Kisalföld, 1973. március (18. évfolyam, 50-76. szám)

1973-03-01 / 50. szám

1973. MÁRCIUS 1., CSÜTÖRTÖK .kisalföldi ifjúság­i-évfolyam'»■ szám -V Fiatalok tömegsportja (IV.) Ahol a sport KISZ-munka is A megye sok középiskolája közül azért esett a választásunk a soproni Martos Flóra Gimnázium, és Egészségügyi Szakközépiskolára, mert az ott végző lányoknak különösen fontos a test fizikai felkészültsége. Mi­lyen lehetőségeik vannak a sportolásra a leendő asszisztenseknek, és ho­gyan használják ki azokat? ★ — A sportoláshoz szükséges felté­telek nagyjából-egészéből tűrhe­­tőek — mondja Bona Miklós, az iskola fiatal igazgatója, ak­i egy­kor testnevelés-tagozatos közép­iskolát végzett, s ezért talán az átlagosnál is jobban szívén viselt tanítványai testmozgással kapcso­latos igényeit.­­ A tornatermünk labdajátékokra ugyan nem alkal­mas, csak edzésekre, de a felsze­relés jó. Egyezséget kötöttünk a Soproni Textiles sportkörrel, és amiért mi odaadjuk a termet a tornaszakosztálynak, azért ők el­látnak bennünket sporteszközök­kel. Hasonló megállapodásunk van a Soproni Vasutas sportegylettel, mert mi átadjuk a tehetséges ko­sárlabdázó lányainkat a sportegye­­sületnek, ennek fejében heti két­szer egy óra edzéslehetőséget kap iskolacsapatunk a vasutas torna­­csarnokban, ott rendezhetjük baj­noki mérkőzéseinket is. Új terveket is szeretnénk az idén megvalósítani a Május 1. téri is­kolában. Nemrég elköltözött szom­szédságunkból az óvoda és a fel­szabadult területen sportudvart szándékoznak létrehozni. Kosár­labda-pálya lesz az udvaron, s ezt elsősorban a tanulók és a szülői munkaközösség társadalmi össze­fogásából építik meg. Mert a sportolásra jutó pénz — mint ál­talában mindenütt — nem mond­ható bőségesnek. Győr-Sopron me­gyei TS-től évi 12 000 forintot kap az iskolai sportkör, a tagdíjakból (minden tanuló sportköri tag!) pe­dig csaknem 10 000 forint jön ösz­­sze. Az iskola állami vezetése rit­kán tud hozzájárulni a sport fej­lesztéséhez. nak könnyített testnevelésre, gyógytornára, felmentett pedig kettő van. Jól bevált ötlet volt az úgynevezett kezdő­ torna, ahol a ki­­­.f­ ügyetlenebbek pótolhatják el­maradásukat. Sok, ma már reme­kül mozgó kosaras került ki ezek­ről a külön tornaórákról. Meg ér­demes még említeni a környékbe­liek által jól ismert „Martos-kört”, azt az ötszáz méter hosszú útsza­kaszt, amely a házak között vezet. A gyerekek igen szeretik ott pró­bálgatni gyorsaságukat. ★ Varga Marianna negyedikes, a Testnevelési Főiskolára készül. Ta­nulmányi eredménye 4,6, arany­jelvényes magasugró, a Textilesben tornászik, tagja az iskolai kosár­labda-csapatnak. — Mitől ez a sportszeretet? — kérdem a nyúlánk, szőke lánytól. — Én azt hiszem, hogy ezt elő­ször Vica néni (Juhász Imréné) oltotta belém, meg a többiekbe is. Jellemző talán, hogy a többféle sportelfoglaltságom, a nem kevés tanulni való mellett rendszeresen bejárok a szombati dühöngőkre is. -r- Milyen a rendszeres testmoz­gásban részt vevő, illetve attól tá­volmaradó osztálytársainak aránya ? — szól a kérdés Sztehlo Mária ne­gyedikeshez, aki első osztályú at­léta, az iskolai sportkör elnöke. — Harminchárman