Kisalföld, 1980. július (36. évfolyam, 152-178. szám)
1980-07-01 / 152. szám
n a történelmi borvidékek — Badacsony, Sopron környéke és mások — adják az utánpótlást a Badacsonyvidéki Pincegazdaság győri üzemegységének, ahol a megfelelő kezelés után palackozzák az itthon és külföldön egyaránt keresett, értékes nedűt.Havonta mintegy 10 ezer hektoliternyi kerül az üvegekbe. A Szovjetunióba évi 2 millió palack bort exportálnak. Képriportunkban a bor kezelésének, a palackozás előkészítésének két mozzanatát mutatjuk be. A bal oldali képen, a tartálykocsikban érkező bort lefejtik, az üzemi tárolótartályokba szivattyúzzák. A jobb oldali képen: Gépek és műszerek is segítik a munkát, a minőség megőrzését. Itt egy olasz gyártmányú borszűrő berendezést láthatunk. (Szűk Ödön képriportja) 10 éves a COOPTOURIST A nemzetközi hírnév kötelez! Beszélgetés Leszék Pállal, a COOPTOURIST vezérigazgatójával Bár a világ még nem a turista nemzetek között tartja számon Magyarországot, azért minden túlzás nélkül állíthatjuk: az elmúlt 10-15 évben megnőtt a lakosság utazási kedve, s a fél ország népessége ország-világ járással tölti szabadságát. Egyre többen vesznek részt szervezett egyéni vagy társasutazásokon, személygépkocsi-túrákon, igénybevéve az utazási irodák szolgáltatásait. A növekvő idegenforgalom lebonyolításából nagy részt vállal a COOPTOURIST, mely 10 éves fennállása alatt gyorsan fejlődött, s ma már 1,1 milliárd forintot forgalmaz éves viszonylatban. A Magyar Szövetkezetek Utazási Irodájának hálózatában jelenleg 40 iroda értékesítőhely működik — Budapesten, a Balaton északi, déli partján és minden megyeszékhelyen. Most a „csendes jubileum” alkalmából Lesték Pál, a COOPTOURIST vezérigazgatója nyilatkozott arról, hogy az utazási iroda fennállása óta milyen szerepet tölt be a kül- és belföldi turizmus szervezésében, lebonyolításában. — 1969-ben jött létre a COOPTOURIST, a Magyar Szövetkezetek Utazási Irodája, a fogyasztási szövetkezetek, a mezőgazdasági és kisipari termelő szövetkezetek országos szövetségeinek közöesműködésével és támogatásával. A cél mindenekelőtt az volt, hogy a magyar és a külföldi szövetkezetekkel, azok különböző szervezeteivel együttműködve kielégítsük a területünkön jelentkező idegenforgalmi igényeket. Egyre gazdagodó programokat, szakmai utazásokat, tapasztalatcseréket kínáltunk az érdeklődőknek, akik ezeken az utakon korszerű termelési módszereket, fejlett technológiákat ismerhettek meg, s itthon hasznosíthatták. Nem feledkezhetünk meg a kulturális kapcsolatok ápolásáról sem. Folytatnám talán azzal, hogy az utóbbi években a COOPTOURIST létrehozta saját autóbusz-parkját, melynek hasznosítása mellett üzemfenntartását is ellátja. Gyarapodásunk kellemes színfoltja az ország szép hegyvidéki üdülőhelyén, Mátrafüreden felépült 250 ágyas Avar Szálló, ez közös tulajdonunk a helyi Fogyasztási Szövetkezettel. Még az idén tető alá kerül Budapesten, a Szabadság-hegyen épülő 200 ágyas Rege Szálló. A fedet medencével, klubbal, vendéglátó egységekkel kiegészülő középkategóriájú szálloda az egy-két hetes üdülésre, vagy csak pár napos fővárosi látogatásra érkezők legkényesebb ízlését is kielégíti majd. Átlapozva a COOPTOURIST idei programajánlatát, megállapítható, hogy a választék évről évre bővül. . . — Igen, mintegy 300 útiprogramunk lesz az év végéig. 