Kisalföld, 1973. november (18. évfolyam, 256-280. szám)

1973-11-01 / 256. szám

4 Ifjúsági akadémia A KISZ mosonmagyar­óvári járási bizottsága a Tudományos Ismeretter­jesztő Társulat járási szervezetével közösen — a hagyományokhoz híven — 12 KISZ-alapsz­erve­­zetben és ifjúsági klub­ban szervez előadássoro­zatot. A sorozat 10 elő­adásból áll, amelyből hét témát az alapszervezetek és klubok választottak, hármat pedig a rendező szervek ajánlottak. Kö­zöttük szerepelnek a „Kispolgári életfelfogás és magatartás”, az „Er­kölcs és a szexuális élet”, valamint a „Nemzetközi ifjúsági és diákmoz­galom” című témák. Az előadások megtar­tására a KISZ-bizottság önálló előadói csoportot szervezett. Az előadások érdekesebbé és színeseb­bé tételét szemléltető­eszközök alkalmazásával segítik (magnetofon, ve­títő, színes dia stb.). ---------------------------------------n Gerencsér Miklós: 14/W/ napló vni Mint a vár főorvosa, a parancsnoki törzs vezető tisztjei közé tartozom. Ké­ső délután szűkkörű tájékoztatóra ren­deltek Ernst törzshadbíró hivatalába. Egysoros vonalban álltunk, és mind­annyian sejtettük, hogy rendkívüli be­jelentés elébe nézünk. Vigyázzt vezé­nyelt a rangidős ezredes, amikor belé­pett Howiger tábornok várparancsnok, segédtisztje kíséretében. Ernst törzs­­hadbíró engedélyt kért, hogy megtegye bejelentését. Ezután emlékeztetett ben­nünket, hogy szigorúan titkosak a tu­domásunkra hozandó tények a holnapi nyilvános kihirdetésig. Közlendői a következők voltak: Ma, október 5-én déli tizenkettő és tizenhárom óra között megérkezett a futár Haynau táborszernagy úr főhadi­szállásáról. Ő kegyelmessége aláírásával szentesített tizenhárom halálos ítéletet, illetve egy tízévi várfogságra szóló íté­letet. A határozatról máris értesítették Arad város tekintetes tanácsát, és fel­kérték, hogy holnap délre gondolkodjék lelkészekről az elítéltek mellé. Egyéb jószolgálatot nem kívánnak a tekintetes városi tanácstól. Az összes többi teen­dőről a vár parancsnoksága fog gondos­kodni, ideértve a tájékoztatást is, amely a nagyközönséget lesz hivatva értesíteni falragaszok útján a bevégzett esemé­nyekről. Ennyi volt a tájékoztató. Képtelen vagyok visszaemlékezni, hogyan jutot­tam le az udvarra a „köszönöm megje­lenésüket” elhangzása után. Este hírül hozták, hogy Lenkey János nagyon nyugtalan, kiabál, tépi magán a ruhát, átkozza a fantomokat. Siessek, csillapítsam le valahogy, mert a cellá­jából hangzó kiáltásoktól izgatott az egész folyosó. A rabok is, meg az őrök is. Jelenlétem némiképpen megnyugtatta. Menekülve kapaszkodott belém, egész testében hevesen reszketett.. Dédelgető unszolásomra elfogadta a teát, amely brómos nyugtatót tartalmazott. V­ele maradtam, amíg nagy nehezen el nem aludt. Alig merem hinni, hogy Lenkey mind­össze negyvenkét éves. Aggastyánnak látszik. Erősen őszül, megtört arca be­esett, halántéka horpadt, szája összesor­vadt és álot­tan mozog, mint a vég­el­­gyengülőké. Rozogán, kétrőt görnyedve képes csak megállni a lábán. Nemegy­szer ágyra emeltem a padlóról. Teste akár a csontváz. Nem hogy az eszten­dő, de a hónap végét is bajosan, érheti meg. Jól emlékszem olvasmányaimra. A fellelhető friss szakirodalom szerint az elmebajok szinte kizárólag exogén jel­legűek, tehát szerzettek. Ami öröklött, vagyis