vagyunk, tí­zen neri „mozgathatók”. Körülbe­lül ez mondható iskolai aránynak is. Ezen még javítani kell! Várnai Edit, az iskola KISZ csúcstitkára kezdő­tornás volt. Ma már ő is rendszeresen kosara­zik, őt a KISZ és a sport kapcso­latáról faggatom. — A jó sportolók részt vesznek az alapszervezet vezetőségében, rendszerint sportfelelősként. Egy­úttal támogatják a testnevelő ta­nárunkat, a tömegsport-megmoz­dulások szervezésében. Nálunk a sportolás, s annak szervezése KISZ-munkának el van ismerve! S még egy: mi is rajta tartjuk a sze­münket az élsportolókon, s ha ta­nulmányi probléma jelentkezik, megtesszük a szükséges lépése­ket... ★ Sorozatunk végére értünk. Írtunk általános iskolásokról, üzemi és fa­lusi fiatalokról, s most egy közép­iskola tömegsportjáról. Az összkép vegyes érzelmeket kelt. Mindenütt találni még javítanivalót, főleg a testmozgási igények fejlesztésé­ben, a sportolási lehetőségek kö­rének bővítésében. Valami azért nagyon biztató: beszélgető partne­reink mindenhol jól látták a to­vábblépés szükségességét, az egész­séges testkultúra sok irányú hasz­nosságát. S ez már valami... (Csiszka) ★ A Martosból két leány és egy fiú kosárlabdacsapat vesz részt a vá­rosi bajnokságokon. Minőségi munka folyik az atlétikai szakosz­tályban, amit jó néhány megyei és országos siker tükröz. Az iskolai szakosztályokban a 260 tanuló kö­zül 65—70 sportol rendszeresen. Mégegyszer ennyien vesznek részt a mezei futóversenyeken, meg a szombati „dühörgőkön” is. Ez utóbbi mellett álljunk meg egy kicsit! Remek kezdeményezés volt, s jól be is vált az, hogy min­den szombaton délután — a KISZ- esek felügyelete mellett — a diá­kok megkapják a tornatermet, s ott azt csinálnak, amit csak akar­nak. Tavasszal, sőt az iskolai szü­netekben ez a lehetőség a sport­udvarra is érvényes lesz. — Szeretik a mozgást a gyere­kek — mondja Juhász Imréné testnevelő tanár. — Az iskolában mindössze 24 fiú van, tehát lány­iskolának tekinthetjük magunkat, s mégis mindössze tizennégyen jár­ KISZ-nap az úttörőházban Kedden délután KISZ-napot rendezett a Győr-Sopron megyei Kereske­delmi és Vendéglátóipari Szakmunkásképző Iskola KISZ-szervezete a győri Mező Imre Üttörőházbam. Hargittai Zsuzsa agitációs és propagandafelelős tájékoztatta a tag­ságot az időszerű feladatokról. Az alapszervezet három vezetőségi tagja Kovács Erzsébet, Simon Károly és Bedő Lajos gyűjtött anyagot a viet­nami nép hosszú szabadságharcáról. A taggyűlésen Simon Károly har­madéves tanuló ismertette az 1945. óta tartó hősies harc epizódjait az 1973. januári tűzszüneti egyezményig. Megbeszélték az áprilisban lebonyolítandó VIT-vetélkedő feladatait. Szabó Istvánné KISZ-összekötő tanárnő elmondotta, hogy márciusban egésznapos programot szerveznek, ahol tájékoztatják a tagságot az ed­digi VIT-ek eseményeiről. A KISZ-napon klubestet is rendeznek. A keddi tartalmas összejövetel mozgalmi dalok éneklésével ért véget. — cs — János vitéz az irodalmi presszóban A győri Kék-Duna Eszpresszóban a Kassák-kollégium folytatta irodalmi műsorainak sorozatát. Az első részben nagyrészt a Kis­alföld irodalmi oldalán megjelent verseket és prózákat mutatták