Kisalföld, 1986. augusztus (42. évfolyam, 181-205. szám)

1986-08-01 / 181. szám

Mint parton a hal Megbukott beruházás Harcsa vagy rák — Szökik a víz ! Jut­ eszembe, évekkel ezelőtt meghívást kap­tam Lébénymiklósra halász­lére, sült halra. S hogy­­mégis elmaradt a lakoma, annak nem oka az elnökváltás, hi­szen a mostani téeszelnök, dr. Resch István, s a helyet­tese, dr. Busa Géza minden bizonnyal szívesen meghív­na arra a halvacsorára, ami­hez a szövetkezet nevelte a halat. Csakhogy ezt a halat, amiről szó van, nem a ma­gunkfajtának sütik ... A szarvasi Haltenyésztési Kutató Intézet 1983-ban lét­re­hozott HAL-INNO néven Agrárfejlesztő Közös Válla­latot, a szigetszentmiklósi, a szolnoki és Hajdúszoboszlói téesszel. Rá egy évére csat­lakozott hozzájuk az Általá­nos Innovációs Pénzintézet, a Novotrade RT. A vállalat törvényességi felügyeletét a Pest Megyei Tanács vb me­zőgazdasági és élelmezésügyi osztálya látja el, a szakmai irányítását pedig a Mező­­gazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium. A vállalat köz­pontja Szigetszentmiklós, s a következő felépítéssel mű­ködik: műszaki berendezése­ket gyártó és fejlesztő üzem, ketreces haltermelő és h­is­­tároló telep. Aztán követke­zik három gazdasági mun­kaközösség, a fővárosi ke­reskedelmi hálózat, a HAL­­FORG GT, majd a geoter­mikus energia hasznosításé­­ra alakult GT, a HAL-NOV, amit Lipót községben hoztak létre (a darnózseli szövetke­zethez tartozik), a FTSH­TRADE GT pedig Lébény­­miklóson alakult. Itt áruhá­lat állítottak volna elő. Li­­póton pedig a termálvíz másodlagos hasznosításával halszaporítás volt a cél, az ívási időtől függetlenül, ami­hez segítségnek szánták az állandó meleg vizet. Nos, ennyit az előzményekről, s hogy most fölemlegetjük azt a bizonyos halvacsorát, an­nak oka, hogy nem a halak, hanem a szövetkezetek fü­­rödtiek meg. MÉM ajánlásra 1983. ele­jén a szigetszentmiklósi HAL-TINO igazgatója, Ko­vács András felkereste a lé­­bénym­iklósi szövetkezetét, és felkínálta a vállalkozást. Azt­ is közölték a szövetke­zettel, hogy a társaságban tag lesz a tőkeerős NOVOT­RADE Banki RT. A szövet­kezet akkori vezetői később ellátogattak Szigetszent­­miklósra, s ott találkoztak a MÉM főosztályának a kép­viselőjével is, dr. Dobrai La­jossal. Ezután már felgyorsultak az események, megkezdőd­tek a téeszben a telep üze­meltetéséhez szükséges föld­munkák. Csakhogy a gesztor nem rendelkezett építési, ki­vitelezési tervekkel, azok menetközben készültek. Nem végeztették el előzetesen a víz alapos vizsgálatát. Nem volt talajmechanikai vizsgá­lat. Ezek később súlyos mű­szaki problémákat okoztak. A megalakulás után két évvel, 1985. július 11-én tartott (Lébénymiklóson) igazgató ta­nácsi ülés jegyzőkönyve ta­núsítja, hogy még mindig nem volt bizonyos, milyen hőfokú és mennyiségű víz áll majd rendelkezésre Ak­kor már a NOVOTRADE kilépett a GT-ből. Ez alatt a két év alatt ugyancsak változtak a ter­melési elképzelések is, elő­ször harcsanevelőnek szán­­­ták az árkokat, majd angol­nára gondoltak, később svéd licenc alapján rák úszkált volna a lébénymiklósi „ta­vakban”. Végül odáig jutot­tak, hogy talán tubifex ter­melésre hasznosíthatók. (Tu­bifex : apró kukac, haleleség ) Az árkokba impregnált műanyag szövésű bélést épí­tettek be, amit hamarosan tönkretett a nap. Utána ke­rült csak az­ árakba a feke­te ipari ponyvaburkolat. Ugyanis az első hidegvizes próbákra az eredeti bélés elengedte a vizet. Az alapo­zás nélkül lerakott mammut­­szivattyú összeillesztései megroppantak, a víz elszö­kött. Nem volt folyamatos a tervszolgáltatás, a kivitele­zés során számtalan módo­sításra kényszerültek az épít­kezők. Nem kapott a téesz