endogén, az elhanyagolható há­nyad, noha a bizonyosság kedvéért en­nek lehetőségét sem szabad kizárni. Mégis, szilárdan hiszek a kór szerzett jellegében. Tapasztalat szerint leggya­koribb kiváltó ok a katasztrofális lelki megrázkódtatás. Úgy vélem, többé-ke­­vésbé valamennyi lázadó tábornokban lezajlott az, ami Lenkeyt pusztulásba kergeti, Haynau ő kegyelmessége alul­ra te­ nélkül is. A különbség annyi lehet a többi tábornokhoz képest, hogy Len­­keyre sokkal sűrítettebben hatottak a magyarokra nézve tragikus események. Ilyen irányban lenne tanácsos v­izsgálód­­nom, ha a kellő felelősséggel akarom tisztázni a rejtélyt mind feljebbvalóim, mind a magam számára. Csak az a különös, hogy éppen Len­key Jánosról tudom a legkevesebbet. A magam ismeretei, a suttogva kóválygó híresztelések, az augusztus óta kiszivár­gó értesülések alapján nagyjából körvo­nalazhattam az összes perbe fogott tá­bornok pályafutását. Lenkey múltjáról senki sem beszél. Mindössze azt emle­getik róla, hogy tavaly májusban meg­szökött századával kelet-galíciai állo­máshelyéről. Amióta elborult az elméje, titokzatosság lengi körül. Engem faggat­nak, beszéljek állapotáról. Undorító ez a faggatózás, mert embe­ri részvét helyett léha kíváncsiságból fakad. Mielőtt a betegség rohamában vergő­dő Lenkeyhez hívtak volna, meglátoga­tott Franz von Ottenfeld főhadnagy. Örömmel értesített fogfájása teljes meg­szűntéről. Ezúttal nem volt olyan papo­san méltóságteljes, mint a hadbírósági tárgyalások idején. Inkább paposan nyájas volt. Látott Ernst törzshadbíró hivatalában a bizalmas tájékoztatón, ezért hát ő is bizalmába fogadott. Ho­noráriumképpen elújságolta, hogy Gás­pár András az a bizonyos tizennegye­dik lázadó vezér, akit halál helyett tíz­évi várfogságra ítéltek. Véletlenül Gáspár András is épp any­­nyi idős, mint Lenkey János. A kegye­lemnek számító ítélet nyilvánvalóan azért esett rá, mert az egyetlen olyan tábornok volt, aki a debreceni lázadó országgyűlés április 14-i függetlenségi nyilatkozata után tartózkodott minden­féle katonai tevékenységtől. Addig viszont sokszorosan rászolgált a Kossuth-kormány minden elismerésé­re. Már a magyarok pártütése előtt szí­nes és impozáns katonamúltja volt. Kecskemétről, erről a vad pusztai vi­dékről származik. Apja csizmadiát akart belőle faragni a maga műhelyébe, de a kamasz megszökött a szülői ház­tól egy huszártoborzás alkalmával. Olasz földön szolgált, Lombardiában. Tizenhárom évig volt közhuszár, majd apránként lépkedett előre a tiszthelyet­tesi létrán. Kétségtelenül rászolgálhatott a tiszti sarzsira,­ ha minden katonaisko­la nélkül hadnagyi kinevezést kapott tábornokától. Innen már a várakozási idő is előre vitte. Századparancsnok volt kapitányi rangban, amikor elérke­zett 1843. A lázadók oldalán aztán megmutatta, hogy nem tévedésből hittek rátermett­ségében. Először a horvátoknak adott ízelítőt vakmerőségéről a Drávánál. Az­tán Perczel Mór hadtestében mutogatta félelmetes kardját. Kitűnt az ozorai hadműveletekben, ráadásul a ravaszsá­gáról is bizonyságot tett, amikor elfog­ták a­ mi Roth-hadtestün­ket. Nagy híre lett ennek, Kossuth magasztalta az or­szággyűlésben a hőstettet, amikor éppen a karzaton tartózkodott Gáspár András. A lélektani érzékéről híres Kossuth azon nyomban, az országgyűlés előtt kinevez­te őrnaggyá. Nevét, személyét ettől kezdve különös nimbusz övezte. Amire iparkodott is rászolgálni. Ahány csatában részt vett, annyiszor győzött. 