Kisalföld, 1979. április (35. évfolyam, 77-100. szám)

1979-04-01 / 77. szám

Fórumok a közéletiségről A forradalmi ifjúsági napok eseményeként Győ­rött és Mosonmagyaróváron fórumot rendeztek a közéletiségről. Győrben a pályakezdő művészek, Mosonmagyaróváron pedig a fiatal pedagógusok közéleti szerepéről, feladatairól és tennivalóiról folytattak gondolatgazdag eszmecserét. Művészet és közművelődés A fiatal művészek és a köz­élet. Ezt a címet viselte a FM­ keretében tegnap Győ­rött megrendezett vitafórum, amelyen a megyében élő fia­tal művészek képviselői vet­tek részt. A megjelenteket a rendezők — a KISZ megyei bizottsága és a Megyei Mű­velődési Központ — nevében Werner Gyuláné, a KISZ me­gyei bizottságának titkára­­köszöntötte, s egyben ismer­tette a találkozó célját is. Ezt követően Pándi András, az MSZMP KB­­munkatársa mondott vitaindító beszédet, amelyben a közéletiséggel összefüggő általános és konk­rét jelenségekről, gondokról szólt. A vitaindítót követően a megjelent művészek tettek fel kérdéseket, beszéltek gondjaikról. Kovács Gábor győri festőművész a képző­művészek helyzetéről szólt: — Három évvel ezelőtt köl­töztünk Győrbe, kaptunk műteremlakást, életlehetősé­get. Azóta egyfolytában ke­ressük, hogy hova illeszked­jünk be. Rossz tapasztala­tunk : ha az egyik intézmény­nyel kapcsolatot teremtünk, a másik megsértődik. Mintha nem közös célért, a közmű­velődésért dolgozna vala­mennyi. Horváth György Pannon­halmáról érkezett, s a művé­szek egymás közötti kapcso­latteremtését hiányolta. Bar­át Géza győri színész a köz­­művelődésbe való bekap­csolódás nehézségeiről be­szélt, Pálfalvi A. János, győ­ri zenész a zenei ismeretter­jesztés, a művészet befoga­dására való nevelés iskolai hiányosságait említette. Bor­bély János költő többek kö­zött felvetette, hogy a szer­vezetekben, intézményekben sokszor egyetlen emberen múlik, hogy létrejön-e kap­csolat a művészekkel, s ez az ember esetleg nem mindig megfelelő szakképzettséggel ítélkezik a művészek munká­járól. Kurucz Béla mosonma­gyaróvári festő az amatőr művészek gondjairól szólt. Kurcsis László győri gra­fikus hiányolta, hogy a fóru­mon nem vettek részt illeté­kes tanácsi vezetők, intéz­ményi felelősök, akik érdem­ben tudtak volna válaszolni a felvetettekre. Pedig jó len­ne tudni, hogy a fórum után a maguk területén mit és ho­gyan tegyenek a művészek. A kérdésekre Pándi And­rás válaszolt, majd a megje­lent fiatal művészeket tájé­koztatta a népgazdaság hely­zetéről, amely szükségképpen kihat a művészeti életben te­vékenykedők lehetőségeire is. A fórumot Werner Gyuláné zárta, mégpedig választ adva többek között arra, hogy miért nincsenek jelen az egyéb szervek, intézmények vezetői.­­ A mai fórum célja első­sorban az ismerkedés volt. A kapcsolattartást folytatni sze­retnénk. Ami a hozzászóláso­kat illeti, a megyei KISZ-bi­­zottságnak megvannak a le­hetőségei arra, hogy az itt felvetett kérdéseket továb­bítsa és a mostani találkozót, valamint a jövőben kiépített kapcsolattartást a jobbításra használja fel. Úgy érzem, hogy a FIN eseményeinek­ sorában megrendezett fórum a művészeti élet, ezen belül a művészek helyzetének, fel­adatainak átgondolását se­gítette. Szülőföld - szerelem PÉNTEK. Hiszem, hogy