Kisalföld, 1969. június (14. évfolyam, 124-148. szám)

1969-06-01 / 124. szám

1969 június 1., vasárnap Érdemes Az ember legsajátosabb tulajdonsága az ér­deklődés. A sajtó, a rádió, a televízió, a technika korszerű eszközeivel, a bék­és külpolitikáról gyorsan ad tájékoztatást. A mi hazánk­ban is, aki nem sajnálja az időt az olvasásra, a rádió hallgatására, a televízió né­zésére, az az eseményekkel gyorsab­, gyakorta vel­ük egy­­időben ismerkedhet. Ennek tudatában különösen furcsa az olyan helyzet, amikor a dolgozó éppen arról tud a legkevesebbet, ami hozzá a legközelebb van és életével szorosan összefügg. Ez azért lehetséges, mert az állami vállalatok, a termelőszövet­kezetek és intézmények veze­tői között találhatók olyanok, akik nem tartják tisztelet­ben beosztottaik iránti ama kötelességüket, hogy őket rendszeresen tájékoztassák. Az ipari és mezőgazdasági termelésről, a kereskedelem­ről, a pénzügyi életről, az in­tézményi tevékenységről szóló tájékoztatás elhanyagolása több okból is kifogásolható Ha a dolgozó nem ismeri munkahelyének sikereit, gondjait, azokat nem is érez­heti megáénak. Az állami, társadalmi szektorrá vált in­tézményben — ha azt az ott dolgozók nem ismerik — csak lassan alakul ki és válik szi­lárddá a szocialista tulajdo­nosi szemlélet. A gépeket irányító, a föl­deken dolgozó, az intézmé­nyekben foglalatoskodó em­ber többre képes, mint meg­határozott feladatra. A város és a falu dolgozója szívesen közli észrevételeit, javasla­­tait és növeli teljesítményét akkor, ha arra kedvező lég­körben lehetőséget kap. A jó légkörnek része a tájékozta­tás az üzem, a termelőszö­vetkezet, az intézmény­­ hely­zetéről, eredményeiről, gond­jairól, feladatairól. Az egyszemélyi felelős ve­zetés nem, gátolja, hogy az irányító és a beosztottak kö­zött alkotó­ kapcsolat alakul­jon ki. Ám az alkotó légkör fontos feltétele, hogy a veze­tés szocialista tudatossággal olyan munkatársi kapcsolatot építsen beosztottaival, mely­nek része a dolgozók tájéko­zottsága. Ez esetben a dol­gozó magáénak érzi munka­helye sikereit, gondjait és esetleges kudarcait is. A hi­bás cselekedetek megszünte­tését, a fejlődést szívügyének tartja, és azokért aktívan te­vékenykedik. Elfogadhatatlan az olyan vezetési szemlélet is, amely a sikereket elhallgatja, hogy az év elteltével „kellemes meglepetést” közölhessen a dolgozókkal. A dolgozóktól mindenütt felelős munkát várnak. Aki nagykorú a munkában, azt tekintsék nagykorúnak a vállalati gaz­dálkodásról szóló őszinte, tárgyilagos ismertetéssel is. Jó tapasztalni, hogy az üzemek, termelőszö­vetkezetek, intézmé­nyek irányításában az a ve­zetői módszer terjed, amely igyekszik a dolgozó kollektí­va eszét, értelmét is felhasz­nálni. A vállalati, termelő­szövetkezeti, intézményi irá­nyításban a kollektív vezetést még ott is célszerű továbbfej­leszteni, ahol ezzel már nagy sikereket értek el. A vezetők és a beosztottak összeforrott­­sága, a kölcsönös bizalmon alapuló tájékoztatás és véle­ménycsere, a szocialista de­mokratizmus, az öntudatos fegyelemnek, az emberi ké­pesség kibontakoztatásának kimeríthetetlenül gazdag for­rása. Érdemes belőle merí­teni. Lónyai