Kisalföld, 1980. február (36. évfolyam, 26-50. szám)

1980-02-01 / 26. szám

­ Változott az építők szerepe Megújulnak a régi hidak Még javában tartott a győri Mosoni-Duna hídjának épí­tése, amikor Vörös József Állami-díjas építésvezetővel a nagy munkát­­ majdan követő időkről beszélgettünk. A kongresz­­szusi munkaversenyben kiemelkedő eredményt elért közösség jövőjéről volt szó. A fiatal mérnök aggódva mondta: A legnagyobb eredménynek a kollektíva összekovácsolódá­­sát tartom, s félő, hogy hasonló megrendelés hiányában szét­hullik a csapat, amely a korszerű hídépítési technológia si­keres, első hazai alkalmazója. Fáj ez, mert megszerettem Győrt, a folyók városát, hídépítőként, s látom, mennyi min­dent lehetne, kellene alkotnunk.­ ­ A másfél évvel ezelőtti gondolatok jutottak eszembe, amikor felkerestem a Híd­építő Vállalat autópálya és északi területek főmérnöksé­gének győri telepét a Rába partján. Vörös József is ide helyezte át „parancsnoksá­gát” a Duna-partról. Majd­nem annyira elfoglalt, mint a nagy híd építésekor. — A csapat lényegében együtt maradt. A komáromi Duna-híd rekonstrukciója a feladatunk — mondja és el­siet. Számára nincs sok idő a beszélgetésre. A hidat január 28-án a gépkocsiforgalom elől (a tervek szerint június 30- ig) lezárták, s az idegenfor­galmi idény kezdetéig be kell fejezni a helyreállítást. -F- -f- A vállalat, pontosabban a főmérnökség eredményeiről és idei terveiről Vasvári Pál mérnök, főtechnológus szá­mol be. — Vas megyétől Bicskéig húzódik a munkaterületünk. 1979-ben 320 millió forint ér­tékű építő-szerelő munkát végeztünk. Az idei terv 270 millió. A kollektíva gerince Győr-Sopron megyei, a mun­kák zöme is itt készül. — A már említett győri új híd mellett a legkiemelke­dőbb a Bős (Gabcikovo)— nagymarosi Vízlépcsőrend­szer dunakiliti bejáró útjain húzódó hidak építése. Ösz­­szesen háromszáz,hatvan mé­ter vasbeton-hidat kell az építkezés megkezdése előtt elkészíteni. — Az autópálya-építési programból ránk hárul a Tatabánya—Bicske közötti szakasz hídjainak építése. Rajtunk nem múlik majd az út átadása. A komáromi Du­na-híd pályalemezeit telje­sen kicserélik, mintegy negy­venmillió forintot költ rá a két baráti ország. Közvetlenebbül érintik a megye lakosságát a győri híd­felújítások. A legjelentősebb a Lenin úti vasúti felüljáró re­konstrukciója. Az előzetes tervek szerint május 15-től kezdődnek a nagyszabású munkálatok, amelyek kihat­nak az egész város gépkocsi­­forgalmára. A feladat megtervezésében kiemelkedő szerepe van a győri Közlekedési és Távköz­lési Műszaki Főiskola hídépí­tési osztályának, dr. Klats­mányi Tibor főiskolai tanár, osztályvezető irányításával a híd statikai vizsgálatától kezdve nagyon hasznos taná­csokkal szolgáltak. Két nagy gondot kell meg­szüntetni az építőknek. A re­konstrukciót úgy kell végre­hajtani, hogy közben alul, fe­lül a forgalomban minél ki­sebb fennakadás legyen. Ami a vasutat illeti, a híd annyi­ra alacsony (szakmai nyel­ven szólva az űrszelvény csökkentett), hogy aláállvá­­nyozásról szó sem lehet, mert a nemzetközi vasúti fővonal forgalma tartósan