Kisalföld, 1970. március (15. évfolyam, 51-75. szám)
1970-03-26 / 72. szám
Ismered-e Gífőrt? A kollégiumi játékok nagy napja Nagy napjuk lesz szombaton a győri kollégistáknak. A kollégiumi játékok utolsó, legnagyobb erőpróbája következik, a városismereti járőrverseny. Felszabadulásunk tiszteletére a Győr felszabadulásának napján rendezik a vetélkedőt. Ezzel ünnepelnek a kollégista diákok: végigjárják a várost azokon az útvonalakon, ahol annak idején a felszabadító szovjet csapatok haladtak. Akadályok nehezítik útjukat, kérdésekre kell a válaszokat felkutatniuk a környéken, mielőtt továbbindulhatnak. Öt állomáshely lesz a városban, minden kerületben egy. Így természetesen a kérdések is öt csoportra oszlanak. A kérdések: — nem akarjuk elriasztani a versenyzőket — ügyességet, szemfülességet, tudást kívánnak. Ötvenöt különféle kérdés Győr 700 éves múltjából!... A versenyzők a válaszokat ízlésesen elkézített kérdőívekre írják rá. A válaszok kezdőbetűiből jelszavak állnak össze, ezek a megfejtések. Az állomáshelyeken a versenyzők pecsétet kapnak. A térképíven szerepel a rajtszám, az indulási és érkezési idő, az összes pontszám, a helyezés, a helyes válaszok. A kérdőíveken az adott városrészeknek megfelelő stilizált rajzok láthatók: Tóvári Tóth István, Dohnál Tibor és Lakatos József munkái. ötven kollégista indul a versenyen, mindegyikük szép, ízléses irattartót kap (emlékeit is érdemes lesz megőrizni). Az egész felszabadulási városismereti verseny tervezője, főrendezője Várnagy Ferenc, az Építőipari Technikum kollégiumának fiatal, lelkes nevelője. A verseny végeredményét — a kollégiui játékok összesített eredményével együtt — a jövő heti Ki-ben közöljük. Addig is sok sikert, jó versenyzést kívánunk a nagy verseny résztvevőinek! A városismereti verseny térképévé KI-HIRESI Angol együttes Győrött,járt már hazánkban, és a fiatalok között népszerűvé vált Ray Philips együttese, a Nashville Teens. Az idén ismét ellátogat hozzánk, ezúttal Győrött is fellép májusban. Fuvola a beat-ban. A Jehio Tali együttes új stílust hozott a beat-zenébe. Nem nagy, szimfonikus zenekarokkal együtt játszanak, ezt már többen csinálják. Ők fuvoláznak számaikban. Míg szól a fuvola, mind a négy fiú féllábon áll és játszik. Stand-Up című nagylemezük sokáig első volt a New Musical Express LP- listáin, és még most is előkelő helyet foglal el. Ajándék beat — telefonon. A Győri Rádió aktuál-beat műsora nem a szokásos hétfői időpontban, hanem kedden jelentkezik legközelebb. Ezúttal „húsvéti” telefonszolgálat áll a hallgatók rendelkezésére: a telefonálók 56 szám közül választhatnak. Hogy melyik szám milyen zenét takar — az meglepetés. Kiváltságaitokat negyed hét és hét óra között a 131—06-os telefonszámon közölhetitek. — A népszerű Tolcsvaytrió ebben a hónapban kezdte meg első nagylemezének felvételeit. A lemez remélhetőleg még a nyáron megjelenik. Időben is fiatalok Három szocialista brigád működik a győri Házgyárban, egyik Jedlik Ányos nevét viseli. Ez a villanyszerelő brigád 1970. február 9-én nevezett be a szocialista munkaversenybe. Nyolcan dolgoznak a brigádban, közülük hatan iskolába is járnak a munka mellett. Fiata■ Jók, csaknem valamenynyien KISZ-tagok. A brigád tagjai elhatározták, hogy hazánk felszabadulásának 25. évfordulója alkalmából a kitűzött határidőnél 40 nappal előbb adják át a „gondjaikra bízott” lakásokat. Május elsejére végezni akarnak a szereléssel, ezután jöhet a festés, parkettázás, stb... Már eddig