Kisalföld, 1970. január (15. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-01 / 1. szám

1970. január 1., csütörtök Téli reggel Jó reggelt, munkás, gyárba menő! Nézd, nem is te vagy ma az első! Valaki megelőzött, hajnali sötétbe, éjszakai fagyba fogódzva kelt fel az is, lovakat befogni. Hegyek között siklott a szán, fák között jött, csigaúton a csillogó hó csikorgását csengettyűkkel derítette. Lova alatt sárga pára. Pokrócostul remeg Háta, „pipá­zik”. A gazdát várja. Dehogy várja, szomorú. Gyerekbeszéd, aprónép szólása. Komoly dolgot hozott a szán, szagokat. Pörzsölésnek barna szagát, disznóölést, igazit. Nem konyhai csatateret, kihűlt fertályt, böllértelen eseményt, nagyot, hangost, harcosat; szertartásos disznó­ölés illatával rakta tele szánját ez a gazda. Kövér, gyáva állatot, szalma- gyufakerü­lőt, éles késre szemet nyitót, téli konyhába jutót látott a szán „dereka”, mielőtt a vá­rosba jutott volna ma kora reggel. (Tóth) Ruhagyáriak vetélkedője Nem újdonság a vetélke­dők rendezése a Soproni Ru­hagyáriban. Vetélkedővel ün­nepelték meg a Tanácsköz­társaság kikiáltásának, vala­mint a Szovjetunió megala­kulásának évfordulóit is. December tizenötödikéig le­hetett jelentkezni az soron következő vetélkednie, ame­lyet hazánk felszabadulásá­nak 25. évfordulója tisztele­tére rendeznek a soproni Ru­hagyár párt-, KISZ- és szak­­szervezeti bizottságai. A ha­táridőig tíz brigád küldte be jelentkezését a március 15-ig lebonyolítandó vetélkedőre. Minden brigád négy taggal indulhat, készenlétben egy póttag áll majd segítségük­re. Három témából készülnek a versenyzők: felszabadulá­sunk ,és a huszonöt év törté­nete, időszerű ,bel- és külpo­litikai, valamint irodalmi, művészeti kérdések szerepel­nek majd a vetélkedőkön. Az első díj háromezer forint lesz. » Emlékezés Somnovses Mültpa szerű pályán, amelyen a Dán Királyi Tudományos Akadé­mia tagságához vezetett. Eb­ben az évben lesz kétszáz éve, hogy Koppenhágában megjelent először, , majd ugyanabban az évben Nagy­szombaton is főműve: „De­monstratio idioma Hungaro­­rum et Lapporum idem esse.” Országos ünnepségen em­lékezik meg róla a Magyar Tudományos Akadémia, melybe Győr is bekapcsoló­dik. Győri tartózkodásának helyét, a Kazinczy utca 21. számú Rozália-házat emlék­táblával jelölik meg. Javas­latunk, hogy nevezzenek el róla utcát is, esetleg az Ady­­városban vagy az új műsza­ki főiskola környékén. Ápol­juk nagyjaink emlékét! Sajnovics János volt a finn­­ugor nyelvészet első rend­szeres kutatója. Ifjú évei egy részét Győrött töltötte, ott szerzett tanári diplomát. On­nan indult el azon a nagy­ Nincs igaza Sartrenak! Sartre írta valahol: az em­bernek mindig az ember volt a legnagyobb ellensége. Sok­szor valóban úgy tűnik, hogy igaz ez a mondás. Belépünk a boltba és ha nem szolgál­nak ki azonnal bennünket, úgy mordulunk az eladóra mintha ellenségünk lenne. Fel akarunk szállni az autó­buszra, a gépkocsivezető el­lenségesen becsukja előttünk az ajtót. És milyen jó, ha az ellen­kezőjét tapasztaljuk. Ha em­beri módon szólnak hozzánk és mi is így szólunk ember­társainkhoz, ha legalább megkíséreljük az emberi együttélés legelemibb szabá­lyait