költségvetést. Az 1984 évi, júliusi igazgató­tanácsi ülé­sen a téesz képviselője már kifogásolta az előkészítetlen­­­séget, a tervszolgáltatás von­­tatottságát Az igazgató meg­nyugtató választ adott. ..A beruházásra szánt összeg fe­dezni fogja a létesítmény készregyártását." Ennek az évnek a végén jelentette be írásban a Banki RT a kilé­pését, és az 1985. évi feb­ruári igazgató­tanácsi ülé­sen már a képviselőjük csak vendégként volt jelen. Vagyis a lébénymiklósi GT már a beruházáskor megbu­kott A szövetkezet új veze­tése végül is az idén április 23-án jelentette be az Agrár­fejlesztő Közös Vállalatnak, mint gesztornak a FISH­­TRADE GT-ből való kilépé­­sét, mivel a többmillió fo­rintos beruházás használha­tatlan. A darnózseli téeszben el­jutottak a halak ikráztatá­­sáig. A meleg víz siettette az ikraérést, csakhogy né­hány napig életben is kellett volna tartani a halacskákat, hogy azokat kihelyezhessék Itt nem volt műszaki terv, nem volt vízmennyiség­, víminőségmérés, hiányzott a technológiai terv. A darnó­zseli szövetkezet az idén ta­vasszal adta be írásban a GT­M­ való kilépési szándé­kát. Körülbelül 10—11 mil­lió forintos beruházásról van szó, amiben a téesz 40 szá­zalékkal részesült, s fejlesz­tési alapot is adott át. Em­líti az elnök, Kollár Péter: „Nem tudom indulat nélkül felidézni az eseményeket...” Ugyanakkor a „Halászat” című szaklapban, még az 1985. évi július—augusztusi számban azt írta a vállalat igazgatója:......A piacon hal­szaporítással foglalkozó cé­geket megelőzve tudunk je­lentkezni teny­észany­aggal.” Majd néhán­y sorral lejjebb a lébénymiklósi GT így sze­repelt az igazgató írásában: „Feladatunk előnevelt, áru­­hal előállítása olyan időszak­ban is, amikor a természe­tes vizek hőmérséklete foly­tán, hagyományos technoló­giával gazdálkodó termelő emisének erre nem képesek.” Amikor ez az írás megjelent a Halászat című széklábban mint említettük a Bank'­r,, már nem volt tagja a GT- nek, innen a me­galapozat­­lanság miatt, de bejelentette saját költségen a telep szak­értői vizsgálatát !Következik. Megrendült G. Szabó Mária bizalom) FENYEGETŐ SZÁRAZSÁG A július végi szárazság immár olyan mértékű, hogy az ország számos vidékén a termésátlagok csökkenésé­vel fenyeget. A kapásnövények, amelyek a nyár dere­kán igen erőteljes vízutánpótlásra szorulnak, nem tud­ják fölvenni a talajból a szükséges nedvességet. Sok­felé senyved a hőségtől a kukorica, a napraforgó és a cukorrépa. Azokban a kertészetekben, ahol nincsen le­hetőség az öntözésre, a fák, a növények is mindinkább érzik a szárazságot. Már júniusban is csapadék­adós­ságban volt a természet és a júliusi előzetes összesíté­sek szerint is lényegesen kevesebb esőt kaptak a föl­dek, mint amennyi az évnek ebben a hónapjában du­kált volna. Bár július 20. táján voltak esőzések, ezek eloszlása azonban nem volt egyenletes és viszonylag kevés helyen oldották meg a mezőgazdák gondját. Az agrometeorológiai mérések szerint különösen rossz a helyzet, igen nagy a szárazság Győr-Sopron, Komárom, Pest, Hajdú-Bihar, Veszprém megyében és Békés megye egyes vidékein. Ezeken a területeken a talaj felső 50 centis rétegében mindössze 35—50 szá­zalékos a nedvességtartalom. Ez az érték, amely a legutóbbi összesítések alapján mutatkozik, a növények számára jóformán felvehetetlen vízmennyiséget jelent. 