Kisalföld, 1967. szeptember (12. évfolyam, 206-231. szám)

1967-09-16 / 219. szám

. Az utóbbi napokban szinte zúdulnak a hírek Dél-Arábiá­­ból. Az egyik legutóbbi jelen­tés arról szólt, hogy Beihan szultanátusban polgári és ka­tonai személyek átvették a ha­talmat és kikiáltották a köz­társaságot. Az uralkodó Szaúd- Arábiába menekült. Ami eb­ben a Jementől keletre lévő államocskában történt, az — ha­ még távolról sem min­denütt hasonló eredménnyel, de feltétlenül azonos célokkal — a jelenlegi dél-arábiai for­rongás modellje. Beihan az egyik tagja annak­­ néhány esztendeje London által erőszakkal összetákolt Dél-arábiai Államszövetség­nek amely közigazgatási szem­pontból éppen ezekben a na­pokban bomlik elemeire. Ez az államszövetség a való­ságban voltaképpen sohasem létezett „Made in England” tákolmány, s az adeni brit ko­ronagyarmaton kívül öt sejk­ségből, egy köztársaságból és nyolc szultaniátusból, illetve emirátusból áll. Az álszövetség megteremtése szerves része volt az 1956-06 látványos brit közel-keleti vereség, a Szuezi - csatorna elvesztése után meg­hirdetett, úgynevezett Szueztől Keletre politikának. A foga­lom neve kétségtelenül jól ér­zékelteti, miről van, illetve — a legutóbbi esztendő fejlemé­nyei nyomán inkább így fo­galmazhatnánk: — miről volt szó. Miután Londont a világ változásai megfosztották kolo­­nialista tevékenységének egyik fontos, ha nem a legfontosabb ütőerejétől, a Szuezi-csatorná­­tól, a brit kormány akkor úgy döntött, hogy a széthullóban lévő birodalom omló bástyáit ,,Szueztől­ keletre” próbálja alátámasztani. Az adeni öböl térségében ez annyit jelent, hogy az angol kormány a maga koronagyar­matából, valamint a környező feudális államocskákból vala­miféle kormányzati egységet teremt, és ez a mesterséges föderáció olyan talajnak bizo­nyul majd, amelyen hosszabb időre megvetheti a lábát a brit befolyás. Nem kellett sok idő ahhoz, hogy kiderüljön: a birodalmat alátámasztandó gerendák a világnak ebben a részében is korhadtaknak bizonyultak. Azok az ultrareakciós helyi­­t­skirályok, akikből London az államszövetség kormányát megalakította a dél-arábiai tö­megek gyűlöletének közép­pontjában állnak. Hosszú évek óta csak nagyszámú testőrség gyűrűjében merték elhagyni agyagváraikat , és ezeket az erődítményeket a, kifelé ásító ágyúcsövek ellenére rendszere­sen megostromolták a kisem­mizett parasztok, és elkesere­dett nomád törzsek. Egy Dél- Arábiában körutat tett francia újságíró szellemes meghatáro­zása szerint a hercegecskék, szultánok és emírek népsze­rűtlenségét könyűszerrel le le­hetett mérni a váraik falán található, lövedék okozta lyu­kak számán. Az a folyamat, amely ezt a mozdulatlannak tűnő, közép­kori társadalmat megmozdí­totta, alaposan meggyorsult, amikor a szomszédos Jemen­ben megdöntötték az imám hatalmát, és Abdullah Szalal tábornok vezetésével győzött az Egyesült Arab Köztársaság­gal szövetséges haladó erők nemzeti-népi forradalma. Az angolok e­­kor belátták, hogy valamit tenniük kell. Új taktikával kísérleteztek. Nyi­latkozatot tettek közzé, amely szerint 1968. január 9-én a Dél­­arábiai Államszövetség függet­len „országgá” válik. A térség tömegei megértették, hogy ilyen függetlenség a neokolo­­nializmus sikere lenne, hiszen az angolokat hűségesen kiszol­gáló feudális fejedelmek ural­mát hosszabbítaná meg. Dél- Arábia népei függetlenséget akarnak — de igazi önrendel­kezést, amely nem akadályoz­za, hanem meggyorsítja a na­gyon is aktuális társadalmi vál­tozásokat. Először magában Adenben, a brit koronagyarmaton tört ki felkelés a londoni mesterkedé­sek ellen. Néhány hónappal ezelőtt a város