Kisalföld, 1970. augusztus (15. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-01 / 179. szám

1970. augusztus 1., szombat Aranka ellen szarvaskerep Az élősködő gyomnövé­nyek közül a szántóföldi kul­túra legjelentősebb kártevő­je a­z aranka. Kisebb-nagyobb foltokban lepi el a pillangó­sokat, különösen a vöröshe­rét és lucernát. Nagy terüle­ten pusztítja a takarmányt, a magfogást pedig lehetetlenné teszi. Vas megyében Horváth Ist­ván tudományos kutató, ne­mesítő egy véglegesnek lát­szó irtási módszert kísérlete­zett ki az aranka ellen. Meg­figyelte: azokról a területekről véglegesen eltűnik az aranka, amelyeken legalább húsz­évenként egyszer szarvaske­­repet termesztettek. A megfi­gyelés alapján indult mód­szeres kísérletek során tisz­tázódott az is, milyen arány­ban leghatásosabb a szarvas­kerep az élősködőre. A kísérletek eredményeire a szakemberek és a gyakor­lati gazdák is felfigyeltek.­­ (MTI) Elkészült a talajerő-utánpótlás tervezete Miniszteri értekezlet a MÉM-ben A Mezőgazdasági és Élel­mezésügyi Minisztérium mi­niszteri értekezleteken tár­gyalja meg rendszeresen az élelmiszer-gazdaság munká­ját, feladatait. A miniszteri értekezlet legutóbbi ülésén a MÉM vezetői megvitatták a Bábolnai Állami Gazdaság fejlesztési tervét és a magyar mezőgazdaság talajerő-gaz­dálkodásának fejlesztését. Érdekes megállapítása volt az értekezletnek: a magyar mezőgazdaságnak ma már alig van olyan területe, ame­lyet eddig nem használta­k ki és később termelésibe lehetne bevonni. Ezért különös jelen­tősége van a trágyázásnak, a talajerő gondos utánpótlásá­nak, hogy növeljék a mező­­gazdasági üzemek a talaj ter­mőképességét. Ezt tudják a gazdaságok, és mégis, a fej­lett mezőgazdasággal rendel­kező országokhoz képest még mindig kevés műtrágyát használnak fel. A fejlődés azonban számottevő: 1950- ben 4,8 kiló vegyes műtrágya jutott egy hektárra, vegyes hatóanyagban számítva, 1968- ban már 76 kilót használtak fel. A számítások szerint a nagyüzemek jelenleg 1 forint értékű műtrágya felhasználá­sával 2 forint hasznot érnek el. E számítás alapján hatá­rozták meg a talajerő-után­pótlás­ országos programját, melyet a miniszteri tanácsko­zás jóváhagyott. A program­­ szerint 29 tu­dományos intézmény bevoná­sával 1971 és 1977 között ku­tatásokat végeznek a műtrá­gya hatékonyságának növelé­sére, felhasználásának foko­zására. Ezen idő alatt 25 szá­zalékkal fokozzák a műtrágya hatékonyságát. A program megvalósításával lehetővé válik, hogy az ország mező­­gazdasága évente 5—6 mil­liárd forint értékű műtrá­gyát használjon fel a talaj­erő utánpótlására. Ezáltal olyan terméshozam-növeke­dést érnek majd el az üze­mek, hogy 2,5—3 milliárd fo­rinttal növelhetik bevételü­ket. A program végrehajtására 64 millió forintot használnak fel, és a kutatómunka irányí­tásával a Keszthelyi Agrár­­tudományi Főiskolát bízta meg a miniszteri tanácsko­zás. A miniszteri értekezle­ten tárgyalt kutatási prog­ram a növénytermesztésnek majdnem mindegyik ágazatát érinti, így például megvizs­gálják a trágya és a talaj kölcsönhatását, kidolgozzák a szántóföldi és a kertészeti nö­vények trágyázási rendszerét, megvizsgálják a műtrágyák forgalmazását, raktározását és a felhasználással kapcso­latos műszaki fejlesztést. A kutatások ,a legváltozatosabb talajviszonyokra, talajtípu­sokra is, kiterjednek. Az éven­te elért részeredményekről tájékoztatják a gazdaságokat, hogy már a kutatások idején is alkalmazhassák az új mód­szereket. PD 1 - Messziről jöttek­­ rólunk Tanulság Hat külföldi munkással beszélgettünk tegnap befeje­ződött sorozatunkban. Olyan emberekkel, akik hosszabb­ra­videbb ideig dolgoztak vagy