Kisalföld, 1973. február (18. évfolyam, 26-49. szám)

1973-02-01 / 26. szám

Ünnepélyesebb a pinceklubban A .A soproni Liszt Ferenc Műve­lődési Központ vezetőségének ötlete nyomán januártól ki­­használtabb a kaszinó-pince­klub. Eddig ugyanis a péntek délutánt kivéve csupán estén­ként használják szórakozóhely­ként. A vezetőség felajánlotta a város középiskoláinak, üze­meinek, hogy délutánonként rendezzék ott foglalkozásaikat, gyűléseiket és egyéb összejöve­teleiket Az ajánlatot különö­sen örömmel fogadták a közép­­iskolások. Tudják, fél siker át­helyezni gyűléseiket a meg­szokott iskolai környezetből a tágas, hangulatos helyiségbe.­ KISZ-vezető tanáraikkal közö­sen állítják össze azokat a programokat, amelyeket áthe­lyeznek a pinceklubba. A fia­talok természetesen tanári fel­ügyelettel tartózkodhatnak ott. Legutóbb a Gépipari Techni­kum és a Martos Flóra Gimná­zium szalagavatót rendezett a klubban. Eszperatdló SPt éve* osztytaejönö, tokra Dankova, td. m. Karavelov 55. Trojan Bulgária. 3® éve* bélyeggyűjtő, Kevork Berbe­rtan, uL Bort* Mikolcev a­. Pazargik, Bulgária. Fiatal, lengyel kislány levelezne ma­gyar fiúval, Urszula Tupajka, Bydgoscz, Droma* '1B. Lengyelország. Fiatal házaspár levelezne magyar há­zaspárokkal barátságról és kölcsönös lájtogatásúL t&ztoletet Mananowaka, Eugeniuss Madanowstei, Warszawa, JaL­ego Maja nr. 14. m. 45. Lengyelország. Ausztráliai iskola keres kapcsolatot fiatal eszperantistákkal: Esperanto- Klubo­k) State High School, Hamburg 4560, Queensland, Ausztrália, Brazil fiatalok leveleznének magyar eszperantista fiatalokkal: Ricardo Pe­reira, Rua Daccache nr, SS- Ö203© Sao PAQ*r Brigar Almeida Torre, Bis« Kft. Rod­­rigo Barros — 1S9 Barrro da Luz, OnXW Sao Paulo, Francisca Márta*, C. Postai 8IIS, 91000 Sao Paulo, Rose Mary Monza, Bau Maria Vicarta el Aqua Fria, 01000 Sao Paulo. Japán tanár keres levelezőpartnereket középiskolás eszperantó nyelvet tanuló diákjai részére. Címe: Furacugu Kido, Gamoo Higasi 1951, Kosigai* Saitama 143, Japán, mi le­vei elítélteik A popzene Néhány évvel ezelőtt a viág — d de különösen az angolszász országok — filmszínházaiban megjelentek a popzenéről, híres művelőiről és nagy együttesekről készített fil­mek. Ezek köz® a filmek közöl néhá­nyat hazánkban is bemutattak. El­­sőként láthattuk a „Slágerrevü”-t, majd két Beatles-vállalkozást, az „Egy nehéz nap éjszakájáét, és a­­„Sárga tengeralattjáró”-t, Kovács András is készített egy ilyen témá­jú filmet „Ex­tézis 7-től 10-ig” cím­mel. Néhány, művészi film zenei alá­festéseként is megjelent a popzene. A „Nagyítás” című film egyik je­lenete például London legnevezete­sebb popklubjában, a Marqueeban játszódott, és az itt szereplő együt­tes az egykori Yardbirds volt, Eric Claptonnal az élen. A „Zabriskie Point” című film zenéjét a Pink Floyd együttes szerezte és játszotta, a „Szelíd motorosok”ban töb­bek között megszólalt Hendrix és a Steppenwolf is, az „Eper és vér” tüntetés jelenetében pedig az egye­temisták John Lennon szerzemé­nyét az „Adj esélyt a békének”-et énekelték. Az idő telt, újabb és újabb pop­filmeket készítettek. A New Musi­cal Express rendszeresen ismerteti a Nagy-Britanniában műsoron lévő ilyen témájú filmeket. Nézzük, mely alkotásokat ajánlja az ez évi első szám. A már említett Beatles­­filmeken kívül a „Let it be”-t, a „Segítség”-et és Frank Zappa szür­realista alkotását, a ,.200 motel’-t. A „Woodstock” című filmet a kö­vetkező reklámszöveg kíséri: „A béke, a szeretet (szerelem) és a ze­ne három napja”. A film több rész­re osztott mozivásznon jelenik meg a