Kisalföld, 1973. augusztus (18. évfolyam, 178-203. szám)

1973-08-01 / 178. szám

1973. AUGUSZTUS 1., SZERDA Tanácstalan tanácskozások Nyitó mondat egy termelési tanácskozáson: „Kérem, hogy a felszólalásában mindenki le­gyen tömör, hogy hamar végezhessünk.” Ugyanennek az összejövetelnek előadói záró­mondata: „Köszönöm, hogy kibírták a más­fél órát...” Az alaphangot megütő bevezetés és a mali­­ciózus zárómondat önmagában is sejteti, hogy ez a tanácskozás az egymástól alig különbö­ző rutinösszejövetelek sorát gyarapította. Pe­dig abban mindenki egyetért, hogy a rend­szeres időközönként megtartandó termelési tanácskozások az üzemi demokrácia gyakor­lásának legfontosabb eszközei, fórumai közé tartoznak. De akörül sincs túlzott vita, hogy ezek a tanácskozások az évek során sok he­lyen annyira ellaposodtak, hogy aligha tölt­hetik be az eredetileg meghatározott funkció­­jukat, amelyet a kormány és a SZOT 1001/65. sz. határozatában így fogalmaztak meg: „ ... a tennivalók ismertetésének és megvita­tásának, a szocialista vezetési módszereknek és az üzemi demokratizmus érvényesítésének fontos fórumai a termelési tanácskozások.” Mi az oka annak, hogy a termelési tanács­kozások s az üzemi demokrácia érvényesíté­sére, gyakorlására hivatott egyéb fórumok helyenként rosszul működnek, nem felelnek meg a követelményeknek? Talán az embe­rek, a munkások és alkalmazottak érdekte­lensége? Nemrég egy nagy élelmiszeripari vállalat üzemszociológusai több mint húsz termelési tanácskozást elemeztek, s első megállapítá­suk az volt, hogy a szükségesnél jóval kisebb érdeklődés kíséri ezeket az összejöveteleket; aki csak teheti, kibújik a megjelenés alól. De ez is csak okozat, s könnyen belátható, hogy senki sem megy szívesen olyan tanács­kozásra, ahol többnyire üres szócsépléssel töl­tik az időt. Az említett vizsgálat egyik lényeges meg­állapítása: a termelési tanácskozásokon rend­szerint különböző nyelveken beszélnek a ve­zetők és a munkások. Vagyis: az előadók és hozzászólók. Aki valóban tájékozódni akar és figyelemmel kíséri a beszámolókat, az teljes képet kap az üzem helyzetéről, de — s­ ez rendre bebizonyosodik majd minden tanács­kozáson — az emberek nem mennek ilyen „nyitott fülekkel” a megbeszélésekre. A vál­lalat általános gazdasági helyzetének statisz­tikai adathalmazokkal teletűzdelt értékelésé­re éppen a szűkebb munkacsoportok össze­jövetelei látszanak a legalkalmatlanabb helynek. S voltaképpen groteszk dolog, hogy amíg az előadók a vállalati élet nagyobb, ál­talánosabb összefüggéseibe engednek bepil­lantást, addig a hallgatóságot egészen más dolgok, a közvetlen munkahely gondjai, ered­ményei, feladatai érdeklik. Kíváncsiságuk azonban rendre kielégítetlen marad, s mert másról van szó, az emberek többsége in­kább hallgat, nem nyilvánít véleményt. Ért­hető módon, hiszen a lakatos vagy a szövőnő aligha ért, teszem azt, a vállalati üzletpoliti­kához, s nemigen érdeklődik a fejlesztési stratégiának számára felfoghatatlan össze­függései iránt. Persze nem kell ahhoz feltétlenül szerve­zett fórumokat teremteni, hogy egy műhely vagy adminisztratív osztály dolgozói választ kapjanak kérdéseikre, hogy aktívan közre­működhessenek saját munkahelyük életének alakításában. Ehhez azonban információk kellenének, az emberek folyamatos tájékoz­tatására lenne szükség. S éppen ez hiányzik! Nem azért, mintha a munkahelyi vezetők tit­­kolódznának, vagy nem tartanák arra érde­meseknek a beosztottaikat, hogy a munka­hely gondját-baját, megoldandó problémáit megosszák