Kisalföld, 1984. március (40. évfolyam, 51-77. szám)

1984-03-01 / 51. szám

Magánsorozat, közérdektelenség Művész vagy menedzser? „Öt éven át arra készül­tem, hogy a közönséget egy­­egy órára kikapcsoljam a mindennapi fáradtság után, s erre a magyar állam komoly összegeket áldozott. Elkezd­tem dolgozni a Győri Filhar­monikus Zenekarban, hogy a munkám alapján érjem el cé­lomat.’’ A fenti mondatokat Szabó András klarinétművész, a győri filharmonikusok tagja és a zeneművészeti szakkö­zépiskola tanára mondta. Fia­tal ember. Az akadémiát 1975-ben végezte. Mégis szá­mos koncert, fellépés áll mö­götte, sikerek nemzetközi versenyeken. — Látszólag sok a muzsi­kus és kevés a pódium — mondja. — De ez csak ad­dig igaz, amíg a művészeti életre a fővároscentrikusság nyomja rá a bélyeget. Sosem tudom ezt meg, ha Budapes­ten évekig albérletezve várok az alkalmakra. Megtehettem volna. Főiskolásként profesz­­szorom javaslatára részt ve­­h­ettem olyan nemzetközi ta­lálkozón, amelyen minden európai zeneakadémiáról egy növendék szerepelt, s azt tapasztaltam, iskolán kívül is megállom a helyem. Elju­tottam Lipcse, Weimar, Drez­da akadémiáira. Belekóstol­tam a szólistaságba, s úgy éreztem nem szabad ezt ab­bahagyni. Az én hangsze­remnek Szűkös az irodalma, a nagyközönség kevésbé is­meri. igyekeztem népszerű­síteni, Győrbe akkor ker­ült a fia­tal klarinétos, amikor a ze­nekarban fiatalítás indult. Egy hónap után Jancsovics Antal karnagy megkérdezte a fiatal művészeket, nincs-e kedvük Mozart-esten szere­pelni. Extra feladat volt hat embernek versenyművel be­mutatkozni. Vidéken keve­sebb az alkalom kamarázás­­ra, még a fővárosban sem mindennapos dolog, így nyu­godtan nevezhető lelkesítő­nek az indulás. Rögtön az­után Szabó Andrásnak be kellett ugrania egy megbete­gedett filharmóniai szólista helyére, s attól kezdve rendszeresen kapott fel­adatokat. Már mint szólista utazott a magyar kultúra he­tére Lengyelországba. Szabó András elégedetlen. Talán éppen azért, mert nem­csak klarinétművész, hanem mert magyar muzsikus, aki a magyar muzsikusok hely­zete miatt aggódik. Le me­rem ezt nyugodtan írni, mert az ügyért már tenni is pró­bált, az állítást már igazol­ta. Más kérdés, hogy sok minden fordítva sült el, mint ahogy azt szerette volna. — Sorra jöttek a fiatalok Győrbe — folytatja a törté­netet. — Oláh Margit, Eck­­hart Gábor, Nagy Gábor, Pásztor Ákos, s a zenekari tagok közül is többeknek voltak előadói ambícióik (Vi­­zsolyi Lívia például). Fejlő­dési lehetőség is a szereplés, felpezsdítheti a város, zenei életét, egészséges műhely­munkát eredményeznek. Pó­­diumkeresésre indultam, s a szakszervezeti művelődési központban Söre Imre indí­tott nekünk tíz részből álló sorozatot. Több mint húsz muzsikus, Szabó Miklós a Leánykarral estet kapott, de reklám hiányában nem volt rá érdeklődés. Azt hallottam utána: a Szabó András ma­gánsorozata címmel illették a kezdeményezését. A szándék úgy tetszik homályban maradt, szinte ingyen léptek fel a művé­szek, volt hogy összesen hu­szonöt néző 6—10 forintos jegyének negyven százalékát kapták gázsiként . Én nem vagyok me­nedzser, nem ez a dolgom. Azt hittem, valaki más akar sorozatot csinálni, azért bí­rálnak engem. Volt aki hara­gudott: „mit ugrál ez az em­ber, hszen annyi lehetőséget kapott?” Nos kaptam utá­na is éppen­ eleget, de én a többieknek szerettem volna segíteni. A zenei pálya kü­lön keresztje, hogy sosem mondhatja az ember: kész