nézők előtt, a zene sztereo hatá­sú, az előadás három óráig tart Az 1967-es Monterey popfeszti­válról készített Pennebaker „Mon­terey pop” címmel filmet. Többek között Hendrix, Janis Joplin, Otis Redding és a Who is feltűnik a vásznon Tony Palmer, a Cream együttes búcsúkoncertjéről készített filmet Joe Cocker 1970-es Egyesült és a film Államok-bel koncertfilmjért „Ve­szett kutyák és angolok” címmel játsszák a brit mozik. „Bora t® boogie” a címe T. Rex együttes filmjének, amely jó néhány „lapos” viccet is tartalmaz. Pennebaker ké­szített filmet Bob Dylan 1965-ös brit turnéjáról is. „A hetvenes évek hangjai” a címe annak a filmnek, amely amerikai együttesek Albert Hall-beli koncertjeit rögzíti. „A Nashville-i hang” pedig a country­zene Mekkájába vezet És a jövő? Az egyik amerikai filmvállalat szóvivője szerint a „Jesus Christ Superstar” filmváltozatának világ­­bemutatójára húsvétkor kerül sor New Yorkban, továbbá valószínű­leg húsvétkor lesz Diana Ross film­jének brit bemutatója is. Az ex- Supremes-tag filmjének címe: „Hölgy énekli a bluest”. A popzene betört a film területe­ Bartai Péter vel . ­ 1973. FEBRUÁR 1., CSÜTÖRTÖK kisalföldi ifjúság V. ÉVFOLYAM 4. SZÁM IDíscsoportos KISZ-mi­­nie a (4.) Őszintébben, bátrabban Az utóbbi időben taggyűléseken és értekezleteken sokat vitatkoznak a KISZ-vezetők és tagok az alapszer­vezetek, bizottságok munkastílusá­ról. Gyakran felvetődnek a KISZ- csoportok működésének gondjai. Sokan megkérdőjelezik a KISZ-cso­­portok szükségességét, mások vi­szont mellettük törnek pálcát. Ab­ban megegyeznek a vélemények, hogy a megnövekedett feladatok jó elvégzése, a KISZ taglétszámának fokozatos növekedése szükségessé teszi a vezetés színvonalának eme­lését. Különösen fontos, hogy az alapszervezetekben javuljon a munka. A KI három különböző alapszer­­vezetnél vizsgálta meg a kiscsopor­tos munka hatékonyságát, és érté­kelte a tapasztalatokat. A megkér­dezett vezetők és tagok véleménye azt tükrözte, hogy a kiscsoportok létrehozása helyes volt, feladatukat képesek ellátni. Erről beszélgettünk Geiger Jó­zsefeiével, a KISZ Győr-Sopron me­gyei bizottsága szervező titkárával, illetve Kreiter Máriával, az agitá­­ciós és propaganda titkárral. — A KISZ alapvető feladata, hogy tagjait kommunistává nevelje az alapszervezetekben — mondta Geiger Józsefné. — Ehhez kell al­kalmazkodnia a szervezeti felépí­tésnek és a módszereknek, ennek eredményeként közelebb juthatnak a vezetők a fiatalok gondolat- és érzésvilágához. A KISZ-csoportok­­ban olyan ifjúkommunista közösség alakul ki, ahol érvényre jut az egy mindenkiért, mindenki egyért elv, ahol a KISZ-tagok egyformán ve­szik ki részüket a feladatok végre­hajtásából. E cél elérését nagysze­rűen segíthetjük újabb KISZ-cso­­portok létrehozásával, illetve a meglevők aktivizálásával. — A cikksorozatban bemutatott KISZ-bizottságok és alapszerveze­tek a saját körülményeiknek meg­felelően alakították meg a csopor­tokat — vette át a szót Kreiter Má­ria. — A KISZ-csoport az alapszer­­vezetnél is kisebb egység, és ön­álló. Azonos érdeklődésű fiatalokat, vagy egy munkaterületen dolgozó­kat egyesít. Tehát a közösségben jól ismerik egymást a tagok. Ilyen kö­rülmények között őszintébbek, bát­rabbak a fiatalok, jobban napvilág­ra kerülnek a gondok. A kiscsoportos forma alkalmas arra is, hogy előkészítse a taggyű­lést. Az ifjúkommunisták saját éle­tük eredményeit és gondjait be­szélik meg, tehát érdekesebb a tag­gyűlés, aktívabbak a résztvevők. Milyen gyakorlati tanácsokat tudnának adni a KISZ-csoportok működéséhez? — Helyes, ha a