be. Az előadók és a rendezők még nem találták meg a megfelelő bemutatási formát. A hosszú és nehézkes bevezető és összekötő szöveg helyett, közvetlenebb, klubszerű megoldás talán célrave­zetőbb lett volna. A műsor második részében Petőfi Sándor János vitéz című köl­teményét mutatták be nagy sikerrel, főszerepben Horváth Ildikó­val és Hegedűs Péterrel. A Kassák-színpad gerincét az Ifjúsági Irodalmi Színpad adja, de szerepelnek az együttesben az Arrabona és az Agitátor 10 csoportjából is. Kollár József, az új színpad vezetője elmondta, hogy az új cso­port a már képzettebb színjátszóknak nyújt lehetőséget több sze­replésre, játékra. Március 15-től az új ifjúsági ház ad helyet a Kassák-kollégiumnak, így a képzőművészeknek és a színjátszók­nak is. Az a céljuk, hogy a kezdő költő- és prózaíró tagjainak bemu­tatása mellett új színpadi elképzeléseket is valóra váltsanak. O­megáék Egy hete a legjobb hazai hard­­rock együttes, az Omega szerepelt Győrben, a Rába városi Művelő­dési Központban. A zenekar nem­rég európai körúton vett részt, most pedig a pozsonyi Collegium Musicummal járja az országot. A műsor első felében a három­tagú pozsonyi együttes szerepelt. Stílusuk legjobban az egykori Nice-éhoz hasonlítható. Hosszú, jól kidolgozott kompozíciókat, fel­dolgozásokat mutattak be nagy si­kerrel. A szünet után Omegáék léptek színpadra. Ez az együttes hazánk­ban hasonló szerepet tölt be, mint Angliában például a Deep Purple. Céljuk a színvonalas, de ugyan­akkor a nagyközönség számára is érthető és élvezhető zene. Az elő­adás egy részét az „Élő Omega” című nagylemezük felvételeiből állították össze. Három új kompo­zíciót is bemutattak, közülük ket­tő, a „Hazug lárv” és az „Én el­megyek” című, az április elején megjelenő új nagylemezükön is megtalálható lesz. A „Helló Ele­fánt” című számban Elefánt, azaz Molnár György briliáns gitárszóló­jával egymaga képes volt lekötni a közönség figyelmét. A már csak­nem teljes egészében elkészült nagylemezükről Omegáék elmond­ták, hogy az A oldal felvételeinél hazánkban először alkalmaznak egy új hangszert, a moog synthe­­sizert. A hangszer két részből áll: egy mini telefonközponthoz ha­sonlítható­­ kapcsolóberendezésből és egy billentyűs részből. Az egész­ elfér egy nagyobbfajta táskában és a legkülönfélébb hanghatások elő­állítására képes. Mire ez a nagylemez az üzletek­be kerül, az Omega együttes már újra külföldön szerepel. Mindazok, akik bejutottak az Omega délutáni, illetve esti elő­adására, gazdag, jó műsort élvez­hettek. Sajnálatos azonban, hogy a fiatalok nagy része csak üggyel­­bajjal hallgathatta meg a könnyű­zenei műsort, ugyanis jegyet, más előadásokhoz hasonlóan csak a kö­zönségszervezőknél lehetett kapni. Barlai Péter Örök lehetőség­ a tánc Egyszer volt, majd harminc éve, egy kisfiú, aki egyedül maradt a faluban az édesanyjával. Édesap­ja meghalt és a mindennapok sok­szor kényszerű körülmények közé sodorták. Ma már felnőtt férfi, így emlékezik: — Első, maradandó élményem a zene. Ne hidd, hogy koncerten szereztem, hanem a Máté-kocsmá­­ban, Vágón. A Rába-parton, idilli környezetben volt a kocsma. A cséplőmunkások között gyerekfej­jel dolgoztam és bennem maradt a cséplések utáni áldomások öröme, mámora. A második gyerekkori él­mény a színpad, és csak a harma­dik a tánc — mondja Töreki Imre, a szanyi Bokréta táncegyüttes mű­vészeti vezetője, a SZÖVOSZ ki­váló dolgozója. Tanár. Markáns arc, bajusz, izzó tekintet. — Hogyan került a Bokrétához? — 1961 óta a szanyi általános is­kola tanára vagyok. Azóta tagja vagyok az együttesnek is. Kezdet­ben, mint énekes szerepeltem. 