25 országba juthatnak el a COOPTOURIST-tal utazni, pihenni vágyók. A moszkvai olimpia ideje alatt csaknem 30 utat szervezünk a Szovjetunióba, természetesen Moszkván kívül más városokkal is összekapcsolt a program. Nagy az érdeklődés, többek között Ausztriába, Dániába, Franciaországba, Bulgáriába, Svájcba és Görögországba szervezett szakmai útjaink iránt, melyeken az állattenyésztés, a tejgazdaság, a zöldség- és gyümölcstermesztés, a borászat tanulmányozása szerepel a programban. Utakat szervezünk különböző nemzetközi vásárokra, kiállításokra, és júliusban ott leszünk a Nemzetközi Szövetkezeti Napokon, vendéglátóink: Prága, Pozsony, Kassa, Besztercebánya, Krakkó, Varsó, Kolozsvár. Tartalmasak az európai nagyvárosok megtekintésére szervezett 3—7 napos útjaink is. — Kedvezményes útjaik? — Többfélék. Például a gyermekeknek korszerinti kedvezményt adunk, továbbá tagszövetkezeteink csoportosan utazó tagjai 8 százalékos kedvezményben részesülnek, a szövetkezeti nyugdíjasoknak pedig a belföldi és szocialista országokba irányuló utakon 10 százalékkal csökkentjük a részvételi díjat. — Várhatóan az idén, főleg nyáron és ősszel növekszik majd a belföldi turizmus . .. — Erre is felkészült a COOPTOURIST, az egyéni utazók, vagy a szövetkezetek, vállalatok, intézmények csoportjai bekapcsolódhatnak az ..Ezerszínű Magyarország nemzeti értékei nyomában-' — szervezett autóbuszos országjáró túráinkba. Ezek közül kiemelkedő a 6 napos körutazás, melyen megismerhető egész Kelet-Magyarország, az Alföldtől a szatmárberegi tájakon át az Északi- Középhegységig. A ,,Gondűző hét a Bükkben” egyhetes üdülés iránt szintén nagy az érdeklődés. — ön a COOPTOURIST megalakulása óta vezeti az Utazási Irodát, melynek a „bölcsőtől a felnőtté válásig” nyomon kísérhető fejlődésében nem kis részt vállalt. Rövid 10 év alatt a COOPTOURIST külföldön is jó hírnevet szerzett, s ez a jó szakembergárdának a jó csapatmunkának is köszönhető. — Az érdem valamennyi dolgozónké, együttes munkával alakítottuk ki kapcsolatainkat, több nemzetközi szervezettel, így például tagja vagyunk az IFPTO-nak, az INTERNATIONAL GRÜNER RING-nek, az ICA szövetkezeti turizmus munkacsoportjának is. Európa szinte minden országában és számos tengerentúli országban több száz utazási irodával állunk üzleti kapcsolatban. Ezeket a kapcsolatokat szeretnénk tovább erősíteni bővíteni, hogy a COOPTOURIST még jobban megfeleljen az utazók igényeinek. H. A. NEM MA TÖRTÉNT ez a dolog. Olyannyira nem,hogy Fréz Ilonát, akiről e történetben szó lesz és már javában Libus Ilus néninek tiszteltem, mikor fülembe jutott, hogy miként is szerezte ezt a titulust. De mielőtt belevágnék a dolgok közepébe, egy s mást el kell még mondanom. Akkortájt sokkal nagyobb respektje volt annak, hogy fiúként, vagy lányként látta meg a napvilágot. Mert, ugye a fiúgyerek, mihelyst kinőtt a csöntörgő korból, máris magaformájúakkal járta az erdőt, fészkeket szedett, nyilat hajlított, tulipuskát faragott, teheneket legeltetett. A leányok meg... Hát a lányok kócbabákat dajkálgattak, virágok után kajtattak, állatot se bíztak rájuk mást, esetleg egy csapat libát. Az is benne volt az íratlan törvényben, hogy a fiúk bármikor meghúzkodhatják a fruskák varkocsát. Ám ha nagyritkán egy tanulatlan leány valami apró csíny miatt nyakon legyintett egy bozontos kölyköt, úgy rögtön összefogott ellene a suhanhhad és addig nem nyugodtak, míg jobbról vagy balról, szépen vagy csúnyán vissza nem adták a kölcsönt. No, de most már visszakanyarodva Ilus nénémhez, tudni kell, hogy világra jöttét nagy bánat kísérte. Ő volt a családban az ötödik leánygyermek , s már előtte négyszer is csak fiút vártak. Fréz Pali bátyám nem számított afféle megalkuvós embernek, de azt már ő is belátta, hogy a sors ennyi egyirányú nyila ellen nem nagyon tehet semmit. Ezért ott, a bölcső tövében elgondolkozott. A többi gyerekkel már nem tehet semmit egyik lányosabbra sikerült, mint a másik. De az a pici mintha más lenne, tüzes, égőszemű, és alig pár hónapos, máris rúg-kapál. Már bizonyára sokan kitalálták a dolgok nyitját, miszerint Pali bátyám arra az elhatározásra jutott, hogy lány ide, lány oda, ő fiúként neveli ezt a