Kisalföld, 1983. július (39. évfolyam, 154-180. szám)

1983-07-01 / 154. szám

AZ ELŐDÖNTŐK UTÁN BEFEJEZŐDTEK a Ki Mit Tud elődöntői. Az ország megismerte azokat a fiúkat és lá­nyokat, akik továbbjutottak a játékban. Az Almássy téri Szabadidő Központot he­tek óta megszállták a televíziósok. A ver­senyzők minden héten szerdán érkeznek. A különböző próbákon nemcsak az időt mérik le a szakemberek, hanem ismételten — im­már ki tudja hányadszor — megnézik a pro­dukciókat is. Az utolsó csiszolások, változ­tatások után kezdődhet a kamerapróba. S minden héten felhangzik a szignál, kezdődik a játék. S most, miután bemutattak több mint száz­harminc produkciót, érdemes egy kis összeg­zésre vállalkoznunk, a középdöntők előtt. Több mint negyvenezer fiú és lány, fiatal nevezett be a Ki Mit Tud versenyébe. Mert verseny, igazi erőpróba ez a javából. Azok számára különösen, akik a televízió váloga­tóján is túljutottak. S itt és most érdemes megállnunk egy pillanatra: nem minden esetben azok kerültek be a televízió műso­rába, akik a kategórián belül a legjobbak voltak, hanem azok, akiknek műsora a te­levízió képernyője előtt is eladható, televí­ziós szempontok alapján is kivitelezhető volt. A televízió válogatóján több mint hétszáz szereplő közül kellett kiválogatnia a szer­kesztőnek és a rendezőnek, a megbízott szak­embereknek azt a csaknem száznegyven elő­adót, illetve együttest, akiket az elmúlt he­tekben megismertek a televíziónézők. Ezek a fiatalok a siker p­lázában égnek, mert közülük a zsűri értékelése vagy a kö­zönség szavazatai alapján sokan továbbjutot­tak a középdöntők valamelyikébe. Mitagadás, nagy a csábítás. Akad köztük jó néhány, aki elrugaszkodva a realitás talajáról elhatároz­za, hogy ezek után hivatásos művész lesz. Illúzió? Ne feledkezzünk meg az előző Ki Mit Tud­ok befutott szereplőiről. Közülük sokan maradtak a pályán. Érvényesülésük el­sősorban annak köszönhető, hogy nem hagy­ták magukat becsapni. Nem hittek abban, hogy a játék győzelme valamiféle felvétel­­nélküliséget, valamiféle garantált zöld utat jelent. Tovább tanultak, formálták tehetsé­güket. Mert korántsem zárható a sor Kern András, Faragó Laura vagy mondjuk a mű­sorvezető Gálvölgyi János nevével. Ennél sokkal többen érték el a sikert, a hírnevet, amelyhez több éves, évtizedes kitartó tanu­lás, munka vezetett. Most is a gyerekeknek nem szabad megfeledkezniük arról, hogy a fellépés, a bemutatkozás, az ismeretség meg­szerzése után még sok mindent kell tenniük, ha érvényesülni szeretnének. E játék komoly veszélyére a zsűri elnöke, Major Tamás már a kezdet kezdetén felhívta a játékosok, a ver­senyzők figyelmét. Nem ok nélkül! Mert mi tagadás, azért ebben a versenyben, játékban is a Zsűri értékelése után sokszor lehetett látni könnyes szemeket, elkeseredett arco­kat. S nagyon kevesen voltak olyanok, akik már a kezdet kezdetén úgy döntöttek, hogy siker esetén sem folytatják tovább élethiva­tásként hobbijukat, mert van választott szak­májuk, választott hivatásuk ... Azok a fiatalok, akik az elődöntők vala­melyikén kiestek, már a kezdeti nehéz na­pokon túlvannak. Mérlegelték, értékelték ön­magukat, a zsűri véleményét, hozzáadva kör­nyezetük, a család, a barátok bölcsességeit, s eldöntötték: hogyan tovább. De azok, akik bejutottak a középdöntők valamelyikébe, s rövidesen ismét a képernyők elé kerülnek, minden bizonnyal még játszanak a gondola­­­­tokkal készülnek az újabb vetélkedőre, ame­lyen már magasabbra kerül a mérce, hisz az eddig legjobbak állnak a kamerák elé. S a Ki Mit Tud eseményeiről szóló kazet­tasorozat, amelyet a KISZ Központi Bizottság Agitációs és Propaganda Osztálya jelentetett meg — elfogadva egy