megtartani. Én a na­pokban az utóbbival talál­koztam. Késő este volt és akkor vettem észre, hogy az egész napi rohanás közepette elfe­lejtettem feladni azokat az újévi üdvözlő lapokat melye­ket barátaimnak és ismerő­seimnek írtam. Idegesen és fáradtan futottam be a győri vasúti postára. Nem vagyok jártas a postai díjszabásban, azért megkérdeztem a máso­dik ablaknál rám mosolygó fiatal lányt, milyen értékű bélyeget kell a kis levélkére ragasztani. Azonnal meg­mondotta. Mivel sok ismerő­söm és barátom van­, nagy csomó levelet kívántam fel­adni. Megkockáztattam a kérdést: nem lehetne-e va­lahogy úgy elintézni, hogy ne kelljen minden egyes le­vélre nekem a bélyeget rára­gasztani. Nevetve válaszolta: Dehogynem, kifizeti a bélye­gek árát év, meg ráragasztom azokat a kicsi borítékokra. Nem akartam hinni a fü­lemnek. Ilyen is létezik? örömömben boldog új évet kívántam neki, és jó érzéssel léptem ki a hideg, havas ut­cára. Még sincs igaza a bölcs franciának! fb KISALFÖLD Falusi napközik Vagy nincs, vagy üres Városainkban a vakációk idején a legvidámabb az élet az iskolai napközi otthonok­ban. Nem kell a következő napi leckét tanulni és a fel­­készültséget ellenőrizni, a ne­velők és a tanulók is felsza­­badultabbak, ötletes társas­játékokkal,­­ sportversenyek­kel szórakoznak naphosszat. Ezekben az időszakokban a közös foglalkozások­ hatására válik igazán közösséggé egy­­egy napközis csoport. Falvainkban más a hely­zet. A zömmel termelőszö­vetkezetekben dolgozó szü­lők téli napokon sem min­dig érnek rá foglalkozni cse­metéikkel. Mégis az az álta­lános tapasztalat, hogy a­ téli szünidő idején elnéptelened­nek a napközik , azokban a falvakban is, ahol egyéb­ként jó eredményekkel di­csekedhetnek. Sőt, a pedagó­gusok szavaiból kiderül, hogy az utóbbi egy-két­ évben nép­szerűtlenebbek ezek a hasz­nos, az iskolai nevelőmunkát jól kiegészítő intézmények. Csak komoly rábeszélés árán tudják tartani a működéshez szükséges­ létszámot. Tompos­­Béla, a farádi szép, új iskola igazgatója jól ta­pintja a jelenség okát: ro­hamosan növekedett a ter­melőszövetkezeti tagság jö­vedelme, s ezzel egyenes arányban a napközi otthonok térítési díja is. Sokallják a szülők azt a napi egynéhány forintos összeget. Pedig en­nek fejében gyermeküket élelmezik, felügyelnek rájuk, és segítik őket napi iskolai feladataik elvégzésében. Ne­hezen tudják­­ például meg­győzni azokat a fizikai dol­gozókat, akiknek hátrányos helyzetű gyermekei rendsze­res korrepetálásra szorulnak, hogy ezt teljességgel csak a napköziben kapják meg, s hogy a­ napközis foglalkozá­sok jó nyomot hagynak majd a bizonyítványban is. , Most, a téli szünet idején kong az ürességtől az apró ötletekkel otthonossá vará­zsolt farádi napközi otthon is. (Óvodai része nem!) Ol­vasatlanul hever a száz kö­tetet számláló könyvtár, a sarokban búsul a sakk, ár­vák a társasjátékok, hiába a pedagógusok felügyeleti be­osztása. A farádi szüleik és gyermekek talán nem is sej­tik, hogy a közeli Rába­tamá­si lakossága boldog lenne egy szerényebb lehetőségeket kí­náló napközivel is. Rábatamási évtizedes prob­lémája, hogy nincs hova ten­ni, kire bízni se a kicsiket, se a nagyobbakat. Nyári