velük. Bármilyen furcsa, gyakran maguk a munkahelyi vezetők is tájékozatla­nok. Gondoljunk csak a művezetők évek óta ismételgetett panaszaira; többet szeretnének tudni, jobban be akarnak kapcsolódni a vál­lalat irányításába, mert csak ily módon kap­csolhatják be a munkásokat is. Ugyanez áll a műszaki és adminisztratív részlegek veze­tőire is. Magyarán: a demokratikus módszerek ér­vényesítésével már a vezetők körében is ba­jok vannak. A termelési tanácskozásokat elemző kutatók például megállapították, hogy az összejövetelek rendszerint a legfontosabb kérdésekben válnak tanácstalanná. Többnyi­re azért, mert a jelenlévő vezetők — infor­máltságuk vagy döntési hatáskörük korlátai miatt — csak névleg tudják képviselni a vál­lalat vezetőségét, saját magukat csak közve­títőnek érzik a munkások és a felső vezetés között. Ily módon szükségszerűen a „süketek párbeszédéhez” hasonlítanak a tanácskozá­sok. Pedig minden alkalom — legyen az terme­lési tanácskozás vagy egyéb, az üzemi de­mokrácia érvényesítésére alkalmas fórum, kiváló lehetőség lenne arra, hogy fontos dön­tések előtt felmérjék a lehetséges alternatí­vák közvéleményre gyakorolt, hatását. Azo­kon a munkahelyeken lehet valóban demok­ratikus légkörről beszélni, ahol eleve eldön­tött tények helyett nyitott, még megoldatlan kérdésekkel is a dolgozók elé állnak, nem azért, hogy végül is a beosztottak döntsenek lényeges, vállalatgazdasági kérdésekben, ha­nem hogy véleményük, reagálásuk ismereté­ben még alaposabban, még körültekintőbben tudjanak a vezetők dönteni. A demokratikus módszerek alkalmazása nem valamiféle politikai kényszer, hanem nagyon is célravezető irányítási eszköz, ami­nek mellőzése egy sor fontos, a reális döntés­hez nélkülözhetetlen információtól fosztja meg a vezetőket. V. Cs. Gép feji a kajárpéci teheneket, fejőszéket, zsétert ritkán látni a szakosított tehéntele­pen, legfeljebb „csö­­pögtetnek” a fejek azoktól a tehenektől, amelyikek nem adják le minden tejüket a fejőgépnek. Zacskóba kerül a téesz-tej. A falubeli asszonyok örülnek a szép, tiszta munka­helynek, a friss tej­nek. az alapszerződés életbe lépése után hogy egy esetleges erőkons­­telláció-változás esetén újra vissza lehessen térni az elő­ző bonni kormányok pozíció­jához a „német kérdésben”. Ez­ mutatja, hogy mennyire osztályharc lesz az alapszer­ződés tartalommal való meg­­töltése tárgyalások útján. Példa erre az NDK és az NSZK között folyó tárgyalás­­sorozat is az alapszerződés­ben megállapított „állandó képviselet” felállításáról a két államban. Az alapszer­ződés nem állapítja meg az „ál­­landó képviseletek” politikai és diplomáciai státusát, csu­pán annyi biztos, hogy ezek az „állandó képviseletek” nem lesznek egyelőre teljes státusú diplomáciai képvise­letek a bécsi 1961. évi diplo­máciai konvenció alapján. Másrészt előre bizonyos volt, hogy az „állandó képvisele­tek” élén mind az NDK, mind az NSZK részéről nagyköveti rangú képviselők állnak, s a képviseletek tagjai diplomá­ciai mentességben és kivált­ságokban részesülnek — de ettől az „állandó képvisele­tek” még nem lesznek diplo­máciai képviseletekké. Az NSZK eredetileg azt akarta, hogy az NDK „állan­dó képviselete” az NSZK-ban az ottani „belnémetügyi mi­nisztériumnál” legyen akkre­ditálva, hogy így is kidombo­­rítassék a két német állam „össznémet” jellege s egyben különleges kapcsolata. Ez ter­mészetesen elfogadhatatlan volt az NDK számára, s így hosszú tárgyalások után az NDK és az NSZK „állandó képviseletét” elfogadható kompromisszum