Kisalföld, 1975. május (20. évfolyam, 101-126. szám)

1975-05-06 / 104. szám

4 — Kisalföld Rádió, tv, mozi, színház GYŐRI RÁDIÓ 17.30: Műsorismertetés, hírek. — 17.35: A bvat kedvelőinek. — 17.55: Shortturmix. Szerkesztő: Takáts Árpád — 18. 15: Opera­­részletek. — 18.30: Levelesláda — válaszolunk hallgatóinknak. — 18.35: A Montemato zenekar mu­zsikál. — 18.45: Nyugat-dunántú­­li krónika, műsorzárás. KOSSUTH RÁDIÓ 8.22: Romantikus zene. — 9.24: Harsai, a kürtszó! — 10.05: Isko­­la rádió. — 10.35: Barokk kama­­ramuzsika. — 11.00: a csehszlo­vák kultúra hete. Szlovák nép­­balladák. — 11.20: Lily Pons és Nikola Gruzelev énekel. — 12.35: Melódiákoktól. — 13.30: Törvény­­könyv. — 14.05: A titokzatos Gabriel. Rádiójáték (ism.). — 14.49: Éneklő Ifjúság. — 15.10: A csehszlovák kultúra hete: Morva­­szlovákiai évszakok, II. rész. —­ 15.25: Rádióiskola. — 10.00: A v­ilággazdaság hírei. — 16.05: Mi jön utána? Riport. I. rész. — 10.15: Wilhelm Kempfr két Bee­­thoven-szonátát zongorázik. —­ 16.39: Nagy Lajos élete és művé­szete. II. rész. — 17.05: Zenekari muzsika. — 17.35: Körmikrofon. — 18.00: Népdalok. — 18.30: A Sz­abó család. — 19.25: Sonja Kehler sanzonestje. — 20.02: A csehszlovák kultúra hete. A szo­cialista irodalom műhelyei Cseh­szlovákiában. — 20.55: Töltsön egy órát kedvenceivel. — 21.55: Képes Géza versei. — 22.20: Tíz perc külpolitika. — 22.30: Film­sztárok énekelnek. — 22.45: A gondolatok útvesztői. — 23.00: Nótacsokor. — 0.10: XVII. száza­di táncok. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: A cárevics. Operettrészt. — 8.30: Szolgálat egyenruhában. — 9.03: Népi zene. — 9.37: A cseh­szlovák kultúra hete. Klusák: Fekete madrigalok. — 9.50: Kri­tikusok fóruma (ism.). — 10.00: A zene hullámhosszán. — 11.45: Expedíció az időben. III. rész: Különös utazások. írás. — 12.00: Zenekari muzsika. — 13.03: Kirs­ten Flagstad Grieg-dalokat éne­kel. — 13.20: Ady és a muzsika, II. rész (ism.). — 14.00: Kettőtől hatig.... — 18.10: Indiánok között az Amazonas vadonában, I. rész. (ism.) — 18.40: A csehszlovák kultúra hete. Látogatás a Supra­­phon Hanglemezgyár­­dzsessz­­archívumában. — 19.25: Johann Strauss: Művészélet — keringő. — 19.34: Fejezetek az orosz nép történetéből. — 20.25: Új köny­vek (ism.). — 20.28: Mozart: Fi­garo házassága. Opera. — Köz­ben: 21.18: Csokonai Vitéz Mi­hály versei. 3. MŰSOR 18.10: Iskolarádió. — 18.25: Ko­runk operacsillagai (ism.). — 19.15: Szimfonikus könnyűzene. — 19.35: A Bartók-vonósnégyes hangversenye. — Közben: Kb. 20.30: Magyar Irodalmi Arckép­­csarnok: Illyés Gyula. V. rész. (ism.). — Kb. 21.28: Dvorzsák: Gordonkaverseny. — Kb. 22.10: Ramsey Lewis kvartettje játszik. — 22.40: Britten: Péntek délután. BUDAPESTI TV 8.05: Iskolatévé. Élővilág (Ált. isk. 8. oszt.) A nemi érés biológiája (Fiúknak). 9.55: Fizika (Ált isk. 6. oszt.) A fénytörés alkalmazása. 11.05: Történelem (Ált. isk. 6. oszt.) A hazáért és a sza­badságért. 13.39: Élővilág (ism.). 15.25: Fizika (ism.). 15.58: Reklámműsor. 16.00: Ady és a világháború. Ady Endre — II. rész. 17.23: Hírek. 