do­logidőben működik ugyan egy időszakos napközi, két gim­nazista lány vigyáz az iskola épületében a 3—6 évesekre, de szeptemberben ez is be­zárja kapuit. Az iskolás ho­rdákat nyáron is, télen is az udvar, az utca neveli. A havas falu egyetlen lár­más pontján gyerekhad han­­cúrozik. A kérdésre, hogy konyhában vagyunk, délután mivel töltik a szünidőt, egy­öntetű a válasz: „Délelőtt a az utcán.” (Még jó, hogy nem engedi messze kalandozni őket az időjárás — mondja Jászai László iskolaigazgató.) Egy-két lelkes pedagógus jó­voltából akad ugyan közös program az iskola egyetlen jól fűtött tantermében — asz­talitenisz-bajnokságot szer­veznek, levetítették a Pál ut­cai fiúk című magyar filmet —, ezek azonban nem töltik ki a szünidőinek­­még a ne­gyedét sem. A két ellentétes tapaszta­lat, amely­­ közül az egyiket a farádi üres napközi, a má­sikat a hiányzó rábatamási példázza, közös feladatra mu­tat: a tanítás újrakezdésehoz éppúgy hozzá kell szoktatni­ a tanulókat az iskolai fegye­lemhez, a közösségi munká­hoz, mint szeptemberben. Gyors és ésszerű megoldást persze nagyon nehéz találni. Járási és községi szervek összefogásával és a pedagó­gusok személyes hatásával azonban minden általános is­kolával rendelkező faluban életre lehet hívni és fel le­het élénkíteni a napközi ott­honokat — valóban szükség van rájuk. L. G. Hazafelé a boltból es. S. feb­.) Asszony, kiált a szurdok! Kiált a szurdok, kiált a domboldal, kiáltanak a kopasz fák. Némán, mégis visszhangosan: „Balla Irén! Gyere ki a pad alól! Te vagy az utolsó, hagyd el az évszázados barlangodat, mert nem embernek való. Irén, menj el a szur­dokból!” Én hallom a kiáltást, a horhos tilta­kozását. Csak más nem hallja, mások, akiknek hallaniuk kellene, akik tehet­nének valamit Irénért? Kiáltsunk hát együtt a szurdokkal, negyedszázaddal ■azután, hogy a közé lett a Dunának és Tiszának ez a nekünk oly gyönyörű völgye, ki kell jönnie az utolsó bar­langlakónak is a fényre. Az écshegyi Balta Irén esete legyen az utolsó ezen a tájon, és sorsa jobbra fordulásának eseménye az idei ünnepünk egyike. Horhos,­­ mondták egykor a márgás, meredek domboldalra a hegyi emberek. Szurdok, keresztelem át, mert ma ez így jobban érthető, és igazabban illik az eljegesedett ösvényt útra, amely a hegy aljában nyújtózkodik. Ecshegy fa­lutól vezet, egy rövid darabon házak szegélyezik kétoldalt. Aztán meredekké válik a part, és elmaradnak a házak. Bal oldalába pincéket vágtak, húszat, ötvenet. Az újévi kedvcsinálóért kita­postak a szurdokban egy lábnyomnyi utat, ezen járhat Balla Irén. Ezen in­dul vízért, ha tud, de mennie kell, ha élni akar. Lakásában, ahogy errefelé mondják, a pad alatt keresem. Zárva az ajtaja. Egyik pincében hallom,­ biztosan be­ment a faluba melegedni. Várom, aztán elé megyek az úton. Bizonytalan lep­lekkel jön egy feketébe öltözött öreg­asszony. Remeg a szája, nem izgalmá­ban, nagyon régen remeghet­ így. Sze­mét összehúzza, várom, hogy sírni fog, de a 67 éves Balla Irén már régen nem sír. Magamnak tíz perc volt az út, együtt még egyszer annyi. A barlanglakáshoz érünk. — Forduljon el — mondja Irén —, senkinek sem engedem meg, hogy megtudja, hová