőgazdasági szakkönyvek, vagyis nagyobb példányszám­ban, mint a Horthy-rendszer éveiben összesen — jelentet­te ki dr. Polinszky Károly művelődésügyi miniszterhe­lyettes kedden, az 1967. évi mezőgazdasági könyvhónap megnyitása alkalmából Pécs­­váradon rendezett ünnepsé­gen. Elmondta, hogy a ma­gyar mezőgazdasági könyvki­adás ma már több vonatko­zásban elérte a nemzetközi színvonalat. Jelenleg 445 kü­lönböző tárgyú mezőgazdasági könyv között válogathatnak a szakemberek. A szakkönyvek terjedése, olvasottsága azon­ban még mindig nincs arány­ban a mezőgazdasági tudo­mány gyors fejlődésével és mezőgazdasági­ termelésünk növekvő igényeivel. ÜZEM ÉS ISKOLA Mosonmagyaróvárott a mo­soni városrész iskoláinak ne­velői szép számban gyűltek össze pénteken a 3. számú általános iskola nagytermében, hogy meghallgassák Gölöncsér Gábor előadását az új gazda­sági irányítási rendszerre való áttérésről, továbbá a pedagó­gusok és üzemi dolgozók ezt segítő munkájáról. — Milyen feladatok előtt áll a Mezőgépgyár az új gaz­dasági rendszerben? A fejlő­dés beláthatatlan. Gondoljuk csak el a kasza útját a kom­bájnig vagy az egyszerű emelő útját a legmodernebb daruig stb. Új gépeket kell tervez­nünk a gyárban, megnőtt igé­nyeket kell kielégítenünk. A gyár figyelembe veszi az állat­tartás, gyümölcstermelés, szántóföldi művelés teljes gé­pesítésének lehetőségeit és szükségességét. — Ezt a nagy munká­t a mai kollektívának és a pedagógu­sok által most, az iskolában nevelődő ifjúságnak kell elvé­geznie. Nevelődjék sok olyan fiatal, akikből képzett szak­munkás, művezető, műhelyfő­nök válik. Ezt úgy érjük el, ha pedagógusaink eddigi lel­kes munkájukat fokozzák, fia­taljaink a családi otthonban a munka szeretetére nevelőd­nek és sokat hallanak a be­csülettel és szorgalommal el­ért eredményeinkről. I. J. KISALFÖLD Levél a munkásöntudatról Mi­éha mosolyognom kell, midőn üzemi „hőstettekről" re­m­­­gélnek. Mint gyári dolgozó, kevés találkozásom van az önök által öntudatos hősnek ábrázolt munkással. Annál több a pénzt mindig keveslővel, a munkát pedig sokallóval Nem találkoztak még a keresetére folyton elégedetlenkedő, trehány munkással, lógóssal, részegessel?” — kérdezi R. S. aláírással valaki. Nos, kedves levélíró! Találk­oztunk. Sok ezer forintos al­katrészt a hulladékba csempésző selejtgyártóval s e tetté­hez „falazókkal”. Építőmunkásokkal, akiknek „jó munkája eredményeként” a szennyvízlevezető csatornából visszafelé folyt a tartalom. Találkoztunk a szocialista címet sokszorosan elért brigád vezetőjével, akihez éppen rosszkor tévedt az újságíró. Évek hosszú során át ismételt tanújelét adta magas fokú öntuda­tának, de akkor épp dühös volt, amiért neki, a mindig leg­többet kereső fonónőnek adták a leggyengébben fizetett mun­kát. Hogyan képzelik a fejesek­ vele, a hírneves brigádveze­tővel így bánni? — méltatlankodott. E megnyilatkozása ép­penséggel nem szocialista öntudatra vallott, s csupán erről ítélve, bírálat illethette volna. A kicsinyes hiúság valóban nem szocialista jellemvonás. De vajon lehet-e, szabad-e valakit, valakiket egyetlen meg­nyilvánulás alapján megítélni? Aligha! Ez esetben azok cse­lekedtek helyesen, akik a méltatlankodónak kereken meg­mondták: nincs