1849 januárjára már az ezredes­­ségig vitte, s csakhamar kinevezték a hetedik hadtest parancsnokává, egyszer­smind tábornokká. Bizony ebben a magas stallumban sem vallott szégyent. Először a mi híres Schlick tábornokun­kat szégyenítette meg a hatvani csatá­ban, majd folytatta diadalait az isasze­­gi, a nagysallói ütközetekben. Aztán jött a függetlenségi nyilatkozat, és Gáspár András okosan félreállt. Katonai képzetlenségem ellenére is látom, hogy Gáspár rengeteget ártott hadseregünknek. Többet, mint jó né­hány halálra ítélt tábornoktársa. Mi a magyarázata hát Haynau őkegyelmes­sége nagylelkűségének? Minden bizony­nyal kérkedni óhajtott lovagiasságával a táborszernagy. Bizonyságot tett amel­lett, hogy korántsem a katonai talen­tumot nehezményezi a lázadó táborno­koknál. Sőt, elismeréssel illeti a hadve­zéri tehetséget. Ellenben megmaradni cselekvőleg a lázadó kormány oldalán a függetlenségi nyilatkozat után, az egé­szen más. Az már felségárulás. Mintha mondaná Haynau táborszer­nagy úr ő kegyelmessége: lám, lám, ti balga tábornokok! Kellett néktek furin­­­gálni az osztrák fennhatóságot? Hát bűnhődjetek. És irigyeljétek az okos Gáspár Andrást. Mindebből kézenfekvő számomra, hogy politikai tárgyalás folyt le az ara­di várban, hadbíróság, perrendtartással, gyorsított eljárással. (Folytatju­k.) 1973. NOVEMBER 1., CSÜTÖRTÖK Egy néző egészen személyes kérdései és töprengései Színházi bemutató után Miért játszik egy színház nép­színművet 1973-ban Magyar­­országon ? A népszínmű a múlt szá­zad negyvenes éveiben kelet­kezett, falun játszódó, álta­lában zenés színdarab, amely függetlenül attól, hogy vi­dám vagy komoly a történet — mindig „ jó véget ér”. A műfaj születése Szigligeti Ede nevéhez fűződik, Szigligetinek ahhoz a szándékához, hogy a reformkor demokratizálódási törekvéseinek megfelelően a nép szerepe a színházban is növekedjék: a színpadon — ha romantikus, kalandos for­mában is — helyet kapjanak a nép életének eseményei, a társadalom problémái. A nép­színmű eleinte kora lehetősé­geihez képest demokratikus és harcos, kritikus műfaj. Később, hanyatlása idején azonban a konfliktusokat egyre inkább idillé változtat­ja, s ezzel azt sugallja, hogy a falu ellentétei csak látszó­lagosak, s átmeneti bonyo­dalmait után az élet megbé­kélést hoz. Századunkban a népszínmű a társadalmi kér­dések, a falu és a parasztság hamis ábrándozásának jelké­pévé vált, és a nagy szériá­ban gyártott mű-parasztok (mű-arisztokraták, mű­dzsentrik, mű­ cigányok és­­betyárok) hatása sokáig ér­ződött a magy­ar színpadon , mind az írói munkában, mind a színészi alakításokban. Vajon miért mutatta most be a győri Kisfaludy Színház Szigligeti Ede A cigány című népszínművét ? Elképzelhető, hogy azért, mert az írónak a történettel vagy figuráinak olyan társa­dalmi-politikai mondanivaló­ja volt, amely túlélte az idők múlását, s hozzá tud tenni va­lamit mai megváltozott, meg­­növe­kedett tudásunkhoz is. Esetleg művészi szemléleté­ben van némi rokon vonás mai f­elfogásunkkal. Csakhogy ebben a történetben bele­m­a­­gyarázás nélkül nemigen le­lünk ilyesmire. A cselekmény: az öreg Zsiga cigány