teszem a kulcsot. — El­fordulok a templom egerénél is szegé­nyebb asszony szokásának megindító tiszteletéből. Irén bemegy a barlangba, aztán kiszól. Egymásra merőlegesen kivájt két alagút a hegy oldalában. Talán két mé­ter széles, 5 méter hosszú egyik-egyik. Megtermett ember nem tudna bennük kiegyenesedni. Hogyan tisztelte eddig a mélyben lakó asszonyt a hegy, mert csak a puszta tapasztás védi a kunyhót a beomlástól, és az a ráhibázott 100 esz­tendővel ezelőtti parasztlogika, hogy a lekerekített vajat megtartja a fölötte lévő roppant súlyt, ez őrizte eddig Irént és elődeit. — Még anyám édesapja készítette — mondja Irén. — Itt halt meg anyám 1929-ben, és innen vittük ki apámat 1944-ben. — Mindegyik alagútban egy­­egy ágy, az egyikben egy tapasztott tűz­hely. Egy-két kopott szék, a márgába ütött szögeken néhány ruha lóg. Egy élet, sok élet összegyűjtött jószága ez. Hideg, levegőtlen, vaksötét a barlang. Gyertya van az asztalon, negyedötnyi venyige a tűzhely előtt. — Tavaszkor nagyon félek a­­páti alatt. Leszivárog a víz fentről, ilyenkor fel kell pácolnom a mennyezetet. És máskor? Mennyit félhetett is a barlangban Irén! A magánytól, a hegy bosszújától, a háborúban, viharok ide­jén. Csak „szégyenét” takarta kegye­sen a pad alatti barlang, amikor Irén negyven éve megesett. Lánya azóta férjhez ment, Pesten lakik. Ve­je még nem látta a barlangot. — Nem szabad meglátnia, honnan került el a lányom — mondja Irén. Szegénységét szégyelli? Tehetetlensé­gét? Irén száz forintot kap havonta a községtől, lányáék lakásra gyűjtenek, csak fillérekkel tudják segíteni. Irén nyaranta most is napszámba jár. És ősz­szel, télen miből tengeti életét? Szociá­lis otthonban lenne a helye. Kérte a községieket, azok ígérték, ígérik. És ad­dig? Kíméletes lesz még a hegy? És mivel fűt Irén, mit eszik a télen az az ember, aki az élete nagy történetéről ennyit mond: — Mi ii barlangot és a szegénységet örököltük. Ahogy visszaemlékszem, mindig csak dolgoztam. Este összerogy­tam a fáradtságtól, és mire álmodtam volna, már keltettek. — Van fám a hegyen, csak le kelle­ne hoznom — mondja. — Elindulok százszor is, kilátástalan vállalkozás. Harminc métert sem tudok megtenni a meredek kapaszkodón. Ez hát az igazság: Irén lehelete me­legíti barlangját.­­ A szurdokból húsz, jégbe vájt lépcső vezet fel a pad alá, Irén barlangjáig. A barlang fölött, a hegytetőn tavasszal ki­­virágzanak a fák, most ördögcérna lóg a szűk bejárat elé. A megfáradt testű asszonyt egyedül hagyom az ördögcér­­nás odú mögött, a föld alatt. A győri pannonhalmi út már járha­tó. A vasút töltése feketéiik a varjak­tól. A csóka okos élőlény, kikaparja ma­gának az eleséget. És csapatba verődik, egymást melegíti. Irénnek nincs ehhez ereje és módja. Csak ember, de az em­ber sem tud létezni társak nélkül... Ferenc­­ József ­ Érték­ e­­rhaladás nagysága kü­lönösen akkor mutat­kozik, ha a majdnem negyedszázadra visszatekin­tünk, és értékeljük az­­ ipar fejlődését, a kisparaszti gaz­dálkodás átalakulását nagy­üzemivé, a tudománynak és a kultúrának közkinccsé vá­lását. A társadalmi termelési vi­szonyok fejlődésében döntő­en fontos azoknak az embe­reknek