csoportok önálló szervezeti életet élnek. Persze a csoportok csak a részfeladatok meg­valósításában függetlenek az alap­szervezettől. Ez egyben lehetőséget teremt az alapszervezet vezetősége számára, hogy a csoportok között megfelelő versenyszellem kialakí­tásával elősegítsék a fő célkitűzések sikeres megvalósítását. Természete­sen a KISZ-csoportoknak is a veze­tőség által összeállított, s a taggyű­lésen jóváhagyott feladattervet kell végrehajtani, de a tevékenységet a helyi körülmények határozzák meg. Nagyon jó, ha a csoportok ha­vonta egy-két alkalommal rövid megbeszéléseket tartanak. Ezeket azonban jól elő kell készíteni. Fel­tétlenül hasznos, ha a taggyűlése­ket előkészítő vezetőségi ülések előtt csoportvezetői értekezletet tar­tanak a szervező titkárok. Célszerű a KISZ-csoportvezetőket a vezető­ségi ülésekre rendszeresen meghív­ni. ★ A KISZ-csoportok léte és működé­se csaknem egyidős a mozgalom­mal, de kezdetben spontán módon alakultak ki. Sok KISZ-vezető már kezdetben felismerte, hogy a KISZ- csoportok a közösségek kialakításá­nak fontos feltételei. A gyakorlat igazolta az elméle­tet, megyénkben is bevált a kiscso­portos KISZ-munka. A KISZ-bi­­zottságoknak és alapszervezetek­nek támogatniuk szükséges ezt a tevékenységet Ganté Jósáé. Slágerlista 1.(2.) Szerenád (LGT) 7.(3.) Elmúlt egy év(Konca) 1. (4.) Azt hittem(LGT) 4. (1.) Darabokratörted a szívem(Bergend!) s.(4.) Ez minden (Zalatnay) 8.(5.) Vándorének(Konca) 7.(7.) Kövér nap(Generál) 8.(6.) Csend van(Non Stop) 9.(9.) Kotta nélkül (LGT) 10. (—) Miért nem sikerült? (Kovács Kati) A harat „boron­ál­ja” Szalai András Egyetlen. Nem tré­fából, ilyenkor, ha kienged a fagy, ajánlatos elegyen­getni a gödröket a tsz majorban. A 18 éves Szalai Antal­nak ez az első ön­álló munkája — most végzi a trak­­torostanfolyamot Foto: n. fi. fe­ KONCERT A koncertekre általában normális hallású emberek járnak. A beat­­koncertekre is. Akkkor ezek miért bömbölnek úgy, mintha sük­etek lennénk? A szólógitáros hangos. A felső ct méteres lyukat vág az erő­sítő falán. Jön a technikai szakem­ber. Haja a derekára csavarva, a nyakában toronyóra, Kolumbusz Kristóf farmernadrágja feszül raj­ta. Karizmát mutatja a félájult kö­zönségnek, aztán maltert kever és betömi a lyukat. A szólógitáros újra hangol, a malter megkötött, ritost már minden oké. A hangszer csil­logó fémlapja kioltja az első né­hány sorban fekvő hippi szemevi­­lágát. Emelkedik a hangulat. És a hangerő. A ruhatárosok kabátokkal tömik be az ajtó réseit, gerendák­kal támogatják a repedező falakat. A közönség érzékenyebb tagjai iz­gatottan szorongatják a beutalót cm orr-, fül-, gégészeti szakrendelésre. A dobos is elfoglalja a helyét. Te­tovált liszteszsák libeg két szőrös karján. Bajuszát ruhacsiptetők dí­szítik, ő is hangol. A nagydobra ül gyengéden. A dörejre riasztják a lé­gierőt. Az orgonista egyenesen az ágyból jött. Cicamintás pizsama omlik csapott vállára. A dobos egy bal csapottal beadja az érzéstelení­­tőt, a szólógitáros máj- és lépak­­korddal keresztbe veri és az orgona belehasít a szádba, a bal alsó ha­tosba. Időnként a jegyszedő meg­kérdezi: nem fáj? Nem szólsz sem­mit, mert nem hallod a kérdést. Az orgonista pedig fúr-fúr, készíti a lyukat a malterosnak. A visítást leinti a zenekarvezető.. Ultralila trikóján fluoreszkáló Hamlet-monológ olvasható hat nyelven, a legkiválóbb svéd elő­adóművészek tolmácsolásában. A haja kontyba feltűzve, a lábán Wertheim-záras kalucsni. ő har­mincöt hangszeren játszik, de per­fekt a szuahéli pásztorsípon, s a bambulán is. Vidéki közönségnek egyszerre