Kisalföld, 1982. február (38. évfolyam, 27-50. szám)

1982-02-02 / 27. szám

Nyugdíjban A színész kedve a játékhoz Beszélgetés Perédy Lászlóval „Álmok? ... Nem vagyok fiatal. Szeretnék a hátralévő időben komoly feladatokkal birkózni. Szeretnék kellemes élményekkel távozni a pá­lyáról.” Ezt válaszolta Pe­rédy László az újságíró kér­désére 1974-ben, amikor Munka Érdemrenddel tüntet­ték ki. A pályáról való tá­vozás — legalábbis adminiszt­­ratíve — elkövetkezett. Pe­rédy László néhány hét óta a Kisfaludy Színház nyugdí­jas­­színművésze. Mit visz magával a szín­padról egy színész több mint Harminc év után, hogy hív­ták sikereit, és mi a neve ku­darcainak, csalódásainak? Kellemes élményekkel távoz­hat-e a vályúról, amint azt kívánta? — Olyan időben kerültem Győrbe, amikor Gáti György igazgató megalapozta a tár­sulat fénykorát — mondja. — Ez az 1952—53-as évadban történt: a következő évtized­ben a Kisfaludy Színház az ország legjobb vidéki társu­latai között volt — mind szí­nészi, mind rendezői erőt te­kintve, mind pedig a műsor­politikában. Hogy honnan tudtuk ezt? Akkor még ren­deztek fesztiválokat, az otta­ni szakmai sikerekből és a győri közönség rajongásából. A szó nem túlzás. Neveket mondok, akik akkoriban és később itt játszottak: Gom­baszögi Frida. Kürthy György. Szakács Sándor. Gár­donyi László. Máriássy József. Tán­­dor Lajos. Olsavszky Éva. Kun Vilmos. Bicskey Károly. Fogarassy Mária. Solti Ber­talan. Szende Bessy. Med­­gyessy Mária. Tánczos Tibor. Rendezők: Gyökössy Zsolt, Giricz Mátyás, Horváth Je- Seregi­­ László. Olyan művészi tőkét jelentett ez a társulat, amit hosszú ideig a következő igazgatók is jól tudtak kamatoztatni. Régi újságokat és színlapo­kat vesz elő. Megsárgult, te­nyérnyi rotációs papír, ahol egy névtelen újságíró jósol szép jövőt egy Perédy nevű fiatalembernek. A színházi hetilap fél oldalas riportja az ötvenes-hatvanas évekből, amikor az országos lapok töb­bet írtak a vidéki előadá­sokról. És sok-sok napilap­kritika, amelyekben olykor bekezdés, máskor egy mon­dat vagy csak egy jelző jut a színésznek. Oly közel, és mégis olyan messze vannak ezek a nevek — a klasszikus és a mai drámairodalom sok jel­­ent­ős alakja, akiket Pe­rédy László megszemélyesí­tett: Jágó. Lucifer, Capulet, Nicia. Alfieri. Don Salu.site. Krisztyián Tódor. Pallwitz Ottó. Fouché. Warwick és persze, a legigazibb, a leg­kedvesebb: Higgins a My fair Lady-ből. A tévét és a fil­met is beleszámítva, leg­alább 150—160, s majdnem fele főszerep. Rendezett is a győri színházban. Annak ide­jén Németh Antall ígért neki szerződést a budapesti Nem­zeti Színházban. A színészi diplomáján Gellért Endre aláírása van. És a kettő között: jogi egyetemi, zeneakadémiai ta­nulmányok, katonaság, hadi­fogság. Tábori színházat ve­zetett. „Akkor ismertem meg az amatőr mozgalmat”, mondja tréfásan. De komo­lyan gondolja, hiszen Perédy Lászlónak csak egyik élete zajlott a Kisfaludy Színház­ban, a másik majdnem húsz éven át a Győri Ifjúsági Iro­dalmi Színpadon, melynek egyik vezetője volt. Ország­szerte híres együttes lett ez és Perédy László boldog em­ber: színházi nézők