is sokat tettek azért, hogy tervüket teljesíteni tudják. Télen, amikor a nagy hideg miatt egy ideig szünetelt a munka, ők akkor is dolgoztak, emellett más brigádoknak is segítettek. Nyéki János brgádvezető a következőket mondta vállalásukról: — Mi a vállalatnak köszönhetjük, hogy a munka mellett tanulhatunk is. Vállalásunkkal próbáljuk viszonozni a nekünk előlegezett bizalmat ... Ezenkívül nagyon jó érzés látni a lakók örömét beköltözéskor. Sokat jelent számunkra, hogy megbecsülik a munkánkat... A szorgalmas, fiatal villanyszerelőkre az idén még körülbelül 650 lakás vár. Munkájuk, vállalásuk elismerést érdemel. K. K. 1970. március 26. 11. évfolyam 13. szám Barátság tanár és diák között Örök téma a tanár és a diák kapcsolata. Sokat beszélnek erről a pedagógusok is. A diákok meg — azt hiszem, példák nélkül is hihető —, egyenesen rengeteget. A Hegyeshalmi Gimnázium diákparlamentjén sok más, izgalmas téma mellett az egyik fő kérdés volt: hogyan alakítható ki, és milyen a szocialista tanár—diák kapcsolat? A pedagógusok, akikkel erről beszélgettem, szinte szó szerint a következőket mondták: — Talán maguk a diákok sem tudják, milyennek képzelik el. Ez nagyjából azt jelenti, hogy akarnak ugyan valamit a diákok, ami jó is, szép is, de hogy miért jó, miért szép, és hogyan kell élni vele , azt már nem tudják? Még egy dolog a „boncolgatás” előtt. Ugyancsak ezen az említett hegyeshalmi diákparlamenten a diákok megkérdezték: miért bánnak velük néha úgy, mintha általános iskolások lennének? A válasz így kezdődött: Miért viselkednek néha úgy a gimnazisták, mintha gyerekek lennének? Az iskola házirendjével igyekszenek néhány helyen kordában tartani a diákokat. (Cigarettatilalom az utcán is, külön engedély a moziba stb ...) A házirend merevsége is egyfajta bánásmód. A pedagógusok részéről a kényelmesebb, a diákok részéről a kellemetlenebb. Nem azt akarom mondani, hogy felesleges a középiskolákban a házirend. Szükség van rá, de egymagában nem elég. Hogy mi kell még? Pontosan erről van szó: a szocialista kapcsolat hiányzik sok helyen a tanár és a diák között. Hallottam már és tapasztalatból is tudok olyan esetet, hogy a fiatal pedagógus már-már barátja a harmadikos vagy negyedikes gimnazista tanítványainak. Öten—hatan együtt elmennek moziba, esetleg presszóba . . . Mindenféléről beszélgetnek, baráti közvetlenséggel. Az iskoláról, osztálytársaikról, más tanárjaikról is nyugodtan beszélnek. Lányokról, könyvekről, beatzenéről ugyanígy. És az említett fiatal pedagógus a diákok nyelvén, szókimondóan vitatkozik „tanítványbarátaival”. Egyszer egyik csoporttal, máskor másikkal. Az ilyesminek természetesen híre megy a diákság körében — mégpedig nem rossz híre. Ez a „barátság” mégsem megy a fegyelem vagy a tanulmányi eredmény rovására. Akik tegnap például még egy pohár sör mellett, egy presszóasztalnál ültek tanárjukkal, ma — ha nem tanulnak —, éppen úgy megkapják az elégtelen osztályzatot, mint mások. De sokkal helyesebb, ha jó tanulással is viszonozzák a bizalmat. Ez a legelemibb követelmény! Azt hiszem, valahol itt kezdődik a szocialista tanár—diák viszony. No, természetesen, nem arra akarok most buzdítani, hogy: gyerünk, tanárok, diákok, üljetek be egy presszóba, és minden rendben! De a közvetlen hangú beszélgetések nagyon sokat érnek — még ha kicsit banális is ez a megállapítás. Mondják, hogy napjainkban túlterheltek a diákok, túlterheltek a pedagógusok. Az ilyesmire mégis kell, hogy jusson idő. Nem egyszerű