Sándor K­I­S 4­1 F­O­GD Gyorsítani kell a gépjavítást! (Folytatás az 1. oldalról.) Az idén rendkívül jó ter­mést ígérő gabona mégin­­kább növeli a tárolási gon­dot. A megye állami gazda­ságai 2693 vagonra, a terme­lőszövetkezetek 8171 vagon gabonára kötöttek értékesí­tési szerződést. A Gabona Felvásárló és Feldolgozó Vál­lalat elvégezte az éves nagy karbantartását a gabona fo­gadására, összesen 16 szárí­tója van, ebből 12 Farmer tí­pusú. Aggasztó, hogy mint­egy 54 százalékban telítettek meg a megye gabonaraktárai, gyorsítani kellene a vállalat­nak az ógabona elszállítását. Az idén is köt tárolási szerződéseket a termelőszö­vetkezetekkel a vállalat, terv szerint mintegy 2500 vagon­ra, eddig 900 vagon fogadásá­ra szerződtek a szövetkeze­tek. A gondos gabona-betaka­rítás mellett nagy figyelmet kíván a szalmalehúzás, szán­­tás, másodnövények vetése, bármelyik munkával a késés kárt jelent a gazdaságoknak. Az idei az első év, amikor a megye kombájnjai teljes egé­szében a termelőszövetkeze­tek tulajdonában vannak, vi­szont sok tapasztalt, jó kom­­bájnos a javító­állomásokon dolgozik. Ajánlatos lenne, ha a szövetkezetek kérnék, az állomások pedig módot ad­nának rá, hogy a jó szakem­berek segítsenek az aratás­ban. Különösen a gyenge szövetkezetekben gond az alapos felkészülés, ezért a javító­állomások legjobb szakembereiből, két-három tagú, szerelőbrigádok alakul­nak,­­ a területi szövetsé­gek dotálnák munkájukat , és különös figyelemmel se­gítenék a gyenge szövetkeze­tek géperőnlétét. Minden évben ébren tartja a kedvet a gabonabetakarí­tási verseny Az idén is a legfontosabb feltétel legyen a kombájnosok versenyében: a minőségi munka, a minél kevesebb szemveszteséggel a lehető legtöbb gabona beta­karítása. gSzm Közvéleménykutatással készült Mától érvényes az új autóbusz menetressa Ma éjféli 0 órakor lépett életbe az új belföldi és nem­zetközi autóbusz menetrend, összeállítása előtt közvéle­ménykutatást végeztek, és vállalatok és intézmények javaslatait figyelembe véve készült el a 800 oldalas, súlyra is tekintélyes (egy kilogramm kilenc dekát nyom) menetrendi tájékozta­tó. A régihez mérten sok idő­beli változást tartalmaz. Ez­ért is, továbbá a járatok bő­vítése miatt felhívjuk az utazók figyelmét, hogy indu­lás előtt érdeklődjenek a me­netrendi újdonságok felől. Új járatok A megyénk lakosságát érintő változásokról Miletics János, a 19. Autóközlekedési Vállalat személyforgalmi és kereskedelmi osztályának ve­zetője és Dubi Lajos forgal­mi vezető tájékoztattak ben­nünket. Az első információ a Székesfehérváron keresztül a Balatonra utazóknak ked­vező, ugyanis Győrtől Kis­bérig és vissza naponta négy­négy autóbusz közlekedik, csatlakozással a Kisbértől Székesfehérvárra induló vo­natokhoz. A Győr és Győrszentiván közötti forgalmat három já­ratpárral növelték. Ravazd végállomással külön autó­­buszjáratot állítottak be, amely Pannonhalmán keresz­tül közlekedik. A megyeszék­helyt Sopronnal, Mosonma­gyaróvárral és Csornával összekötő járatokban nincs változás, Sopronba, illetve onnan Győrbe vissza elegen­dő a napi nyolc járatpár. Út a Balatonhoz A távolsági forgalomban újdonság, hogy