Kisalföld, 1982. március (38. évfolyam, 51-76. szám)

1982-03-02 / 51. szám

Az IKSZ győri tervei Kö­lcsönző nyílt a belvárosban Az Iparcikk Kölcsönző és Szolgáltató Vállalat (reklám­nevén: jól ismert IKSZ) győ­ri, dr. Kovács Pál utcai üz­lete már rég nem elégítette ki az igényeket alig ötven négyzetméteres alapterületé­­vel. Ezért vált szükségessé egy korszerű kölcsönző üz­let építése, amelyre a Gorkij utcai lakónegyed üzletsorá­ban a tanács segítségével sor is kerülhetett. A mintegy két és fél milliós költséggel létrehozott üzlet felét Győr város Tanácsa fizette ki. A régi és megszűnt köl­csönzőnél a tegnap átadott egység háromszor nagyobb alapterületű, ízléses, csupa­­üveg portál, zsúfoltságmen­tes belső elrendezés , s ami a legfontosabb, több újfajta kölcsönözhető cikk várja a győrieket. Mint azt dr. Szmodics József, a vállalat kereskedelmi igazgatóhe­lyettese elmondta az IKSZ- nek jelentős feladatokat adott a belkereskedelmi tár­ca a lakosság növe­kvő köl­csönzési igényeinek kielégí­tésében. A hagyományosan kölcsönözhető cikkek mellett most elsősorban a La­káskar­­bantartás eszközei mondha­tók slágernak: a szőnyegpad­ló-tisztítógép, a falfestéshez szükséges szerszámok, a pad­lócsiszológépek, és az úgyne­vezett szalagcsiszoló kéziesz­közök. Újdonság az új üzlet­ben a színes televízió és a mélyhűtő is. Alapvetően nem változott a kölcsönzési rendszer, vagy­is tartós bérletre van mód előjegyzést felvenni, az úgy­nevezett napi cikkekre vi­szont nem fogadnak el elő­jegyzést. A továbbiakban az üzlet tapasztalatai alapján tervezi bővíteni szolgáltatá­sait az IKSZ, elsősorban a kislakásépítőkre gondolnak különféle eszközökkel, fel­szerelésekkel. Szó lehet pél­dául betonkeverő vagy zsa­luzó deszka kölcsönzéséről is. Az Iparcikk Kölcsönző és Szolgáltató Vállalat másik profilja a játékautomaták üzemeltetése, kölcsönzése el­sősorban szállodák és ven­déglátóipari egységek számá­ra. Jelenleg mintegy 1200 ilyen játékautomata működik szerte az országban, s mivel nagy közkedveltségnek ör­vendenek, a vállalat a háló­zat fejlesztését tervezi. A budapesti négy játékterem után vidéken is szándékozik játéktermet létrehozni — el­sők között Győrben is. Már elkezdték annak a Liszt Fe­renc utcai háznak a felújítá­sát, ahol a győri egységet kialakítják. A kétszáz négy­zetméteren — mint tegnap megtudtuk — jövő évi nyi­tással az ország legnagyobb, és legkorszerűbb, automa­tákkal felszerelt — szesz­mentes! — játékterme kez­di meg működését. A sokak által várt szórakozási lehető­ség megteremtéséhez a me­gyeszékhely tanácsa ugyan­csak jelentős segítséget ad. Cs. A. Magyar irodáéi­ a Szilviehtiban 1945 és 1979 között 716 magyar szépirodalmi mű je­lent meg a Szovjetunióban több mint 36 és fél millió példányban. A magyar mű­vek valamivel több mint fe­le, 362 irodalmi alkotás a nem orosz köztársaságok nyelvén jelent meg, a pél­dányszámban azonban az orosz nyelven közreadott 354 kötet részesedése a jelentő­sebb, 77 százalékos. A magyar irodalom meg­jelenéséről a Szovjetunióban Tabajdi Csaba gyűjtött össze rendkívül érdekes adatokat. Az ezeket tartalmazó tanul­mányát a Lit­yeraturnoje Obozremdie (Irodalmi Szem­le) című szovjet folyóirat februári száma közli. Mint a szerző kutatásaiból kiderül, évi átlagban húsz magyar köny került a szovjet olva­sókhoz, ez azonban csak át­lagszám mert az utóbbi idő­ben igen meggyorsult a ma­gyar szépirodalmi alkotások kiadása: 1968 és 1979 között például évente már átlago­san 24 könyvet adtak ki, évi összpéldányszámuk m­­gh­a­­ladta az egy és negyed