tevékenysége, akik elsőnek ismerik fel a szocia­lista építés jelentőségét, és a marxizmus-leninizmus el­méletétől vezérelve be tudják tölteni a forradalmi irányí­tók szerepét. Az irányításban a szocializmus alapjainak lerakása után is nélkülözhe­tetlen a rendszer iránti hű­ség, a marxista politikai tu­dás és a vezetői készség. Az elsőről, a rendszer iránti szilárdságról a szocia­lista állhatatosság ad tanú­­bizonyságot. A másodikról, a marxista-leninista tudás el­sajátításáról a politikai isko­lán való részvétel és a meg­szerzett oklevelek adják a formai bizonyosságot. A har­madik, a szocialista vezető­készség szorosan összefügg az elsővel és másodikkal, mégis más. A szocialista rendszer lenini vezető típusa rendel­kezik a „bolsevikokra” jel­lemző tulajdnsággal, a pro­letárérzékkel. A proletár osztályérzék nem mesterkélt tulajdonság, és a munkásszármazásnak nem­ feltétlen velejárója a paraszt, és értelmiségi és mindenki, aki a szocialista forradalmi építésnek hívévé válik, elsajátíthatja. A tudományos szocializ­­musnak alkotó módon való alkalmazása sok feladat együttes végzését feltételezi. A vezetőnek figyelemmel szükséges kísérnie az összes jelentős kül- és belpolitikai eseményeket, valamint ott­hon kell lennie a szakma is­meretében, hogy véleménye megalapozott legyen. A poli­tikai és szakmai ismeret együttesen előfeltétele a ve­zetésnek. Ám az előrevivő javaslatban és különösen a döntésben, hogy az a lehető legbiztonságosabban szolgál­ja a társadalmat, szükséges a proletárérzék. Az ipari, mezőgazdasági, pénzügyi és tudományos, va­lamint intézeti vezető egy­aránt emberek ügyeivel is foglalkozik. A beosztottakkal való kollektív összeforrott­­ság csakúgy, mint az ügyfe­lekkel való jó viszony a ve­zetőtől elvárja a nyílt, őszin­te, proletárérzéktől áthatott kapcsolatot. A szocializmus épülése egész korszakában nemcsak a politikai vagy kulturális, hanem a gazdasági vezető­nek is folytonosan küzdenie szükséges a marxizmus—le­ninizmus kétféle torzítása ellen. A jobboldali elhajlás a megalkuvás, a lazaság, a szocialista építés sikeres le­becsülésének légkörét táplál­ja. A baloldali dogmatizmus is megfeledkezik a marxiz­mus—leninizmus objektív ér­tékelő szerepéről, a­ szocializ­mus építésének sikereit ugyancsak helytelenül szem­léli. A marxizmus—leniniz­­mustól kétféle irányban tör­ténő elhajlás hibáit nem ele­gendő szavakkal bírálni. Az alkotó, termelő munka biz­tosítása a rendkívül bonyo­lult politikai, kulturális és gazdasági életben határozott eligazodást követel. A mindennapi építő tevé­kenység bizonyítja legin­kább, hogy bár a marxizmus —leninizmus ismerete és a szakmai tudás feltétlenül szükséges, de egymagában nem alakítják ki a lenini ve­zetői tevékenységet A teljességhez az a többlet is szükséges, amely biztonságosan felvértez a­­kispolgári hí­zelgés ellen, véd az öntelt­séggel szemben, a legmaga­sabb tisztségben is megőrzi a kommunista , szerénységet és szembe tud szegülni az olcsó népszerűségnek. Az ilyen, szocializmust építő embernek és főleg vezetőnek tulajdonsága a nehezen kö­rülírható és mégis létező, a társadalmunkban megbecsü­léssel övezett proletárérzék. kortyai Sionom

Next