Felső-Dunán­túl valamennyi jelentősebb városa Győrből, illetve Sop­ronból elérhető. A Győr — Veszprém — Balatonfüred járat kiegészítéseként külön járatot állítottak be Győr — Balatonalmádi útvonallal. Győrből Pápa érintésével juthatnak el közvetlen jára­ton Keszthelyre, Hévízre és Zalaegerszegre, de van külön Hévíz végállomással közle­kedő járat is. Sopronból ugyancsak a Keszthely — Hévíz járat a Balaton leg­gyorsabb megközelítési lehe­tősége. Belföldi távolsági forgalomban még a Győr — Szombathely, és a Győr — Székesfehérvár — Dunaújvá­ros vonal­a jelentősebb a megyénkből utazóknak. Külön mellékletet adtak ki a Balaton és környéke, vala­mint az üdülőhelyek autó­­buszjáratairól, továbbá a nemzetközi vonalakról. Érde­mes tanulmányozni, mert Jugoszlávia, Csehszlovákia, Lengyelország és Ausztria városaiba több távolsági já­rat is indul. A megyénkbelie­­ket a kedd, csütörtök és szombaton Győr — Dunaszer­­dahely közötti oda-vissza autóbusz, valamint a hétfőn, szerdán és pénteken közleke­dő Győr — Pozsony járat ér­dekli. Ennél a vonalnál az indulási időpontok megvál­toztak.­ Burgenlandi kocsi Az osztrák főváros Győr­ből (Hegyeshalmon át) és Sopronból is elérhető autó­busszal. A győri járat kedden és vasárnap közlekedik. Bécsből szerdán és szomba­ton reggel indul vissza. A soproni a hétvégére szól: pénteken indul Bécsbe és szombaton reggel jön vissza. Van egy egészen új járat jú­nius 1-től, kimondottan Burgenland maglátogatására Soprontól Drassburgig. Ez az autóbuszjárat vasárnapokon két alkalommal indul, illetve tér vissza. Az utazók kényelmét szol­gálja, hogy távolsági és nem­zetközi járatokra egy hónap­pal az indulás előtt megvált­hatók a jegyek, s ez nemcsak a helyfoglalás miatt fontos, hanem az esetleges pót­jára­tok beállítása miatt is, ame­lyet eddig csak az indulás időpontjában lehetett meg­állapítani II vásárlók védelmében Az önkiszolgáló élelmiszer­­boltok nagy népszerűségnek örvendenek, bár egyre több az olyan vásárló, aki hangoz­­tatja: akkor sem hajlandó az önkiszolgáló boltba belép­ni, ha ott ingyen vásárolhat. Sok a panasz a túlzott gya­núsítás, az indokolatlanul megfizettetett árucikk miatt. A szégyent, a megalázást egyhamar nem lehet elfelej­teni. Kétségtelen, a bolti dolgo­zók félelme sem indokolat­lan, hiszen nem egy tisztes­ségtelen vevő próbálkozott már az áruval fizetés nélkül távozni. De a túlnyomó több­ség becsületes szándékkal lép a boltba és jogos a felhábo­rodása, ha gyanúba fogják. Hivatalos igazolás fekszik előttünk, amelyet a győri Bartók Béla úti 1217. számú önkiszolgáló boltban állítot­tak ki: „Igazoljuk, hogy öz­vegy Béres Mihályné 1969. május 22-én, délután fél 3 órakor az üzletben 9­ 60 fo­rintért 1 kilogramm kristály­­cukrot vásárolt. Pecsét, há­rom aláírás”. Mire kellett az igazolás? Csupán arra, mert Béres Mihálynéval még aznap a győri boltban vett cukrot a győrszemerei önkiszolgáló üzletben is megfizettették. Olvasónk Győrött lakó lá­nyát látogatta meg, útban hazafelé vette a kristálycuk­rot, mikor Győrszemerére, la­kóhelyére érkezett, az utcán összetalálkozott másik lá­nyával, aki néhány apróság vásárlására kérte. Győrszemerei szokás, hogy