Kisalföld, 1986. július (42. évfolyam, 154-180. szám)

1986-07-01 / 154. szám

Csökkent a hallgatók aktivitása, de...­­ kevesebb a több­ i tudományos diákkörökről A hír: a közelmúltban ülést tartott a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola Tanácsa. Az eszmecserén egye­bek között megvitatták az intézmény tudományos diákkörei­nek helyzetét, eredményeit, gondjait. A hírháttér: értékelő beszélgetés dr. Koren Csabával, a műszaki főiskola főigazgató-helyettesével. _n_A magyar_felsőok­tatás általános__gondja, hogy a hallgatók túlter­heltsége miatt sok terü­leten csökken az aktivi­tás^A tudományos di­ákkörökben (TDK) is? — Első hallásra igennel kell válaszolnom. Kisebb az érdeklődés, mint a korábbi években. A hallgatók tíz szá­zaléka tagja valamelyik kör­nek, már ami a mennyiségi oldalt illeti. Ezzel párhuza­mosan azonban az is érzékel­hető, hogy javult a minőségi munka színvonala. A keve­sebb tehát ebben az esetben többet jelent. S még egy té­nyező: az önök lapjában ter­jedelmes újságcikk jelent meg a minimális szinttel is megelégedő betegségről, a szellemi egoizmusról, amely­nek létét hiba lenne vitatni. A TDK-k azonban a másik oldalt erősítik, jelzik, hogy hallgatóink e­gy része a köte­lező feladatokon túl is vállal munkát, s szellemi energia­befektetéssel a köz javát szol­gálja. □ Mindez örvendetes. De milyen okokkal ma­­gyarázható az aktivitás csökkenése? — A hallgatók és az okta­tók sem tudják magukat ki­vonni a társadalmi hatások alól. Elfoglaltságuk, nem­egyszer a többletmunka kényszere nyomja rá bélyegét a TDK-ra. Általános jellem­ző, hogy az oktatóknak csak egy viszonylag kicsi és közel állandó összetételű csoportja kezdeményez vagy vállal konzulensi tevékenységet. Gondok vannak a munkavég­­zés,­feltételeivel. A műszerek­re, anyagokra, segédeszkö­zökre gondolok, amelyeket egyre nehezebb megteremteni az intézményi keretek terhé­re. Ugyanez vonatkozik a dolgozatok legépelésére, a gépírási díjakra is. • Mi a helyzet az anyagi ösztönzőkkel? Mennyit ér forintban egy-egy pályamű?______ — Nem hiszem, hogy a tu­dományos munka alapja az anyagi ösztönzőkben rejlene. Szerepét nem becsülöm le, de kétlem, hogy valaki azért végez tudományos munkát, hogy pénzt keressen. Már csak azért sem, mert évek munkáját nem lehet forint­ban kifejezni. Ettől függetle­nül elmondhatom, hogy egy­­egy pályamű a háziversenyen közel ezer forintot ér, ha az országos seregszemlén is dí­jazzák, ezer-kétezer forint jöhet hozzá. A fő vonzerőt nem ez jelenti, hanem a szak­­dolgozat lehetősége. Az a leg­gyakoribb, hogy a TDK-dol­gozatból születik meg a dip­lomamunka. Ez több szem­pontból is kedvező. A hallga­tó kedvenc témájával foglal­kozhat, és elegendő idő áll rendelkezésre. Nem kell kap­kodni az államvizsga előtt és többnyire a siker is garan­tált. _□ Bizonyára sokféle témában íródnak a dol­gozatok. Van-e ezeknek hétköznapi haszna, vagy — ez sem, lebecsülendő — inkább elvont tudo­­mányos kérdésekkel fog­lalkoznak? — Mindegyikre mondhat­nék példát, előfordul ez is, az is. Én azt tartom alkotóbb jellegű munkának, ahol a hallgató önálló méréseket, kutatásokat végez. Egy konk­rét problémából indul ki, és keresi a megoldási lehetősé­geket. A másik a kevésbé al­kotó, ahol a hallgató a szak­­irodalmat tanulmányozza, összesíti, és ebből próbál konklúziókat levonni. Örven­detes, hogy csökkent a leíró jellegű értekezések száma. Egy példával illusztrálnám a közéleti hasznot. Egyik hall­gatónk arra vállalkozott, hogy felülvizsgálja és kidol­gozza a győri iskolák és óvo­dák