1966 januárjában az áfész vezetői és a megyei Népművelési Tanácsadó szakemberei kértek, vállaljam az együttes vezetését. Vállaltam. Na­gyon féltem, mert nem éreztem elég képzettséget hozzá. De segí­tettek. Kezdetben a feleségem, aki korábban is táncos volt. Később tanfolyamokat végeztem. — Miért vállaltad? — Ismertem­ az együttest. Szü­lőfalumban, Vágón is szerepeltem már egy alkalmilag verbukált cso­portban, Szanyban, hagyománya volt a táncnak. Tudtam, hogy itt nemes anyag áll rendelkezésre, csak formálni kellene. A lehetőség izgatta a fantáziámat. Ezért vág­tam bele. Merész, nyugtalan ember. Ami­kor a könyvekből a népi kultúrák, a néptánc ezernyi szépsége kitárult előtte, a kíváncsisága fokozódott, megsokszorozta energiáit. Nehéz volt a ragyogó múltú együttest új­já kovácsolni. Nehéz periódusok következtek, bukással felérő sze­replések. De Töreki Imre tudta, hogy az idő nem múlhat haszon­talanul, az eredmények nem ma­radhatnak el. Az újjászervezett együttes életében a hetvenes éve­ket a felfelé ívelés szakaszaként tartják nyilván. A vezető pedig szinte­ észrevétlenül, a tánckultú­ra elkötelezettje lett. Elém teszi Bokréta írott króni­káját. Belelapozunk. Szenvedéllyel írott sorok: „Én is azt vallom, hogy a tánc a tanítás örök lehetősége. Ezzel az igyekezettel dolgozom.” — Tudom, a célokat nehezen le­het megvalósítani. Mert nevelni is nehéz. Meg aztán nehéz ember va­gyok, ideges, robbanékony ... — Milyen eredményeket ért el az együttes? — Kiváló együttes lettünk. Több külföldi út van a határok mögött. Ami táncosaimnak legfőbb, az a feledhetetlen sok élmény, öröm, barátok a világ különböző tájai­ról. Gyakorta kapunk üdvözleteket tőlük, Belgiumtól egész Tajvanig. — Mi a további cél? — Megtartani a „kiváló együt­tes” címet, az országos minősítő versenyen az ezüst fokozatot elér­ni és Bokréta klub megnyitása. — Rábai Miklós szavait idézi: „Ta­nuljunk a hagyományokból, de ne süllyedjünk el benne, legyünk hű­ek hozzá,... de szellemében.” — a legszebb cél. A tánc ma már nagyon erős szá­lakkal fűzi Szanghoz. Úgy érzi, a néphagyományok őrzése, a nép­tánc ápolása az ő feladata lett. Rá­szállott örökség. Örömmel vállal­ja. — Minden sikerünk sok ember, generációk igyekezetének együttes eredménye. Örülök, hogy részese lehetek — mondja. Varga Lajos Töreki Imre a jugoszláviai túrán. Slágerlista 1. (2.) Ez minden (Zalatnay) 2. (1.) Azt hittem (LGT) 3. (3.) Szerenád (LGT) 4. (4.) Elmúlt egy év (Koncz) 5. (7.) Kotta nélkül (LGT) 6. (8.) Adj egy percet! (Zalatnay) 7. (6.) Darabokra törted a szívem (Bergendi) 8. (9.) Miért nem sikerült? (Kovács Kati) 9. (10.) Lepihenni melletted (Bergendi) 10. (8.) Téli éjszakán (Zalatnay) S

Next