Kisalföld, 1968. október (13. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-18 / 245. szám

s KISALFÖLD Az országgyűlés csütörtöki ülése (Folytatás az 1. oldalról.) Ennek a helyzetnek a fenntartása akadályozná a villamosítást, a dieselesítést, a nagy faksúlyú kocsik elő­nyeinek kihasználását, végső soron az önköltség csökken­tését, a szolgáltatások szín­vonalának emelését. A probléma megoldása az úgynevezett körzeti állomás­rendszer, amelynek fokozatos kiépítését a koncepció elő­irányozza. Ennek az a lénye­ge, hogy a sok apró vasútállomás helyett kevesebb, de kor­szerűbb, nagyobb körzeti állomást hozunk létre, ahol a modern üzem minden feltételét biztosíthatjuk. Ha a következő 10—12 év alatt a legkisebb forgalmú 500 állomáson az áruforgal­mat megszüntetjük, a vasút áruforgalmának csak körül­belül 5—10 százaléka kerül át más állomásokra. Ugyan­akkor lehetőség van arra, hogy ahol szükséges, a mező­­gazdasági idényben évenként néhány hétre a régi kisállo­­mások egy részén is lehető­vé tegyük az árufeladást. A körzetesítés a személyszállí­tást alig érinti, mert az áru­forgalomból kizárt állomáso­kon az utasforgalom tovább­ra is megmarad, ha az igé­nyek azt indokolják. A kör­zetesítés megvalósításához szükséges útépítések, korsze­rűsítések, a teherautó- és autóbuszpark kiegészítése, a gócpontok rakodógépekkel való ellátása, a körzeti állo­mások kiépítése nem igényel a népgazdaságtól semmiféle külön áldozatot. A racionali­zálás folytán jelentkező meg­takarítások nemcsak a költ­ségeket fedezik, hanem ezen felül is hasznot jelentenek . A közlekedéspolitikai irányítás az új gazdasági mechanizmusban is megtart­ja az állami beavatkozás jo­gát és adminisztratív eszkö­zeit ott, ahol a szocialista népgazdaság tervszerű fejlő­dése, az ország és a lakosság egyetemes érdeke megkí­vánja, ugyanakkor azonban jóval tágabb teret enged a közlekedési vállalatok egész­séges gazdasági versenyének.­­ A termelő üzemek, a vállalatok szabadon választ­hatnak: vagy saját fuvaresz­közeikkel szállítanak, vagy igénybe veszik a közforgalmi közlekedési vállalatok szol­gáltatásait. A fuvarozási monopólium a közúton sem jogi, sem gazdasági értelemben nem áll fenn, éppen ezért a fu­varozási kényszer sem ér­vényesül az autóközlekedé­si vállalatoknál. Némileg más a helyzet a vas­útnál, amely monopol hely­zetben van, éppen ezért vele szemben a fuvarozási kény­szer is megmarad. A nagy tapssal fogadott beszéde után az elnök szü­netet rendelt el. A szünet után az országgyűlés dr. Beresztóczy Miklós elnökle­tével folytatta munkáját, javítani kell a közlekedés­ben dolgozók munkakörülmé­nyeit, szociális és kulturális ellátottságát. Az irányelveknek azzal az elképzelésével kapcsolatban, hogy a megszűnő vonalakon a pályatestet felbontják, a képviselő javasolta: a felsza­baduló területeket adják át hasznosításra a mezőgazda­­sági termelőüzemeknek. Ez az intézkedés összhangban állna a termőföldek fokozott védelméről szóló törvény­nyel is, s így hozzávetőlege­sen 10 000 katasztrális hol­dat lehetne ismét művelés alá venni. A törvényjavaslatot elfo­gadta, s a közlekedéspoliti­kai irányelvekkel egyetér­tett. Riba Miklós, főművezető, Győr-Sopron megye 12-es vá­lasztókerületének képviselője hangsúlyozta, hogy a körzete­sítés és a kisforgalmú vasutak felszámolása csak a helyi ér­dekek messzemenő figyelem­­bevételével valósítható meg megnyugtatóan. Nem értett egyet a képvise­lő azzal az elgondolással, hogy a hansági vasútat 1980- ig meg akarják szüntetni. Ez a gazdasági vasút, amelynek Kapuvártól Fertőszentmik­­lósig terjedő vonalai a kör­nyék legkisebb településeihez is kapcsolódnak. Ötvenhárom kilométer itt a sínpálya, a vonalak állapota kifogásta­lan, hisz az