környékének közlekedés­­biztonságát. Konzulensként a városi tanács szakemberei is­­részt vettek. Ehhez kapcsoló­dik az a közlekedésbiztonsági és közlekedéspedagógiai or­szágos konferencia is, amely­nek főiskolánk gyakori ott­hona. Itt nagyon sok olyan dolgozat hangzott el, amely­nek haszna vitathatatlan, hi­szen a közlekedési balesetek száma emelkedik, s a problé­ma közhasznú megoldási mó­dozatokat követel. Öröm az is, hogy a pályázók tekinté­lyes része az általános iskolai KRESZ-oktatás kérdését bon­colgatja, tudván azt, hogy e téren is vannak hiányossá­gok, s a közlekedésre neve­lést már az óvodában kellene elkezdeni. (~1 Sokan talán megle­pődnek, hogy miért a tanév végén tárgyalták a TDK-k helyzetét? — Egyrészt azért, mivel a konferenciákat ősszel és ta­vasszal rendezzük, s most tudjuk áttekinteni az éves munkát. Másrészt pedig azért, mivel a következő év­ben a győri műszaki főiskola ad otthont az OTDK egyik legnagyobb szekciójának, a műszaki szekció konferenciá­­jának. Várhatóan 300 előadás hangzik el, s közel 600 részt­vevőre számítunk. S nem tit­koljuk, hogy a vendéglátás mellett másban is szeretnénk hírnevet szerezni. Koloszár Tamás A MÁRTÍROKRA emlé­kezni nem mindig veszélyte­len dolog. Paradox módon erre is emlékeznie kellett an­nak a mintegy tizenötezer embernek, akik Fuente Va­­querosban, ebben a kis gra­­nadai helységben gyűltek össze június elején, hogy megismételjenek egy tíz év­vel ezelőtti ünnepséget. Fuen­te Vaqueros arról nevezetes, hogy itt született a spanyol nép mártír költője, a Nagy Forrás (La Fuente Grande) Federico Garcia Lorca. Sok, nagyon sok időnek kellett el­telnie ahhoz, hogy 1976. júni­us 5-én Franco halála után első ízben a szabadság égisze alatt lehessen beszélni Lor­­caról. Vagy mégsem? A tények arra utalnak, hogy a caudillo halála után lassan engedett a diktatúra nyomása. Tíz évvel ezelőtt a nevezetes napon a hatóságok harminc percben határozták meg az ünnepség engedélye­zett időtartamát. A környező házak tetején fegyveres rend­őrök posztoltak. Juan Anto­nio Rivas professzort két­százezer pezetára büntették a Coordinadora Democratica kiáltványának felolvasásáért. Büntetéssel sújtották José Aristin Goytisolot, aki Oriol Solernek ajánlott költemé­nyét mondta el. Oriol Sólert a börtönből való szökés után röviddel lőtték agyon. Mind­erre szintén emlékezniük kel­lett Lorca tisztelőinek. Bias de Otero özvegye elárulta, ki volt az, aki tíz évvel ezelőtt korlátozta az összejövetelt. Manuel Fraga, Franco mi­nisztere, jelenleg a szocialista kormányzat ellenzékének ve­zére, de bosszút nem akar senki sem. Ezúttal nem korlátozták az ünnepség időtartamát, nem posztolt rendőr a házak tete­jén, de­­hiányzott Blas de Otero. Ott volt viszont Rafa­el Alberti a Lorca-család gyümölcsöskertjének fájából készült ajándékpipával. Tíz éve Sohasem voltam Grana­dában című költeményének a felvételét küldte el római emigrációjából, ezúttal halott barátjának tragédiájáról. Madridból Granadába tett utolsó utazásáról beszélt. Aurora Bautista színésznő ugyanazokat a verseket adta elő, mint­ akkor. Juan Anto­nio Rivas professzort most nem büntették meg aktív részvételéért. Isabel Garcia Lorca, a költő testvére meg­mutatta a házat, ahol Lorca született. Július 26-án avat­ják fel múzeumnak. Isabel Garcia megkóstolhatta a ma­jorannával ízesített lorcai li­monádét, a családi naspolyát és narancsot. A mostani ösz­­szejövetelről nem hiányoztak a pártjelekkel ellátott válasz­tási autók. Lorcát minden párt a magáénak szeretné tudni. Választások