arab negyede, a kialudt vulkán mélyében épült kráter fegyvert fogott és kiűzte az angolokat. A brit csapatok csak hosszú és véres utcai harcok után tudták visz­­szafoglalni a negyedet, de a csatározások állandósultak. A zendülés tovább terjedt és néhány nappal ezelőtt az egész föderáció közigazgatása látvá­nyosan összeomlott. Mint emlí­tettük, Beihanban már köztár­saság van, és a szövetség töb­bi tagállamából is jórészt el­menekültek az angolbarát méltóságok. A központi „kor­mány” gyakorlatilag megszűnt létezni. London kénytelen volt fel­ismerni teljes matthelyzetét és készségét nyilvánította, hogy tárgyaljon a Nemzeti Felsza­­badítási Front nevű szervezet­tel. (Angol rövidítésével: NLF). Ekkor azonban fegyveres ösz­­szetűzések törtek ki a másik nemzeti ellenálló szervezet, a FLO.SY és az NLF között. Az angol kormány már a kezét dörzsölte, de öröme korai volt. Néhány napos villogás után az EAK-barát, különösen Aden­ben erős FLOSY és az NLT között létrejött a fegyverszü­­let. Dél-Arábia egész közel­jövője attól függ, hogy ez a megállapodás az eddig szem­benálló testvérszervezetek kö­zött fenn is maradjon. Harmat Endre Földcsuszamlás Dél-Arábiábán Dobozy Imre Mit keres erre, Ernő fiam? Rájár a szám a hazugságra, gondolkodni se kell, behívtak, méltóságos uram, búsulunk egyet utoljára Bartalék prés­házában, itt a doktor is, és Deső főhadnagy, méltóztatik ismerni, Deső Kálmán, to­vábbá ... A báró félbeszakítja a felsorolást, búsuljatok ná­lam, fél nyolckor vacsora, gyere át a tiszt urakkal és a doktorral. Nem várt választ, beléptetett a kapun. Gallai iz­gatottan liheg, egy igazi báró, nahát, még úgysem vacsorá­zott kastélyban, de aztán fe­lülkerekedik benne a kaján plebejus, Őméltósága bizonyá­ra pakol, tele a gatyája, de hát csináljunk be nagyúri módon, várom vacsorára a tiszt urakat. Nincs kedvem beszélni, Klári hizseg az ide­geimben, mit csináljak, fáj. Hallgatok. Az igazi fájdalom téma és bezárt, mint buborék a borostyánban. Deső is csak áll, belehallgatva a sötétbe, a fátylas homályba süppedt várost bámulja. Él a város, makacsul, értetlenül, szorong­va él, de lélegzetnyi nesz nem hallatszik belőle. Távolabb délnek, amerre a Duna lusta kanyart ír le, mélyvörös lob­­banások tépkedik a szürke eget. Nehéz tarackok, morogja Gallai. A fényerősségből pró­bálom felbecsülni a távolsá­got, a dörgés nem ér el idáig. Harminc kilométerre lehet­nek a tarackok. Sűrű, ör­vénylő, vörös fényt okádnak. Pompéji vörös, jut eszembe, az ilyen tömör, tele szín, ki is mondom hangosan, pom­péji vörös, emlékszel, Kál­mán? Az utolsó békeév nya­rán, hármasban, Deső Kál­mánnal s egy pesti joghallgató barátommal gyalog barangol­tuk be Olaszországot. Bámész, nehézkes pannonok a medi­terrán ég alatt, hátizsákunk átzsírosodott a három hétre csomagolt kolbásztól, szalon­nától. Naplementekor értünk fel, augusztus közepén, a lá­vától szürke, holt városba, a falak parázslottak a leszálló nap vörösében, a tüzes ragyo­gás ott fogott bennünket állt a helyünkben, csak lefelé botor­kálva jutott eszünkbe, hogy a Villa Mysteriosát — mely­nek az egyhangú szerelemtől intő ábráiból okulni szeret­tünk volna — elfeledtük meg­nézni. Bartalék szőlőhegyi háza in­kább villa, mint présház. Tá­gas veranda, konyha, három szoba, fürdőszoba van benne, alul óriási, téglaboltozatú bo­rospincével. Géza orrát fin­­torgatja, a törköly- és birs­­almaszagú levegőben, ötször se járt itt, nem szereti a bort, ahogy ő mondja, az egész pa­­rasztvircsaftot nem szereti, lóbűz, gané, verejték, apja, a nagyorrú Bartal, magányosan, komoran borozva szokott ül­dögélni itt, talán azon búsül, hogy az alma