elmúlt 10 év fo­lyamán az egészet felújítot­ták, 29 kilométer főútvonalat már eleve korszerű módon építettek. A Kisalföldi Erdő­­gazdaság hétmillió forintos beruházással éppen most fej­leszti a gazdasági vasútat 7 kilométeres szakasz építésé­vel. Foglalkozott a továbbiak­ban Riba Miklós a fuvaroz­tatók érdekeivel kapcsolatos MÁV-intézkedésekkel (vasúti kocsik megrendelése, lemon­dása, kiállítása, stb.). Dicsé­­rőleg szólt az irányvonatok­kal bonyolított szállítások gazdaságosságáról és egyéb, már érvényben lévő intézke­désekről. A törvényjavaslat szövegéhez néhány módosító indítványt, szövegpontosító kérést fűzött. A törvénytervezetet elfo­gadta, a közlekedéspolitikai koncepcióval egyetértett.­­ Az ebédszünet után az or­szággyűlés Kállai Gyula el­nökletével folytatta munká­ját. Dr. Dimény Imre mező­­gazdasági­ és élelmezésügyi miniszter emelkedett szó­lásra, okokból adódó problémák megoldását. Kormányunk úgy döntött, hogy az átszervezés eredményeként országosan létrejövő megtakarításokból, az első három évben megté­ríti a fuvaroztatóknak a tá­volság növekedéséből adódó többletköltséget.­­ A termelés jelenlegi te­rületi elhelyezése mellett a szállítási távolságok­ növeke­dése évente mintegy 200 millió forint költségtöbbletet jelentene a mezőgazdaság­nak, az élelmiszeriparnak és az erdészetnek. Ez te­rmésze­­tesen csak az átszervezés első időszakában jelentkezik ilyen mértékben, s az állam erre az időszakra magára vállalja e költség kiegyenlí­­tését A NAPIRENDHEZ több mint húsz képviselő jelent­kezett hozzászólásra, ami magában is jelezte, milyen nagy mértékben érinti és ér­dekli a közlekedés jövője a választópolgárokat. A felszólalások szinte ki­vétel nélkül arra utaltak, hogy a képviselők megyéjük, városuk, választókerületük közlekedési problémáit ta­nulmányozva, az érdekeltek és a szakemberek vélemé­nyét kikérve rendkívül lel­kiismeretességgel vizsgálták az országgyűlés elé került javaslatokat. Mint Csáki Ist­­tván Szolnok megyei képvi­selő elmondotta: alaposan mérlegelték a tervezeteket, s így jutottak el a helyeslés­hez, mert felismerték, nincs más megoldás a korszerűsí­tésre. Az egyetértés azonban nem gátolta a felszólalókat a különböző módosító javasla­tok beterjesztésében. Balogh László, Békés megyei, Péti János Tolna megyei és Var­ga Károly Somogy megyei képviselő javasolt többek között módosításokat. Csáki István a vonal­megszüntetés és a közúti fejlesztés igen alapos helyi, megyei megvi­tatását indítványozta, és fel­hívta a figyelmet a tiszai ha­józás fejlesztésének lehető­ségeire az áruszállításban. Balogh László a vasút köte­lezettségeit hangsúlyozta az étkezési és hálólehetőségek megteremtésében. Péti János arra figyelmeztetett, hogy a vidéki letelepülés iránt ér­deklődő nagyvárosi vállala­toknak sem közömbös a he­lyi vasúti szállítás körülmé­nyen. Varga Károly pedig úgy vélte, leghelyesebb, ha a tanácsok és a tárca között felmerülő vitákban a Mi­nisztertanács dönt. Egyébként Varga Károly igen kedvező véleményt mondott a Kaposvárott egy esztendeje létrehozott első körzeti pályaudvar működé­séről, ami igen fontos érv a javaslat elhatározásainak he­­lyessége mellett. Kálai Fe­renc, Fejér megyei képvise­lő úgy vélte, hogy a törvény­­javaslat mintha erőteljeseb­ben hangsúlyozná a vasút jo­gait, mint kötelességeit. Schu­­meth János budapesti képvi­selő pedig elmondta: nem elég az országos közutakat korszerűsíteni, hanem a hoz­zájuk kapcsolódó fővárosi utakat is át kell építeni, ha­sonlóképpen mielőbb korsze­rűsíteni kell a budapesti rendező- és személypályaud­varokat, mégpedig elsősor­ban országos érdekből.