alapján a két kormányfői hivatalnál akkreditálják, s azokon ke­resztül intézik a képviseleti ügyeket. Vita volt az NSZK-ban dolgozó NDK-beli újságírók státusáról. Az NDK tudósítóit ugyanis „belföldiként” akar­ták kezelni és nem „külföldi” újságírókként. Ebben is kompromisszum jött létre, melynek folytán az NDK tu­dósítói a bonni parlamentnél vannak akkreditálva, de ki­mondottan nem mint „belföl­diek”. Jelenleg az NDK és az NSZK között tárgyalások folynak egy postaügyi és egy egészségügyi szerződés­ről. Mindezen tárgyalásoknál az NSZK már kezdettől fog­va azt követeli, hogy Nyu­­gat-Berlint vonják be a megkötendő szerződésekbe az NSZK-n keresztül. Az NDK a nyugat-berlini négyhatalmi szerződésre utalva joggal ar­ra az álláspontra helyezke­dik, hogy Nyugat-Berlin be­vonása az NSZK által kötött szerződésekbe a négyhatalmi szerződés értelmében lehet­séges, de nem kötelező, azaz az NDK nem lehet hajlandó olyan precedens teremtésére, mely automatikusan bevonja Nyugat-Berlint az NSZK-val kötött szerződésekbe. Ez min­den esetben a tárgyalások szellemétől és előrehaladásá­tól, azaz eredményeitől függ. Az NSZK kormányának kí­sérletei az alapszerződés tar­talmának kifordítására, hogy az­ NDK és az NSZK közötti kapcsolatok különleges hely­zetét kidomborítsa s a nyu­gat-berlini kérdésben szintén kilyukassza a négyhatalmi megállapodás betűjét és szel­lemét — azaz az NSZK kor­mányának kettős jellegű ma­gatartása természetesen ösz­tönzőleg hat bizonyos hideg­­háborús körökre, amelyek főleg Nyugat-Berlinből akar­ják mérgezni a légkört. Áll ez a júliusi provokációra nyu­gat-berlini részről az NDK berlini határa ellen, ahol csu­pán az NDK határőrségének higgadt, határozott magatar­tása, egyben Nyugat-Berlin francia csendőrsége akadá­lyozta meg, hogy a provoká­ció kiszámíthatatlan követ­kezményű legyen. De áll ez a Nyugat-Berlinből irányított uszításra az NDK ellen is, amely szerint a VIT alkal­mával az NDK állítólag nem engedélyezi nyugat-berlini polgárok részére az NDK fő­városába való látogatást (bár tízezrek kaptak engedélyt, s csupán 200 kérelmet utasítot­tak vissza jogosan az NDK közegei). S áll ez arra is, hogy az NSZK és az NDK között fokozatosan és nagyvonalúan kezelt közlekedést bizonyos nyugati szervek arra használ­nak fel, hogy NDK-s állam­polgárokat, csempésszenek át az NSZK-ba 40 000-től 80 000 márka összeg ellenében, és hogy NDK-ellenes propagan­­daanyagot csempésszenek be a Német Demokratikus Köz­társaságba. Még hosszú az út míg való­ban normalizálódik a viszony az NDK és az NSZK között, de az NDK békepolitikája és konstruktív erőfeszítése végül is arra fogja kényszeríteni az NSZK sokszor vonakodó ha­tóságait, hogy tartsák érvény­ben a megállapodásokat, s al­kalmazkodjanak erőteljeseb­ben az új realitásokhoz, azaz a békés egymás mellett élés követelményeihez, hagyjanak fel minden olyan kísérlettel, mely nem nemzetközi jogi jellegű kapcsolatok, hanem különleges jellegű kapcsola­tok keresztülvitelét akarja megvalósítani az NDK és az NSZK viszonyába. Dr. Nagy Ivor A szakközépiskolák irányítása Mint ismeretes, a kor­mány határozatot hozott a szakközépiskolák és a szakközépiskolai kollégi­umok közvetlen irányítá­sának és fenntartásának egyes minisztériumoktól és országos hatáskörű szervektől a megyei (fő­városi) tanácsok hatáskö­rébe történő átadásáról. A művelődésügyi minisz­ter legújabb utasítása értelmében, egyetértés­ben az érdekelt főhatósá­gokkal, az intézmények átadását hamarosan megkezdik. (MTI) A méhlegelők javítása