lánya, Rózsi egy nagygazda unokaöccsébe, Gyurkába szerelmes, Péter fia pedig egy kisgazda Évi nevű lányába. Péter elmegy katonának Gyurka helyett, hogy Rózsi házasságának ne legyen akadálya. Közben azonban a falu pletykásai halálhírét költik Péternek, Gyurika pedig szakít Rózsi­val, és Évit készül elvenni. Rózsi csaknem eszét veszti, de amikor Péter híres ci­gányprímásként visszatér, és Várszegi földesúr megbünte­ti a pletyikéllkodókait, vala­mint összeadja a szerelmese­ket, mindenki megtalálja a boldogságot. E kissé leegyszerűsítve, de csöppet sem ironizálva elő­adott sztori aligha fest hite­les képet a korabeli falu ci­gányok , nem cigányok el­lentétéről. Nem szólva arról, hogy az írónak a cigányok­kal való rokonszenve, együtt­érzése ellenére (mely mind­végig a felületen marad) ez a darab éppen azt a roman­tikus, kívülről szemlélő és vállveregetésen alapuló ci­gány-képet erősíti, mely ma is él a közvéleményben. Elképzelhető a darabvá­lasztásnál egy olyan törekvés is, amely néhány éve a bu­dapesti Thália Színházat ins­pirálta A falu rossza műsor­ra tűzésére. A pesti társulat akkor megrendezte a népszín­mű paródiáját: a végletekig eltúlzott mindent, ami ha­zug, nevetséges és idejét múl­ta a népszínműben. Ez a ren­dezői elképzelés azt akarta elérni, hogy a közönség ne­vessen a hamis élelmessé­gen, nevesse ki a falu rosz­­szait, s ezzel együtt önmagát is: ízlésének régi, rossz, kor­szerűtlen beidegződéseit. A giccskiállítá­sok kora volt ez, amikor a népművelők, kultúrpollitikusok hittek ab­ban, hogy ha a közönségnek szatírába, paródiába csoma­golva mutatják meg a gics­­cset, akkor elhiszi, hogy az valóban giccs és valóban ne­vetséges. Csakhogy a kisci­­cákat, kertitörpéket és hava­si szarvasokat nézni úgy to­longtak az emberek a tárla­ton,­­mintha igazi művészet lenne (vagy még jobban), s a Tháliában sem nevettek a nézők a szán­dékos ripacsko­­dáson, hanem igenis sírtak Göndör János szerelmén. És különben is: A cigány mostani előadásában nincs nyoma a parodizáló felfogás­nak; komolyan játszanak el mindent, a szomorút szomo­rúan, a vidámat vidáman. És nyilván komolyan vette­­ a színház a darab szórakozta­tó, tanító, nevelő hatását is; másképp nem szerepelne pél­dául az Oresztész és az Elektra című klasszikus gö­rög drámák társaságában azon darabok között, ame­lyekre érvényes a KISZ és a Művelődésügyi Minisztérium 50 százalékos ifjúsági ked­vezménye. De ne legyünk elméleties­­kedők! A színház nemcsak színháztörténeti, kultúrpoli­tikai megfontolások miatt van, hanem — és elsősorban! a közönségért. Márpedig a közönség többnyire nem el­mélkedni akar a pénzéért, hanem szórakozni, nevetni, meghatódni, izgulni, aztán a boldog befejezésen megköny­­nyebbülten felsóhajtani. És ebbéli igényét A cigány bő­ségesen kielégíti. A mindunta­lan felcsattanó n­evetés, a köny­­nyesncet törölgető nője, az elra­gadtatottan tapsoló és a ma­gyar nótába önfeledten bele­­beledúdoló férfiak éppen elég bizonyítékot nyújtanak­ erre. Ez a siker sok estére tervez­hető telt házat jelent, és biz­tos bevételt, amelyet soha egyetlen színház sem hagy­hatott figyelmen kívül. De nem tudom elhesseget­ni magamtól azt a gondola­tot, hogy itt most nagyobb engedmény történt a művé­szi színvonalból, nagyobb el­távolodás a színház termé­szetes és