Kisalföld, 1985. február (41. évfolyam, 26-49. szám)

1985-02-01 / 26. szám

Henrik és Ventillátor Zenekarok, szólisták A győri Petőfi Sándor városi Műve 1*',4'd Központban a keddi napokon tartja össze­jöveteleit Győr város zenei műhelye. Tagjai amatőr muzsikusok, és a zenei műfajt ked­velő fiatalok. Havonta egyszer a legjobb amatőr zenekarok és szólisták mutatkoznak be. A legutóbbi koncerten a Hórukk, vala­mint a Ventillátor együttesek szerepeltek si­kerrel. Manapság rock-együttesek, iskolák szokták összehozni a fiatalokat. Szinte példa nél­kül álló, ha egy fiatal háza­sokból álló házban közös ügyért összefognak a lakók. Ilyen — sajnos — rendkívüli esetről hallhattunk Győrött, a Gorkij Lakásfenntartó Szö­vetkezet klubjában, ahol a belépőt fiatalok csoportja, s ki-be szaladgáló, játszó gye­rekek képe fogadja. A törté­net 1980-ban kezdődött, amelyről Ivanovics Imrével, a szövetkezet elnökével és Trestyén László klubvezető­vel beszélgetünk. — 1980-ban alakult meg a lakásszövetkezet — emléke­zik az elnök. — Az alagsor­ban, mint ahogy a legtöbb házban, itt is kerékpártároló, motortároló, babakocsiknak szolgáló helyiségek álltak. Az első közgyűlésen merült fel, hogy mivel a lakók 90 százaléka fiatal, szükség vol­na egy klubra, ahol összejö­hetnek. Az összejövetel mel­let cél volt az is, hogy ne kö­szönés nélkül menjenek el egymás mellett a lakók, hogy megtanulják tisztelni, megbecsülni, segíteni egy­mást. A klubhelyiség kiala­kítását elterveztük, s bele is vágtunk. Az alagsorban ma a klub­szobákon kívül sportterem is található. Benne ping-pong­­asztal, bordással, felszerelé­sek. A klubban tévé, rádió, asztalok, falipolcok ízléses kerámiákkal, terítékkel, vá­zákkal. Aki akar, kártyázik, sakkozik, a kisebbek társas­játékokkal, dominóval ját­szanak. Mindehhez sok-sok társadalmi munka árán ju­tottak.­­ A kezdetekben talán tíz család tevékenykedett át a százhúszból — mondja Iva­novics Imre. — Álmennyeze­tet kapott a helyiség, rá ge­rendákat, bevezettük a köz­ponti fűtést, vizet, villanyt. Szerencsére sok jó szakem­ber lakik a házban, így min­dent meg tudtunk magunk oldani. Tapétáztunk, padlót burkoltunk, a közös költség­ből az anyagdíjat megsza­vaztuk, sőt a ház környékére sincs gond, a parkosításhoz csupán a felszerelést, anya­got adja a városgondnokság, mi magunk ásunk, füvesí­tünk, gondoztuk a kertet. A lakók mintegy 40 száza­léka fordul meg hetente a klubban. Míg a fiatal anyu­kák fodrászhoz mennek, főz­nek, vagy a klub nyelvtan­­folyamára járnak, addig a gyerekek felügyelet alatt játszhatnak. Nincs veszeke­dés, ha meccs van, olyankor a férfiak helye az alagsori helyiség, a többiek nézhet­nek filmet. A sport egyéb­ként népszerű a házban, be­neveztek a MESZÖV—SZÖ­­VOSZ kispályás labda­ru­ga­­bajnokságra női és férfi csa­pattal, a nők harmadik­ he­lyen végeztek, Fazekas Bélá­nné a legjobb kapus díját kapta. Egy serleg a polcon a November 7. kupa elnevezé­sű házi asztalitenisz-bajnok­ság elindításáról tanúskodik, amelyet elsőként 1984-ben Kiss Géza nyert, neve be­vésve. Fazekas Béláné éppen kisfiával néz be a klubba: — Fertődön volt a ver­seny, élmény volt sokunknak. De nemcsak ez, hanem a ba­konyi, balatoni kirándulások is, amelyekre összefogtak az autóval rendelkezők és a ko­csi nélküliek. Egymást vit­tük, segítettük. Volt itt tor­natanár a gyerekeknek, fel­nőtteknek, s indult szabó­varró tanfolyam is. Minden évben az egyik apuka Miku­lásnak öltözik, s összejövünk a gyerekekkel a klubban ün­nepelni. — Ugyanilyen han­gulatos az évbúcsúztatás — szól közbe a klubvezető, Trestyén László. — Éjfélig a program családi, éj­fél után pedig ki-ki alapon nálunk folytatódik a mulatság. Va­sárnap is nyitva tartok, hogy a mamák nyugodtan főzhes­senek. Ha meccs van, vagy izgalmas sportesemény, ah­hoz igazodik a klub. Hozzá tartozik az igazság­hoz, a klubvezető is társa­dalmi munkás, ahogy