szívesen emlékeznek az előadói estre azok, akik résztvevői, hallga­tói lehettek. Nem hirdették plakátok, hét órakor kezdődött — megtelt mégis Győrött a Petőfi Sándor Ifjúsági Ház színházterme barátokkal, tanulókkal, szülőkkel, ismerő­sökkel. Nem maradt hely üresen. Tanulók és tanáraik árusították a jegyeket a rendezvényre, elkelt mindegyik jegy, jöt­tek, akik kíváncsiak voltak a produkcióra, a hazaszeretetről szóló versekre, akik vál­lalták az együttgondolkodást a honról — előadói segítséggel —, a reformkortól a felszabadulásig, aztán később, már egye­dül, hazafelé menet az utcán, otthon a konyhaasztal mellett, töprengve, mit is je­lent nekünk mostanság a haza, mit is a nép ? Együtt gondolkodhattunk pénteken este a győri Zrínyi Ilona Gimnázium pedagógusai­val, diákjaival. Ember tudja, hogy miért, idekívánkozik a mondat: így is lehet! Úgy adni a gyere­keknek valamit (a rendezvény bevételét a gyermekalapra fizetik be), hogy közben más is kapjon ajándékot: egy szót, egy* mondatot, nyúl-látta kenyeret, madárarcú égboltot, ölelésnyi országot, ősök-elődök gondolatait, vallomásait. Maradandóvá ez tette a műsort őrzi már az emlékezet a röpke egy órát: Kölcsey, Vörösmarty, Ady, József Attila, Babits, Radnóti sorait. Lépegetett egy lány a színpadi lámpák fényében, Kozma Ibolyá­nak hívták, állt mellette egy fiú, aki az egész műsort szerkesztette, s akinek volta­képp az estje volt a hatvan perc, aki az is­kolai ünnepségek után egy nagyobb dobo­gón mutatkozott be: Simon Aladár. ők mondtak nekünk verseket. Mindket­ten a IV. b. osztály tanulói, osztályfőnökük: Róth Józsefné. Igenis, a bőrünkön éreztük a titkos fo­galmat: haza, igenis könyörögtünk: „édes hazám, fogadj szívedbe”. Éreztük a rendez­vényen: szép, szeretnivaló ez az amulett­ország, a Kárpátok közé tűzött: Váci Mihá­lyé, Veres Péteré, Nagy Lászlóé, Latinovits Zoltááné, Kondor Béláé... és a miénk. Rin­gatott bennünket a zene, a vers, a költe­mény, a Szózat. IGAZI ünnep volt a rendezvény. A közön­ség megkülönböztetett figyelemmel fo­gadta az összeállítást, a szereplőket. Ez már több volt mint családi összejövetel, mint a gyermekév tiszteletére adott műsor, mé­lyebb, mint a tanulótársi vagy tanár—diák viszony. A szülőfölddel, a hazával való azonosulás megvallása volt mindez: azoknak is, akik a színpadon álltak, azoknak is, akik a kö­zönség soraiban ültek — gondolhatunk itt Király Irénre, Szeredi Editre, Varga Gab­riellára, meg a többiekre. Hosszúra jósolt szülőföld-szerelmet mon­dott az arcunkra Kozma Ibolya és Simon Aladár ezen a péntek estén. J. J. 1979. április 1­, vasárnap A katedrán innen és túl Milyen is a közéleti peda­gógus? Erről beszélgettek megyénk fiatal pedagógusai pénteken, a Mosonmagyar­óváron megtartott fórumon. A kérdés megválaszolásában segítőjük volt Jankovits György, a megyei tanács mű­velődésügyi osztályának ve­zetője, aki vitaindító előadá­sában elmondta: a közéleti­­ség és a pedagógia kapcso­latát sok területen lehet és kell is kibontani. Noha a közéletiség és a pedagógia között egyenlőségjelet nem lehet tenni, bőven van érint­kezési felület, amelyeket meg kell találni.