17.30: A Loire és az Euse men­tén (színes!). Francia rö­vidfilm. 17.55: Északi szomszédainknál. Filmsorozat Csehszlovákiá­ról. I. rész. 18.35: Játék a betűkkel. in.oo: Reklámműsor. 10.10: Esti mese. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Idősebbek is elkezdhetik. Tévétorna. 21­.05: Butaságom története. Ma­gyar film. 21.25: 66 kérdés. Fiatalok vetélke­dője a Szovjetunióról. Közvetítés a Szovjet Tudo­mány és Kultúra Házából. 22.40­: Tv-híradó 3. BRATISLAVAI TV 17.00: Bratislava! esti műsor. 17.15: Fiatalok horizontja. 18.00: Esti mese. 18.10: Népzene. 19.00: Tv-híradó. 19.45: Ésszel és szívvel. 20.10: Felszabadítás. (szovjet filmsorozat.) 21.35: Tv-híradó. 21.55: Üdvözlet a testvérvárosból. 22.05:­ Emberek és történelem. 22.45: A holnapi sajtóból. OSZTRÁK TV I­­ 9.30: Óvodások műsora. 10.30: Reggeli Tiffanynál. Film. 17.55: Jó éjszakát, gyerekek! 18.00: Kottnik úr. Filmsorozat. 18.25: Mi. 19.00: Osztrák képek. 19.20: Sporthírek. 19.30: Tv-híradó. Kultúra, sport­hírek. 20.00: Stop! Az ORF közlekedési magazinja. 21.00: Egyezer milliárd. Tv-játék. 22.40: Hírek. II. 17.55: Bevezetés a digitáltechniká­­ba. 18.25: Walter és Connie. Angol nyelvlecke. 10.00: Dokumentumfilm a kana­dai Yukon­ Territoriumról. 19.45: Az utolsó vadállatok nyo­mában Európában. 20.00: Odüsszea. (6.) 21.00: Tv-híradó. Kultúra. 21.30: Sporthírek. 21.40: Zenei hírek. 21.45: Wolfgang Amadeus Mozart műveiből. A győri Technika Háza rendez­vénye . 15.00 órakor: Taggyűlés. Helye, Győr, Technika Háza, nagyterem. PSZICHOLÓGIAI SZABADEGYETEM A TIT dr. Kovács Pál Pszicholó­giai Szabadegyetemén a követke­ző előadást „Információszerzés a gyorsuló időben” címmel Végh László tartja ma este 6 órakor a győri Úttörőházban. (Aradi vér­tanuk u. 23.) MOZIMŰSOR ÁSVÁNYRÁRÓ: Hogyan mond­jam meg gyermekemnek?* (NSZK), 7. BŐSÁRKÁNY: Ulzana (NDK), f8. BELED: A tábornok állva alszik* (6.), 8. CSORNA: A gammasugarak hatása a száz­szorszépekre* (USA), f6, f8. FA­RAD: Váltságdíj egy halottért (USA), 6. FERTŐSZENTMIKLÓS: A fej nélküli lovas (sz.), 7. GÖ­­NYÜ: A lopakodó Hold (USA), 6. GYŐR, Rába: A farkassziget rejtélye (r.), 3, nő. Régi falak (sz.), 13. Vörös Csillag: A fene­vad (sz.), 9, 11, 3, nő, 18. Petőfi: Az öreg (m.), 7. GYŐR­SZENT­­IVÁN: Oklahoma olaja* (USA), 7. HALÁSZI: Bekötött szemmel* (m.), 18. HEGYESHALOM: Két férfi a városban* (j.o.), 8. JÁ­­NOSSOMORJA: Gázolás (m.), 18. KAPUVÁR: A négy muskéta* (f.), 6. 8. KÓNY: Aranyláz (USA), 7. MOSONMAGYARÓVÁR, Kos­suth: Nyugtalan ifjúság (sz.), 4, 6. Az utolsó mozielőadás* (USA), 8. Dózsa: Vágtass lovam (sz.), f6. Az utolsó parancs (sz.), f8. ÖT­­TEVÉNY: Császár parancsára (m.), 6. PANNONHALMA: Vala­hol Európában (m.), 7. RAJKA: A keresztapa másik arca* (o.), 8. SOPRON, Szabadság: Az asszony és az elítélt* (f.), 3. no. ,8. Pető­fi: Két amerikai* (USA), 6. SZANY: Egyiptomi történet (m.), 8. A csillaggal jelölt filmek korha­tárosak ! SZÍNHÁZ Ádám és Éva ... 