a szö­vetkezet vezetősége. Ha a szervezésről esik szó, mégis azt mondják: minden az el­nöktől indul. Ha ő nem kez­deményezne, nehéz volna megszervezni a munkákat. Pedig Ivanovics Imre kivé­tel, nem tartozik a ház zö­mét alkotó harmincévesek körébe. Viszont gondolkodá­sában tán még őket is lekö­rözi frisseségével. A közös vagyont — gondolván a gye­rekekre szerződött fiatalokra — igyekszik jól kezelni, OTP-ben tartani, kamatoz­tatni, így lehetséges, hogy még 1980 óta nem emelked­tek a költségek, sőt, évente egy-két hónapnyit visszafi­zetnek a lakóknak. Kisipa­ros, vagy társulás még be nem tette a lábát a házba, igyekeznek mindent maguk megszerezni társadalmi mun­kában, vagy tisztességes té­rítésért. Nem véletlen, hogy gazdasági és kulturális ered­ményeikért fennállásuk óta minden két évben — amikor elnyerhető — megkapják a Kiváló Szövetkezet elisme­rést. Az elnök kiváló dolgo­zó, mint ahogy Rigó György igazgatósági tag is. A cím­mel járó pénzt a társadalmi munkát végzők jutalmazásá­ra fordították. Azért ellenzője is akadt a klubnak. Akik fölötte laktak, mondták, nagy a füst, s időnként a zaj. Erre ma már vigyáznak. Nincs panasz a fiatalokra. A berendezéshez a városi tanács és az ifjúsá­gi ház is segített 30 ezer fo­rinttal. Felmerült a kérés, más házak lakóit is jó lenne a klubba engedni. Csakhogy WC kialakítására nincs mód­juk a lakóknak, nincs hely, pénz, így ezt a kérést nem tudták teljesíteni. De amit elértek, nem kevés. Jó kö­zösséggé formálták a ház la­kóit. S akiknek ebben szere­pük volt, álljon most itt a nevük. A társadalmi mun­kákban élenjárók közt is el­ső Horváth Lajos, az ezer­mester a lakók szerint. De sokat dolgozott Fazekas Béla, Kaszaly István, Vigh Sándor, Töreki Sándor, Balogh Lajos, Horváth László. Gyanítom, legtöbbet az elnök, aki lelke­síteni tudta valamenn­yiüket, s még a sajátjánál is jobban vigyáz a közös vagyonra. Pró M. Vigyázni a közös vagyonra LAKÓHÁZ, KLUB, FIATALOK Munkában, sporttal, játékkal egymásért * — Hmeco Kapni vagy osztani kellemesebb? Az első bizonyítvány A bizonyítvány mindig le­zár és újrakezd valamit. Bizonyítja az elmúlt év si­kerességét vagy sikertelensé­gét, eredményt jelent a di­áknak, tanárnak egyaránt. A diák abból vizsgázik, hogy­­mennyit sajátított el a meg­adott tananyagból­, a tanár meg abból, hogy mennyire szerettette meg választott tantárgyát Reinsperger Csila, a győri Révai Miklós Gimnázium matematika-fizika szakos ta­nára először vizsgázik ebből a „tantárgyból” először oszt bizonyítványt tanítványai között. — Eddig te kaptál bizo­nyítványt, most viszont te osztasz. Milyen osztályfőnök­nek tartod, magad? — Mindenképpen kezdő­nek. Ezt abból is le lehet mérni, hogy például egy szü­lői értekezleten remeg a hangom, még szokatlan ez a szerep. — Szívesen vállaltad az osztályfőnöki munkát? — Persze. Hihetetlenül jó érzés, ha az emberhez job­ban kötődnek a gyerekek, mint egy átlagos tanárhoz. Negyvenegy gyerekem van — ha lehet így fogalmazni —, akikért tényleg felelős­séggel tartozom. Most példá­ul van egy tanítványom aki a legjobb barátját vesz­tette el, napokig teljesen ma­ga alatt volt. Azt hiszem fontos, hogy ilyenkor az ember maga mellett érezze a barátait, sőt, ha lehet, az osztályfőnökét is. — Hogyan kerültél a pá­lyára? — Évekig gondolkodtam, mi legyek. Az utolsó pilla­natban döntöttem el végle­gesen, hogy a tanári pálya talán a legalkalmasabb szá­momra. Édesanyám is tanít a győri Münnich Ferenc ál­talános iskolában biológia­­földra­jz szakos. — Abban a gimnáziumban vagy osztályfőnök, ahol an­nak idején te is jártál. Hogy seg­tették az múlásodat azok, akik téged is tanítottak? — Először nagyon furcsa volt szervuszt, szevaszt kö­szönni azoknak akik több évtizede már a pályán van­nak. Sokat köszönhetek az édesanyámnak is, hiszen ő szerettette meg velem ezt a­­pályát, ő segített át az első nehézségeken. Bármilyen