­­ A közéleti pedagógustól idegen az olyan alapállás, hogy a tanár tanít, a diák tanul — mondta az ,előadó. — Ugyancsak idegen az „Aki nem tanul, az megbukik” ki­fejezés. A konzervatív peda­gógia effajta alappilléreit már túlhaladta az élet. Né­hol még a sikertelenség for­rását az ifjúságban keresik, pedig ha a tanulói siker ko­vácsa, részese a pedagógus, akkor a sikertelenségben is ott kell látnunk őt. A közéle­ti pedagógus minden diákban megleli az értéket, feltárni és fejleszteni igyekszik azt. Jankovits György elmondta azt is, hogy a közéleti peda­gógus nem kétarcú, nem olyan személyiség, aki mást tesz a katedrán, és mást a tanórán kívüli szabadidőben. Ha valaki több akar lenni, mint szaktárgyának oktatója, és a személyiség gazdagítását teszi programjává, akkor nemcsak a tanórán, hanem azon túl is keresi a kapcso­latot az ifjúsággal. Ma már idejét múlta az az iskolai alapállás, amely igyekszik elzárni az ifjúságot a kör­nyezettől, és csak az iskolá­ban látja a személyiségfor­máló erőt. A közéleti peda­gógus a nyitott iskola híve, társadalmi tevékenységével is segíti lakóhelyét, szorosan együttműködik a szülőkkel, az ifjúsági mozgalommal, va­lamint a lakóhely környeze­tét alakító vezető szervekkel. Elhangzott az is, hogy a szocialista iskola feladatai­nak kialakításában nemcsak az igazgató a felelős, hanem a közéleti pedagógus is köz­vetlen segítőtársa a nevelő­­testületnek, aktívan vesz részt a szervezésben, a mun­kában. Ez nem jelent min­­debbe való beleszólást, ha­nem érdemben mond véle­ményt, hozzáértéssel foglal állást. Előfordul még itt-ott, hogy az idősebb generáció tülekedésnek véli az egészsé­ges tenniakarást, s ez rossz légkört szül. Az ilyen vad­hajtások ellen küzdeni kell! Aki úgy érzi, hogy többre képes, az bátran tegyen töb­bet a közösségért. A vitaindító előadás után a fórum résztvevői mondták el véleményeiket, tapasztala­taikat. A felvetéseknek szé­les sodrása volt, nem kicsi­nyes dolgokról vitáztak. Töb­ben is fogalmaztak úgy, hogy jó nevelői munkához elen­gedhetetlenül szükséges a közéleti tevékenység. Ez épp­úgy igaz, mint hogy a szak­mai gyengeséget nem lehet palástolni nyüzsgéssel. Me­gyénk fiatal pedagógusainak közéleti­ségéről Jankovits György elmondta, hogy jók és kedvezők a tapasztalatok. Munkavállalásukhoz egész­séges kritikai véleménynyil­vánítás társul, s emiatt opti­mistán nézhetünk a holnap pedagógusgenerációja elé. Erősödő zenei jelleg Győri zenei nyár [Népdal, néptánc - Gluck: Orfeusz Orgon­ahangverseny Kovács Kati és az Univerzál Elkészült az 1979. évi győ­ri zenei nyár programja, amelyről elöljáróban annyit kell megjegyezni, hogy erő­södött a vegyes profilúból ze­neivé tisztult rendezvényso­rozat zenei jellege, ugyanak­kor változatlanul szerepelnek úgynevezett kiegészítő, sza­badidős programok. Zene címszó alatt pedig a kortárs komoly­zenétől a klasszikus darabokon, a népzenén ke­resztül a popzenéig számos műfaj kap pódiumot. A július 7-től 18-ig tartó sorozat július 7-én a győri városközpontban és Adyvá­­rosban tartandó térzenével indul, amelyet a városi ta­nács, valamint a Magyar Vagon- és Gépgyár fúvósai szolgáltatnak. Este a Köztár­saság téren az MVG Rába táncegyüttese és néni zene­kara mutatja be Kodály— Rábai Kállai kettősét, majd a Rábán sor kerül a hagyo­mányos vízi karneválra. Másnap, 8-án