dolgoznak a Magyar Vagon- és Gépgyárban. Kí­váncsiak voltunk a messziről jött emberek véleményére: milyennek ismerték meg Ma­gyarországot és a magyaro­kat, Győrt és a győrieket, a Vagongyárat és a vagongyá­ri dolgozókat? Beszéltünk szocialista or­szágból érkezett szakembe­rekkel, nyugati cégek alkal­mazottjaival, időssel, fiata­­labbal, mérnökkel, technikus­sal, szerelővel. Nagyjából ha­sonló kérdéseket intéztünk hozzájuk. Úgy véltük, ily módon kaphatjuk a legin­kább hű tájékozódást az ide­geneknek rólunk alkotott vé­leményéről. A hasonló kérdésekre — egymástól függetlenül — ha­sonló válaszokat kaptunk. Mindannyian nagyon jól érezték magukat nálunk, megszerették az országot és lakóit, és­­ egy kivételtől eltekintve (a csehszlovák szerelők jogos kritikai meg­jegyzéseire gondolunk) nagy elismeréssel szóltak a Ma­gyar Vagon- és Gépgyár kö­zösségéről, valamint a jármű­program győri megvalósítá­sáról. Az ilyen beszélgetésekben kötelező udvariasságot leszá­mítva úgy érezzük, hogy dol­guk végeztével ezek az em­berek jó érzéssel távoznak el a Vagongyárból és Győrből. És ha hat idegen munkás jól érezte magát nálunk, akkor fel kell tételeznünk, hogy azoknak is kedvező vélemé­nye alakult ki rólunk, akik­kel nem beszéltünk. Jólesően írjuk le, hogy a híres ma­gyaros vendégszereteten túl­menően a Vagongyár vezetői megbecsülik azokat, akik ide­gen állampolgárokként hoz­zájárulnak a magyar jármű­program megvalósításához. Tapasztalataink szerint ez a megbecsülés minden esetben meg is haladta a hivatalos szerződésekben vállalt köte­lezettséget. Az így kialakult jó kapcsolat — hisszük — ki­mutatható mennyiségi és mi­nőségi többletet hoz a Ma­gyar Vagon- és Gépgyárnak. A cikksorozat anyagának összegezésekor férfiasan be­valljuk: kissé csalódtunk. Több érdekességet, szenzá­ciót reméltünk a riportala­nyoktól, hiszen meglepő tör­ténetek adják a cikkek sava­­borsát. Ilyeneket nem kap­tunk. A dolgos hétköznapok krónikáját jegyezhettük fel valamennyi beszélgető part­nerünk szavaiból. Végül is, jó, hogy ez így van. A Párizsból, Bécsből vagy Brnoból jöttek is ugyan­olyan munkások, ugyanúgy érző emberek, mint mi. Lé­tük alapja ugyanaz, mint a miénk: a munka. Cs. A. — D. T. Magyar búza nyerte az orosházi nemzetközi vetélkedőt Hosszú idő óta évente ren­dez kisparcellás és nagyüze­mi nemzetközi „búzavetélke­dőt” az orosházi Új Élet Tsz. Így választja ki a magyar, a szovjet, az olasz, a francia és más fajták közül a környék talaj- és éghajlati viszonyai­nak a legmegfelelőbbet. Az idén a rendkívüli szeszélyes időjárás „komoly erőpróbá­ra” tette a „versenyzőiket” s ezzel különösen jó alkalmat kínált a választásra. Figyelemre méltó, hogy a rendkívüli körülmények kö­zött, az igen „nehéz mezőny­ben” a magyar kis­zombori búza bizonyult a legjobbnak. Holdankénti hozama a ked­vezőtlen időjárás ellenére el­érte a 22 mázsát, a hektoli­tersúlya pedig 76 kg volt. Mennyiségre hasonló termést hozott a szovjet mirenovszka­­ja is, de a minősége jóval alatta maradt a kis-zombori­­nak. A szovjet ranmája és az olasz leonardo 20 mázsa fe­lett fizetett holdankint. A bezosztása viszont, amely pe­dig évek óta országosan ki­emelkedő rekordtermést ho­zott, ezen a tájon most ala­posan lemaradt a verseny­ben. Kisparcellán és nagy­üzemiben egyaránt jóval húsz mázsa alatt hozott holdan­kint. Kimagasló eredménye­ket produkált Orosházán az olasz liberulla: csaknem 28 mázsát adott holdankint. E „puha” búzát takarmánynak termelik. (MTI) hűtőszekrény elkészítése alkalmából rendez. A sorsoláson minden gyártási szám részt vesz. FIGYELJE HŰTŐSZEKRÉNYÉNEK GYÁRTÁSI SZÁMÁT! KISALFÖLD ­ Kilenc a tízezerből Számvetés 25 