több ge­nerációjának lehetett „művész úr”, és versmondó, színjátszó fiatalok századnak — sőt, amatőrökből profivá vált ne­ves színészeknek, rendezők­nek — „Laci bácsi”. De most itt a nyugdíjazás Az első kérdést még egyszer fel kell tennem, hiszen nem válaszolt rá: kellemes emlé­kekkel távozhat a pályáról? — Mi tagadás, egy kicsit keserű a szám íze. A hetve­nes évek közepéig jól ment minden. Aztán hirtelen lég­üres tér keletkezett körülöt­tem — ezt ebben a korban már neheze­n viseli el az em­ber. Nem kaptam szerepet vagy egészen kicsiket. Rosz­­szul járnék, ha csak az el­múlt öt-hat év szerepei után emlékezne rám a közönség. Nem vigasztal, hogy az egész országban sok a csalódott, megkeseredett, perifériára szorult s­zínész. Én tudom, hogy a mi munkánk emész­tő, önmagunkat elégető mun­ka. De nem akarom elhinni, hogy ötven-hatvan éves szí­nészek tapasztalataira nincs szüksége a mai magyar színhá­zi életnek. És Győrről szólva: a társulat — hiába van új épületben —, mindmáig nem tud folytatója lenni az ötve­nes-hatvanas évek színvona­las teljesítményeinek. — Nem lehet hogy ez csak nosztalgia? Azóta változtak művelődési szokásaink, vál­tozott az ízlés; újabb nemze­dékek jöttek akiknek más a színjátszásról vallott felfogá­suk ... — így igaz, hiba lenne, ha a nosztalgia eltakarná elő­lünk a változás szükségessé­gét. De a jó színháznak van­nak minden időben érvényes feltételei. Ilyen az, hogy a műsorpolitika figyelembe ve­gye a közönség igényeit, hogy a színház jól gazdálkodjon saját színészeivel, és a ren­dező ne tárgynak, hanem al­kotótársnak tekintse a szí­nészt, akiben fel tudta kel­­teni a játék kedvet, élvezve, szeretve a közös munkát. — Hogy történt a búcsú az utolsó napon? Egy Plutosz-előadás után az ügyelő bemondta: Perédy Laci bácsi holnaptól nyugdí­jas. A kollégák bejöttek az öltözőbe és megöleltek. — Mit csinál nyugdíjas­ként? — A futó darabokban ját­szom, s ha hívnak, az újak­ban is. A megyei tanács jó­voltából a Megyei Művelődé­si Közznonb­an amatőr szín­játszókkal foglalkozom. És többet hódolhatok majd ked­venc időtöltéseimnek: az ol­vasásnak, a zenének és az utazásnak. G. B. 1982. február 2., kedd Közművelődési gyakorlat Hagyományos téli közmű­velődési gyakorlatukat kezd­ték meg tegnap országszer­te az egyetemek, főiskolák hallgatói. Február 1-től 10- ig vesznek részt a közműve­lődési intézmények munká­jában, s egyben tapasztala­tokat szereznek, s azt írás­ban is feldolgozzák az adott hely sajátosságairól, élet­módról és művelődésről. Me­gyénkben Mosonmagyaró­­várott, Győrött, Sopronban, Csornán, Fertődön fogadnak hallgatókat. A témakörök közül egy kis ízelítő: szak­munkásképzés, életmód­minták, munkásművelődés (Mosonmagyaróvár). Esély­egyenlőség a művelődési központokban, lakótelepe­ken (Győr); az egykori ki­emelkedő jelentőségű iskola­városok szellemi központ szerepe­ (Sopron); intéz­ményrendszerek működése funkciói (Fertőd); a gazda­ság fejlődésének hatása a településfejlesztésre (Csor­na). A huszonharmadik alka­lommal megrendezett gya­korlat­ — mint a koráb­biakban is — egyéni pálya­munkák készítésével zárul, amelyek a