Kisalföld, 1989. november (44. évfolyam, 258-283. szám)

1989-11-01 / 258. szám

1989. november 1., szerda IQMLFOID . Mind a hivatásos, mind a nem hivatásos ér­telmezők hajlamosak arra, hogy a magyar forradalom jelentésével kapcsolatos kér­déseket szimplifikálják. Né­melyek egyszerűen a nemzet szabadságának visszaállítá­saként, „nemzeti forrada­lomként” értelmezik, míg mások éppoly egyszerűen a politikai szabadságjogok helyreállítását, „liberális for­­radalmat” látnak benne. Ám­de e két felfogás nem född és soha nem is födte egymást, ez az „egyszerű ügy” vala­mivel bonyolultabb mind­ezeknél. Ahhoz, hogy az 1956 októ­berét „nemzeti forradalom­nak” minősítő felfogás érve­it és ellenérveit megítélhes­sük, éppúgy félre kell ten­nünk a „forradalom” bármi­féle formális meghatározá­sát (amivel azt a „zavargás”, „lázadás” és „fölkelés” kate­góriáitól elkülönítve szokás), mint azokat a szónoki mu­tatványokat, amelyek csupán azt célozzák, hogy a nemzeti függetlenségi harcokat a tár­sadalmi forradalmaktól el­válasszák. Ezek többnyire nem egyebek meddő kísér­letnél. Hiszen semmi kétség nem férhet, ahhoz, hogy e tizenhárom dicső emlékezetű nap csúcspontján a nemzeti ■függetlenségi harc áll, azon igen egyszerű oknál fogva, hogy mindenfajta változást szükségképpen a szovjet had­sereg jelenlétével és elnyomó szerepével szembeszállva kel­lett kivívni. Ezen a ponton megingatha­tatlan tényként kell látnunk azt (amit Nagy Imre politi­kai megítélése kapcsán oly sokat vitattak), hogy a szov­jet hadsereg bárminemű ma­gyar fölszólítást megelőzve avatkozott be az ország ügyei­be, kiváltképp azt megelőzve hogy Nagy Imre e beavatko­záshoz bármiféle jóváhagyá­sát (avagy az erre való fel­híváshoz a nevét) adta vol­na, s látnunk kell, hogy a hatalom tényleges birtokosa már október 23-a éjszakáján a szovjet pártelnökség és annak magyarországi megha­talmazottja, Andropov volt. Az ÁVH-kommandók, a gyű­lölt „kékek” egynémely bé­kés tüntetők elleni gyilkos merényletétől­­ eltekintve­ (amelyek különben jóval több­ áldozatot szedtek, mint ké­sőbb a felbőszített tömeg ál­tal véghezvitt ávós­ lincselé­­sek) a magyar f­egyveres föl­kelők csaknem mindig szov­jet, s csupán elvétve magyar katonai egységek ellen küz­döttek. (Molnár Miklós Bu­dapest 1956 című könyve bő­séges példaanyaggal igazol­ja, hogy a magyar hadsereg magatartása-skálája mikép­pen terjedt a passzív be nem avatkozástól egészen a föl­kel­ők — bár az előbbinél kevésbé gyakori — aktív tá­mogatásáig, avagy szórványos esetekben a tömegekkel szem­beni ellenséges­ föllépésig.) Ez a tény tehát (tágabb tár­sadalmi-politikai keretétől eltekintve) a fölkelést elsőd­legesen és magától értetődő-­­­en nemzeti üggyé avatta. Ámde e „tágabb társadal­mi-politikai keret” nagyon is jelen volt, s nemcsak objek­tív adottságként, hanem szub­jektív módon: a fölkelt nép tudatában is. A többségük­ben fiatal fölkelők nemigen voltak tudatában annak, hogy micsoda­­megingathatatlan erőt jelent a nagyhatalmak közt létrejött megállapodás s naív lelkesedésük tovább haj­totta őket. Azok a magyar milliók, akik e forradalmat naponta megújították és, to­vább éltették, akkoriban még jó okkal hihették, hogy nemzetük kiválását a szovjet tömbből (föltéve, ha az si­kerül) a Nyugat is a legme­legebben üdvözli­­majd. S azt remélték: egy tényleges győ­zelemmel Magyarország, mint nemzet kivívhatná végre azt a nyugati méltányosságot és megértést, amit a trianoni majd az 1947-es párizsi bé­keszerződések idején oly fáj­dalmasan nélkülöznie kellett. (Az előbbi még Ausztriával, a volt Habsburg-birodalom magjával is sokkal kedvezőb­ben bánt el, mint a meg­csonkításra ítélt Magyar­­országgal; az utóbbi pedig Magyarország rovására, a ná­cizmus valódi áldozatainak számító Csehszlovákián és Jugoszlávián túl, még olyan egykori náci­ szövetségesek­nek is jelentős területi en­gedményeket tett, mint ami­lyen Románia vagy mégin­­kább Ausztria volt.) Valójában tehát nem is volt olyannyira eltúlzott op­timizmus, ha a magyarok azt hitték, hogy egy sikeres szov­jetellenes forradalommal, e században először sikerülhet maguk felé hajlítani a Nyu­gat jóindulatát. Ez a kimond­hatatlan várakozás volt az egyedüli valóságalapja mind­ama „összeesküvés-teóriák­nak”, amelyeket a magyar forradalomra ráhúztak, és amely teóriák a mind a szo­ciológiai tudatlanság, mind a célzatos politikai intrika ta­lán utóbb oly bőven sarjad­tak. Hiszen a fölkelt nemzet egésze, de legalábbis felnőtt