ötletet — évek múlva is őrzi az 1983-as évről a fiatalok bemuta­tott produkcióit. Némelyik tehetségét hiva­tásos előadóművészek is megirigyelhetnék ... OLVASVA e játékról szóló kritikákat, ta­lán érdemes szólni még valamiről. Talán a televíziózás történetében eddig nem is volt olyan sorozat, amikor a nézők ne hangoztat­ták volna fenntartásaikat. Ez alól az idei Ki Mit Tud sem kivétel. Nemcsak dicsérő, ha­nem korholó szót is lehetett hallani szép számmal. Az összegzés ennek ellenére va­lahol mégiscsak egybehangzó. Színvonalas — igaz, néha a kelleténél is komolyabb —, ez a péntek esti műsor. S hogy ez elmond­ható, az nemcsak a televíziósoknak, hanem minden közművelődési szakembernek, ifjú­sági vezetőnek, közreműködőnek a munkáját dicséri. Mindenkinek, aki valamilyen módon hozzájárult ahhoz, hogy a szereplők színpad­ra álltak, hogy bemutatták tudásukat, hogy elhittük — mert hallottuk és láttuk — tehet­ségüket A. S. Sikeres koncert, pótszékekkel Kocsis Zoltán és a Soproni Szimfonikusok hangversenye Hétfőn este ismét világhí­rű előadóművész játékát él­vezhette a soproni közönség: a Soproni Szimfonikus Ze­nekar hajig versenyén Kocsis Zoltán játszotta Mozart egyik zongoraversenyét. A koncertet kivételesen nagy érdeklődés előzte meg, a né­zőtéren pótszék sem maradt üresen. Kocsis Zoltán neve és a nagyszámú soproni elő­adó­gárda olyanokat is be­csalogatott a Liszt Ferenc Művelődési Központba, akik egyébként valószínűleg rit­kán látogatják a hangver­senytermeket. Mozart az A-dúr szimfó­niáját (kv201) nagyon fiata­lon, 18 éves korában kom­ponálta. A mű formája Mi­chael és Joseph Haydn pél­dáján érett klasszikus szim­fónia. Gyors tételeinek hang­vétele, sodró lendülete az if­jú zeneszerző fékezhetetlen energiájának, fantáziájának megnyilvánulása. A lassú tétel sem komorul el, Mozart divertimentóinak hangzásvi­lágát idézi A menüett-tétel­ben kamarazenei eszközöket is használ Mozart, a közép­részben a vonósnégyesen megszólaló dallamot oboa és kürt kitartott hangjai tá­masztják alá. A hangverse­nyen a dallam szárnyalását kissé megzavarták a kürt­szólam bizonytalan indításai és intonációja. Második műsorszámként Kocsis Zoltán előadásában hallottuk Mozart A-dúr zon­goraversenyét (kv 416). Ez a mű egy olyan sorozat egyik darabja, melyet a zeneszerző saját előadásra szánt. A mű­vek kis zenekari apparátusra íródtak az amatőr muzsiku­sok kedvéért, kéziratos má­solataikat már a publikálás előtt eladásra kínálták. Ko­csis Zoltán, Kossuth-díjas zongoraművészünk sok rit­,­kán hallható művet visz kö­zelebb az érdeklődőkhöz. A maga természetes egyszerű­ségében is meggyőző, saját­ságos e­lőadásmód­ja mindig nyújt meglepetéseket a be­­avatatlanoknak és a hozzá­értőknek egyaránt. A zene­­irodalomban és a zenetudo­mányok különböző területein szerteágazó tudását ötvözi a nagy elődöktől gondosan ki­válogatott előadói eszközök­kel és mindezt saját rendkí­vüli egyéniségének szuggesz­­tivitásával gyúrja össze úgy, hogy a mű előadása mentes minden elbontatott frázistól, felér egy ősbemutatóval. A hangverseny második felében Schubert G-dúr mi­séjét szólaltatta meg a Sop­roni Liszt Ferenc Pedagógus Énekkar és a Soproni Szim­fonikus Zenekar. Schubert­­nek ez a korai műve a mo­zarti rövid misék típusába tartozik, gyakran szokták templomokban játszani. A műre jellemző az egyszerű­ség, a tömörség és a teátrális effektusoktól való tartózko­dás. A hétfői hangversenyen valóban ilyennek hallottuk. Az előadó együttesek stílu­sosan, színvonalasan muzsi­káltak. Sikerült énekkarnak és zenekarnak közös, egysé­ges hangszínt kialakítani, ebbe azonban nem illett be­le a három szólista. László Margit (szoprán), Keresztesi Péter (tenor) és Kuntz László (basszus) kiváló szólistáink, de hangjuk karaktere annyi­ra eltér egymástól, hogy együtt szinte egymás ellen énekelnek. A hangverseny „lelke” Dárdai Árpád kar­mester volt, aki magabizto­san, folytonosan sugárzó szenvedéllyel, ellenállhatat­lan lendülettel vezényelte végig a műsort. Az előadó apparátus nagy létszáma el­lenére mindvégig kezében tartotta az Irányítást. A koncert az apróbb hibák ellenére is sikeresnek mond­ható, elismerés illeti minden közreműködőjét. Halmos Erika 1983. július 1., péntek ■ A győri Richards Finomposztógyár könyvtára évente 30­1—800 kötettel bővül. A több mint 800 beiratkozott olvasó leginkább szépirodalmat, útleírást keres. Győri zenei nyár Szombaton Puccini, vasárnap Csokonai A Kisfaludy Színházban és a parkolóban Bodolf, a költő és Marcel, a festő a padlásszobában dol­gozik. Mindketten lebénulnak az emlékezéstől. Álmodoznak Mimiről és Musette-ról. Majd Lehaunard, a zenész érkezik Colline-nal, a filozófussal. A jókedv tetőfokán betoppan Mu­sette, jön Mimi. Végső erejét szedve össze, hogy ott érje utol a halál, ahol oly boldog volt valaha. Együtt marad sze­relmesével, emlékeznek. Mimi örök álomba szenderel. Hir­telen felerősödik a zene, majd fokozatosan elhalkul, és tel­jes sötétség borul a színpadra. — Kösznöm a türelmet, kö­szönöm a próbát, este foly­tatjuk! —– szólal meg egy is­meretlen hang a hangszóró­ból. Az üres nézőtér közepén, egy pislákoló lámpa mellől Bor József Jászai-díjas ren­dező adta a próba végét jelző utasítást. A színészek eltűn­nek a színpadról, kiürül a zenekari árok is. A nézőtér már csak egy napig lesz üres, holnap este hétkor a Győri zenei nyár rendezvényén bi­zonyára már telt ház előtt mutatja be a Kisfaludy Színház zenés tagozata Puc­cini Bohémélet című négy­­felvonásos operáját. ..Merész vállalkozásba kez­dett a győri Kisfaludy Szín­ház. A vállalkozás problémá­ja fényesen sikerült. A Bo­hémélet című opera bemuta­tója nemcsak művészi telje­­sítmény, hanem manóval ra­gadó közönségsiker is volt. A Kisfaludy Színház opera-ta­gozat nélkül eddigi zenés darabjai tapasztalatába, énekművészeinek gyakorlatá­ra és az egész társulat lelke­sedésére alapozva fogott az opera bemutatójának előké­szítéséhez. Érthető tehát az izgalom ...” — A Győr-Sop­­ron megyei Hírlap 1954. jú­nius 1-i számában jelentek meg a fent idézett sorok Lapunk huszonkilenc évvel ezelőtti — akkor még más néven szereplő — száma hűen bizonyítja, a Bohémélet nem először szerepel a Kisfaludy Színház műsorán. Bor József rendező és a társulat valószí­nűleg elégedett lenne most is hasonló sajtó-visszhanggal, ám az akkor papírra vetett sorok ma is aktuálisak: ope­ra-tagozat nélkül... érthető az izgalom ... — Ha ennek alapján néz­zük a fejlődést, nem sokat haladtunk előre, hisz harminc évvel ezelőtt már Puccinit játszottak Győrött — mondja Bor József. — Hogy miért választottuk a Bohéméletet? E­t kellett lépnünk a Rigolet­­to után. Szakmailag csak úgy fejlődhet a társulat, ha meg­birkózik a nehezebb felada­­tokkkal is. Nagy fába vágtuk a fejszénket, mivel a Bohém­élet kidolgozott remekmű, a legtökéletesebb opera. Pucci­ni aprólékosan felvázolta a Bohémélet pszichológiai­­ fo­lyamatait, szituációit, jellem­­rajzait és életrajzait. A darab dramaturgiailag hallatlanul igaz, sőt Puccini még egy „dramaturgiai bukfencet” is megenged magának, amikor Mimi halála után még egy szereplő megjelenik a színen. Rajta kívül ki merné meg­törni a hatást? Bor József hetedszer ren­dez operát. Arra a kérdésre, hogy az opera vagy az ope­rett színrevitele könnyebb-e, kétélű választ adott. Bizonyos szempontból igen, más meg­közelítésben nem. Ugyanezt a zenekar szemszögéből