a boltba lépéskor a kézitás­kákat asztalra helyezik a vásárlók Béresné is így tett, amiben ott lapult a Győrött vett kristálycukor Megvette az árut, fizetett, már távozni készült a pénz­tártól, amikor a boltvezető mellette termett. — Fizesse ki a szatyorban lévő cukrot is! — és a pénz­tártól távol eső asztalra mu­tatott. Az özvegyasszony nem tu­dott a meglepetéstől hová lenni. Próbált érvelni, az üz­letvezető azonban nem tágí­tott. A forgalom a boltban leállt. Hogy a további feltű­nést elkerülje, kifizette a cukrot és szemlesütve távo­zott az üzletből. Ennyi történt. Béresnének nem a többletkiadás fáj, ha­nem a becsületén esett folt, amit a falu közvéleménye a hallottak alapján kétségbe vont. A bizonyítás utólag szinte lehetetlen, de a győri 1217 számú bolt dolgozói igazolá­sa nem vonható kétségbe özvegy Béres Mihálynénak elégtételt kell kapnia! N. M. Angliai tapasztalatok Dohovics József, a Moson­magyaróvári Fémszerelvény­gyár főmérnöke és Holczinger János, anyag- és áruforgalmi osztályvezető már készíti az írásos beszámolót az egyhetes londoni tartózkodás műszaki, üzleti tapasztalatairól. — Mi volt az utazás célja? — kérdeztük Dohovics József­től. — A NIKEX szakemberei­vel utaztunk Angliába, mi­vel megtudtuk, hogy alumí­niumöntvényeink érdeklik a feldolgozó vállalatot. A leen­dő üzleti partnerek igényei iránt tudakozódtunk London­ban. Így jutottunk el egy, a főváros közelében működő, tolózárakat gyártó üzembe. Ez a cég az olajvezetékek szakaszos elzárásához hasz­nálatos készülékeket szállít Magyarországra. — Üzletkötésre is sor ke­rült? — Ezúttal még nem, mivel a szállítási költségek megle­hetősen nagyok. Alapos szá­mításokat kell végeznünk, hogy az új piac kölcsönös előnyöket jelentsen. — A tapasztalatok viszont hamarabb kamatoznak. — Feltétlenül! Mindenek­előtt a Bass-gyárban tapasz­talt műszaki szervezettség­ből tanulhattunk. Jellemző­ként egy érdekességet: a dol­gozók­­ összlétszámának több mint a fele műszaki képzett­ségű és beosztású. Ebből kö­vetkezik a munka magas fo­kú szervezettsége és termelé­kenysége. Bár az anyagi-mű­szaki feltételek nem egyen­lők, jó néhány ott szerzett tapasztalatot hasznosítha­tunk. — Milyen tapasztalatcsere lehetőség volt még? — Két, a szakmánkkal szo­rosan összefüggő kiállítást néztünk meg. Lakberende­zési és víz-, gáz-, tréletfű­­tési szerelvények, eszközök seregszemléjét láttuk. Irigyel­tük az angol cégeket, amiért a színesfémekben láthatóan ne..­ szűkölködnek. Jó né­hány értékes műszaki meg­oldással is találkoztunk. Összességében jólesően lát­tuk, hogy a MOFÉM-gyárt­­mányok miatt nem kell szé­gyenkeznünk, célszerűségben, tetszetősségben állják az ösz­­szehasonlítást. — Jutott idő a főváros ne­vezetességeire is? — Természetesen jóval ke­vesebb a kelleténél. Utazá­sunk mindössze egy hét volt, ennek nagy része üzleti tá­jékozódásra kellett. Főként az idegenforgalmi nevezetessé­geket néztük meg, amelyek gyönyörűek, némelyek — mint Marx Károly síremléke — felemelőek, felejthetetle­nek. Az angol emberek éle­téből azonban keveset lát­tunk, csak felületes ismere­teket szerezhettünk. Azok az emberek, akikkel hivatalo­san érintkeztünk, igazolták