milyen messze esett a fájától. Kitaníttatta a fiát, azt hiszem, négyszemközt is doktor úrnak nevezi, úgy szolgál körülötte, mint egy öreg cseléd, de hát folytatás nincs, a vére marad minden, kár volt annyit kaparni, a doktor urat — aki szándékol­tan is túl ideges, szenzibilis alkat, mintha egy nemzedé­ken belül mindenáron le akarná vetkezni paraszt elő­dei tempós nyugalmát — nem érdekli se a föld, se a jó­szág. Az ablakokon, ajtók üvegén fekete papír, de azért csínján bánunk a világítással, csak egy kis asztali lámpát gyúj­tunk meg. Sorki mosdik, hi­deg vízzel fröcsköli magát, Tarba a géppisztolyát takarít­ja egy rongydarabbal, nagyon irigylem, aki ilyenkor is talál valami tennivalót magának. Mégis vissza kellene menni Sárándyékhoz. Behívómat né­zem, reggel kilenckor kézbesí­tették, azóta hét vonat ment Pestre, nincs mentség, az első járőr fülön csíphet. A kastélyban József vezet fel az emeleti kisszalonba. Lötyög rajta a fekete ruha, mint mindig, gyér haja ügye­sen sorokba gereblyézve a koponyáján, mint mindig. Gallai nyakát forgatja a cin­­teremből átalakított, remek hallban, ez igen, hát nem disz­­nóság, hogy az ember akkor ismerkedik meg az igazi ele­ganciával, mikor mindjárt el is búcsúzhat tőle. A gránit­ból faragott, széles lépcsősor mentén a falra akasztott réz­karcokat nézem. Igen, épp úgy, mint régen, az aradi vér­tanúk szomszédságában par­­force vadász jelenet, szeszélyes csoportosítás, vagy véletlen lehet, nem hiszem, hogy a báró valaha is a sorba végig­nézte volna rézkarcait. A szil­vakék selyemtapétával bevont kisszalonban, üvegekkel, s tele poharakkal megrakott asztal­ka közül hárman társalognak szivarozva, Gáldy, Grétha es­peres és a bittai főjegyző. Nem nagy társaság. A főjegy­ző bizonyára azért van itt, mert Gáldy birtokainak majd a fele a bittai határba esik. Gallai csodálkozva súgja, hát nem pakol a méltóságos úr? Nagyon örülök, mondja a báró, nem nyújt kezet senki­nek, deres szegélyű, nagy, ko­pasz fejével csak int, hogy akik nem ismerősök, mutat­kozzanak be egymásnak. Deső nem járt még soha a kastély­ban, érdeklődve néz körül a pompás kis barokk szalonban, az ablakmélyedésbe festett, lepkeűző puttókon akad meg a szeme. — Ez nem Maulbertsh? A báró megnézi Desőt, ud­variasan bólintva. — De igen. Dédapám a kegyúri templom oltárképét festette meg vele, akkor ké­szült ez is. Meg az ebédlő mennyezetfreskója. Nem rossz. Én ugyan túlságosan kimért­nek, mesteremberesen precíz­nek találom ezt a Maul­­bertschet, de hát... ízlés dolga. Tessék, skót whisky. — A tálcára mutatott, mint aki a világ legtermészetesebb dolgának tartja, hogy a há­ború negyedik évében még van skót whiskyje. — De ha a barackot szeretik, tessék, Ernő fiam, te itthon vagy, tölts az uraknak. A főjegyző a sarokban áll, marokra fogva egy poharat. Beleiszik, nem ízlik neki, de nem meri letenni. Csíkos, ká­vébarna öltönye szekrény­­szagú, száraz bőre csupa szé­­marta repedés. Készségesen tájékoztatja, akik rászorul­nak. — A méltóságos úr, igen — mondja, homlokát törölgetve —, diplomata korában ked­velte a whiskyt. Követség­­titkár volt Londonban, igen, és mindenki mondja, milyen csodásan beszél angolul. (Folytatjuk.) Nikezics Párizsban Couve de Murville francia külügyminiszter, aki Bécsből utazott vissza a francia fővá­rosba és Marko Nikezics ju­goszláv külügyminiszter között pénteken délelőtt tárgyalások­ra került sor. A jugoszláv—francia megbe­széléseken központi helyet foglal el az európai biztonság, a német kérdés, és a kelet­nyugati kapcsolatok megvita­tása. Minden bizonnyal nagy figyelmet fordítanak a közel­­keleti válság problémáira is, amelyekről