igaza. Valóban ő a legjobb fonónő, s nem várhatja, hogy a vesződséges, kényes munkával a tapasztalat­lanokat terheljék. Pótidőt ne várjon, utána ne járkáljon, ehe­lyett a munkájával törődjék. Az egyenes beszéd használt, s a brigádvezető csak ezért is bebizonyította, hogy ő a legjobb fonónő. Nyilván az is hajtotta, hogy nem akart a szokottnál kevesebb fizetést hazavinni. És a brigád átlageredménye is újból a legmagasabb lett, minőségi teljesítményével megtartotta az elsőséget. S ebben meghatározó szerepe volt a brigádvezető „csak azért is” ma­gatartásának. Nyilvánvalóan inkább dacból, mint öntudatból fakadt, de a maga és a közösség hasznára volt. S helyes, hogy ezért a kisiklásért nem minősítették öntudatlannak, a brigád ismét elnyerte a szocialista címet. É­­vekkel ezelőtt, az Országos Öntöde Vállalat soproni gyárában keserűn kifakadtak a mintakészítők a rossz munkakörülmények s a nem megfelelő anyagi megbecsülés miatt. A karbantartók is tele voltak panasszal. Az akkori ál­lapotok mégis paradicsominak tűnhetnek most a soproniak­nak. Hatalmas rekonstrukció folyik ott. Felfordult a rend. A munkahelyekhez vezető utakat bokáig érő sár lepi, árkok szabdalják ketté a csarnokokat. Mintakészítők, formázók, öntők egymás hegyén-hátán dolgoznak. Zokszó nélkül? Alig­ha! A zsúfoltság, az embertelen munkakörülmények való­színűleg kihoznak az emberekből néhány, nyomdafestéket nem tűrő „jókívánságot”. De tervüket két százalékkal túl­teljesítették! Négy nap alatt bonyolították le a két hétre ter­vezett üzemköltöztetést. Az öntök földbuckák, árkok között cipelik a forró vasat, olykor nagyokat káromkodnak is. Ám, szigorúan számon tartják az építkezés ütemtervét, csipkedik, hajszolják az elmaradókat. Mi ez, ha nem hősies helytállás? S mit érezhet láttára a kommunista újságíró? Mélységes tiszteletet és aggodalmat, hogy mindezt nem tudja a való­sághoz eléggé híven ábrázolni. Hiszen e nagyszerű tettek el­követői nem mind és mindig öntudatosak! Van közöttük ki­váló öntő, akibe a fizetés utáni napon alig lehet „lelket ver­ni”, mert másnapos. Társai ügyelnek arra, hogy ezeken a napokon ne maradjon otthon, s a munkahelyén bajt ne okoz­zon. E­­nnyire és még ennél is sokkal bonyolultabb az a bizo­­nyos öntudat, amellyel levélírónk állítólag nem talál­kozott. Pedig „gyári ember”. Leveléből ítélve azonban, a gyári belépőn kívül nem sok közössége lehet az ott dolgozó munkásokkal. Mert ha volna, azt hiányolná a lapokból, la­punkból, hogy a munkás hétköznapokat, a munkásembere­ket, önmaguk és egymás formálására irányuló tetteiket, har­caikat nem elég szívvel, melegséggel, lelkesedéssel ábrázol­juk. S a nagyszerű példákkal a lehetségesnél és szükségesnél kevésbé harcolunk a hanyagok, lógósok, fegyelmezetlenek megváltoztatásáért. Jaks­g Lajosné Mozdony gumik Néhány hetes gyógykezelésre küldték a győri Növényolajgyár öreg mozdonyát. A het­­venesztendős lokomotívot kiemelték sínjei­ről, és gumikerekű vontatóra rakták; irány Debrecen. Ott kijavítják, aztán ismét visz­szahozzák a gyárba, mert szükség lehet rá. Unokáját, a Diesel-vontatót szokta helyette­síteni, kisegíteni olyankor, amikor az „ifjú” megbetegszik, és fürge nagypapájához hasonló­an javításra szorul.

Next