szerzett tapasz­talatok feldolgozásával ké­szülnek. Miről ír a Szovjet Irodalom? Februári számában a ta­valy, 71 éves korában el­hunyt azerbajdzsán költő, Raszul Rza verseiből közöl válogatást a lap. Próza rovatában a folyó­irat Anatolij Kim lírai el­beszéléseit közli. E szám­ban olvashatók Csingiz Ajt­­matov Az évszázadnál hosz­­szabb ez a nap című új re­gényének befejező fejezetei. A szovjet írók közül Kon­­sztantyin Fegyinre, a ma­gyar írók közül Darvas Jó­zsefre emlékezik a lap. A közös dolgaink rovatban folytatódik a vita a magyar russzisztika helyzetéről. Anatolij B­ocsarov tanul­mánya a hetvenes évek szov­jet prózájának műfaji és stiláris törekvéseiről ad át­tekintést. A Művészet cí­mű rovatban a neves balett­táncosnak, Maris Liepának a nyilatkozata olvasható. Bérleti hangverseny Élvezetes muzsika Az Országos Filharmónia legutóbbi bérleti hangverse­nyén Sopronban Katona Ág­nes, Tar­jáni Ferenc, valamint a Soproni Liszt Ferenc Szim­fonikus Zenekar műsorát hallgathattuk. Robert Volkmann neve szo­rosan összenőtt a magyar ze­nekultúrával. Hosszú időn ke­resztül volt a Zeneakadémia zeneszerzés tanára, s ha et­től ő zenéjében — minden igyekezete dacára — nem is lett magyarrá, német roman­tikus stílusa mélyen beivó­dott tanítványai és az egész magyar zenei élet ízlésébe. Ebbe a stílusba és hangu­lat­­ba illik bee a hangverseny nyitódarabja, a Vonósszere­­nád. Ez a muzsika igazán ra­finált behízelgés, mellyel a választott hölgy szívét való­ban meg lehet nyerni. Külön érdekesség a műben néhány meghökkentő, szabálytalan­nak ható összhangzattani vál­tás. A soproniak előadása szép volt, de néhány helyen talán kissé harsány, mely a szerenád-hangulat intimitását nem tükrözte eléggé hűsége­sen. A vonóskarnak a kívá­natosnál erőteljesebb hangvé­tele egyébként a koncert töb­bi darabjában is néha érez­hető volt. A 482. Köchel-jegyzékszá­­mot viselő Esz-dúr zongora­­verseny Mozart életénél? leg­inkább napsugaras időszaká­ból származik, s ez a fény és jókedv az egész műből su­gárzik. Ez a hangulat Katona Ágnes zongoraszólójából hi­ányzott, s inkább valamilyen romantikus melankólia ülte meg a darabot. Hogy a zon­gorát alig hallottuk, abban nyilván a hangszer is vét­kes, mely még bizonyára az Esterházyak és a Jeanne- Marie Darré iránti kultúr­történeti tisztelet és a szűkös anyagi keretek miatt állhat egy hangversenyterem pódiu­mán. Dárdai Árpád karmes­ter zenekara ebben a műben dicséretesen oldotta meg fel­adatát, s Mozart művének megfelelően önfeledten, bol­dogan és plasztikusan muzsi­káltak. A szünet után igazi zenei csemege következett: Farkas Ferenc Alpesi kürtversenye. A szólista, Tarjáni Ferenc el­mondása szerint — édes test­vérével, az Erdélyben hasz­nált havasi kürttel együtt — a Himalája vidékéről, Tibet­­ből származik a hangszer. Ez a hangszer a komponistának és az előadóművésznek is kü­lönleges feladatot jelent, hi­szen nincsen rajta semmilyen játéktechnikai segédlet (lyu­kak, billenytűk), így egysze­rű átfúj­ással kizárólag a ter­mészetes felhangrendszer da­rabjai szólaltathatók meg raj­ta. Farkas Ferenc a tőle meg­szokott zseniális