8 óra, Kazin­­czy-bérlet. ORVOSI ÜGYELET GYÖP­ÖTT: este 7-től reggel 7-ig a Gorkij u. 53. szám alatti körzeti orvosi rendelőben. Telefon: 11-004. SOPRONBAN: du. 4-től reggel 7-ig a Lenkey u. 5. alatti rende­lőben. Telefon: 12-011. MOSONMAGYARÓVÁRON: es­te 6-tól reggel 6-ig a kórházban. Telefon: 16-431. CSORNÁN: du. 3-tól másnap reggel 7-ig ügyel: dr. Gelencsér Gyula Csorna, Lenin út .,A n­ép. Telefon: 48. KAPUVÁRON* a körzeti orvo­sok saját körzetükben személye­sen vagy telefonon elérhetők. Ingyenes és kötelező TÜDŐ­­SZK­PÉS Győrött az Amadé L. u. 1. alatt dö­nt 30-isr. továbbá : Bezin, Mosonszolnokon és Lé­­bényben. Tájak üzenete Martinek József tolnai festőművész kiállítása a győri Petőfi Sándor Ifjúsági Házban Dicséretes Győr város Taná­csa és a Petőfi Sándor Ifjú­sági Ház törekvése, hogy idő­ről időre meghív olyan alko­tókat, akik műveikkel elhoz­zák más tájak szépségeit, tá­volabbi megyék, városok üze­netét. Győr város kiállítási intézményeinek sorában mind rangosabb szerepet tölt be a Petőfi Sándor Ifjúsági Ház csarnoka, ahol a múlt hét vé­gén Martinék József tolnai festőművész mintegy félszáz alkotásából nyílt kiállítás. Martinék József neve nem ismeretlen megyénkben. Több ízben részt vett a soproni, majd a győri nyári művész­telepen és a csoportos kiállí­­tásokon is. Martinek József annak a generációnak a tagja, amely­nek egyéni, művészeti kitel­jesedésébe szüntelen beleját­szottak a sűrű katonai behí­vások, a háború. A katonaság, a hadifogság kilenc esztendőt rabolt el életéből. Művészeti tanulmányait Aba-Novák Vilmos festőiskolájában kezd­te, majd Rudnay Gyula bajai szabadakadémiáján folytatta. Negyven esztendőt töltött el a pedagóguspályán. Kisebb­­nagyobb kitérőktől eltekintve — Tolnán élt, ide tért meg szegedi, budapesti tanárkodá­sa után is. Az itt megélt él­mények életre szóló kötődést jelentenek számára. A szelíd lankájú tolnai tájak, az árté­ri füzesek, a dunai hajósok, halászok, paraszti udvarházak megkapó szépségei inspirál­ták szüntelen. 1930 óta vesz részt rendszeresen kiállításo­kon. Néhány esztendőn át — mint a Tolna megyei Tanács művészeti titkára — nagy lel­kesedéssel szervezi a paksi, a dunaföldvári nyári művészte­lepet, s maga is mindig nagy vállalkozó kedvvel, az új él­mények iránti fogékonyság­gal kereste nyaranként a más megyék művésztelepeit, s ily módon az évek során szinte minden tájegységét megis­merte az országnak. Ezekből a friss töltekezéseiből is lát­hatunk néhány szép kompo­zíciót mostani kiállításán. Martinek József piktúráját kevésbé érintették a külön­böző stílusirányzatok, divatos formák. Természetes, hogy pályájának korai periódusá­ban alkotott munkái kompo­zícióban, színhatásban, tér­és levegőábrázolásban, eltér­nek érett korszakának kifeje­zőeszközeitől. De félévszáza­dos művészi törekvéseiben mindvégig megmaradt a rea­lista természetszemléletnél. Martinek József néhány szép kompozíciójával bizo­nyítja, hogy mestere a lélekig hatoló portréfestészetnek, fi­gurális, többalakos kompozí­ciónak, legmegragadóbb erő­vel mégis tájképeiben tudja elmondani lírai egyéniségén átszűrt, átgyúrt élményeit." Martinek József nemcsak a tolnai tájak, falvak üzenetét hozta el kiállításával, általa az ország, s az országhatáro­kon