Országos tanácskozás Győrött A múlt években a SZÖVOSZ és az Országos Méhészeti Szövetkezeti Vállalat segítsé­gével figyelemre méltó elő­­rehaladás történt a méhészet alapját képező méhlegelők javításában és a magyar méhlegelők megismerésében. Ismeretes a méznek táplálko­zásunkban és élelmiszer-ex­portunkban betöltött fontos szerepe. A jó eredmények to­vábbi hatékony munkára ösz­tönzik a méhészeket. A Fogyasztási Szövetkeze­tek Országos Tanácsa mellett működő méhészeti szakbizott­ság elhatározta, hogy a méh­­legelőjavítási csoport tagjai­val tervet dolgoz ki a tenni­valók megvalósítására.­­ A feladatok megbeszélésére tanácskozást hívtak össze teg­nap, amelyet az országos és megyei méhészeti szakbizott­ság a győri MESZÖV-vel kö­zösen rendezett meg Győrött a MESZÖV-székházban. Az ország tizenkilenc me­gyéjéből 30 szakember jött el a fontos tanácskozásra. Tóth Ferenc, a MESZÖV elnökhe­lyettese nyitotta meg az ér­tekezletet, köszöntötte a me­gyék méhészeti szaktitkárait és ügyintézőit. Kutatási eredmények Dr. Péter János, az Agrártu­dományi Egyetem mosonma­gyaróvári karának docense, a méhlegelő-javítási csoport vezetője tartott vitaindító előadást, beszámolt a leg­újabb kutatási eredmények­ről. Az egyetemi docens 1959 óta foglalkozik nektárvizsgá­­lattal. Feldolgozta a gyü­mölcs- és erdei fák, cserjék, szántóföldi növények nektár­­­termelését környezetük vál­tozása függvényében (hőmér­séklet, a levegő páratartalma, csapadék, a talaj kötöttsége és tápanyagtartalma). Megál­lapította, hogy a begyűjtött nektár mennyisége és minő­sége erősen ingadozik egyik napról a másikra, s ez kap­csolatban van a mérleges kaptárak súlyváltozásával. A virágzási idő és a nektár sú­lyának ismerete alapján kive­títhető a mézelő növények nektártermése. Dr. Péter János elmondta, hogy a meglévő méhlegelők javítása elsőrendű feladat, mézelő fák telepítésével megoldható. Különösen a jú­liusi és az augusztusi legelő­­javítható kínai mézesfákkal, mert viráguk kitűnő nektár­termelő. Fontos a fásítás A hozzászólók elmondták méhlegelő-gazdálkodási ta­pasztalataikat, a gondokat és az eredményeket egyaránt. Javaslatot tettek méhészeti­­leg értékes fafajok és cserjék telepítésére (hárs, japán akác stb.). Elhangzott az is, hogy a megyei­ tervek megvalósítását gyakran az anyagi-technikai feltételek hiánya hátráltatja. A tanácskozás javaslattervet állított össze az országos szakbizottságnak. Keszei László agrármérnök, a győri MESZÖV munkatársa felszólalásában foglalkozott a fásítás jelenlegi körülményei­vel. Sajnálatos, hogy az akác a szemünk láttára évről évre fogy a belterületeken, és az erdőn kívüli fásításnál is he­lyét különféle más fafajok foglalják el. Az akácfák ir­tását, mellőzését rendszerint növény- és egészségügyi szempontokkal indokolják. Pedig ma már szakértők megalapozott véleménye, hogy az akácpajzstetű má­sodlagos károsító, amely el­sősorban a talaj, fényhiány és fagy miatt sínylődő aká­cosokban, illetve egyedekben szaporodik. Mindenki ismeri az akác nektártermelő szerepét. Meg­érdemelné az akác, hogy job­ban figyelembe vegyék a ter­melőszövetkezetek és állami gazdaságok a fásítási terveik összeállításánál. Győr-Sop­­ron megyében alig látni aká­cot mezővédő, hófogó erdő­sávban, az új műút és vasút menti terület fásításánál. Remélhetőleg a jövőben az akácerdő jelentősége nemen csökken, s az erdőn kívüli fásításnál megyénkben is a hasznosságának megfelelő szerepet kap az akác, a mé­hészkedők nagy örömére és a népgazdaság hal­mára. Csató József 3

Next