dolog a tanár és diák közti helyes kapcsolat kialakítása. De megéri a fáradtságot. Szívesen adunk helyet véleményeiteknek a KI hasábjain. — ja — Egy klub tündöklése és bukása A Győr megyei Állami Építőipari Vállalat KISZ-bizottságának Radnóti Mikdós Ifjúsági Klubja 1968-ban végzett munkája alapján elnyerte a KISZ Központi Bizottságától a kiváló ifjúsági klub címet. Aztán mintha elvágták volna. Minden megszűnt. Pedig ugyanúgy elkészült az éves program, gyakorlatilag ugyanolyan feltételekkel folytathatták volna a munkát, mint amikor a kitüntető címet kapták. Mi történt mégis? — A klub főhadiszállása a vállalati csónakház volt, bármilyen rendezvény megtartására ideális helyiség. Aztán úgy alakult, hogy a csónakház gondnokával öszszerúgtuk a port. Nem tudtuk egyeztetni a rendezvények időpontjait. Baj volt az is, ha időre nem fejeztük be a foglalkozást. Azt sem szerették, hogy a mi műsorainkon nem fogyott a szeszes ital, egyszóval, nem hoztunk hasznot a konyhára — mondja Pintér Lajos, az akkori klubvezető. — Csak ez volt az akadály? — Nem egészen, de az örökös veszekedés nagyon elkeserített bennünket. Megalkuvóan beletörődtünk a „megváltoztathatatlanba.” Többen eltávoztak a klub vezetőségéből, rendezvényeink szórványosak lettek. Elveszett a lendület. — És most? — Egyéves kihagyás után a vállalati KISZ- bizottság határozata értelmében újra kezdünk mindent. Felújítani nincs mit. A nulláról indulunk. A vállalati szakszervezeti bizottság segítségével rendeztük a személyes ellentéteket, ezzel újra megteremtettük a működés gyakorlati lehetőségét. A csónakház üzemeltetésének gazdái, a szakszervezet és a sportkör vezetői megígérték a segítséget. — Hogyan kezdtétek az új évadot? — Úgy érzem, jól választottuk meg az új klubvezetőséget. Mozgékony, lelkes fiatalokat találtunk. Már elkészült az éves műsortervünk, a kiváló „klubtagságunk” idejéből származó alapossággal és változatossággal. Igyekeztünk lehetőleg minden igényt kielégíteni, a többi között táncdal- és magyarnótaestek lesznek, meghívjuk Randó Jenőt és Komlós Jánost, de tartunk építészeti és társadalomtudományi témájú műsorokat is. Felélesztjük a klub irodalmi alkotókörének működését, és új szakkörként társastánc-klubot és képzőművészkört hozunk létre. — Mi a biztosítéka a megkezdett munka eredményességének? — Nincs újításunk. Mindent abban a szellemben csinálunk, mint akkor, amikor elnyertük a kiváló címet. Ebben az évben szeretnénk letenni a jövő évi kimagasló munka lehetőségének alapjait — fejezte be Pintér Lajos, akit újra a klub vezetőjének választott a KISZ-bizottság. Remélhetőleg, sok fiatal felfigyel majd munkájukra. — cs — -^MAGVAK SLÁGEREK; 1. ( 1.) Hol vaunak a régi csókok? (Koncz Zs.) Z. ( 2.) Nem vagyok en apáca (Zalatnay) 3. ( 4.) A fal (Ncoton) 1. ( 5.) A verklis (Hungária) 5. ( 7.) Mégis ő (Kovács Kati) 6. ( 3.) Kérges kezű favágó (Omega) 7. (10.) Töröld le a könynyeidet (Atlas) 8. ( 8.) Mi ketten s az éj (Zalatnay) 9. (-é-) Keljfeljancsi (Késmárky) 10. ( 9.) Gyöngyhajú lány (Omega) KtTLFÖLDI SLÁGEREK: L ( 1.) Love grow (Edison Lighthouse) 2. ( 6.) Instant karma (Plastic Ono Band) 3« ( 7.) Bridge over Troubled Water (Simon and Garfunkel) 4. (— ) Let it Be (Beatles! 5. ( S.) Don’t Cry Daddy (Elvis Presley) 6. ( 3.) I want you back (The Jackson Five) 7. ( 2.) Venus (Shocking Blue) S. ( 9.) Na na hey hey, kis* him Goodbye (Steam) 9. (to.) Years May Come, Years May Go (Hermans Hermit») tő, ( 5.) Temma Harbour (Mar-;’ Hopkin)