év találmányairól Az elmúlt negyedszázadban tízezernél több találmányt szabadalmaztattak a magyar feltalálók. Szakembereink számos, nagy jelentőségű, új, műszaki megoldással lepték meg a világot. Egyike a legnagyobb sikert befutott találmányoknak a Heller László és Forgó László mérnökök szerkesztette lég­kondenzációs berendezés. A két szakember új utakat nyi­tott meg az erőmű-építkezé­sekben, és az ipartelepítésben egyaránt. Módszerük alkal­mazásával olyan területen is létesíthetők erőművek, ipari objektumok, ahol a korábbi módszerek alkalmazása mel­lett nem áll rendelkezésre a szükséges mennyiségű hűtő­víz. A találmány nagy érté­két igazolja, hogy a módszer felhasználásával Angliában és az NSZK-ban már atom­erőműveket helyeztek üzem­be, a Heller—Forgó-féle eljá­rást bevezetik a Szovjetunió­ban, az NDK-ban, és több más országban épülő új erő­műveknél. Az Egyesült Álla­mokban és Kanadában, Ja­pánban és Ausztráliában egy­aránt alkalmazni kívánják az eljárást. Dr. Gerendás Mihály talál­mánya, a bioplaszt, a felszí­vódó sebészeti műanyag, mél­tán keltett nagy­ érdeklődést külföldön is, hiszen új ala­pokra helyezte a sebészeti műtéti technikát. A bioplasz­­tok emberi vérfehérjéből elő­állított műanyagszerű termé­kek, s különleges tulajdonsá­guk, hogy az élő szervezetbe beültetve a regenerációs fo­lyamatok irányítására hasz­nálhatók fel, majd felszívód­nak — nyomtalanul eltűnnek. Sok külföldi, köztük japán és svájci cég vásárolta meg két magyar mérnök, Veress Ferenc és Veress Gergely találmányának licencét, amellyel bármilyen alakú fémridak forgácsolás nélkül darabolhatók. A berendezés kés nélkül, az anyagok belső szerkezetében létrehozott fe­szültséggel „vág”. Szabó István görgősekéje, a szántás évezredes techniká­ját forradalmasító mezőgaz­dasági szerszám hosszú évek óta izgalomban tartotta nem­csak a műszaki szakértőket, hanem a széles közvéleményt is. A szükséges átalakítások­kal, finomításokkal lényegé­ben a vita is lezárult, és meg­kezdődött e nagy jövő előtt álló szerszám sorozatgyártá­sa. A különleges eke alkal­mazásával kétszer nagyobb területet lehet felszántani, s ugyanekkor a vonóerő-szük­séglet is 30—40 százalékkal csökken. Legnagyobb előnye azonban abban rejlik, hogy szántás után nincs szükség tárcsázásra, boronálásra, mert az új típusú eke mindezt egyetlen műveletben elvégzi. A világ minden országából érdeklődnek az új eke iránt és számos államban már megkezdődtek a próbák. Egy másik, nagy jelentősé­gű találmány a törökszent­miklósi Arany Kalász Tsz két vezetője, Lakatos László tsz-elnök és Baranyai József laborvezető dolgozták ki, akik gyümölcsérésmérő készüléket szerkesztettek. Berendezésük­kel­­aranyérmet nyert a brüsszeli találmányi világki­állításon) meghatározható a különböző gyümölcsök táro­láshoz legkedvezőbb érési foka. Dr. Lévárdi Ferenc, nehéz­ipari miniszter találmánya a Hydrop-berendezés, amely talajvizek, tavak és a tenger felszíne alatt található ás­ványi anyagok kiemelésére alkalmas. Munkába állítása új területeken nyitja meg a bányászat­ lehetőségét. Ugyan­csak nagy jelentőségű talál­mány a Haldex néven már a világ szakirodalmába is be­vonult eljárás a meddőhá­nyók hasznosítására. Alkal­mazásával, az évtizedek óta felgyülemlett meddőhányók feldolgozásával értékes tü­zelőanyagot választhatunk ki, a visszamaradó melléktermé­keket pedig építőipari alap­anyagként dolgozhatják fel. Nagy sikerrel alkalmazzák Lengyelországban és Angliá­ban, s a többi között Japán, Csehszlovákia, Törökország és a Szovjetunió szakértői foglalkoznak bevezetésével. Az élelmezési problémák megoldásához nyújt nagy elő­relépést a közeli múltban be­jelentett