problémám van, szívesen se­gítenek a kollégák, legyen az szakmai vagy osztályfő­nöki munka. — Mire ez az írás meg­­jelenik, éppen a bizonyít­ványosztás napja lesz. Ez a te féléves bizid is? — Nevezhetjük annak. Mindenképpen eredmény, hogy a gyerekek őszintén, bizalmasan elmondanak dol­gokat, beszélnek a problé­máikról. Ahogy visszaemlék­­szem, nekem is volt olyan osztályfőnököm, akihez bi­zalommal fordulhattam, aki­nek elmondhattam a gond­jaimat. — Az osztályfőnök mindig ütközőpontot jelent az osz­tály és a tantestület között. Hogyan oldja fel ezt a kon­fliktust? — Ha a gyereknek van igaza, maximálisan őt kell védeni a tanár vagy az igaz­gató előtt. Ugyanakkor az éremnek két oldala van: nem hiszem, hogy egy tanár pusztán rosszindulatból adna egy diáknak beírást vagy elégtelen osztályzatot. Időközben becsengettek Reinsperger Csilla, az első c. osztály osztályfőnöke hóna alá csapja a naplót és elin­dul a második emelet felé. — Harcsás — Felvételi zene­tagozatra Nemcsak a lakókör­zetből, hanem a város területéről várja leendő tanulóit a győri Bartók Béla Zenei Tagozatú Általános Iskola. A kö­vetkező tanévben kezdő elsősöket szombaton 8— 12 óráig felvételi meg­hallgatásra várják az is­kolában, amelynek cí­me: Győr, Péterfy Sán­dor út 2. Művész -gyermekközösségben Mindig is tisztelni fogom azokat az alkotóművészeket, akik készek átadni valamit környezetüknek az alkotás öröméből, akik nem röstell­­etek mesterségük titkaiba be­avatni másokat is. Még en­nél is többre tartom azokat, akik ebben az egész folya­matban gyermekeket válasz­tanak maguknak partnerül, mert hisznek a romlatlan ér­tékek formálhatóságában, az esztétikai nevelés korhatár nélküliségében. A győri Richards Finom­­posztógyár több évvel ezelőtt ösztöndíj szerződést kötött Kovács Gábor festőművész­szel. Ennek értelmében a művész a képzőművészeti kiállítások megszervezését, tárlatok vezetését saját alko­tásainak bemutatását vállal­ja. Az említett programok meglehetősen ritkák és job­bára alkalomszerűek. A festő és a gyár rendszeres kapcso­lata elsősorban az üzemi óvoda foglalkozásain él. Ko­vács Gábor hetente fölkeresi a gyermekintézményt, ahol a nagyobbacskákat tanítja — játékosan — arra, mi szép, mi a kellemes a szemnek. A napközi otthonnak ter­mészetesen van saját napi foglalkoztatási terve: egyik nap rajzolnak, másnap fes­tenek, harmadnap ragaszgat­­nak a gyermekek. Ezeket a délelőtti alkotó órákat hatá­sosan színesíti Kovács Gá­bor megjelenése. A művész képzeletgazdagsága, az új­szerű technikák bemutatása fölélénkíti a gyermekek fan­táziáját is. Egyszer krumpli­nyomattal készítenek tarka képeket, vag­y maradék rongyból fabrikálnak bábu­kat, másszor gipszbe öntik egy-egy ág, kavics természe­tes rajzolatát. Élménnyé vá­lik aztán az agyag figurák kiégetése a saját készítésű kemencében, a délelőtti sé­tán szedett virágok megfes­tése, a különös formák ke­resése addig ismeretlen anyagokban. Kovács Gábor nem sokat magyaráz, inkább maga is kézbeveszi az anyagot és együtt dolgozik a nagycso­portosokkal. Nem térít el egyetlen gyermeket sem ere­deti elképzelésétől, hanem hagyja, hogy mindenki saját kedve és elképzelése szerint úgy és azt alkosson az adott eszközökkel és anyagokkal, amihez indíttatást érez. S tanul a művész is. Mert a gyermeki tudatvilágon át­szűrt élmények a felnőtt számára fölöttébb érdekes formában jelennek meg az anyagon, s nemcsak a kife­jezés iskolázatlansága miatt, hanem a fontos és lényegte­len részek elkülönítése okán is. A művésszel való közös munka nem lehet öncélú. Minden találkozás kiállítás­sal ér véget. Az elkészült tárgyakat, figurákat rajzo­kat és festményeket rögtön­zött kiállításon mutatják be egymásnak a gyermekek, s azonnal kialakíthatják saját értékítéletüket, fölmérhetik, ki hol helyezkedik el az ügyességi, alkotói ranglétrán. — Mónus — 1985. február 1., péntek

Next