délelőtt nép­­művészeti kiállítás és műsor lesz a Belvárosban. A kiállí­táson a megye népművészei — fafaragók, fazekasok, hím­zők, kékfestők szövők — ad­nak ízelítőt munkáikból, a műsorban népi hangszeres együttesek szabadtéri bemu­tatója várja a közönséget. A műsor este a Petőfi Sándor Hiúsági Házban folytatódik népdalénekesek, népi hang­szeres együttesek fellépésé­vel, népzene szórakoztatja a közönséget este a város ven­déglátóipari egységeiben, ahol stílszerűen népi eledele­ket szolgálnak fel. Július 9-én a Patikamú­zeumban Czigány György műsora lesz a csemege. A Győri Filharmonikus Zenekar a Magyar Állami Operaház szólistáinak közreműködésé­vel, Jancsovics Antal kar­nagy vezetésével Händel Messiás című oratóriumát szólaltatja meg. Két nap szünet után július 12-én a városi tanács dísztermében Lehotka Gábor ad orgona - hangversenyt, 13-án a Xan­tus János Múzeum barokk termében zenés tárlatvezetés várja az érdeklődőket a Győ­ri Filharmonikus Zenekar kamaraegyüttesének közre­működésével, vezényel: Jani­­csovics Antal. Július 14-én a Xantus János Múzeum kőtá­rában régi korok zenéje csen­dül fel a Camerata Hunga­­rica előadásában Czidra Já­nos vezetésével, a Sportcsar­nokban Kovács Kati és az Univerzál együttes lép fel. 13-én a Műcsarnokban zenés tárlatvezetés, a gyerekek szá­mára az udvárosi 2-es szá­mú oktatási együttesben (Kék iskola) az Állami Báb­színház tart két előadást. A Petőfi Sándor Hiúsági Ház­ban a Bett­có-dixieland fo­gadja­­ a jazzkedvelőket. A városi tanács dísztermében dal­est keretében a szerelmi líra gyöngyszemeit mutatva be Kodé’’/ 7­0'távné Péczeli Sarolta és Keönch Bo­dizsár (ének), valamit egy Radnó­­ti-díjas színművész. A huszadik század zenéjé­ből ad ízelítőt Hoffmann László orgonaművész és a Győri Ütősegyüttes július 16-án a városi tanács dísz­termében. Az üt­ősöket Várai L­ászló vezeti. Július 18-án Gluck Orfeusz című operá­­jának koncertelőadása ígér élményt a Magyar Állami Operaház szólistáinak a bu­dapesti Madrigálkórusnak, valamint a budapesti M/V Szimfonikusok kamaraegyüt­tesének a közreműködésével.­ Vezényel: Szekeres Ferenc. A kiegészítő programok közé sorolható a győri képző- és iparművészek alkotásai­­­nak július 15-i vásárlással egybekötött bemutatója. A Műcsarnokban július 6-tól 29-ig az Amfora tart kiállí­tás­t. A szabadidős rendezvé­nyekből természetesen nem marad ki a sport sem. Erről, valamint a felsorolt progra­mok színhelyéről, pontos idejéről késő­bb tájékoztatjuk olvasóinkat. A győri zenei nyár számít külföldi vendé­gek részvételére is. Ahogy dr. Varga Jenő, a városi ta­nács művelődésügyi osztályá­nak vezetője elmondotta, a rendezvényesorozat program­ját megküldték bécsi és po­zsonyi idegenforgalmi irodák­nak is. P. M. ■ Az 51. sz. Mező Imre Ruhaipari Szakmunkásképző Intézetben huszonhat mongol diák­lány is tanulja a szabás-varrást. Alapszakmájuk az angol női szabó szakma lesz, de a ru­haipar minden területére kiterjedő képzést is kapnak. A hároméves tanulás után — az idén szakmunkásvizsgáznak — közülük kerülnek majd ki a nemrég Ulánbátorban elkészült ruha­gyár középszintű vezetői. A képen: Csojdzsoo Osuncsimeg (kabátban) és Damban Tuja Kol­eth Lászlóné oktató segítségével kabátot próbálnak. s

Next