Kisalföld, 1985. július (41. évfolyam, 152-178. szám)

1985-07-01 / 152. szám

Alkotók keresztútnál Budán, a Böszörményi úton van egy ház, rajta tábla: „E házban élt és alkotott Kodolányi János..A járókelő egy pillanatra megáll, talán csodálkozik is, aztán továbbmegy és feltehetően elfelejti az egészet. Nagyon sok ilyen tábla van az országban más és más nevekkel, életrajzi adalékokkal Az irodalomtörténet évfordulók mentén haladt emlékezete a tanácsi nyilvántartás, na és a házban lakók büszkesége őrzi is őket gondosan, de ezenkívül a széles olvasóközönség számára nem túlságosan érdekesek. Az olvasónak édes mind­egye, hogy a szerző Izlingyafalván alkotott elefántcsontto­­£otíyban, vagy a körút kellős közepén, járdaszigeten. Valahol persze számít, hiszen az író élete és művészete kölcsönha­tásban vannak egymással. Ám ez a kölcsönhatás nem szá­molhat az átlagolvasó megkülönböztető érdeklődésével. Ha így van a hazai írók­kal, még inkább áll a tétel a külföldi szerzőkre, akiknek az élete, művészete persze szintúgy kölcsönhatásban van egymással. Az átlagolva­sónak azonban olvasni alig van ideje, nem magánéleti vonatkozásokat mazsolázni. Olvasói szemszögből látszó­lag az is mindegy, hogy az ország egy bizonyos tájegy­ségén van e számottevő iro­dalom vagy nincsen. Azon a bizonyos tájegységen viszont egyáltalán nem mindegy, hogy áll a dolog, mivel mondjuk egy megye fejlődé­sét a kulturális ágazatban elért eredmények is fémjel­zik, a kultúrán belül a mű­vészet, a művészeten belül az irodalom. Helytelen persze, ha csupán a statisztikai győ­zelem a tettek hajtóereje, de azt hiszem, még szomorúbb, ha az sem. A szőkébb tájék hagyományai, csak eltúlzot­­tan egészséges önbecsülése a primér haszonnal nem ke­csegtető irodalom területén is cselekedetekre serkentenek. Az alkotó mindenkiben benne van — tartja egy hí­res, tétel. Csak el kell indíta­ni. A ,,benne van” és az „el kell indítani” között óriási a távolság. Olykor el sem hi­dalható. Akkor azonban át­hidalható, ha az egyén ambí­ciója találkozik a közösség, a közösség hivatalos alakula­tainak szándékával, segítő­készségével. A tapasztalatok szerint a közelítés nem rajtjelre, azonos intenzitás­sal történik, ami nem zárja ki, hogy alkotó és támogatás bizonyos szakaszban fej-fej mellett haladjanak. Aligha mondunk újat azzal, hogy többnyire az alkotási folya­mat indul el előbb, kivált gyérebb hagyományú föld­rajzi térségben, mint az iro­dalmi vonatkozásban Győr- Sopron megyére érvényes. Az író előbb-utóbb keresztúthoz érkezik, keresi a megfelelő közeget, amelyben egyre eredményesebben dolgozhat. Nem szabad elfeledkezni ar­ról, hogy a mecénás a köl­tővel ellentétben nem szüle­tik, hanem lesz. Az alkotó heveny türelmetlensége nem fog két nap alatt értő és dúsgazdag mecénást terem­teni sem országosan sem he­lyileg. Csupán jelzem, hogy a fejlődés jelenlegi szakasza mennyire nem kedvez a he­veny türelmetlenségnek. Győr-Sopron megyében az a szerencsés helyzet alakult ki, hogy egyszerre több al­kotó érkezett el ahhoz a bi­zonyos keresztúthoz, amely­nél nem is elsősorban saját fejlődésük kétségei, gondjai merednek elő akadályként, hanem annak a közegnek a kulturáltsága, amelyben ők élnek és dolgoznak. Alkotó és közösség egymást feltéte­lező kölcsönhatásban van, mint megállapítottuk. A me­gyében élő alkotók jól értel­mezik ezt a kölcsönhatást. Mi sem igazolja jobban, mint hogy a Radnóti Iro­dalmi Társaság szépirodalmi munkacsoportja nagyon is életképes középtávú munka­tervet rakott az asztalra, amelyet a napokban vitat­tak meg és fogadtak el Győ­rött, megválasztva egyúttal a szépirodalmi