aligha kor­látozható. A felső gépjárműforgalom átszervezésére mindenképpen szükség lesz, mert az új pá­lyatestet fél szélességben épí­tik. Ha elkészül, szeptember táján a másik fele kerül sor­­ra. A KPM Közúti Igazgató­sága és a városi tanács ÉKV osztályának szakemberei már megkezdték a forgalmi, ter­vek készítését. A hídépítők javaslata: a napi forgalom alapján reggel a városköz­pont, délután Nádorváros fe­lé kapjanak szabad utat a gépkocsik. A híd pályabeosztása az át­építés után is a jelenlegi ma­„MINDEN EMBERBEN ott lakik a jó munka öröme. Csak nem biztos, hogy meg­találja.” „Azt tartják rólam, hogy nem kapkodom el a munkát, megrágom a teendőket. Tíz­szer, tizenötször, ha kell, de minden csavar a helyére ke­rül. Jó lenne, ha az életét is így megtervezhetné az em­ber.” Bizony ilyen bölcselkedő gondolatokkal fogadott Chro­­bák Barnabás, a győrszemerei termelőszövetkezet karban­tartója. Ő maga a beszélgetés idején megpihent a fotelban, csak tekintete röpdösött jobbra-balra, mint a bezárt, riadt madár. A téeszelnök így mutatta be: — Barnabás bátyám nem mindennapi ember. Karban­tartóként foglalkoztatjuk, de nem elégszik meg a gépek ja­vítgatásával. Állandóan ötle­­tezik, gondolkozik. Most állí­tottunk munkába a gumisütő melléküzemágunkban egy fél­automata gépet. Barnabás bá­­tyám és a társai konstruál­ták, megálmodtak, megcsinál­ták. Nem túlzok, ha azt mon­dom, hogy egymillió forintot is megtakarított ezzel a Szö­vetkezet. És nem tartotta a markát, hogy most újítási díjat, pénzt kér. Chrobák Barnabás nem hallotta a fenti szavakat, de a gép elkészítésének varázsa a siker öröme m*" Kor­ no is frissen él. „Örültem, mikor szóba ke­­rült ez a feladat. Már előtte is készítettem gépeket a gu­miüzemnek. De eleinte csak az volt a fontos, hogy működ­jön a berendezés. Itt a leg­utolsónál viszont már a kül­sőre, a szép formára is jutott energia És számomra ez is fontos.” Nekiállt elmagyarázni a gép működését, hogy hol van magas nyomás.­rré­vén •" Hol rauliká és mitől lett univer­­zálisabb a berendezés, mint a drágább gyári konstrukció. Láttam, amint képzeletben, két keze csavart, csavarra rak. — Csak hát van itt egy dolog, ami tótágast áll a fe­jemben — mondtam neki. — Én azt hallottam, hogy maga a tanult szakmáiéra nézve műbútorasztalos. A gumisütő pedig gondolom, fémből ké­szült. ..Igen. Ügy van” hagyta helyben. „Csakhogy énben­­nem él egy fontos tanítás, az apám iskolájából mindegy az, hogy fát, vagy­ vasat vesz kezébe az ember. Az a lé­nyeges, hogy tudja előre, mit akar belőlük csinálni. A töb­bi már csak apró akadály. Az apám gépészkovács volt, afféle falusi mindenes. Mi gyerekek, fiúk és lányok, mellette tanultuk meg az al­kotás örömét. A testvéreim közt van jó pár technikus, előadó, vegyész. Én műbútor­asztalosnak indultam, aztán hátára vett a világ.” Bizony, Chrobák Barnabás vonata sok állomáson meg­állt. Dolgozott Péten, mint asztalos. Volt DISZ-titkár, szeszüzemi igazgató, hajtó­műszerelő, formaszekrény­­készítő, mélyfúró. Majd több mint tíz esztendeje a győr­szemerei termelőszövetkezet­be került. „Az ötletezőkedv