mil­liót. Íróink, költőink közül a szovjet olvasókhoz a legtöbb kiadásban és a legtöbb pél­dányban Petőfi Sándor köl­teményei jutottak el. A Nagy Októberi Szocialista Forra­dalomtól 1979-ig Petőfi mű­vei 16 nyelven, 56 kiadásban, egymilló 312 ezer példány­ban jelentek meg a szovjet­unióban. Fogyasztói érdekvédelem A vásárló bírálata jogos A Győr-Sopron megyei Ke­reskedelmi Felügyelőségen elkészült a múlt esztendei kereskedelmi és vendéglátói ellenőrzések mérlege. Erről beszélgettünk Baráth Mi­hállyal, a felügyelőség veze­tőjével. A temérdek számot szem­lélve kiderül, hogy a felü­gyelők — több, mint száz társadalmi ellenőr részvéte­lével, a rendőrség, a KÖJÁLL az SZMT, a Népi Ellenőrzési Bizottság, az Élelmiszerellen­­őrző és Vegyvizsgáló Inté­zet segítségével az évnek szinte minden napján őrköd­nek a fogyasztóik érdekeinek védelmén. Összesen 720 ke­reskedelmi, illetve vendéglá­­tóipari egységben, valamint 51 vállalati, illetve szövet­kezeti központban végeztek ellenőrzéseket — a kereske­delempolitikai irányelvek­nek megfelelő témakörökben. Csaknem négyszáz üzletben az évtizedek alatt igen jól bevált módszerrel, a próba­vásárlással, illetve csomag­­ellenőrzéssel győződtek meg arról, hogy a kereskedelem­ben és vendéglátóiparban nem rövidítik-e meg a vá­sárlót, a fogyasztót? Előfordul, hogy megrövi­dítik. Évek óta nem válto­zik a helyzet. A majd négy­száz próbavásárlás közül 110 esetben találtak eltérést a szakemberek­­ a vásárlóik kárára. A fogyasztók meg­­­­károsítása általában az élel­miszerboltokban, és a ven­déglátó egységekben ta­pasz­­talha­tó. Az említett 110 eset­ben összesen 719 forint 60 fillérrel károsították meg a vevőket, átlagosan szemé­lyenként 6 forint 50 fillér­rel. Ez az összeg látszólag nem nagy. A felügyelőség vezetője azonban mégis sok­nak tartja, és határozottan állítja: ,,Minden vásárlónak azt kell kapnia a pénzéért, amit kér, és csak annyit kö­teles fizetni a vásárolt áru­ért, amennyit az valójában megér. Se többet, se keve­sebbet.” Igaza van. A vevőnek ez az alapvető igénye teljesen jogos. A felügyelők múlt évi ta­pasztalata:­­az idegenforgal­mi területeken az utóbbi években sokat javult az áru­ellátás, a kiszolgálás kultu­ráltsága. Ez örvendetes. Vi­szont a vállalati és szövetke­zeti központok belső ellen­őrei sok év óta sem képesek hathatós ellenőrzésekre, il­letve a központok sok év óta sem képesek olyan intézkedé­sekre, amelyek visszatarta­nak a fogyasztók megkárosí­tásától. Ez hiba. Az sem di­cséretes, hogy amennyiben az ellenőrzéseik során a Ke­reskedelmi Felügyelőség pél­damutatóan bírságol — ak­kor a vállalatok nem egyet­értenek, hanem a „békebíró" szerepét játsszák. Más területen is vannak gondok, főként a tartós fo­gyasztási cikkek minőségé­vel. Sajnos, az áruk egy ré­sze a gyárból már eleve hi­básan kerül a kereskedelem­be. Sok hiba­­azonban csak a vásárlás után, használat köz­ben derül ki. A nagy- és kiskereskedelmi vállalatok kritikusabbak lehetnének az egyes gyártókkal, különösen azokkal, amelyekről már többször kiderült, hogy rossz minőségű árut szállí­tottak. A kereskedelmi felügye­lők a múlt esztendőben több, mint 53 ezer termék minő­ségét vizsgálták meg, ezek közül 7453 esetben találtak kifogást. Ez az arány nem nagyobb ugyan a korábbi évekénél, de a kérdés jogos: miért nincs javulás ? Az ipar hibája miatt a kereskedőkön, illetve a vásárlókon csattan az ostor! Vásárlói és fogyasztói pa­­panaszokból tizenkét hónap alatt 127 érkezett a felügye­lőségre. Valamennyit kivizs­gálták a szakemberek, és megállapították, hogy közü­lük 75 — az eseteknek 60 s­zázaléka — bizonyíthatóan jogos. A legtöbb panasz vál­tozatlanul az iparcikkekre van, ezen belül is főként a minőségükre! A vendéglátás­ra a bejelentők 20 százaléka, az élelmiszerekre ugyancsak 20 százaléka panaszkodik. A múlt esztendőben meg­történt szabálytalanságokért a Megyei Kereskedelmi Fel­ügyelőség 266 embert vont felelősségre. Ezek közül 176- an, összesen 286 600 forint pénzbírságot fizettek, 68-ain fi­gyelmeztetésben részesültek, 28 ember ellen pedig fegyel­mi eljárás indult. Az intéz­kedések nyomán a vásárló­kat 231 ezer forint értékben kártalanították. (Sindulár) * — HUStidE - Műemlék emetetb­en­­ iroda Sárváron, a Nádasdy várral szemben lévő felújított mű­emléképületben nyílt meg hétfőn a Vas megyei Idegenfor­galmi Hivatal új kirendeltsége. Nyitását az indokolta, hogy a jelentős és értékes történelmi emlékekkel, festői szépségű arborétummal, szoborparkkal, termálfürdővel rendelkező kisváros idegenforgalma évről évre nő, tavaly csak a Ná­dasdy várat 77 ezren tekintették meg. Mosás, vegytisztítás, kelmefestés Győrött TÖBBET VÁRNAK A PATYOLATTÓL Kevés a bérágynemű — Fejlesztésre váró szalon Szerződéses üzemeltetés Milyen a lakossági mosás, vegytisztítás, kelmefestés szol­gáltatás színvonala a megyeszékhelyen? Vegyes a kép: a korábbi évekhez képest letagadhatatlan fejlődés tapasz­talható, ugyanakkor viszont kevés a kezdeményezés, nem kellően rugalmas az igényekhez való alkalmazkodás — ál­lapította meg a napokban tartott ülésén a Győr városi-já­rási Népi Ellenőrzési Bizottság a városi tanács ipari, keres­kedelmi és mezőgazdasági osztálya által készített tájékoz­tató vitájában. Győrött a textiltisztító szolgáltatásokat nagyrészt a Győr-Sopron megyei Patyo­lat Vállalat végzi, ezt egészí­ti ki — vetélytársat nem je­lentve — öt kelmefestő-vegy­­tisztító kisiparos. (A szőrme­ruházat tisztításából a szű­csök is részt vállalnak.) A kisiparosok általában hagyo­mányos, nem korszerű tech­nológiát alkalmaznak, szol­gáltatási határidejük hosszú — egész röviden ennyi a te­vékenységükről szóló összeg­zés. Érthetően sokkal alapo­sabb elemzést kíván a Patyo­lat munkája. Elöljáróban né­hány tömör általános megál­lapítás. A vegytisztítás kor­szerű technológiával törté­nik. A mosásról nem mond­ható el ugyanez, az utókiké­szítés jelentős részét kézzel végzik. A bőr- és szőrmeru­házat tisztítására, festésére jól felkészült a vállalat, a műirha tisztítását — helyi feltételek hiányában — me­gyén kívül végezteti. A Pa­tyolat gazdaságossági okok miatt nem vállalja a textíli­ák festését, a gyász­színezés kivételével. Kiegészítő szol­gáltatásként a Soproni Sző­nyeggyárral együttműködve végezteti a szőnyegszegést és rojtozást. A vegytisztítás minőségé­nek javulását bizonyítja, hogy a Bartók Béla úti és a Vági István utcai szalon ta­valy elérte a Szolgáltatásfej­lesztési Kutató Intézet érté­kelése alapján a „minőségi jel” szintet. Az utóbbi évek­ben némiképpen csökken a lakosság vegytisztítási igé­nye: a műszálas termékek házilag is könnyen kezelhe­tők, különösen az egyre sza­porodó automata mosógépek segítségével. A vegytisztí­­tást jobbára 3 napos határ­idővel kérik, a 30 százalékos gyorsszolgáltatási felár elle­nére is. Igaz, ebben az is közrejátszik, hogy vegytisztí­­tási igénnyel a lakosság a fi­­­­óküzletek helyett inkább a szalonokat keresi fel, ott vi­szont csak feláras szolgálta­tást lehetett kérni! (A múlt év végétől már a szalonok is vállalhatnak alapáras vegy­­tisztítást, 12 napos határidő­vel.) Ugyancsak az automata mosógépek számának növe­kedése