csak tizenöt hangszeren játszik. Konferálja a számot. „Amit most nektek játszunk, a Szeretlek te rohadt dög című blúzt, akarom mondani karcsúsított zakót, ezt ed­dig egyedül Bonaparte Napóleon estélyén adtuk elő Szent Ilona szi­getén. A császár extázisba esett és felnégyeltette a burbon cselszövő­ket. A szám a nagylemezen is sze­repel. A szólógitáros kezdi egy Úgy moll-akkorddal, a húrok és a csil­lárok leszakadnak, a dobos zaka­tolása közben váltott lovakkal cse­rélik a dobokat, a kicsit, a nagyot, a tam-tamot. Az orgonista uborkával eszi a billentyűket. A feketéket, nem, mert azok megégtek. Az éne­kes elnyújtott hangon kérdezi: „Hogy vagy?” Hű, de kíváncsi? „Hogy vagy, hogy vagy, hogy vagy?” Ennyiszer? Hát ezért jött, hogy ezt megtudakolja? „Hogy vagy?” Az orgonista megrázkódik. „Brrr.” „Hogy vagy?” „Hozzátok gyorsan a maltert!” „Hogy vagy?” A ruhatárosok eladják a zálogház­ban a kabátokat. „Hogy vagy?” A dobos kimegy és elolvas egy hat­száz oldalas regényt. „Hogy vagy?“ A teremre sötét borul, valaki tűzet rak és szalonnát süt. János vitéz és a gonosz mostoha megy át a színen. „Hogy vagy?” „Hogy vagy?” „Hogy vagy?" Állatok, miért nem feleltek már neki? Féltek a felelősségtől? Végre valaki nem közönyös, és ti bezárjátok a pofátokat! „Hogy vagy?” Nem bírom tovább, itthagyom az egészet a francba. A tetemetekre majd viszek néhány szál rózsát! A kabátomat meg tartsa meg a ruha­táros! •— pá — BEAT SOPRONBAN Szép hagyomány volt, hogy minden év nyarán Sopronban a Dunántúl legjobb amatőr beatzenekarai ösz­­szemérték tudásukat. Ez az utóbbi években elmaradt. Nem azért, mint­ha nem lennének a Dunántúlon jó zenekarok... ★ Ha Sopronban egy fiatal szombaton beatet akar hallgatni, akkor elmegy az ifjúsági házba. Itt játszik min­den második szombaton a „6001. Mission” zenekar. A hattagú együt­tes improvizatív és progresszív ze­nével próbálkozik. Fő erősségük a szolisztikus hangszerek (fuvola, szólógitár) improvizációja. Műso­ruk 80 százalékát saját számokból állítják össze, ami dicséretes egy ilyen fiatal együttesnél. Vasárnaponként a tárgyári kul­­túrotthonban játszik a „Prakker” együttes. Kiforrott régi zenekar­ként tartják számon. Műsorukra a rock a jellemző. Kimondottan tánc­zenét játszanak. Az együttes erős­sége a ritmus, a lüktetés, valamint énekesnő szerepeltetése, aki első­sorban Janis Joplin számait mutat­ja be. Műsoruknak körülbelül 10 százalékát teszi ki a saját szerze­mény. Szintén vasárnaponként, a Liszt Ferenc Művelődési Központban a ,,Scarbantia” játszik színvonalasan hard rockot. Az együttesnek jó technikai felszerelése van, ami ren­geteg lehetőséget kínál, s ők élnek is vele. Jelenlegi műsoruk 10 szá­zalékát saját számokból állítják össze. ★ Kétségtelen, hogy legkulturáltabb környezetet a Liszt Ferenc Művelő­dési Központ tud nyújtani a szóra­kozni vágyó fiataloknak, de az árak itt egyáltalán nem igazolítvak amúgy is lapos diákpénztárcák host Az ifjúsági házban nagyon szűk a hely, kicsi a terem, kicsi a zsibon­gó. Az árak elfogadhatóak. A Zár­gyár Petőfi Művelődési Otthoná­ban, sajnos, nem jó a táncterem szellőztetése, valamint a szünetek eltöltésére sincsen megfelelő hely.. . Beatzenészekkel beszélgetve hallo­­­tam, hogy szerintük nem elég igé­nyes a közönség A fiatalok jelen­tős része nem igényli a mindig jobb zenét, a mindig színvonalasabb mű­sort! Az „Ötórai teák” keretében más műsort is kellene adni, mint zenét. Az egyik helyen pár ver® hangzana el, a másikon olyan em­berekkel találkozhatna a fiatal, akik számára érdekes ismereteket adhatnak stb. (Bejei)

Next