a róluk alkotott elképzelésein­ket, rendkívül udvariasak, szívélyesek, készségesek. Szép volt, hasznos volt az útunk, de jó volt haza­térni — mondta végül Dohovics József. JL-né Egy mondat az életrajzhoz Mudra Sándor még nem írt hosz­­szú, részletes ön­életrajzot. Ami­kor arra kérem, foglalja össze 19 éves életének leg­fontosabb esemé­nyeit, csak a té­nyekre szorítko­zik. — Almosdon születtem, Hajdú- Bihar megyében. Négyen vagyunk testvérek. Apám a Nagyszentjánosi Állami Gazdaság­ban dolgozik. Könyrétalapon la­kunk. Az általá­nos iskola elvég­zése után én is a gazdaságba men­tem. De aztán na­gyon akartam­ ta­nulni, és jelentkez­tem kőművesipari tanulónak a MOM.­­ 401-esbe. Koren­­engedéllyel felvettek, most másodéves vagyok, és a Ta­nácsi Építő- és Szerelőipari Vállalat brigádjában dolgo­zom. A tényszerű felsorolásba — talán akarata ellenére —, be­lopakodott egy személyes jel­legű mondat is: „...nagyon akartam tanulni”. — Nem akartam megma­radni olyan munkánál, ahol csak az erőmre van szükség, az eszemre nincs. Meg aztán volt egy lány — talán sze­rettem is egy kicsit — azt találtam neki mondani, hogy gimnazista vagyok. Megtud­ta, hogy nem így áll a do­log, és mindjárt otthagyott. Akkor megfogadtam: lesz még nekem érettségim. Ol­vastam az újságban a hirde­tést, jelentkeztem. Tanulni akartam — akármit. És jól keresni. Máris jól keres. Másodéves tanuló létére brigádban, tel­jesítményben dolgozhat. Meg­van a havi 1200. A felét ha­zaadja, a másik feléből öltöz­ködik. Gyorsan beszél, nagy lélegzeteket vesz. — Azt mondják: egy kis homok, egy kis mész, kőmű­vesnek nem kell ész. Pedig mennyire, hogy kell. Jó szem, biztos kéz. Lelkiismeret. En­gem még nem szidtak a mun­kám után. Nekem nincs se rokonom, se ismerősöm. Én csak becsületes melóval sze­rezhetek protekciót. — Protekciót? — Már ahogy én értem. Mert úgy is lehet, hogy va­laki visz a mesternek egy-egy üveg bort. De én látom, a tisztességes munkának na­gyobb a becsülete. A jó ta­nulók fényképét kiteszik az „Akikre büszkék vagyunk” - táblára, nyáron kirándul­ni viszik őket a Balatonra. Rájuk felfigyelnek, ismerik őket. A brigádban a tanulók lóghatnak, én nem, mert ta­nuló vagyok ugyan, de annyi idős, mint a segédek. Mit szólnának ők, és mit szólna a mester? Széles vállú, inas, izmos. Az inge frissen vasalt, a kéz­szorítása erős. — Lányok? — Vannak. Egyik jön, a másik megy. Ráérek válasz­tani. — Milyet? — Magas, barna vagy fe­kete. Tiszta, rendes, házias. Szeressen. — És addig? — Tanulok. Építész vagy tervező akarok lenni. Ennek már megvan a menetrendje. A katonaságig elvégzem a technikumot. Utána egye­temre szeretnék menni. Anyagi akadálya nincs, szor­galom is lesz hozzá. — Azután? — Azután csinálok vagy veszek egy házat, ami csak az enyém. Ez majd az életrajz követ­kező fejezetében lesz. A mos­tani fejezet ezzel a mondat­tal zárulhat: Mudra Sándort az építők napja alkalmából „Kiváló ipari tanuló" címmel tüntették ki. g. b. Újdonság Pályázaton díjat nyert „M n I s e n" szintetikus és gyapjú összetételei, könnyű nyári szövet. Magyarországi viszonylatban ilyen minőségű szövetet nem gyártottak. RÖVIDESEN MEGJELENIK!

Next