1986. augusztus 1., péntek H­A NYAKNAK sok arca van. A városok forró aszfalt­ját, a strandok hűs vizű me­dencéit, az árnyas teraszokat, a Balaton felé hömpölygő autóáradatot mindenki is­merheti, láthatja. Kevesen állnak a forró kemencék tor­ka előtt, ahol megolvad a vas és izzik a tégla. Felvéte­leinkkel ezúttal e kevesek nyarát mutatjuk be. Kovács­­üzem, téglagyár... és egy or­szágúti pillanatkép, munká­ban az útburkolók. (Fotó: Bertleff András) JAMBURGI FÖLDGÁZ Az elkövetkező öt év so­rán (1986—1990) a Szovjet­unió a földgázkitermelést mintegy egyharmadával kí­vánja növelni és ezzel elér­ni az évi 835—850 milliárd köbméteres termelési érté­ket. A kitermelés növelésé­ben a legfontosabb szerep a nyugat-szibériai jamburgi lelőhelynek jut. A szakemberek meggyő­ződtek arról, hogy Jamburg képes a tervezett mennyisé­gű gáz kihozatalára. A 170 kilométer hosszúságú és 45 kilométer szélességű többré­teges lelőhely hozama meg­haladja a híres medvezsjei lelőhely termelését is. A Sarkkörön túl fekvő Jamburg jóval északabbra helyezkedik el, mint Medve­­zsij vagy Urengoj. Az örök fagy, a különböző apróbb­­nagyobb tavak, a mocsarak, a lakott településektől és az ipari bázisoktól való nagy távolságok ,jelentősen meg­nehezítik az új gázlelőhely kitermelését. Ennek ellenére a mintegy 4,5 milliárd rubeles beruhá­zást igen szoros határidőre kell megvalósítani, öt év alatt tíz komplex gázelőké­­szítő berendezést, öt dízel­­fűtőanyagtermelő berende­zést, több mint 2,3 ezer kilo­méternyi különböző rendel­tetésű vezetéket és 780 ter­melő kutat kell megépíteni, illetve üzembehelyezni. Hasonló volumenű felada­tok végrehajtására Urengoj­­ban nyolc esztendőre volt szükség, ahol a mai kiter­melési értéket az üzemelte­tés hetedik évében érték el. Jamburgban már négy éven belül el kell érni a terve­zett termelési szintet. Uren­­gojból a gázkondenzátum a kitermelést követő ötödik évben került először haszno­sításra, Jamburgból a ter­vek szerint erre már a má­sodik évben sor kerül. Mire alapozzák ezeket az optimista számításokat? Mindenekelőtt a már kipró­bált és jól bevált építési módszerek alkalmazására. A tervek szerint a jamburgi lelőhely valamennyi tech­nológiai komplexuma blokk­rendszerben épül. A Tyu­­menyben épülő, és vala­mennyi berendezéssel fel­szerelt óriási blokkokat vízi úton, pontonok segítségével szállítják a helyszínre. 1985 nyarán 150—350 ton­na súlyú 23 blokkot zállí­­tottak a Tyumenyt Jam­­burggal összekötő 2600 kilo­méteres folyami útvonalon További 28 kilométeres szá­razföldi havas útvonal­n ju­tottak el ezek a blokkok a komplex gázelőkészítő be­rendezés építkezésének köz­vetlen helyszínére. Vlagyimir Csirszkov, a szovjet kőolaj- és földgáz­­ipari beruházások miniszte­re szerint a blokkrendszerű építkezés lehetővé teszi ke­vesebb munkaerő felhaszn­á­­lásával az ipari objektumok építésének idejét másfél­­kétszeresére csökkenteni. A továbbiakban Jamburgban 1000 tonnás, gyárilag­­beren­dezett­ blokkok alkalmazá­sát tervezik. Az ehhez szük­séges ipari bázis kialakítása most van folyamatban Tyu­menyben. Ezzel párhuzamo­san folynak a szuperblokkok szárazföldi szállítását bizto­sító légpárnás járművek fej­lesztésére irányuló kísérle­tek is. Az Ob folyó torkosánál fekvő Jamburgban ma hat­ezren dolgoznak. Épülnek az összekötő útvonalak, a víz­vezetékek, a lakóházak és minden, ami a munkához és pihenéshez szükséges. Épül a Novij-Urengovit Jamburg­­gal összekötő 230 kilométe­res vasútvonal is, amely Szibériában a legm­egbíz­ha­­tóbb közlekedési formának számít. A terv szerint az első szerelvények az év jú­liusában indulhatnak, útra Épül a jamburgi gázt az ország európai területeire továbbító szállítórendszer is Januárban befejezték a Jamburg—Jeler közötti 3159 kilométeres gázvezeték épí­tését, amelyet jebruár végén kapcsoltak a Rzaviptunic hálózatába. 1986 knion köztt Jamburgból hat 1470 c­illi­­méteres csővezetékrendszert építenek meg, amelyek kö­zül az egyik az európai KGST-országokba irányuló exportvezeték lesz. KUMPOID­ -

Next