legkisebbiket. És tán mert a kis Ilus nagyon szófogadó volt, vagy mert tényleg szorult bele valami az apai óhajból, egy bizonyos, három faluban sem lehetett találni nála elevenebb leányt. Mikor minden legény csak vágyakozva nézte a sudár májusra hajlongó tetejére akasztott szalagokat, akkor a kis Ilus alig öt-hat évesen egy este mind leszedte és a kocsmaajtó kilincsére kötözte azokat. De megtörtént az is, hogy Buri Istók bátyám beszaladta az egész falut, mert nem találta a két fiát. Csak késő este derült ki, hogy a kis Ilus elcsalta őket bagolyfészket szedni a templomtetőre, majd mikor a fiúk a toronymászással voltak elfoglalva, rájuk zárta a karzat ajtaját. Fréz Pali bátyánk annyira kitartott elhatározása mellett, hogy szoknya helyett gatyában, kendő helyett kalapban járatta az Ilust, aki olyannyira formázta a fiúgyerekeiet, hogy azok befogadták maguk közé. Nem is volt baj egészen addig, míg Ilikéből Ili nem lett, s míg Fekete Marcinak eszébe nem jutott, hogy húsvét hétfőjén a Fréz Ilust is meg kellene önteni. A csoportba verődött sutytyó srácok már jó előre teleröhögték az utcát, azon derülve, hogy milyen képet vág majd az Ilus, ha meglátja őket. A mélykútnál megálltak, s vagy öt vödörnyi vizet is merítettek, hogy bőséges legyen a locsolkodás. Frézék kapuja tárva-nyitva állt, lévén, hogy Ili idősebb lánytestvéreihez is sűrűn jártak öntözni a nagyobb legények. A suttyóhad egyből az Ilust kereste. Fréz Pali bátyám meg somolyogva a bajsza alatt mutatta nekik, hogy hátrakenjenek a kiskonyhához, Fekete Marci ment legelöl, nyomában a többiek. Nagyon készítették a vödröket, nem is néztek a lábuk elé. Így aztán az első belépők szépen belegyalogoltak a konyhaajtóba állított nagyteknőbe, mely színültig volt vízzel. A hátul álló fiúk nagyokat nevettek póruljárt társaikon és mindannyian Ilust keresték. Csakhamar meg is tudták, hogy hol leledzik, ugyanis fentről a kiskonyha alacsony padlásáról egy káposztásdézsa vizet zúdított a nyakukba. Majd, hogy teljesebb legyen az öröm, néhány nyers tojást is leszórt a megrökönyödött fiúknak: „Itt van, kapjátok el, nem értem rá megfőzni, de a belseje szép sárga.” Szó ami szó, a fiúknak arcára fagyott a nevetés és futva menekültek. De kint a mélykútnál újból összedugták megszégyenült fejüket. Fekete Marci csakhamar előállt egy ötlettel. A rákövetkező vasárnapon kis műsor volt az iskolában, Ilus, akinek nagyon szép mély hangja volt, szólót énekelt a dalárdában, természetesen a fiúk oldalán. Nos, mikor azon a vasárnap estén kilépett a sorból, és rázendített, hogy „Mondd ki édes rózsám, mondd ki a nevemet”, hirtelen gágogás verte fel az aprócska termet. AZ ÖSSZES FIÚ hangosan gáyázott és honnét, honnét se, Ilus mellé totyogott egy hatalmas vén gúnár. A falu apraja, nagyra dőlt a nevetéstől, Fréz Ilonán pedig rajtragadt a név, Libus Ilus, amit aztán később Libus Ilussá ferdítettek. No, de a dologhoz még hozzátartozik, hogy az egész csíny kieszelője Fekete Marci is alaposan ráfizetett. Ugyanis visszatérve a háborúból, ő vette feleségül Libus Ilust. S a jókedvű falubeliek őt is ■elkeresztelték Libus Ilus Marcinak. Németh Libus Ilus 4 — RUSHFOID Az összefogás ereje Egy testület a közlekedés biztonságáért A közlekedés biztonsága fontos társadalmi érdekünk — hangzik a legfelsőbb fórumok által megfogalmazott tétel, amely nem szorul magyarázatra. S hogy ez a társadalmi érdek minél hatékonyabban érvényesüljön, immár hatodik esztendeje közlekedésbiztonsági tanácsok működnek országos irányítással, megyei és területi testületekkel. Ezek a testületek évre meghatározott munkatervvel dolgoznak, és a közlekedés biztonságát szolgáló minden fontos szerv és intézmény vezetői szinten vesz részt a munkájában. Hogy mivel foglalkozik és milyen