hangszerelé­si technikával és szerkezeti érzékkel formált jó és élve­zetes muzsikát, de ő valójá­ban olyan tehetség, hogy — ha a szükség hozná — egy egyszerű orvosságos fiolára is kitűnő versenyművet kompo­nálna. Tarjáni impozáns mé­retű hangszerével nemzetközi híréhez méltóan szólaltatta meg a művet. A zenekar — jóllehet egy kissé féltek előre a ritmikai különlegességek­től — méltó partnere volt a szólistának. A hangverseny záródarab­ja Schubert III. Szimfóniája volt. A mindössze 18 éves komponistának ez a műve csodálatosan eleveníti meg az olasz bőbeszédűséget és va­­gantériát, melyet később né­met területen Meldelssohn tökéletesít műveiben, s ugyanúgy árad a darabból az osztrák báj, akár a Ländler k­épiességére, akár a rokokó eleganciájára gondolunk. Ezt a darabot azért is vártuk kü­lönös kíváncsisággal, mert az együttes ősszel Schubert Be­,­fejezetten szimfóniáját adta elő, s az akkori teljesítmény mércéül szolgálhatott. Nos, a zenekar fényesen állta a pró­bát. Alig néhány hónap alatt bebizonyította, hogy nemcsak értelmezés szempontjábóll ha­nem technikailag is értik Schubert művészetét és el­adásukkal tökéletesen maguk­kal tudják ragadni a közön­ségüket is, s nem is akármi­lyen színvonalon. Ezen a soproni bék­ed hang­versenyen bebizonyosodott , hogy kár volt előre aggódni ■a hivatásosok és a mű­vel­ve­lők közötti kül­önbség mlatt. A Soproni Liszt Ferenc Szim­fonikus Zenekar mindenkép­pen felnőtt, a profi­ színvonal­hoz és éppen ezért várjuk, hrx*v mielőbb m­ewo­d'Solnak a működtetésével kapcsolatos problémák, s művészeikkel továbbra is gazri,neftvi"*,ák Sopron város zeneszerető kö­zönségét Valtinyi Gábor ■ Győrött, a Móra Ferenc általános iskola aulájában kiállítás nyílt a tanulmányi ver­senyek anyagából Változó világ címmel, a vetélkedőn a 7. és 8. osztályos csapatok vet­tek részt. Bemutatkoztak az úttörő technikusok, a távirányításos autókkal, morze-készü­­lékekkel, forgalmi irányító lámpával. A sokr­étű felkészülés eredményeként a legjobb csa­patok február 20-án a kék iskolában városi versenyen vesznek részt. RENESZÁNSZ HANGULAT, PICIBEN Hűség a pannon tájhoz Tüskés Tibor Sopronban író-olvasó találkozó volt a múlt héten Soproniban. A fe­lerészben a városukról írott könyv megjelenése után találkoztal­ a szerzővel a vá­ros lakói: a reneszánsz ösz­­szejöveteleket idéző ünnepé­lyes, mégis bájosan közvet­len hangulatban. író-olvasó találkozó volt — soproniban­ Ami a reneszánsz hangu­latot illeti — felüdítő él­mény az idecsöppent szemlé­lőnek — a városban nyil­vánvalóan évszázados hagyo­mány az ilyen összejövetelek akkurátus tisztelete: ünneplő ruhával, fontoskodó várako­zással, a jó színházak jó kö­zönségétől megszokott tiszte­letteljes nyüzsgéssel — és ezen az estén a soproni egye­temi színpad tagjainak köz­reműködésével és Alpár Hen­riette gyönyörűen csengő énekével. Ide nem illő szó­val: megadva a módját. A szerencsés író Tüskés Tibor volt, könyve pedig az Ifjúsági Kiadó gondozásában megjelent „Nyugati kapu”. 