vagyok. Sokszor kell ahhoz közönség elé lépni, hogy hallják, megismerjék. Kocsis Zoltánból sem lett volna so­ha Kocsis Zoltán, ha nincs módja szerepelni. A fiatal klarinétos ma már tudja, nem az az út, hogy a művészek maguk próbálják szervezni a koncertjeiket, próbálnak propagandát csi­nálni maguknak. Jobb híján ki végezze el helyettük mind­ezt? A helyi művészeknek még jobban kell a reklám, hiszen ismerős a mondás: sa­ját hazájában senki sem le­het próféta. — Legutóbb meghívást kaptunk Budapestre, ahol Brahms emlékére adtunk műsort Horváth J. Kálmán­nal, Gábor Józseffel, Kárpá­ti Magdolnával. Gondoltuk, Győrben is szívesen előad­nánk, ha már Pesten sikere volt. A Zeneművészeti Fő­iskola győri tagozatén kap­tunk csak helyet, ahová nem sokan férnek be. Ráadásul az a baj, ha az embert időn­ként támadják, akkor is tá­madást szimatol, ha erről szó sincs. Görcsösen, sértődötten pedig nem lehet dolgozni, a nagy akarás, bizonyítani vá­gyás is visszaüthet. A győri zenei­ cárból ala­kult vonósnégyes csak isme­retségek révén jut pódium­hoz, nehéz a próbákat meg­szervezni. Ugyanilyen kama­raegyüttes Miskolcon saját filharmóniai működési jog­gal létezik. Szabó Miklósnak is nehéz volt az indulás. De ma, mivel „hitelképes”, bi­zonyított, jönnek a lemezek, a külföldi hazai elismerés. Váray László ötöseivel szintén saját magát kényte­len menedzselni, talán neki is sikerül. De abban egyet­értünk: a menedzselés nem a muzsikus feladata. Miért nem vállalja hát valaki, akinek a profiljába , illene? Szabó Andrástól azzal­ búcsúzunk, a muzsikusnak a megélhetés csupán nem lehet cél. Vá­gyai, igényei vannak arra, hogy amit tud, azzal élményt nyújthasson. Jó lenne, ha Debrecen, Pécs, Miskolc min­tájára a győri filharmóniá­nak is lennének saját soro­zatai, ha az itt élő művészek menedzselését is vállalnák. Egyenlő esélyeket úgysem remélhet senki, de az esé­lyeket saját erőből lehet nö­velni, s ez kellene, hogy a jövő feladata legyen. Fia­k. Tolókocsis­­ iskola Fontos iskola- és egészségügyi döntés született. Pé­csett­ saját iskolájuk lesz a mozgáskorlátozott gyere­keknek. Az e célra speciálisan kiképzett épület tanter­meiben, folyosóin, a tornaszobájában és udvarán egy­aránt akadálytalanul közlekedhetnek majd tolókocsi­jukkal a tanulók. A nevelési-oktatási programot sze­mélyre szólóan dolgozzák ki, és egyénekre szabva ala­kítják ki a berendezéseket. Ezáltal lehetővé válik, hogy az egészséges társaikhoz hasonlóan rendes isko­lai, oktatásban részesüljenek a mozgáskorlátozott kis­diákok. Arra nincsen pénze a városi tanácsnak, hogy új, speciális intézményt építessen, hanem átszervezéssel oldják meg a gondot. A belvárosban működő délszláv általános iskola tanulói és tanárai új otthont kaptak, mivel a létszámuk megnőtt, továbbá vele együtt létre­hozták a szerb-horvát tannyelvű középiskolát is. A megüresedett épületet teljesen fel kell újítani. A felújítás és az átalakítás tervei pedagógusok, or­vosok, mérnökök közös munkájával készültek el. Se­gítséget nyújtott és nyújt a Mozgáskorlátozottak Bara­nya megyei Egyesülete is. A pécsi mozgáskorlátozott gyerekek iskolai oktatása ősszel kezdődik meg. 1984. március 1., csütörtök n Megkezdődtek a soron következő stúdió-produkció próbái a győri Kőfaludy Színház­ban. Illés István rendező modern drámát választott: Harold Pinter Árulás című darab ."