mindig bennem élt” állította maga­biztosan. „A Richardsban pél­dául huszonhétszeres újító­ként tartottak számon, részt vettem a textilipari újítók országos kiállításán is. Ka­zincbarcikán nehézkompresz­­szor-kezelői vizsgát tettem, tagja voltam a faipari tudo­mányos bizottságnak. Kitérők voltak ezek? Nem hiszem. Mindenütt tanultam valamit, és talán mindenütt adtam is egy keveset.” Török Ferenc, a győrszeme­rei termelőszövetkezet gumi­­üzemének vezetője őszinte barátsággal szólt Cs­obák Barnabásról: — Ő nemcsak a karbantar­tónk, hanem a legjobb mun­katársunk. Sokszor heteken át­ ötletezünk, miképpen le­hetne egy szerszámot jól megcsinálni, vagy éppen új génét készíteni. Barnabás bá­tyámnak milliók vannak a kezében és a fejében. „Egy dolgot fontosnak tar­tok” jegyezte meg Chrobák Barnabás, és pirospozsgás ar­cán a mosoly vert tanyát, „azt, hogy itt jó munkatár­sakra találtam. Valószínű, emiatt eresztettem gyökeret Győrszemerén. Olyan a mi csapatunk, hogy egy oldalko­csis motorkerékpárral világ­körüli útra indulhatnék velük. Ez pedig nagy dolog. Ők is barátjuknak érzik a gépeket. Mert nincs annál rosszabb, mint amikor az egyik csak nyúzza, kínozza a masinát, a másik pedig javítgatja. Nem azt mondom, hogy a gépnek lelke van, de élete igen. S hogy az meddig tart, az raj­tunk, embereken múlik. Az sem baj, ha valaki a szükség­ből tanul.” Chrobák Barnabás haját már rég festi az idő. Egy szál fekete, egy szál ősz. Nem hinném, hogy sokat gondol vele. Szemerén nemcsak mun­kahelyet, otthont is talált. A­ szavakat se én mérem, he­lyettem ő rakosgatja őket pontosan, választékosan. „Tavaly Kiváló Dolgozó let­tem a­ termelőszövetkezet­ben” jegyezte meg. „Nyugod­tan csak akkor alszom, ha a munkát, amit rám bíztak, be­csülettel elvégeztem. Még a kevés szabad időre is sok elfoglaltságom akad. Nyugod­tan ki­tehetném a cégtáblát: esernyő, nyírógép, írógép, porszívó-javítás, gyorsfény­képezés, bútorjavítás, vízve­zeték-szerelés, kertészkedés. Persze az ember minél több dologba kap, annál kevesebb­hez ért. Az utóbbi évek leg­nagyobb öröme azért mégis csak a félautomata gép elké­szítése volt. Nemrégiben be­osztottak mellém egy fiatal­embert. Lehet, ha megkér­dezné, azt mondaná rám, kis­sé bogaras vagyok. Pedig csak a sok helyről összesze­dett ismeretet szeretném át­plántálni. Mert pár esztendő múlva nyugdíjba megyek és kell, hogy legyen valaki.­aki akkorra helyettem is a gépek ismerője, barátja lesz.” Hogyan is mondta Török Ferenc? „Barnabás bátyámnak mil­liók vannak a kezében és a fejében ” ÉS AMI MÉG ennél is fon­tosabb. ő nem a viszontszol­­gáltatással, hanem a munka örömével méri a sokat érő öt­leteket, a dolgos hétköznapo­kat. (Németh) rad, szélesítésére műszakilag nincs mód. Külön kerékpáros utat a KPM nem engedélye­zett, továbbra is felfestéssel választják el a kerékpárosok útvonalát az autókétól. A híd alacsonysága miatt a jelenlegi pályát mint zsa­luzatot használják fel az épí­tők, így nincs szükség áll­ványra és a zsalura a teljes, felületen. A Lenin-híd ilyen átépítése nem végleges meg­oldása a pápai és veszprémi országút