túli más, megkapó szép­ségű tájak is elküldték üze­netüket, a természet kitárul­kozó szépségeit. A mester az ola­jtechnika mellett biztos kézzel alkot a különböző technikai eljárásokkal is. Ak­­varellel, diópáccal, tussal ké­szült munkáira is a tömörítő erő, a lényeglátás a jellemző. Gazdag Martinek József szín­világa, vásznain mégis a me­leg barnák dominálnak. Ez a szín leginkább hordozója a festő egyéniségének, meleg emberségének, ezzel a színnel tudja leginkább kifejezni em­berek és tájak, emberek és tárgyak összetartozását. Hamar Imre • FŰZFÁK S­zülök fóruma is gyerekekért közösen * A győri Gombos Ferenc Ál­talános Iskola a Rába városi Művelődési Központban ösz­­szevont szülői értekezletet tartott, amelyen Wappel Kálmánna, a Győri Tanító­képző Intézet tanára tartott előadást az általános iskolá­sok művelődési igényének felkeltési módjairól. Az elő­adás előtt anyák napja alkal­mából az iskola növendékei az édesanyákat köszöntötték majd bemutatták az úttörő kulturális seregszemlén ezüst oklevelet nyert „Napsugár a levegőben” című irodalmi összeállításukat. Az előadás után a szülők kérdésére vá­laszolt az előadó. Nincs meghatóbb, mint gye­rekek , csengő, tiszta éneke. Izgatott, lámpalázas, örömet szerző-adó dalolás. A legki­sebbek anyák napi köszöntő­je a nem szereplő gyerekek szüleit is megindította. A na­gyobbak felszabadulási össze­állítása már inkább elgondol­kodtató volt: mennyit tud­nak ezek a gyerekek! Ha a versmondás túlontúl is isko­lás hangejtésű, ha tévesztet­tek is, megkapó volt a tiszta beszéd, a jó taglalás, a he­lyes kiejtés. Hadaró, sely­pítő, szóvéget elharapó be­szédünk oázisa. A Gombos Iskola tanárainak dicsérete. Markó Endrénéé, a műsor összeálítójáé, és betanítójáé. A Napsugár a levegőben összeállítást öt vállalatnál, üzemben mutatták be eddig a tanulók. Némiképp viszon­zásul azért a segítségért, amit ők kaptak elsősorban a la­katosipari és a faipari szö­vetkezettől. A két szövetke­zet társadalmi munkában könyvtárat alakított ki az iskolában, olyat, amelyben oktatás is folyhat. A termé­szettudományi előadó létre­hozásában az ÉGÁZ segített a gáz bevezetésével, a vizet és a villanyt a szülők dolgos keze kötötte be. A szülői munkaközösség és annak vá­lasztmánya jól dolgozik. Szeptemberben költöztek vissza a Gombos-iskolások az épületbe, a renoválás, felújí­tás alatt szétszórtan tanul­tak a város többi iskolájában. Azóta sikerült újra összehoz­ni, összekovácsolni az osztá­lyokat. Ezt példázza, hogy a szaktárgyi versenyeken jól szerepeltek a gyerekek, orosz­ból az országos döntőre is került közülük, biológiából városi helyezett lett egyikük. Az iskolai közösségek megt­­eremtésének igen fontos te­rülete — a tanórák mellett — a kisdobos és az úttörő­­mozgalom. Az ez évi úttörő­­munka természetszerűleg ha­zánk felszabadulásának 30. évfordulója köré csoporto­sult: kiállítással, vetélkedő­vel, a díjnyertes műsorral készültek a rajok, a csapat. A Gombos Iskola tanulói a város szebbé tételéhez is hoz­zájárultak, a maguk erejéhez mérten­­ három délután mintegy 200-an dolgoztak a