Tito elnök több államfőhöz, közöttük De Gaulle tábornokhoz is szemé­lyes üzenetet intézett. De Gaulle időközben válaszolt Tito elnök javaslataira, a vá­lasz tartalma azonban még nem ismeretes. (MTI) KISALFÖLD tél. szeptember 16., szombat Bemutatkozik: az Országos Anyag- és Árhivatal Július 1-től az Árhivatal már Országos Anyag- és Ár­hivatalként működik. Az át­szervezésről kormányhatározat intézkedett. Ezzel az árak és az áruforgalom szabályozási funkciója egyesül. Miért kel­lett egyesíteni ezt a két fel­adatot? — ez volt első kérdé­sünk dr. Csikós Nagy Bélához, a Hivatal elnökéhez. — Köztudott, hogy az új gazdasági irányítási rendszer­ben többféle ár lesz. Lesz kö­tött, maximált, és szabad ár. Hogy melyik termék­csoport­nál, melyik árat vezessük be, ahhoz azt is pontosan tudni kell, hogy milyen az ellátott­ság az illető termék­csoport­ból. A termelőeszköz kereske­delemben például csak azok­nál a termékeknél alkalmaz­hatunk szabad árat, csak ak­kor adhatunk lehetőséget a vállalatoknak a szabad áralku­ra, ha a szóbanforgó termékből van elegendő, s így árufor­galmi kötöttséget szükségtelen bevezetni. Ott szükséges az árat megkötni, szabályozni a termékforgalmat, ahol na­gyobb a kereslet, mint a kí­nálat, s így nincs lehetőség a szabad forgalomra. Követke­zésképp, az ár, az árfajta meg­határozásakor egyben a ter­mékforgalom szabadságáról, vagy kötöttségéről is dönteni kell. S mivel az árait alakítá­sához figyelemmel kell kísérni a termékforgalom alakulását, így az a helyes, ha mindkét funkciót, az anyaggazdálkodás és az árforma megállapítás feladatát is egy szerv látja el, hangolja össze. A gazdasági élet legfontosabb szférájában a termelőeszköz forgalomban ily módon biztosítható lesz a piaci egyensúly.­­ Az áruforgalom és az áru­­­szabályozás funciójának egye­sítéséről intézkedő kormány­­határozat egy helyen így fogalmaz: „...létre kell hozni a termelőeszköz kereskedel­met.” Ennek a túlságosan nagy kötöttség ellentmondana. — A hivatal nem azzal a céllal kezd most foglalkozni a termékforgalommal is, hogy sok kötöttséget vezessen majd be, ellenkezőleg: azzal az el­határozással fogunk a munká­hoz, hogy ahol csak lehet, ott a megfelelő árarányok — te­hát közgazdasági eszközök — segítségével minél több korlá­tozást feloldhassunk. Az új gazdasági irányítási rendszer valójában a szabad áruforga­lom elvén alapszik. Ennek az elvnek számos eleme már ma is létezik, — főképp a fogyasz­tási cikkek piacán. A mezőgaz­dasági termékek szabad for­galmát széles körben megte­remtettük már 1957-ben, ami­kor a kötelező terménybeadási rendszerről áttértünk az álla­mi szabad­ felvásárlási rend­szerre. A korlátozás eddig erő­teljesen csak az ipari termelő­­eszközök forgalmában érvé­nyesült, ám itt is számotte­vően szűkült a központi gaz­dálkodás körébe vont termé­kek száma az utóbbi években. 1953-ban például még 1200 ter­mékkel gazdálkodott az Orszá­gos Tervhivatal, 1957-ben már csak 600-zal, majd 350-nel, míg jelenleg kontingenseket már csak 75 termékre adnak. 1963- tól ez a kör tovább szűkül, előreláthatólag mindössze 35 termékre terjed csak ki. De még ennél a 35 terméknél is másképp gazdálkodunk majd. Ma az említett 75 termékre valamennyi felhasználó meg­kapja a keretet — teljeskörű elosztás érvényesül tehát. 68- tól a forgalmat lehetőleg már csak egyetlen ponton kötjük meg: vagy az importot, vagy az exportot, ahogyan azt a lakosság zavartalan ellátása megkívánja. Kontingenst csak egy-két cikknél állapítunk meg, s azoknál is csak egy-két nagy felhasználó számára. A kisebbek szabadon gazdálkod­hatnak majd. Ilyen termék lesz például a papír, hiszen a kul­turális és sajtóigényeket min­den körülmények között biz­tosítanunk kell. Persze, ha va­lamilyen termék forgalmát megkötjük, mert nincs belőle elegendő, akkor a termelés bő­vítéséről is intézkedünk.