idején kü­lönösen. Dehát kié is a költő valójában? „Két ember megy a folyó­parton. Az egyik gazdag, a másik szegény. Az egyiknek tele a hasa, a másik piszko­san ásít a levegőbe. Azt mondja a gazdag: Micsoda szép hajó látható a vizen. Nézze, nézze a parton virág­zó liliomokat. Mire a sze­gény: Éhes vagyok. Nem lá­tok semmit. Éhes vagyok, na­gyon éhes.” Lorca szavai ezek. „Ezen a világon mindig a szegények partján vagyok és leszek. Azoknak a pártján, akiknek semmijük sincs .. Ezek is Lorca szavai. .. mindenkinek a barátja vagyok. Az egyetlen, amit óhajtok, hogy a világon min­denki dolgozzék és egyen.” A hivatkozás, azt hiszem már felesleges, 1986-ot írunk. A spanyol polgárháború ötvenedik év­fordulója elválaszthatatlan Federico Lorca halálának öt­venedik évfordulójától. A megemlékezésekben sűrűn ta­lálkozni a nevével. Carlos Murciano a Ya-ban Federico utolsó tavaszát idézi meg. Azt a tavaszt, amely a for­rongó Spanyolországban tele van eseményekkel, feszült­séggel. 1936 januárjában meghalt a költő által csodált galíciai Valle-Inolán. Hetek­kel később Lorca Cernuda­­val, Vighi-ve­l, Alberti-vel és Maria Teresa León-nal a Zarzuela színházban tart megemlékezést. A Gyermek­­segélyező Egyesület javára elárverezi a Romancero gita­­no című kötetének egy pél­dányát. Március 10-én Picas­so madridi kiállításán műkö­dik közre. Bebörtönzött kom­munista vezetők mellett emeli fel a szavát. Visszauta­sítja az apolitikusságával kapcsolatos kijelentéseket. Júliusban barátai tanácsai el­lenére Granadába utazik. Augusztus 19-én meggyilkol­ják. „Ha meghalok / hagyjá­tok nyitva a balkont” — írta. Fuente Vaqueros tanácsa és polgárai emléktáblát állítot­tak a tiszteletére. A táblát a szülőház falán helyezték el, ötven esztendeje halt meg. A Nagy Forrás azóta is kiapad­hatatlan. Pákovics Miklós­ ­ A Nagy Forrás Egy évforduló évfordulója 1986. július 1., kedd* „A hiba nem a gyerekben van” Szárnypróbálgatómester és tanítványai Mint a fészek szélén szárnyukat próbálgató madarak, egyik is, másik is repülne már, de vissza-visszakap a rúd­hoz, ki ne billenjen az egyensúlyából. A kép a győri Gom­bos Ferenc Általános Iskola balett-tagozatos diákjainak vizsgáján ragadt meg bennem. Apró gyerekeket láttam hihe­tetlen akarással az arcukon. S a gyermekarcon szokatlan koncentráció, komolyság valahogy méginkább azt sugallta: nagyon kicsik ők még. Míg a kötelező gyakorlatok mennek, kiderül: ismerik, mi az a gyötrelem. Aki csak úgy jár-kel a vi­lágban, hogy nem kell vé­giggondolnia, testének hány apró izmocskáját mozgatja közben, s hogyan, az el sem tudja képzelni, mit jelent egyidőben figyelni fejtartás­­ra, karra, vállakra, pocakra, hasra, térdre, lábfejre, s még felét sem soroltam, mi mindenre. S ha nagyon fi­gyel a gyerek a lábfejére, púpos lesz a háta, ha a fejét igazítja szépre, kinnmarad a pocak. Olyan kín ez az egész, ami sok egy gyereknek. Akkor mégis mire jó? Erről beszél­gettünk az amerikai út előtt Sebestyén Csabával, a Győri Balett szólótáncosával, aki tanárként az első tanévet tudhatja maga mögött. — Kezdjük ott — mondja, mintegy vigasztalásul is a kicsiknek —, hogy kötött al­katú srác voltam, abszolút nem voltak jó adottságaim, amikor beírattak a Balettin­tézetbe. De a felvételin, s ez így van Győrött is, improvi­zálni is kell, azaz egy adott zenére azt táncolni, amit ér­zek. Abban úgy ítélték, van tánckészségem. Nos, Forgács József, a mesterem látta ezt bennem, s ezé­rt ütött-vert az órákon. Kéken-zölden jártam haza, lenyomott, hogy lazába legyek, hidazta­­tott