Duna-parton, rendezték, ta­karították a rakpartot,­ban, az iskolának és a csa­ládnak harmonikusan együtt kell működnie, hogy a gye­rek egyénisége a lehető leg­teljesebben kibontakozhas­sak. Az együttműködés feltéte­le pedig az, hogy a szülők is­merjék az iskola szándékait. Az osztályonkénti szülői ér­tekezleteken, a fogadónapo­kon­ a szülők elsősorban a gyerek közvetlen előmene­teléről, magatartásáról sze­rezhetnek tudomást, a pedagó­gusok pedig a családlátogatá­sok alkalmával tesznek szert olyan tapasztalatokra, ame­lyeket a nevelés során figye­lembe vesznek, felhasznál­nak. A családlátogatás, a szülői értekezlet és a fogadó­napi beszélgetések mellett azért vált szükségessé az ösz­­szevont szülői értekezletek, a szülők iskolája megszervezé­sére, hogy általánosabb kap­csolat alakulhasson k­i a csa­lád és az iskola között. A harmadik szülők iskolá­ján adtak­ először műsort a tanulók, egyrészt azért, hogy bepillantást engedjenek az is­kola nevelőmunkájába, s nem kis részben azért, hogy mi­nél több szülő jöjjön el erre a tanácskozásra. A szülők ki­sebb hányada (30—40 szá­zaléka) ugyanis teljességgel közömbös gyermeke iskolai munkája Iránt, s éppen azok a szülők nem törődnek gyer­mekük iskolai előmenetelével, akik otthon sem foglalkoz­nak eleget és kellőképpen csemetéjükkel. Pedig az isko­la nem pótolhatja a család­ban történő nevelést, az ott és csak ott történhető ember­formálást. E közöny oldását is célozza a Gombos Iskola szülők iskolája. A Művelődési Központ nagytermében 200 apuka és anyuka foglalt helyet, mind­össze fele az iskola tanuló­létszámának (de duplája az eddigi szülők iskolája foglal­kozásainak). Ha az előadást követő beszélgetés nem is alakult igazán pezsgővé (a szülők is lámpalázasak, nem­csak a szereplő gyerekek), igazi munkaértekezletté, azt bizonyította,­ hogy helyes az iskola kezdeményezése, tö­rekvése, az összevont szülői értekezletek tartása. Jó út, érdemes folytatni — a gye­rekek érdekében. B. L. Az Ifjúság III. országos fotókiállításról A mosonmagyaróvári Hansá­gi Múzeum adott otthont a már hagyományos Ifjúság or­szágos fotópályázat hatvan­hat képének. A kiállított al­kotásokat 51 szerző 408 képe közül választották. A hatvan­hat kép huszonöt szerzőt kép­visel. Jó technikájú, biztos kezű fotósok alkotásait láthatjuk de — mint­­minden kiállításon — itt is fedezhetők fel hiá­nyosságok. A képzelőerőt nem nélkülö­zik a díjazott, bemutatott fotók, de nélkülözik az alkotó, dolgozó embert, az ifjúság mai arcát, a munka szimbo­lizált, avagy konkrét alakját. Ehelyett szép tájakat, izgal­mas sportjeleneteiket és ötle­tes montázsokat láthatunk. Hiányzik a szociológia, a politikus hangvétel. Burián György mosonmagyaróvári alkotót nem „hazahúzásból” emelem ki a túlnyomórészt budapesti gárdából, de ő iga­zán politikus alkotó, a zsűri Periférián című képét méltán jutalmazta. Ő egyébként éle­sen felveti a cigánykérdést, és erről szóló képsora felér egy szociográfiai tanulmány­nyal. Alapfi András (Budapest) kitűnő technika,javai emelke­dik ki. Érdekes realitása van Ballai Júlia (Budapest) Mun­­kásnő