­­ Az elnöklő Vass Istvánné berekesztette a csütörtöki ta­nácskozást. Az országgyűlés pénteken 10 órakor folytatja munká­ját, először a vasútról szóló törvényjavaslat és a közle­kedéspolitikai koncepció vi­táját fejezik be, utána meg­tárgyalják a népi ellenőrzés­ről szóló törvényjavaslatot, majd interpellációkra kerül sor. (MTI.) A törvényjavaslat vitájában megyénk képviselői közül hárman szólaltak fel. Nemeslaki Tivadar, (Győr- Sopron megye 2. választóke­rület), a törvényjavaslat elő­adója, a Vasas Szakszervezet főtitkára rámutatott: " Az országgyűlés ipari bizottsága, valamint jogi, igazgatási és igazságügyi bi­zottsága a közlekedéspolitikai koncepcióról szóló előterjesz­tést, és a vasútakról szóló törvényjavaslatot egyaránt megtárgyalta. A két bizott­ság mindkét dokumentumot ■nagy jelentőségűnek és idő­szerűnek tartja. Nagy jelen­tőségűnek azért, mert a vasútaikra vonatkozó jogsza­bályalkotásunk sok tekintet­ben elmaradt szocialista jog­rendszerünk fejlődésétől.­­ A szocialista termelési viszonyok, valamint a tech­nika rohamos fejlődése miatt a vasútra egyre nagyobb feladatok hárulnak. Meg kell teremtenünk azokat a jogi és szervezeti kereteket, ame­lyek között a vasút, mint a legjelentősebb közlekedési ágazat, a népgazdaság többi ágazatával összhangban és arányosan fejlődjék. Garan­ciát kell nyújtania az új tör­vénynek a közlekedéspoliti­kai koncepció megvalósítá­sához, meg kell teremtenie a­z út fejlődésének összhang­ját a gazdaságirányítási rendszer reformjával, s végül összhangra törekszik a szo­cialista országok hasonló jogszabályaival. Az országgyűlés ipari bi­zottsága, valamint jog, igaz­gatási és igazságügyi bizott­sága nevében az előadó több módosító javaslatot terjesz­tett elő.­­ Az egyik módosító ja­vaslat azzal függ össze, hogy jelenleg különböző utazási kedvezmények vannak ér­vényben, amelyeket a legkü­lönbözőbb társadalmi réte­gekhez tartozók — közalkal­mazottak, diákok, munkások, stb. — vehetnek igénybe. A törvényjavaslat nem szól ezekről a kedvezményekről, s ez esetleg nyugtalanítja az érintetteket. Javasoljuk a 11. paragrafus 1. pontjának mó­dosítását a következő szöve­gezésben: „A közforgalmú vasút személy- és árufuvaro­zási feltételeit, továbbá a fuvarozásért, valamint az ezzel kapcsolatos szolgálta­tásért fizetendő díjak és díj­­kedvezmények megállapítá­­sának elveit és rendjét a Minisztertanács szabályozza”. Ez a módosítás egyezik a je­lenleg is hatályban levő ren­­d­elkezések­kel a mel­yeket cél­szerű továbbra is fenntar­tani.­­ A két állandó bizottság együttes ülésén elhangzottak módosító javaslatok a 12. paragrafussal kapcsolatban is, amely szerint az egyes közforgalmú vasútvonalak megszüntetésénél a megyei tanácsok végrehajtó bizott­ságainak ne csak meghallga­tási, hanem egyetértési joga legyen.­­ Az ezzel kapcsolatos javaslatokat a két állandó bizottság nem fogadta el. Ezek érvényesítése csökken­tené a közlekedés- és posta­ügyi miniszter felelősségét, a megyei tanácsok végrehajtó bizottságainak pedig ettől függetlenül is módjuk és le­hetőségük van arra, hogy ja­vaslataikkal, eltérő észrevé­teleikkel az illetékes szer­vekhez forduljanak. Zámbó József, Győr-Sop­­ron megye 9-es választóke­rületének képviselője, a me­gyei pártbizottság titkára felszólalásában kifejtette: a közlekedéspolitikai koncep­ció nem cél, hanem sokkal inkább eszköz ahhoz, hogy a személy- és áruszállítást kor­szerűbben, gazdaságosabban oldjuk meg. Közlekedésfej­lesztési feladataink az elő­terjesztésben foglaltaknál lé­nyegesen szélesebb körűek, — mutatott rá — hiszen a törvényjavaslat nem öleli fel például a vá­rosi tömegközlekedés javí­tásával, fejlesztésével ösz­­szefüggő feladatokat, ame­lyeket szintén ki kell dol­gozni. — Figyelembe kell venni azt is — hangsúlyozta —, hogy a körzetesítésből ere­dően a mezőgazdasági