-t mutatják be a Petőfi Sándor Művelődési Központ színpadán Felvételünk Áts Gyula (Já­­szai-díjas), Baranyai Ibolya (Jászai-díjas) és Úri István egy jelenetéről készült. Közművelődési céljaink nyomában Városi rendezvények, kihelyezett programok Senki sem vitathatja: a Tudományos Ismeretterjesztő Tár­sulatnak rendkívül nagy és igen fontos szerepe van a lakos­ság nevelésében, az egészségügyi, a politikai, a pedagógiai, a­ gazdasági, az általános művelődési ismeretek terjesztésében. És ezen a szinten senki, semmi sem versenyezhet vele. Még a televízió sem. Az előadások után beszélgetések alakulhat­nak ki előadó és hallgatói között. Van mód a visszakérde­zésre. És ez igen nagy előny. Meghitt, közvetlen kapcsolat alakulhat ki az egyes szakterületeken járatos előadó és a tudományok iránt érdeklődő közönség között. Erről a kapcsolatról, az eredményekről, a további tervek­­­ről beszélgettünk a minap Rácz Istvánnéval, a Tudomá­nyos Ismeretterjesztő Társulat Győr városi titkárával. — Nagy öröm a számunkra, hogy szaporodnak a levél­beli és a szóbeli köszönetek, — mondta bevezetőül a tit­kár. — Mindig örömmel tol­mácsoljuk előadóinknak a rendező , szervek köszönetét, amelyek végülis mindig a hallgatóság köszönetét tol­mácsolják hozzánk. Egyre ritkábbak a valamikori,­ úgy­nevezett ismeretterjesztő fél­órák. Amikoris az előadó csak tájékoztatott az egyes témákban, aztán szedte a táskáját, és ott hagyta a kö­zönségét. Ma már egyre in­kább baráti, bensőséges a kapcsolat, és így jó ez. A fél óra helyett gyakorta másfél, vagy két órát is együtt van előadó és hallgatóság. Hasz­nos idő ez mindkét fél szá­mára. Az előadó éppen úgy épül a sok, feltett, kérdéstől, mint ahogy a hallgatóság. Az egyik tárgyi tudásban gya­rapszik, a másik a feltett kérdések alapján egészül ki, mert megtudja, hogy a jö­vőben mire ügyeljen még in­kább az előadás alakításá­ban, vagy éppen abban, hogy még mélyebben ismerje meg az anyagot, esetleg újabb ol­vasással tudományos kuta­tással egészítse ki a maga tu­dását, így természetesen az előadások minősége is javul, ami csak hasznára válik a közös művelődésnek, a köz­művelődésnek.­­ A tavalyi esztendő szép sikerekkel zárult. A külön­féle intézmények, iskolák, gyárak, vállalatok jóval több előadást és tanfolyamot igényeltek, mint a megelőző esztendőben. A sok közül né­hány példa. Nyelvtanfolya­munk az elmúlt oktatási év­adban 48 volt, a jelenlegi szezonban pedig 77. A kü­lönféle témakörökben 1982- ben 1719 előadást tartottunk városszerte, tavaly azonban ennél jóval többet: 1051-et. Megvallom minden módon törekedtünk arra, hogy sok­ előadást igényeljenek az in­tézmények, és hogy ezek az előadások sikeresek legye­nek. Természetesen célunk volt, hogy a jövőben is hív­janak minket­. Tapasztalata­im azt mutatják, hogy egy­­egy évad sikere nagyban függ attól, milyen volt az előkészítés, mennyire volt körültekintő a TIT. Figye­lembe vette-e a különféle érdeklődésű emberek igé­nyeit, olyan előadásokat szervezett-e, kínált-e, ame­lyek sok embert érdekelnek? Azt is tapasztaljuk, hogy a választás a legtöbb esetben a kínálat függvénye. Az üze­mi, iskolai, vállalati kultú­­rások csak­ abból tudnak vá­logatni, amit eb­bük zárunk. Nekünk pedig olyan témákat kell kínálnunk amelyekkel megvalósíthatjuk a kultúrpo­litikai céljainkat, és termé­szetesen, amelyekkel az ér­deklődést is maximálisan ki­elégítjük. Az egyes szakcso­portok ilyen szempontok alapján állítják össze témái­kat. Mint az elmúlt évi ered­mény igazolja: jól, célszerű­en, hasznosan. A tartalmi