290 oldalának éppen fele Sopront és környékét (másik fele pedig Vas megye neve­zetességeit) mutatja be az if­jú olvasóknak. Tüskés Tibor — maga vá­lasztotta hivatása szerint — a dunántúliság apostola. Az esten fel is olvasott irodalmi párbeszéde tulajdonképpen védőbeszéd a „pannon köl­tészet” mellett, karakterol­ó­­giájának fontos szavai: vilá­gosság, tisztaság, arányérzék, racionális biztonság. Soha fel nem merült bennem efféle megkülönböztetés, a hangu­latnak engedve most mégis egyre inkább ez a buta érzés kerített a hatalmába: Tüskés Tibornak „pannon” profilja van... személyéből minden­esetre — ha kicsiben is — ugyanaz a higgadt lelkese­dés, teljességre törekvő fi­nom, kiegyensúlyozott derű árad, mint a Homérosz-for­dító Devecseri Gábor mun­káiból. Ami „A nyugati kapu”-t illeti: utazáshoz kedvcsináló, ismeretterjesztő ifjúsági könyv. A sorozat, amelyben megjelent — Ezerszínű Ma­gyarország — a szerző sza­vával a Magyarország felfe­dezése című szociográfikus sorozat ,,kisöccse’­ Tüskés Ti­bor igyekezett mindenről ír­ni: könyve hely-, ipartörté­net és szociográfia is­­ ér­dekes, olvasmányos „utazás előtti könyv”. Ezért aztán nem is volt ez igazi író-ol­vasó találkozó, hiszen éppen nem a Sopronra kíváncsi if­jú olvasók voltak jelen, fi­nom tiszteletlenséggel ,azt is mondhatnánk, hogy kritiku­saival találkozott a szerző az ünneplőbe öltözött soproniak személyében. A kritikusok pedig — és ez így van rendjén — különbö­zőek, és néha bizony szub­jektívek is. A szó hamarosan — bár tapintatosan — a könyv vélt és valódi hibáira terhelődött. Sok szó esett a ké­pek és képaláírások gyakori felcseréléséről, dicséret illet­te viszont, elsősorban a szer­ző részéről, az igényes kép­anyag készítőjét, Lobenwein Tamást. El kell ismerni, hogy egy történész alaposságával nézve sok a könyvben az ap­ró tárgyi tévedés is. Egy ala­pos öregúr papírról olvasta fel a hozzászólását, egy idős hölgy pedig így kezdte: — író úr, kérem, átr­­a nippíkok miatt vagyok romháborodva. — A szerző ugyanis azt ír­ja: „sehol annyi macskát, mint Sopronban, nem láttam az utcán kóborolni, csak az olasz városokban, Rómában Nápolyban...” író-olvasó találkozó, írtam, soproniasan. Tisztelet a szer­zőnek, a műnek, az alkalom­nak — és mivel ez nem hol­mi kelletlen póz, hanem rég otthonossá tett, megszo­kott magatartás — kedves, kéretlen őszinteség. Tüskés Tibor is valahogy így zár­ná a fejezetet, ha könyvé­ben már erről a találkozóról is beszámolhatott volna:Sop­ron bájos varázsa, a soproni­ak varázsa. (Muck T.) Szövetkezeti szavalok A hét végén Kőszegen rendezték meg a szövet­kezeti szavalok területi döntőjét, amelyen öt me­gye — Győr-Sopron, Ko­márom, Veszprém, Vas és Zala — legjobb vers­mondói szerepeltek. A mezőgazdasági termelő­szövetkezetek, az ipari szövetkezetek és a fo­gyasztási szövetkezetek szavalóinak kétnapos ver­senyén szép Győr-Sopron megyei siker született. Az összesített pontszá­mok alapján az országos döntőbe jutott: Ivánné Bodó Veronika (Győri Áfész), Orbán Júlia (egyetemi szövetkezet, Sopron) és Fazekas Lászlóné (Teszöv). A szegedi versenyre néző­ként, vendégként meghí­vást kapott Botykai Rita (Győri Áfész) és Bako­nyi Ferenc (takarékszö­vetkezet, Ásványráró). hik­izeib - 5

Next