munkacsoport vezetőjét is Borbély János költő személyében . Amikor az alkotók, talán maguk számára sem ponto­san körvonalazottam a moz­galmas irodalmi élet igényé­vel lépnek fel, kimondva­­és kimondatlanul is a rendsze­res kommunikációra gon­dolnak az irodalom körén belül, de azon túl a társmű­vészetek képviselőivel sőt még ennél is szélesebb körben. A munkaterv arról is tanúsko­dik, hogy túljutottak az egy­oldalú várakozás stádiumán Saját lehetőségeik alakulásá­ban maguk is bele akarnak szólni jogokat és kötelesség­tudat diktálta tetteket egy­aránt vindikálva. Az elfogadott munkaterv tulajdonképpen megérde­melné, hogy szó szerint kö­zöljük, ám sokat elárulunk akkor is, ha csupán a mun­kacsoport feladatát körvona­lazzuk. A szépirodalmi mun­kacsoport feladatának te­kinti a többi között az alko­tók továbbképzését, önkép­zését, új művek, alkotások létrehozását, gondozását, kö­zönségkapcsolatok kialakító­öt évig vendégeskedett a világhírű karmester Buda­pesten, öt év alatt mind az öt Mozart operát többször ve­zényelte. Írásaiból, megnyi­latkozásaiból tudjuk, hogy ra­jongója volt Mozart muzsi­kájának. Budapesti működé­se alatt a Varázsfuvola 18 előadása azt jelzi, hogy ez a mű állt legközelebb hozzá. Közhelynek számít, hogy Mo­zart operái közül — azt is megkockáztatom, hogy a ze­neirodalom remekművei kö­zül is — talán a Varázsfu­voláról írtak és vitatkoztak legtöbbet. Klemperer, mi­után Londonban 1962-ben a Covent Gardenben vezényel­te a Varázsfuvolát, érdekes cikket írt róla. A Hungaroton Klemperer sorozatának kilencedik leme­zét bocsátotta közre. Az előbb említett 16 előadás kö­zül, ahogyan azt Boros At­tilától tudjuk, nem a legjob­bat, „az együttes kisebb-na­­gyobb pontatlanságai, az in­diszpozíciók a hétköznapot, a mindennapi színházat mutat­ja fel erényeivel és hibáival együtt”. Az már az én vé­leményem, hogy mégis nagy ajándék az a lemez, az ope­ra, de különösen Mozart ra­jongóinak, Klemperer cso­dálóinak, mert Székeli Mi­hály, Nagypál László Osváth Júlia, Mátyás Mária, Takács Paula, Sándor J-­díj, Tiszay Magda, Fekete Pál, Mind­szenti Ödön, Pavlászky Edi­na, Galsay Ervin, Gencsy Sári. Koltay Valéria a ma­gyar opera állócsillagai rit­kán hallhatóak egy lemezen. Közöttük hallhatjuk a nekünk győrieknek oly kedves Köles Zoltánt is. Mozart 1791-ben kapott megbízást barátjától Emma­nuel Schikanedertől — szí­nész és énekes volt, valamint a Theater auf der Wieden igazgató tulajdonosa — az opera megírására. Addig leg­többet Shakespeare darabja­­­it, a Lear királyt, a Ham­letet, meg a Machbethet ját­szotta társulatával. Operát sohasem. Színháza — mai zsargonban — olyan vidéki sát, a tehetséggondozást, színvonalas alkotások kiadá­sát, megyei (dunántúli) kézirattár létrehozását. Fi­gyelme kiterjed szakmai jel­legű találkozókra, beszélgeté­sekre, utazások szervezésére, f­lm vetítésekre, irodalmi es­ték tartására, pályázatok, ösztöndíjak alapítására. A részleteken, az árnyalatokon volt, van, és alighanem lesz A vita a munkacsoport ülésén résztvevők azok­ban egyönte­tűen megszavazták az élet­képes tervezet továbbvitelét. Minden terv természetsze­rűleg annyit ér, amennyit megvalósítanak belőle. A bi­zalmat a szépirodalmi mun­kacsoport lelkes tagjainak is megszavazhatjuk. Legfeljebb két megjegyzést tehetünk. Kár, hogy minderre nem évekkel előbb kerülhetett sor, amikor a­ feltételek min­den terv megvalósításához kedvezőbbek voltak. A má­sik az lenne, hogy az elkép­zelések nem is kis mérték­ben függnek az egész tár­sadalom kommunikációs szintjétől, demokratizálódá­sának mértékétől és nem utolsósorban gazdasági