vállalt ízlésnevelő feladatából, mint amennyit akármekkora közönségigény indokolttá tenne. Mert ha A cigány nem a leggyengébb népszínműveik közül való is, biztos, hogy nem tartozik a műfaj reprezentánáls sorába; ha pedig okkal játszották olyan keveset még az elmúlt száz évben is, ma miért kép­viselhet szemléletében és stí­lusában egy olyan műfajt, melynek sekélyesedését már maga Szigligeti is fölismer­te? Hogyan s mivel szolgál­hatja ez egy színház célkitű­zéseit 1973-ban? Tudom, a színésznek is kell a siker, márpedig itt a sírás, a nevetés, a taps bizto­san bejön. De vajon mennyit ér az ilyen siker: kielégíti-e a színészt, ha csak régi és kész sablonjait kell variál­nia? Használ-e a közönség­nek, ha meghatottságát és derültségét mindig ugyanar­ra a gombnyomásra induló, s ráadásul a legszimplább mechanizmus váltja ki? Meg­elégedhet-e ezzel a színház? S végül: feltétlenül nép­színművel kell-e kielégíte­nünk a közönség magyar nó­ta és cigánydal, kaland és romantika utáni vágyát; a dara­bv­álasztás közismert ne­hézségeit is beleszámítva nem lehet-e más, nemesebb irodalmi-drámai anyaggal megrnkatni és megnevettetni a nézőket, izgalmat, érzelmes­­séget, szórakozást adni úgy, hogy ízlésben, műveltségben ne hátrafelé lépjünk velük, hanem előre? Maga az előadás tartózko­dott ugyan a kulisszahaso­gató túlzásoktól, de azért megadta, amit a közönség el­vár az ilyen történettől. Szir­tes Ádám érdemes művész játszotta az öreg Zsigát, an­­­nyi kiváló parasztszerepb­em láttuk, és most is tudott sa­játos ízeket belelopni ebbe az alapjában véve elég egy­síkú figurába. A legönállóbb, legegyénibb alakot Zsigray Annamária állította elénk. Zsigraynak, úgy látszik, nin­csenek sablonjai, szíve és te­­hetsége szerint formálta meg tehát Rózsit: hiteles, életteli lett. A többiek — Révész István, D. Kovács József, Szűcs István, Ballai István, Erdélyi fla, Bak Mária, Uj­­laky Dénes, Fáy László és Delbő László — a szokottat nyújtották, a népszínműből helyenként az operettbe, he­lyenként a bohózatba téved­ve. * A díszleteket Baráth And­rás, a jelmezeket Blanár György tervezte, koreográfus Somlai István, vezényelt Gu­lyás Sándor. Rendező Szilá­gyi Albert. Amíg a ruhatárban a ka­bátomért álltam sorban, a következő véleményeket gyűjtthettem össze. „Ezt meg­nézzük még egyszer, olyan jó volt. Végre egy jóízűt sírtam. Tavaly egész évben nem ját­szottak ilyen jót. Ez jobb volt, mint két film együttvé­ve a tv-ben.” Kérem az ol­vasót, fenti kérdéseimet, töp­­rengéseimet és kételyeimet vegye ugyanígy egy néző véle­ményének. Esetleg néhány más néző véleményének. Mert bár az előbbiek voltak többen, azért én sem voltam egészen egyedül. Gárdonyi Béla Daloló fiatalok A napokban daltanulást szervezett a Sopron vá­rosi KISZ-bizottság és úttörőelnökség a város nyolcadikos úttörőinek és a KISZ-alapszerveze­­teik nótáfáinak. Jelenleg 76-an , vesznek részt a Horváth Zoltán Úttörő­­házban tartott foglalko­zásokon, amelyeket Ma­jor Zsolt erdőmérnök­hallgató és Szohner And­rea, a Vendéglátóipari Szakközépiskola tanuló­ja vezetnek. A munkás­­mozgalmi, régi egyete­mi diákdalok és pol­­beat énekek tanulását könnyíti meg az Erdé­szeti Szakközépiskola ta­­nulóinak gitárkísérete. A dalszakkörösök raj-, illetve KISZ-gyűléseken adják tovább a tanulta­kat.

Next