laskagomba ter­mesztési eljárás. Ennek lé­nyege: az értéktelen, kukori­cacsutkán ízletes, fehérjedús gombát termeszt­e,­ek. cse­kély anyagi ráfordítással. Három hét alatt 100 kilo­gramm kukoricacsutkáról kö­rülbelül 80 kiló gombát „arat­hatnak”. Az eljárást már a csehszlovákok és az osztrá­kok is átvették. Nyugat-Né­metországban, a Benelux­­államok­ban, az Egyesült Ál­lamokban és Mexikóban is be akarják vezetni. Nagy jelentőségű talál­mány Gál Pál alumínium lágy forrasztása is, amely né­hány hónap alatt világszen­zációt keltett. Módszerével az alumíniumot más fémekkel lehet összeforrasztani. E ta­lálmánynak forradalmasító szerepe van a hökicserélő iparban, ahol az acélt és a réz alkatrészeket alumínium­mal helyettesíthetik. Japán­­tól Amerikáig, számos cég jelentette be vásárlási szán­dékát a találmány licencére. N. L. A feltalálók és működő találmányuk: a gyümölcsérésmérő készülék. (MTI fotó : Fehérváry Ferenc felvétele KfS.) Magyar gumi osztrák kerékpáron kivitele ezt némileg ellensú­lyozza. A baráti országok közül legnagyobb vásárlónk a Szov­jetunió, amely kizárólag tő­lünk szerzi be mélyfúrótöm­lőit. Bőven szállítunk a szo­cialista államokba hevedere­ket, autópaeukat és kemping­cikkeket is. Egyébként tőkés exportunk legnagyobb részét is a kem­pingcikkek teszik ki. Pusztán a gumimatracok ás társaik több mint 3 millió dollárt „hoznak” az országba évente. A magyar kempingcikkek az Antarktisz kivételével min­den földrészen megtalálha­tók. Feltörőben van kerékpár­abroncs-kivitelünk. A Graz közelében levő Junior Werke például évente gyártott 350 000 kerékpárjának jelen­leg körülbelül a felét magyar gumikkal felszerelve adja el. Hollandiába irányuló kerék­párabroncs-kivitelünk id­ei növekedése meghaladja a 100 000 darabot és nemrég si­került bejutnunk a rendkívül igényes svájci piacra is. (MTI) Dinamikusan növekszik gumiiparunk exportja, nem­csak a szocialista, hanem a tőkés országokba is. Ennek különösen azért van nagy jelentősége, mert az iparág nem nélkülözheti a külföldi nyersanyagok, félkész- és se­gédanyagok behozatalát, s Jóban, rosszban segít Az Állami Biztosító Győr Sopron megyei Igazgatósága tavalyelőtt 134 esetben fize­tett ki 252 864 forintot, 1969- ben pedig 159 személy kapott összesen 160 519 forint kárté­rítést. A városi kirendeltsé­geken kívül a megye minden járási székhelyén működik fiókja az Állami Biztosító­nak. Az országban a megalaku­lása óta az ÁB 300 milliárd forint érték biztosítási védel­mét látta el. Csaknem egy­­milliárd forintot fizetett biz­tosítottjainak 1964-ben, 1969- ben pedig több mint 2 mil­liárd forintot. Pénzintézet lévén, a válla­latok, szövetkezetek és a lakosság elemi csapások vagy balesetek következtében el­szenvedett kárait igyekszik csökkenteni. Adódnak hely­zetek, amikor az emberek saját erejükből képtelenek anyagi ügyeiket rendezni, ak­kora a káruk. Az állami vállalatok elemi kárainak költségvetési fede­zete 1968-ban megszűnt. Az Állami Biztosító most azokra a bajokra nyújt anyagi fede­zetet, amelyek régebben a költségvetésből térültek meg. Az otthonukat is egyre töb­ben biztosítják, hiszen az ér­tékek gyarapodnak. Magyar­­országon 3 millió családi ott­honból 1 600 000-nek van biz­tosítása. Gyarapszik a sze­mélyi biztosítás is. Jelenleg 2,6 millió élet- és balesetbiz­tosítást kezel az Állami Biz­tosító. A biztosítási és önse­gélyező csoportok tagjainak száma 2 millió fölé emelke­dett. Az ÁB nemzetközi kapcso­latai kiterjedtek. Jelenleg 12 szocialista és 27 tőkés bizto­sító társasággal tart kapcso­latot. A nemzetközi gépjár­műforgalom zavartalanságát szolgálja a zöld- és kékkár­­tya-egyezmény.

Next