szál­lítások egy része többletfel­adatot jelent majd a városi közlekedésben. Ha a városi úthálózat és közlekedés fej­lesztésére nem fordítunk kellő gondot, a városokon áthaladó forgalomban kelet­keznek torlódások, közleke­dési dugók. Ezt nagyobb vá­­rosokban, így Győrben már most tapasztalhatjuk. Fej­lesztésre szorul a tanácsi út­hálózat is, mert a jelenleg használatos közlekedési esz­közökhöz mérten a meglevő utak, hidak, átereszek eléggé elavultak. Sok új termelő­szövetkezeti bekötőutat is kell építeni. Nyomatékosan hangsúlyoz­ta, hogy a közlekedéspoliti­kai irányelvek középpontjá­ban az emberek a dolgozók állnak, ezért­­ a munkaerő­utánpótlás érdekében is — Dr. Dimény Imre beszéde — A Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó ága­zatok — hangsúlyozta a mi­niszter — a népgazdaságban végbement szerkezeti válto­zások után is a legnagyobb fuvaroztatók közé tartoznak, de egyben maguk is nagyon számottevő fuvareszközökkel rendelkeznek. A mezőgazda­ságban üzemeltetett teher­gépkocsik száma meghaladja a tízezret, s a rendelkezé­sükre álló mintegy hetven­ezer traktornak is több mint 50 százaléka részt vesz a szállításokban. Hasonló a helyzet a nagy tömegű nyers­anyagot feldolgozó élelmi­szeriparban.­­ A mezőgazdaságban, az élelmiszeriparban és az er­dészetnél a termelés bioló­giai okok következtében nem folyamatos, hanem idénysze­rű. Ezért szállítási csúcsok keletkez­nek, a szállító kapacitást egy meghatározott, általá­ban rövid időszakra kell koncentrálni. A csúcsokon kívüli időszakokban vi­szont éppen ellentétesen, a szállító ezközök egy része kihasználatlan. További problémát jelent, hogy az érési időtől és az idő­járástól függően a szállító eszközöknek szinte napra, órára rendelkezésre kell áll­niuk. A késedelem a termé­kek nagy részénél minőségi romlást, károkat idéz elő.­­ A közlekedéspolitikai koncepció kialakítása során a közlekedés, valamint a me­zőgazdaság, az élelmiszeripar és az erdészet szakemberei tudományos intézetek bevo­násával mérték fel és egyez­tették a tervezett intézkedé­sek hatását az egyes ágaza­tokra. E felmérések szerint az említett ágazatokat elsősor­ban is a kisforgalmú vasút­vonalak leállítása és a vasúti áruszállítás körzetesítése érinti.­­ A vasút az áruszállítá­sokat 1965-ben 1131 állomá­son bonyolította le. A kisfor­galmú vonalak leállítása, il­letve a körzetesítési program végrehajtása után már­­kö­rülbelül csak ötszáz állomás áll majd a mezőgazdasági, az élelmezésipari és az erdésze­ti üzemek rendelkezésére. A mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban 4,5 kilo­méterről 14,7 kilométerre, az érintett erdészeti üze­mekben 9,7 kilométerről 17 kilométerre növekszik az átlagos üzemi szállítási távolság. Hasonlóképpen jól szemlélteti az szállítá­­si távolság növekedését az az adat, amely szerint a körzetesítés előtt egy ál­lomás vonzéskörzete 82­­négyzetkilométerre terjedt ki, utána viszont 210 négyzetkilométerre. Az egy álomásra jutó mező­­gazdasági terület 8500 hold­ról 21 000 holdra növekszik.­­ Az átszervezés és kon­zekvenciái mintegy 600 üze­met érintenek. Ilyen körül­mények között érthető, hogy a Közlekedés- és Postaügyi Minisztériummal együtt meg­különböztetett figyelemmel elemeztük és kerestük — mindjárt hozzáteszem: meg is találtuk — az említett Lapzártéikor Zsivóczky Gyula aranyérmes Hallatlanul izgalmas kala­­pácsvető-dön­tőben Zsivóczky 73 méter 36 cm-es dobással aranyérmet szerzett. A má­sodik Klim (szovjet) 73,29 m-rel. A harmadik Lovász Lázár, 69,78 m-es dobásával. ötödik: Eckschmidt Sándor, 69,76 m. ★ A Magyarország—Izrael labdarúgó mérkőzés lapzár­takor még tartott. Félidő­ 1:0. 