miatt csökken a mo­sási szolgáltatási igény, amely egyébként az úgynevezett kilós mosás irányába tolódik e. A kilós és a piperemosás közti árkülönbség nem ér­ződik ugyanis a minőség­ben... Szívesen veszi igénybe a lakosság az önkiszolgáló mosást, amikor is ruháját másokétól elkülönítve, jó mi­nőségben tisztíthatja. Ezért inkább megfizetik a mosó­gép kapacitásánál jóval ke­vesebb ruháért is a teljes gépdíjat, önkiszolgáló mo­sásra Győrben csak a Vági utcai szalonban van lehető­ség. Valószínűleg a más vá­rosrészektől való távolság az oka, hogy a szalon mégsincs teljesen kihasználva. A Patyolat legkeresettebb szolgáltatása kétségkívül a béránynemű kölcsönzés. A rendkívül nagy igényeket nem tudja kielégíteni a vál­lalat, az erre a célra felhasz­nálható forgóalapja nem elég a pótlásra és az igény sze­rinti több ágynemű vásárlá­sára. A NEB tagjainak véle­ménye: keresni kell a lehe­tőséget a vállalat anyagi gondjai ellenére is e legnép­szerűbb szolgáltatási forma továbbfejlesztésére. Növekszik a bérvasalási igény is, a lakosság e szol­gáltatás díját kedvezőnek tartja, az otthon kimosott ruhák vasaltatásával sok időt és munkát takarít meg. Néhány kritikai észrevétel. Az Árpád úti szalonban in­dokolatlanul hosszú, a szol­gáltatás színvonalát rontja a várakozási idő. Ez a szalon decemberben nyílt meg, 12 millió forintos költséggel, amelyből 4 millió forint a megyei szolgáltatásfejleszté­si hozzájárulás volt. Mint a NEB-ülésen elhangzott: ez az új szalon nem minősítehető korszerű textiltisztító szol­gáltatást végzőnek! Nincs lehetőség például az önki­­szolgáló, vagy a ruhák elkü­lönített mosására. A válla­lat is további technikai fej­lesztést tart szükségesnek... A Patyolat terveiről rövi­den. A Kun Béla lakóne­gyedben rövidesen megnyílik az új fiók, amely a harma­dik negyedévtől, a berende­zések felszerelése után mo­só-vegy tisztító szalonként működik majd tovább. Ezzel egyidőben megszűnik a Mó­­nus Illés utcai fiók, mert gazdaságtalan egymás köze­lében két létesítményt is üzemeltetni. A vállalat szer­ződéses üzemeletetésbe adja a Bartók Béla úti vegytisz­tító szalont, és gazdasági munkaközösség létrehozását tervezi a szőnyeg- és kárpit­tisztítás ellátására, valamint a bőr­ruházati termékek je­lenleg veszteséges tisztításá­nak, festésének megoldására. A vita során a népi ellen­őrzési bizottság úgy foglalt állást: több kezdeményezés, a fogyasztói igényekhez job­ban igazodó szolgáltatásfej­lesztés, rugalmasabb üzlet­­politika lenne szükséges a megyeszékhely lakosságának teljesebb, színvonalasabb el­látásához. J. F. Teák tavaszra Ezekben a télvégi napok­ban — közismert szóhaszná­lattal élve — tavaszi fáradt­ság jelek ütköznek ki raj­tunk. Kondicionáló céllal egyesek serkentő- és gyógy­szereket, patikai tablettákat fogyasztanak, azonban egyre több azok száma, akik C-vi­­tamin szükségletüket első­sorban gyümölcsökkel friss zöldségekkel elégítik ki. Csipkehús-tea néven forgal­mazza a Herbária Gyógynö­vényforgalmi Vállalat a ki­magozott csipkebogyóból ké­szített gyógyteaféleséget, amely ilyenkor tavasszal ki­tűnő C-vitaminpótló termé­szetes ital. Elkészítése egy­szerű: a 60 fokos vízben áz­tatott teát néhány óráig áll­ni hagyjuk, majd leszűrjük és tetszés szerint ízesítjük. A tea 20 dekás csomagolás­ban 22 forintért kapható a vállalat üzlethálózatában. A tasakolt, filteres változat ára 23 forint 50 fillér. Ugyancsak igen frissítő hatású a gin­zeng tea, amelyből naponta kétszer — reggel és este — egy-egy adag elfogyasztását javasolják a szakértők. ’­32. március 2., kedd

Next