eleget, mert tudta: ez kell. Az iskolában már nem arról volt szó, ki hogyan táncol, hanem hogy tágak, plasztikusak legyenek a gye­rekek. Az ugyanis sajnos tény, hogy a lazítást csak gyermekkorban lehet csinál­ni, később már tovább nem tágul senki. Legfeljebb meg­őrzi a már meglévő adottsá­gait. — S hogy lehet ezt elvi­selni? — Nekem iszonyú volt. Nagy lélekkel megvert em­ber vagyok, nagyon rosszul esett. Állandóan bőgtem. De tudtam, enélkül nem fog menni. Ilyen örökséggel most hogy kezdett vajon Sebestyén Csaba a tanításhoz? A szü­lők és kívülállók megnyug­tatására közölhetjük, ha a gyerekeken kék-zöld folt van, nem az ő kezenyoma. Ezen jót nevet a táncos-ta­nár, s rögtön hozzáteszi: egészen más a helyzet Győ­rött, mint a Balettintézet­ben.­­ Győrben már hét éves korban kezdődik a balettok­tatás. Sokkal visszafogot­tabban kell tanítani, de per­sze azért szigorúan kell kö­vetelni. Ezek a gyerekek még mindig inkább labdázná­nak, nehéz tőlük a teljes koncentrációt megkövetelni. A mesteren múlik, hogy tudja őket lekötni. Munka kell hogy legyen, amit csi­nálunk, de a gyerek mégis hadd érezze, hogy egy kicsit játszik is. — A tapasztalataimat Ludmilla Cserkaszova mes­ternőtől szerzem, kigyakor­­lom, s az ő metodikáját kö­vetve tanítom a kicsiket. De együtt tanítunk Csala Benedeknével, aki ugyan­csak jó szakember. A mos­tani vizsgán nagy hatással voltak rám Cserkaszova gye­rekei. És elsősorban nem azért, mert sokat tudtak. Hanem azért, mert a hét­köznapi balettgyakorlatokat mély átéléssel mutatták be. Nála a napi munka nem vált rutinná a gyerekeknél, ő életet visz a tréningbe is. S még valamit, amit nem tudok pontosan megfogal­mazni. A táncszeretet süt a gyerekekből a vizsgán is, nem az igyekezet Nézve a kicsiket, az em­bernek az jut eszébe, kell azért a gyötrődés, hogy utá­na annál magasabban szár­nyalhassanak, amikor már „művészi” feladatot kapnak. Mintha nem is ugyanazok a gyerekek jönnének be a te­rembe, amikor a vizsgára összeállított kis koreográfiát kell bemutatni. Lehet, hogy pontatlan néhány mozdulat, rossz a tartás, de olyan át­éléssel játszanak, mintha végzett színészek, színésznők volnának. — Nagy élmény volt ez az első év nekem — folytatja a művész. — Először kaptam virágot pedagógus napon. Beszélgettünk a példaképe­ikről, s látni, úgy is igyekez­­ne-e viselkedni, mint a meg­nevezett táncosok. Aztán be kell vallanom, én is sokkal fegyelmezettebben dolgo­zom, mióta tanítok. Hiszen hogyan állhatnék a gyerekek elé követelni, ha magam nem csinálom keményen? Csala Benedekné, Kati mondta, nem a gyerekekben kell keresni a hibát, hanem mindig a mesterben. Sebestyén Csabának tizen­öt gyereke van. Ősztől még egy fél évfolyamot kap mel­léjük. Mint mondja, mester­­vizsgát nem akar tenni. Markó Iván asszisztense, ha átveszi az ő stílusát, munka­tempóját, sokat tanulhat. Ugyancsak sokat jelent Lud­milla Cserkaszova példája. Hogy mennyire így van, azt bizonyította az az előadás, amelyen már mester és ta­nítványok együtt szerepel­tek. A Jézus kemény dolog volt. Markó Iván mindig is felnőttként kezelte a kicsi­ket, ott munkatársak voltak. Ettől persze még éppolyan gyerekek, akik az évvégi gá­laműsor után boldogan men­tek Sebestyén Csabával fa­gyizni. S talán közben el is felejtették, mennyit kellett kínlódniuk az órákon, s ta­lán titokban az is megfor­dult a fejükben, egyszer ők is eljutnak Amerikába, akárcsak mestereik. S ez hú­zóerő bizony a napi munká­ban. Pió M. A mesterek mestere is Ludmilla Cserkaszova „Átélik gyerekei még a tréninget is HUMPOID s

Next