Csala Benedek karmester így fogal­mazta meg: — Most tanultuk meg iga­zán, hogy nincs két egyforma taktus. A zenekar részéről szabad előadásmódot kíván a Bohémélet, és ettől lesz kötött. A legnagyobb nehézséget a mű színes hangszerelése je­lenti. A belső pszichológiai folyamatok megláttatása a mi részünkről is nagy hozzá­értést kíván. A szombat esti bemutató mellett június 6-án, szerdán még egyszer színre kerül a Bohémélet, amelynek főbb szerepeiben Györgyfi József, Gergely Csaba, Pintér Ferenc, Schwimmer János, Pavr Fe­renc, Kóródi Anikó,, Magyar Mária és Csonka Zsuzsa lát­ható, hallható. A Győri zenei nyár két előadása mellett a következő évadtól a Bohém­élet helyet kap a színház mű­során. + + + Bemutatóra készül a Győri Kis Színpad is. Csokonai Vi­téz Mihály özvegy Karnyóné s a két szeleburdiak című vá­sári komédiáját mutatják be, vasárnap délelőtt tíz órakor Győrött, a medvei tanács parkolójéban, a népművészeti bolt előtt. A komédia rende­zője Illés István, főbb sze­replői Patassy Tibor, Bara­nyai Ibolya, Bende Ildikó, Orth Mihály és Úri István. K. T. Pályakezdő pedagógusok A napokban 4 690 pedagó­gus kapta kézhez a különbö­ző felsőoktatási intézmé­nyekben a diplomáját, szá­mukra 7 600 állást hirdettek meg. A Művelődési Minisz­térium tájékoztatása szerint a frissen végzettek alig több, mint fele, mindössze 2 600 helyezkedett el, eddig közü­lük 2 471-en vállaltak mun­kát nevelési-oktatási intéz­ményben: 400-an közép-, a többiek általános iskolában. Több mint kétezer friss diplomás sorsáról, elhelyez­kedéséről nem tudnak a fő­iskolákon és egyetemeken. Tapasztalatuk szerint a mun­káltatók nem tartják be a visszajelzési kötelezettségük­ről szóló rendelkezést. Az el nem helyezkedettek 23 szá­zaléka tanító, 34 százaléka általános iskolai tanár, 27 százaléka középiskolai tanár, 16 százaléka pedig gyógype­dagógus, zenetanár és óvónő Az intézmények tájékozta­tása szerint a legkedvezőbb a helyzet a kecskeméti óvó­nőképző intézetben, a győri, a zsámbéki és a sárospataki tanítóképzőben, valamint az ELTE általános iskolai ta­nárképző karán végzettek­nél: a pályázat első szaka­szának lezártáig több mint 80 százalékuk elhelyezkedett. Nem mondható megnyugta­tónak a frissen végzettek helyzete a soproni óvonő­képzőben, ahol a végzettek 40 százaléka kötött csak munkaszerződést. A műszaki egyetemeken, főiskolákon is folyik tanár­képzés. Az itt végzettek 20— 30 százaléka helyezkedik el pedagógusként. A többiek alapszakmájukban, a nép­gazdaság egyéb területein vállalnak munkát, elsősor­ban anyagi okok miatt, hi­szen a vállalatok és az okta­tási intézmények ajánlatai között 600—800, de nem rit­kán 1 000 forint eltérés is­­van. A meghirdetett peda­­gógus-állások bére 1982-höz viszonyítva ne van 3—5 szá­zalékkal emelkedett, de ez csak mintegy 160—200 forin­tot jelent. Országos átlagban a pályakezdő óvónők 2 574, tanítók 2 829, általános isko­lai tanárok 2 989, a gyógy­pedagógusok 3 015, és zene­tanárok 2 999 a középiskolai tanárok 3 150 forintot kap­nak. Győr és Heves megyében az országos átlónál 200 fo­rinttal kevesebbet adnak a frissen végzetteknek. Az or­szágban egyedül Budapesten veszik figyelembe a diploma minősítését a bérezésnél: a jeles eredményt plusz 200, a­dót pedig 100 forinttal hono­rálják. Az elkövetkezendő hetek­ben — augusztus 15-ig — a fiatal pedagógusok a megyei tanácsok művelődési osztá­lyainak segítségével közvet­lenül az intézményekbe ad­hatják be pályázatukat a még betöltetlen állásokra. Augusztus 15-e után az isko­lák csak a megyei, illetve a fővárosi tanács művelődési osztályának előzetes engedé­lyével köthetnek munkaszer­ződést pedagógussal. KIf At FÖtD ' 5

Next