lehe­tőségeitől. Az olvasónak le­het édes mindegy, hol él az író, az írónak pedig éppen az nem lehet mindegy. Tü­relmesnek és türelmetlennek lenni is mindezek figyelem­­bevételével érdemes. P. M. dalszínház volt, ahová a ha­tást elősegítendő mindenféle szemfényvesztő masinák, gé­pek és megoldások alkalma­zásával csalogatta a közönsé­get. Mindezeket szem előtt tartva alkotta meg, ahogyan ő nevezte, varázsoperáját. A kiváló zeneesztéta Spikes Hughes 1972-ben New York­ban kiadott könyvében Ed­ward J. Dent híres Mozart szakértőre hivatkozva írja: Schikanedernek az opera lib­rettója megírásában segítsé­gére volt Johann Georg Metzler, művésznevén Carl Ludwig Giesecke, aki később a dublini egyetem ásványtan és kémia professzora lett. 1791 májusától szeptember végéig mindössze öt hónap telt el. Szeptember 30-án, a Varázsfuvola bemutatójának napján az alábbiakat olvas­hatjuk, ahogyan akkor ne­vezték programcédulán: .Mo­zart úr a negyérdemű közön­ség iránti nagyrabecsülésből és a darab szerzője iránti szívességből ma személyesen vezényli a zenekart”. Magyarországon először né­met nyelven 1793. február 14- én adták elő Pesten, magyar nyelven pedig 1831. március 19-én Kassán. Újból az imént említett Spike Hughes-re hi­vatkozom, mert szerinte a legszigorúbb követelménye­ket Mozart operái közül a Varázsfuvola támasztja a hallgatóval szemben. Teljes szépsége és derűje csak ak­kor fénylik, ha tökéletes és feltételen hittel közeledünk feléje. A Varázsfuvola legel­­bájolóbb és legcsalókább jel­legzetessége zenéjének vég­telen egyszerűsége. Azután rögtön megjegyzi a híres ze­netudós: ennek ellenére sen­ki ne ámítsa magát abban a hiú reményben mert ismeri a Figarót, a Don Giovannit, meg a Szöktetést, azonnal ér­teni és élvezni fogja a Va­rázsfuvolát. A Mozart-élmény a Varázsfuvolához nem ad megértési kulcsot, talán még hátrányos is, ha ösztönösen azt várjuk, amit a többi Mo­zart Operában már hallot­tunk. Mozart zenei nyelvé­nek akcentusa változatlan a Varázsfuvolában is „csak éppen gondolatai mozognak egész más síkon: vidámsá­gát, komolyságát, egész lá­tásmódját olyan különleges, páratlan derű h-za át, ami­lyenre egész csodálatra mél­tó életművében nincs még egy példa.” A Varázsfuvola páratlan nagyságú műalkotás, amely mindig új és új, de minden­kinek más és más élménye­ket nyújt. Az előbb említett Spike Hughes Michelangelo Sixtus kápolnabeli freskói és a Varázsfuvola között von párhuzamot. Neki a Varázs­fu­vol­a zenéje a freskók örök bűvöletével és megrendítő fenségével ér fel hihetetlen nagy művészi élményt nyújt­va. A Varázsfuvolát szabadkő­műves operának nevezik. Va­lóban Mozart, Giesecke és Schikaneder is egyazon sza­badkőműves páholynak vol­tak tagjai (a színigazgatót később kizárták a páholy tag­jai közül). Tény, hogy a lib­retto, igaz allegorikusan, a Jónak a Gonosz fölötti vég­ső győzelmét hirdeti, amely a korabeli szabadkőműves morál egyik alapigazsága volt. Több helyen olvasha­tunk arról is, hogy a „ parti­túrában is vannak esszenciá­lis és sajátosan szabadkőmű­ves jeliegű zenei karakterisz­­tikumok”. Rám és a Mozart muzsiká­ra’0'«annak milliói­ra nem ezek gyakorolnak ha­tást, hanem felülmúlhatatlan szépsége és varázsa ... Mit írhatnék még egy le­mezmegjelenés ürügyén? Mindössze annyit, hogy 1791 őszének elején mutatták be a Varázsfuvolát, ősz végén már félig kész a másik re­mekmű, a Requiem. Decem­ber 5-én pedig meghalt Mo­zart. Mindössze harmincöt esztendő vezetett a salzburgi csodagyermektől a bécsi tö­megsír halottjáig. Szabolcsi Bence" írja: ez a harmincöt esztendő elég volt rá, hogy a Színjáték, a Dallam géniu­sza