1968. október 18., péntek A szovjet-csehszlovák egyezmény meggyorsítja a kibontakozást A miniszterelnök válaszbeszéde Mint bevezetőben jelentet­tük, az országgyűlés csütörtö­ki ülését Kállai Gyula, az országgyűlés elnöke nyitot­ta meg, ezután Fock Jenő kormányelnök emelkedett szólásra, és nyomban magya­rázatot adott, miért halasz­totta másnapra, azaz csü­törtök délelőttre válaszbeszé­dét. Egy hírre várt, mondot­ta, amely a szerdai ülés idő­pontjában még csak körvo­nalaiban volt ismeretes. Időközben aláírták a Szov­jetunió és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság közötti egyezményt, az ideiglenesen Csehszlovákiá­ban tartózkodó szovjet csa­patokról. — Ezt szerettem volna üd­vözölni a Magyar Népköztár­saság kormánya nevében is — folytatta a miniszterelnök —, és a megkötött egyezménnyel kapcsolatban kormányunk egyetértését kifejezni. Nagy örömmel olvastam Koszigin­é Demik elvtársak beszé­deit. Teljes mértékben azo­nosítjuk magunkat ezekkel,­­ ahogyan mindkét fél pozití­van értékeli a megkötött egyezményt. A továbbiakban egyetérté­sét fejezte ki azzal az érté­keléssel, amely szerint az egyezmény meggyorsítja a kibontakozást, ezért azt a szocializmus őszinte hívei mindenütt örömmel fogad­ják, hiszen meggyorsítja majd az egyetértést a test­vérpárral­ és a szocialista or­szágok között is. Voltakép­pen a Karlovy Varyban és Bukarestben meghirdetett politika folytatásáról van szó, amely az európai béke és biztonság megszilárdítását célozza. Bejelentette a miniszterel­nök, hogy rövidesen haza­jönnek a Csehszlovákiá­ban állomásozó magyar­atonák. örülünk ennek mondotta: egyrészt, mert ez jelzi a csehszlovákiai helyzet nor­malizálódását, másrészt, mert katonáink ismét családjuk körében lehetnek. Hozzátette, hogy a kormány haladékta­lanul határozatot ad ki a Honvédelmi Minisztérium­nak, amelyben intézkedik a csapatok hazatéréséről. Ezután a miniszterelnök rátért a beszámolóval kap­csolatos gazdasági természe­tű felszólalásokra, amelyek­kel mint mondotta, túlnyo­mórészt egyetért, hiszen azok a termelőapparátus jobb hasznosítását, a termelés módszereinek további javí­tását segítik elő. Emlékezte­tett rá, hogy a reform elin­dításakor az esetleges mun­kanélküliség meggátlására, „fékeket” iktattak be a me­chanizmusba, amelyek elég erőseknek bizonyultak. Az aggodalom túlzott volt, s ezek az intézkedések némi­leg kedvezőtlenül befolyá­solták a termelékenység ala­kulását. A továbbiakban úgy módosítják a szabályozókat, hogy a vállalatok még — ebben a vonatkozásban is — szabadabban gazdálkodhas­sanak, figyelemmel termé­szetesen szocialista elveink­re, szociális kötelezettsé­geinkre. A sokak által említett vi­déki ipartelepítést anyagilag — az eddigieknél még jobb * 7- ban — ösztönözni akarják, s általában gondosan mérlegelik mind­azokat az észrevételeket és javaslatokat, amelyeket a képviselők a közlekedéssel, valamint a különböző , a lakosságot érintő szolgál­tatásokkal, szociális kér­désekkel,, a többi között például az óvodai helyek növelésével kapcsolatban tettek. Nagy figyelemmel hallgat­ta az országgyűlés a minisz­terelnök személyes hangú reflektálását egyik-másik képviselő észrevételeire. Be­hatóan foglalkozott a vidé­ket foglalkoztató egyéb kér­désekkel is, így például a tsz-ek melléküzemági tevé­kenységével, amelyet az ész­szerűség határain belül, to­vábbra is fejleszteni kell. Dr. Pesta Lászlónak vála­szolva, a képviselő szavait a kormány munkájának legna­gyobb dicséreteként értékel­te. Befejezésül hangsúlyozta a kormány elnöke: továbbra is ezen a kipró­bált úton, a párt 12 éves politikájának útján kíván haladni a kormány. A miniszterelnök nagy tet­széssel fogadott felszólalása után a kormány munkájáról adott tájékoztatást az ország­­gyűlés egyhangúlag tudomá­sul vette. (K. L.)

Next