című képének. Érdemes odafigyelni Barricz Katalin képeire is (Budapest). Vasa­rely­t idézi Zebrák című ké­pével. Kurucz Péter (Miskolc) érett költőiséggel fogalmazta meg a munkáshajnalok ködös romantikáját a Lakótelepen című képben. A fizikai munka egyedüli megjelenítője Návrádi Mária. (Miskolc). Ennél a képnél a zsűrinek nem sok választása lehetett, mikor díjazta. A Hegesztőről van szó. Megemlíthető még Zsedényi Ferenc (Törökbálint) A mes­ter és Anyaság I—III. lírai képsorával. Az egyensúlyból kibillent mérleg érzetét kelti a kiállí­tás. Május 17-ig tekinthető meg, 10—18 óráig. Koloszár A hétfői összevont szülői ér­tekezlet már harmadik volt ebben a tanévben, az előző kettőn a szocialista hazafi­­ságról, az internacionalizmus­ról, illetve az úttörőéletről hallgattak előadást. Szülők iskolája — legalábbis annak szánják az iskola vezetői, pe­dagógusai. A miértje kézen­fekvő: a gyerekek nevelése nem lehetséges csak az isko­lában, vagy csak a család­ 1­9­75. MÁJUS 6., KEDD A Vörös zsoltár Gyűrött A Huszonötödik Színház ven­dégszerepei ma a győri Pető­fi Sándor Ifjúsági Házban, Hernádi Gyula—Jancsó Mik­lós Vörös zsoltár című művét mutatja be. A Vörös zsoltár a kiváló filmrendező színpadi debütá­lása: a kísérletező 25. Színház kérte fel, hogy színpadon is próbálja meg azt, amit fil­men már sikerrel megvalósí­tott, a Vörös zsoltár ugyanis a Fényes szelek című film színpadi megfelelője. A film annak idején heves vitákat kavart. Ismeretes, hogy a Hernádi—Jancsó páros konk­rét történelmi környezetbe ágyazva vizsgálódik a művé­szet eszközeivel a hatalom mikéntjéről. A Fényes szelek, illetve a Vörös zsoltár a kö­zelmúlt időszakában játszó­dik, főszereplői a NÉKOSZ- mozgalom fiataljai, így hát sok volt NÉKOSZ-os fejtette ki egyetértését vagy ellenzé­sét a filmmel kapcsolatosan, majd a mű színpadi bemuta­tásakor. A Vörös zsoltárt este 7, il­letve 9 órai kezdettel mutat­ják be a 25. Színház művé­szei, köztük Jobba Gabi, Baj­­csay Mária, Csikós Gábor, Iglódi István, Jordán Tamás és Marsek Gabi­. A darab ze­neszerzője Cseh Tamás (a Szerelmem, Elektra című Jancsó-filmből ismerheti a közönség), a díszletet Bano­­vich Tamás tervezte, a rende­ző Jancsó Miklós. Kertmesterség A lakáskultúra mellett a kertkul­túra is egyre nagyobb tért hódít. A jó kertet, amely szép, hasznos és alkalmas a pihenésre, a ki­­kapcsolódásra, építeni kell, mes­terségesen, gonddal és tudással. Ehhez ad segítséget Kiáez György könyve a kertmesterségről. Kiáez György: Budapest főkertésze ér­ti a mesterségét. Könyvében ab­ból indul ki, hogy a kert tulaj­donképpen a lakás folytatása. Minden növény, gyep, medence, asztal az embert szolgálja. Milyen legyen a korszerű kert? Hol he­lyezzük el a kerti bútorokat, hol a medencét, a hintát, hová ter­vezzük az utat? Milyen fákat, bokrokat telepítsünk? Milyen szerepe van a rézsűnek, a támfal­nak, a lépcsőnek, a kerítésnek, a kapunak, a lugasnak, sőt a szalonnasütőnek? Mindezt úgy meséli el, hogy kedvet kapunk a kertépítésre. A könyvet a Me­zőgazdasági Kiadó jelentette meg sok-sok rajzzal, fényképpel.

Next