elérje tetőpontját az európai történelemben ... Imre Béla Lemezfigyelő A Varázsfuvola Klempererrel 1985. július 1., hétfő ­ A csornai művelődési központ egyik érdekessége Nagy Benedek: Anya gyermekkel cí­mű szobra, amely az intézmény belső udvarát díszíti. Régészeti lelet Tádzsikisztánban Tádzsikisztán északi részén petroglifáknak, a szkíták ősi, festett vagy sziklába vésett rajzainak valóságos képtárát fedezték fel — nemrégiben. A régészek több mint 30 ezer rajzot tártak fel. Ma már teljesen bizonyos, hogy a Ferganai sztyeppe — a le­let helye — az ősi nomád tör­zsek lakóhelye volt. ITIURRRRRR515TO Hajnalban, mert hisz hét óra sem volt, már ott ült a két srác a járdaszélen. Lábukra görkorcsolyát erősí­tettek és néztek maguk elé a semmibe. Megkezdődött a nyári szünet. Ballagok hazafelé, úgyszintén csoszog szembe velem néhány tizenéves, talpuk alatt kopog a beton, valame­lyik bokorról letépett faágat tépdesnek, egyiket a má­sik után, nyakukban madzagon lóg a kulcs, a lakás­kulcs. Megkezdődött a nyári szünet és hozza a mindenki számára ismert képet, a céltalanul tébláboló, utcákat rovó gyerekekkel. S ez a céltalanság az, ami nyomasz­tó, jóllehet kesereghetnénk még azon, hogy tízegyné­hány évvel ezelőtt is ugyanilyen kilátástalanul­­tipáo­­rogtak az utcán, a lakótelepek betonján a szünidöző gyerekek, madzagra s­ötött kulccsal a nyakban. S a munkahelyeken egy-egy délutánra vagy egy-két napra ugyancsak megjelennek a gyerekek, mikor már vég­képpen nem tudják a szülők hova tenni az apraját, mert bezárnak az óvodák, bezárnak a bölcsődék. Né­ha nyomasztó időszak ez sok családnak, holott a nyár éppen a könnyedségé, a lazításé, az erőgyűjtésé lenne. Kesereghetnénk azon, hogy ez a gond ugyancsak rég­óta nem kisebbedik, de vajon a kesergéssel segítünk-e? Mert nem tudjuk sajnos feloldani a betont és a fél várost egy hatalmas kertté varázsolni. A nyári hóna­pok keresetét se tudják a családok nélkülözni, egyre inkább nem, hogy felügyeletet vállalva a szünidöző gyerekek mellett, vidám heteket szerezzenek nekik. Az pedig a jelek szerint várat magára, hogy minden gye­rek egész nyáron át valamilyen szervezett program­mal töltse a szünetet. De igenis lehet tartalmat vinni a nyári hetekbe, ugyanis a céltalanság a legaggasztóbb ezeknél a lakótelepeken kódorgó gyermekeknél. Az, hogy nem tudják, mit csináljanak naphosszat mitévők legyenek reggeltől estig. Elképzelni is rossz, ha ez a céltalanság velük nő, s a felnőtté válással sokasod­nak náluk az üresjáratok, esetleg valamelyik kiskocs­ma jelenti számukra az egyetlen lehetőséget a szabad­idő eltöltésére. Szidni lehet, mindent és mindenkit, hogy nyáron még mindig nem megoldott a szünidöző gyerekek sor­sa. Ez a legkézenfekvőbb megoldás. De ama felelős­ség alól egyetlen szülő sem vonhatja ki magát, hogy nem tud programot adni a gyermekének, hogy nem számoltatja el úgy az idejével mint a pénzzel, s a gondoskodást, mindössze az étel és a ruha teszi ki. Könyvet, társasjátékot, ceruzát és papírt adni a gye­rekek kezébe, mindegy lényegében, hogy miféle korá­hoz illő kedvtelésről van szó, csak irányítsuk tevé­kenységét, foglalkoztassuk akkor is, ha nem vagyunk mellette, elsősorban a szülő dolga. Feladatokkal meg­bízni, ötletekkel gazdagítani a napjait, jóllehet fejtö­rést okoz és nem kis megterhelést jelent. De a köte­lességen túl érdeke a szülőnek is, hogy éppen a nyári szünet alatt ne kóstoljon bele a gyerek a tartalmatlan, üres órák ízébe, ne a céltalan lődörgést szokja meg, hanem a szüntelen hasznos tevékenységet, s akkor bol­dog ember lehet minden körülmények között. Klífll FölD • 5

Next