városba vezetésének. Addig tölti be ezt a szerepet, amíg az Újlak utcai felüljáró át nem veszi a feladatot. Ez­után a híd a város kezelésé­be kerül. Tervezik a hídépítők a Rév­faluba vezető Dunakapu téri Kossuth-híd átépítését, re­konstrukcióját is. A városi forgalmat ellátó híd ugyan­csak megérett a felújításra. Az elképzelés ott is hasonló, de a gépkocsiforgalmat szü­neteltetik. E munkák terveit ugyancsak a győri főiskolán készítették. Az év feladatai közé tartozik az abdai régi Rábca-híd rekonstrukciója.. Az eredeti tervekkel ellen­tétben nem bontják le, ha­nem a mezőgazdasági for­galom számára hasznosítják. A rekonstrukciók befejezése után hosszú évekig sok fel­adat vár a főmérnökség kol­lektívájára. Az M­ 1-es autó­pálya győri elkerülő szaka­szán és a megyeszékhelyen is számos nagy építmény elké­szítése szükséges a zavarta­lan autóközlekedés megterem­téséhez. Horváth Sándor A munka varázsa 1980. február 1., péntek Társadalom­biztosítási tervek A Szakszervezetek Megyei Tanácsának­­ székházában szerdán délután Győrött a társadalombiztosítási, bizott­ság ülésén, elsőként a fellebb­­viteli ügyeket bírálták el, majd Horváth Andrásné osz­tályvezető az előző évben végzett munkáról számolt be. Baranyi Tibor, az SZMT­ titkára ismertette a­­ társa­dalombiztosítási ,. bizottság, valamint a szociálpolitikai osztály idei programját és az első féléves munkatervet, melyet a megjelentek jóvá­hagytak. A bizottság tervei­­között szerepel,­ hogy a megye dol­gozóinak mintegy 80­ százalé­kát foglalkoztató tizenöt ki­emelt­­vállalatnál megvizsgál­ják a szociálpolitikai, üzem­egészségügyi,­­ rehabilitációs és üdülési célok időarányos megvalósulását. Ellenőrzik, hogy a társadalombiztosítási­egészségügyi tanfolyamot végzettek a megfelelő beosz­tásban dolgoznak-e. A rész­állású üzemorvossal rendel­kező és üzemorvos nélküli négy-négy­­üzemben megvizs­gálják, hogy a csökkent mun­kaképességűek foglalkozta­tási rehabilitációjában ho­gyan érvényesülnek az egész­ségi és munkaalkalmassági szempontok. Új típusú termék Új termék — alumínium szifonpatron — gyártására ké­szül a veszprémi Bakony Mű­vek: a Gépipari Technológiai Intézet kutatási eredményeit felhasználva évi 20 millió patron előállítására rendezke­dik be a gyár, s ezt teljes egészében exportálja. Ezzel nem „rövidülnek meg” a ha­zai fogyasztók, mert számuk­ra változatlanul évi 40 mil­lió acélpatront állítanak elő. Az alumínium alkalmazása nem használati szempontból előnyös az acéllal szemben. Az alumínium könnyűsége miatt a hosszú távú szállítá­soknál gazdaságosabb az új típusú patron alkalmazása. ­ A Bábolnai Mezőgazdasági Kombinát győri ba­romfifeldolgozó gyárában idén közel 19 ezer tonna baromfit vásárolnak fel. A csirkékből és tyúkokból 9 ezer tonna érkezik a saját gazdaságból, a többit a megye mezőgazdasági üzemeiből vásárolják. A feldolgozott baromfi a hazai piacon kívül 28 országba kerül értéke­sítésre. Felvételeink a gyártósorról készültek, ahol (felső kép) a csirketisztítás utolsó fázisa látható; alsó kép: csomagolják a baromfit. (Matusz Károly felvételei) KURUZOID­­.

Next