és formai sok­rétűség mellett módszertani sokrétűségre is törekedtünk. Programjainkat, ajánlásain­kat úgy alakítottuk, hogy szinte valamennyi ismeret­­szerzési formánál kétféle le­hetőséget kínáltunk. Egy­részt a központi helyre köz­pontilag, a városi lakosság részére szervezett rendezvé­nyeket, másrészt egy-egy üzem közös érdeklődési, il­letve közös érdekű kollektí­vája részére úgynevezett ki­helyezett programjainkat. Az eddigi sikerek nem meg­nyugvásra, ellenkezőleg, to­vábbi változatos és jó mun­kára sarkallhatják szakcso­portjainkat, előadóinkat, és bízom abban, mindazokat, akik naponta buzgólkodnak velünk együtt közművelődé­si céljaink beváltásáért — mondotta befejezésül Rácz Istvánné, a TIT Győr városi titkára. — Sindular — Zárt vagy nyitott? SZŰKÜL A TÉR SÜTTÖRÖN Szeretnék én is néhány szóval hozzájárulni a Zárt vagy nyitott című cikkhez.. Előrebocsátom, hogy nem az a kert vagyok, aki még be szeretne lépni az ifjúsági klubba, hiszen rövidesen nyugdíjas leszek, de elég jól ismerem a fertődi viszonyo­kat, mint helyi lakos. A mű­velődési ház vezetőjét jól is­merem munkájáról. Fertő­dön (Süttörben) működött a Szerb Antal kultúrházban egy jól működő ifjúsági klub, melynek az én fiam is tagja volt. Mivel a helyi áféérbolt lebontásra került és szükség volt egy üzlethe­lyiségre, szétugratták az if­júságot és a kultúrházbó­ 1 bolt lett A bolt elkészülte után a helyiséget nem adták vissza az ifjúságnak, hanem a Fertőd­ Építőipari Válla­latnak lett egy nagy ,vegyi­­anyag-raktára, amelyből az egész megye építőszövetkeze­­teit látják el festék- és egyéb anyagokkal. A dologhoz tar­tozik az is, hogy ezt a kul­­túrházat a község lakossága túlnyomórészt társadalmi munkával készítette 1957- ben. Községünkben elég nagy volt a múltban is a kultúrigény, hiszen két kul­­túrcsoport is volt: a Süttöri Férfikar nevű dalárda és az Iparoslegény Egylet. Mivel a lakosság egy ré­sze mezőgazdaságból, a má­sik zöme építőmunkás volt, télen egymást váltották a különböző színel­őadások, pl. A falu rossza, a Bor, a Falu­si verebek, Piros bugyellá­­ris. Túl a Nagykrivánon, a Mágnás Miska, a­­ Máskapi­tány, a Fösvény és még so­rolhatnám. De akkor volt községünkben két olyan ta­nító, aki az iskolapadból va­ló kilépés után is törődött a fiatalokkal, Perkovitz István és Babos József, akiknek emlékét mi idősebbek még most is megőrizzük. Ez al­kalomból még szeretnék egy másik, nem a klubhoz tarto­zó dolgot is megemlíteni. A kétezer lakosú község rész­ben már az iskolásgyerekek­­től is elveszik a mozgási le­hetőséget. Minden játszótér megszűnik,­­elvették a volt levente futballpályát, játszó­térnek meghagyott területet. Például a József Attila utca végén meghagyott játsz­óér­ből kihasítottak két házhe­lyet, úgy maradt még kb. 400 négyszögöl, de már az is veszélyben van, mert állító­lag arra is van igénylő. Hogy a gyerekek mennyire szük­ségét érzik ennek a helynek, mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy a 10—12 éves gyerekek kapufákat ácsol­tak rá, hogy futballozhassa­nak. Nem tudom a közsé­günk ezzel az intézkedéssel nyerték-e el a szakmaközi bizottság díját a sportpálya­építési versenyben. Egyéb­­­ként ezek a kapufák elég la­bilisak, így félő, hogy játék közben baleset is előfordul­hat Kérem írásom közzété­telét és az illetékesek válaszát az újság hasábjain, mivel ha szólunk is az illetékeseknek, ezt válasz nélkül hagyják.. Horváth József Fertőd XUMACID - 5

Next