hatékonysággal az ülésein egy ilyen társadllmi szervezet, ezt jól érzékeltetik a Győr-Sopron megyei Közlekedésbiztonsági Tanács legutóbbi elnökségi ülésének témáiból megidézett gondolatok. A Magyar Autóklub győri szervezetének titkára terjedelmes jelentést terjesztett elő az MKBT-vel közösen „tető alá hozott-’ győr-likócsi autós vezetéstechnikai pálya kihasználtságáról. Mint ismeretes, a közel 2,5 millió forintot érő létesítmény (nagyarányú társadalmi öszefogással készült el) elsősorban azoknak az autósoknak az érdekeit szolgálja, akik vezetéstechnikájukat — megfelelő elméleti továbbképzéssel kiegészítve — tökéletesíteni kívánják. Az Autóklub kidolgozott egy kétórás tematikát, és készülőben van egy oktatófilm, amelynek felhasználásával lehetőség lesz hatórás foglalkozások szervezésére is. Nos, a vezetéstechnikai pálya kihasználtsága (a gokart sport és az autós ügyességi versenyek mellett) ma még nemt mondható megfelel ennek. Igaz, az indulás nehézségei, az újdonságokkal szembeni óvatoskodás elfogadható mentség, de a jövőben az eddigieknél feltétlenül több személygépkocsivezetőt szükséges a pályára „csalogatni. Az elnökség úgy foglalt állást,hogy az eddigi nem kevés propagandát is tovább kell fokozni. Ugyanakkor megbízást adott az illetékeseknek arra, hogy dolgozzák ki a hivatásos gépkocsivezetők vezetéstechnikai továbbképzésének lehetőségeit. (Esetleg kötelezni erre az ügyintéző rendszerben foglalkoztatott dolgozókat, akik ki isméterőé azért saját kocsijukkal vállalati ügyeket intéznek ...) Meghallgatta a MKBT-elnökség a Hazafias Népfrontnak a közlekedési nevelésben vállalt szerepéről szóló tájékoztatót. A testület megköszönte a népfrontnak az elsősorban, időseit és gyermekek közlekedési ismereteit szolgáló munkáját. Egyben több javaslatot is tett. Például felhívta arra a figyelmet, hogy a falugyűléseken az adott terület balesetveszélyes pontjait, az általános közlekedési veszélyeket érdemes a lakossággal ismertetni. A TIT megyei titkára segítséget kínált a népfrontosok számára, és egyúttal az eddiginél több szerepet kért a közlekedésbiztonsági nevelés társadalmi munkamegosztásában. Az elnökség beszámoltatta a mosonmagyaróvári járásivárosi közlekedésbiztonsági tanácsot a munkájáról. Az alapos összeállításból egyértelműen kiderült, hogy nehéz időszakot él át e terület úthálózata. A komáromi határátkelő híd lezárása miatt óriási kamionforgalom terhelte meg a város és a járás útjait, hiszen nemcsak a hegyes-, halmi, hanem a rajkai átkelőhöz is a Lajta-parti városon hajtottak keresztül. (Talán a híd múlt heti átadásával enyhülnek majd a gondok.) A kirutkult nehéz forgalmi állapotok a szokntnél több közúti balesethez vezettek, ezért kértek a mosonma-gyaróváriak segítséget. Az MKBT-elnökség ezt sem hagyta figyelmen kívül. A jelenlévő tanácsi tisztségviselő, és KPM Közúti Igazgatósági főmérnök megállapodott abban, hogy záros határidőn belül felmérik a lassú járművek elterelésének lehetőségét a 15-ös (Mosonmagyaróvár — Rajka közötti) útról. Ugyancsak döntés született arról, hogy felülvizsgálják a Kapu Lajos téri lámpásati csomópontot, és napirendre tűzik a Városközpontnál létesítendő Lenti úti lámparendszer kiépítését. E tudósításból készakarva hagytuk ki a napirendre került témák részletezését, csupán azt akartuk bemutatni, hogy az MKBT-elnökség — a mozgalmi, a társadalmi szervek, a szakmai intézmények összefogásával — menynyire naprakészen képes a közlekedés biztonságával foglalkozni. És hogy szavunkat ne felejtsük, hasznos vita alakult ki a győri Lenin-híd építésével kapcsolatosan, amelynek végén fontos — és várhatóan rövidesen nyilvánosságra kerülő — javaslatok hangzottak el a jelenleg vontatottan haladó munka meggyorsítása végett. (Csiszka) 1980. július 1., kedd