­­ Ha szűkül a központi gaz­dálkodás alá vont termékek köre, akkor a hatóságilag rög­zített árak körének is szűkül­nie kell. — Jelenleg a lakosság áru­alapjának — a fogyasztási cik­kekből — 15 százaléka szabad ár alakulása. A mezőgazdasági piaci termékeknél, a kisipari szolgáltatásoknál tapasztalhat­juk ezt. Ez az arány tovább növekszik. Nem véletlen, hogy az új árrendszer kidolgozása és a termékforgalom új rend­jének kialakítása együtt, egy­mással összhangban történt. Tehát éppen ezért egyesítette a kormányzat az árak és az áruforgalom szabályozásának teendőit . A kereslet és a kínálat aránya állandóan változó té­nyező, a változásokkal, a ter­mékforgalom szabályainak és az áraknak lépést kell tarta­niuk. Elképzelhető például, hogy a 68-ra kötött gazdálko­dás alá vont egyes termék kí­nálata megugrik s 69-ben már szabadforgalomba lehet bo­­csájtani. Ezzel összhangban a termék árát is kötött árból maximált vagy szabad árrá lehet változtatni. Más termék­nél meg a kereslet szökhet fel, amikor a forgalom és az ár megkötésére lehet szükség. — Ezekkel a változásokkal lépést tud tartani a Hivatal? — Ez feladatunk. Régebbet, a hatósági árrendszer évei alatt általában csak három-négy évenként kerül sor termelői árváltozásokra, a fogyasztási árak még ennél is ritkábban változtak. Ezentúl sokkal ope­ratívabb, napra­készebb mun­kát kell végezniük, a kereslet és kínálat összhangjáért. Hazánk­ban rendkívül jól szervezett termelőeszköz kereskedelem, kis- és nagykereskedelmi háló­zat működik. Ez a szervezet kitűnő informátor is egyben a gazdasági élet irányítói szá­mára. Az Országos Anyag- és Árhivatal ezt az „információs rendszert” is használja majd, épp azért, hogy gyorsan intéz­kedhessen a lakosság jó ellá­tása érdekében. Ez az intéz­kedés persze többnyire áttéte­les, hiszen elsősorban a gyá­rak jó ellátásáról kell gondos­kodni­a, ám ha itt rend van, akkor az üzletek sem marad­nak áru nélkül. A feladat rendkívül bonyolult és sok­rétű, ezért szoros együttműkö­désben kell dolgoznunk a mi­nisztériumokkal is. A mező­­gazdasági és élelmezésügyi tárca nélkül például nem dönthetünk gyorsan és jól a lakosság húsellátása ügyében, vagy az import takarmánnyal nélkülük nem lehet jól gazdál­kodni. A személy- és teher­gépkocsi ellátás ügyében a a KPM-mel kell együttműköd­nünk. Az ipari nyersanyagok­kal a nemrégiben megalakult Állami Termékgazdálkodási Igazgatósággal együtt gazdál­kodunk majd és így tovább . . Ezenkívül határozat van a tárcaközi Ár- és Termékfor­galmazási Bizottság felállítá­sára. Ez operatív szerv lesz: figyeli a piacot, a kereslet és kínálat, az árak alakulását, az áruellátás egész szervezetét, s ha egyensúlyi zavarokat észlel — olyanokat, amelyek az ér­vényben lévő ár és termékfor­galmazási szabályok rendsze­rében nem oldhatók meg —, javaslatot tesz a kormánynak a módosításra. Mindezek az intézkedések megadják a lehe­tőséget a rugalmas gazdálko­dásra az anyaggal és hogy úgy mondjam — az árpolitiká­val egyaránt s összességében a lakosság jobb ellátását az életszínvonal egészséges alaku­lását kell hogy eredményezzék. G. F. Szakképzett, hosszú gyakorlattal rendelkező mezőgazdasági gépszerelőt győri munkahelyre azonnal felveszünk. AGROKER VÁLLALAT, Győr József Attila u. 10. Olajkályhák, baromfinevelők, raktárak, műhelyek fűtésére megrendel­hetők a Győr-Sopron megyei AGROKER Vállalatnál. Győr, József Attila u. 10. Telefon: 15-345.

Next