polgárainak túlnyomó több­sége nagyon is tisztán ér­tette (amiről a forradalmi Budapest utcáin sok ember­rel beszélve magunk is sze­mélyesen meggyőződhettünk­, hogy a békeszerződések reví­ziójának akár legcsekélyebb nyilvános fölemlítése is vég­zetes következményekkel jár­hat a magyar ügyre nézve. Ám ugyanezek az emberek, ha többnyire csak egy meg­határozatlan és artikulátlan várakozás jegyében is, arra számítottak, hogy a győze­lemmel egyszersmind az „igazságtalanság korszaka” is véget ér. Megítélésünk sze­rint a határrevízió gondola­tát csupán egy ostoba és je­lentéktelen kisebbség forgat­hatta komolyan a fejében. A történelemben csak igen rit­kán fordul elő az az eset, hogy egyes nemzetek ilyen mértékben figyelmen kívül hagynák a világfejlődés ál­talános irányát... « A végnélküli Himnusz­éneklések, a nemzetiszínű zászló és a hagyományos­ Kos­­suth-címer állandó hangsú­lyos jelenléte a középülete­ken a kommunista rendszer teremtette jelképek helyén (mely utóbbiak az emberek szemében egészen egyszerűen a szovjet megszállás hatalmi jelvényeinek tűntek), ugyan­így a tömegek által elunha­­tatlanul skandált jelszavak („Minden magyar egyet akar!”; „Aki magyar, velünk tart!”) — nos mindezen je­lenségek sokszor talán meg­lehetősen avíttnak vagy gye­rekesnek tűnhettek a nyuga­ti megfigyelők szemében, akik számára saját népük nemzetként való fönnmara­dása (a fasizmus­ fenyegető közjátékát leszámítva) im­már régóta megnyugtatóan rendezett ügynek, elintézett dolognak számított... Ez a nemzeti konszenzus sokkal inkább védőpajzsul szolgált egy olyan nép szá­mára, amely látszólag pato­logikus, valójában nagyon is megalapozott bizalmatlanság­gal viseltetett mindenki iránt, akinek a legkisebb köze is volt a megingott diktatúrá­hoz — egyelőre függetlenül attól, az újjáteremtődő po­litikai arculattól, amit az el­szánt tüntetések és utcai har­cok utóbb magukra öltöttek. Rövid időre még maga Nagy Imre is veszíteni látszott népszerűségéből, minekutána nevét adta a szovjet hadse­reghez intézett fölhíváshoz... (Folytatjuk.) HELLER ÁGNES — FEHÉR FERENC :­­orradalom: csupán „egyszerű ügy”? Magyarország, 1956 „A múltat végképp?" Kása Ferenc filmrendező, akkor még­­nem MSZP elnökségi tag Mérkőzés című, belügyi filmszakértők által is tüzetesen­­vizsgált filmjével kapcsolatban újságolta,­­anilyen nehezen talált Rákosi Mátyást ábrá­zoló festményt. Felkutatta a Parlament egész épületét a pincétől a padlásig, ered­­­ménytelenül, míg végül valahol mégis csak­­ráakadt a kellékre. Az ördög gondolta, hogy Matyira még egyszer szükség lesz, és egy­­olyan filmben, amely az államvédelmi ha­tóság áldásos tevékenységéről kíván mesél­­­ni. Az ördög gondolta, hogy ez a film elké­szül, a­­belügyi filmszakértők megtekintik,­­mielőtt a nagyközönség elé kerül, és a dik­tatúrában még be is mutatják. Bemutatták. •Hiába, a diktatúra is követ el hibákat. Rá­kosi­­pajtás sehol sem föllelhető portréja m megmaradt tanulságnak. Az utókor éppen Imost szívlelgeti. Nem arra gondolok, hogy a megszűnt MSZMP nem akar megszűnni, mert úgy vé­li, még sokáig szükség lehet rá. Megmarad­nék egy korszak „tárgykultúrájának” a vo­nalán. A Városligetben a Vajdahunyad vá­­­ra tövében élelmes vállakozó ütötte fel a Sátrát. A sátor szó persze jelképes. Egysze­rű asztalokról van szó, meg a vár polcként­­használt kőkorlátjáról. Históriás elárusító­helybe ütköznek a látogatók. Nem csodál­koznék, ha az iskolák élő történelemórára hoznák ide az osztályokat egy haldokló­­történelmi korszak agóniájának tanulmá­nyozására. Úgy tetszik, az utóbbi négy év­tized minden kiváló dolgozó. Kiváló brigád,­­Kiváló ifjúsági brigád, törzsgárda, KISZ, MSZMP, népfront, szakszervezeti és egyéb kitüntetéseit ide, erre a pár négyzetméter­nyi területre zsúfolták össze egy titokban működő begyűjtési minisztérium rendelke­­zésére. Kapható itt Sztálin világegyetemnek szóló halhatatlan műve, Lenin-sapka orosz kato­­­nai jelvények. A kaphatóval egyben azt is­­szerettem volna jelezni, hogy megvásárolha­tó­ ára van, mint volt mindennek az utóbbi­­évtizedekben. A félig még élő történelem ,tehát a legüzletebb üzlet, mint volt az ideo­lógia mindenkor. Gondoljunk csak arra, so­kaknak mennyire jó üzlet. Nem csoda, hogy­­most szeretnék a történelem kerekét meg­állítani, sőt visszaforgatni, elsütni az Auró­ra ágyúit, aztán rohamra indulni a paloták, a grófok, a bárók, a kizsákmányolok ellen. Csak egy bökkenő van, hogy a paloták pon­tosan az övék a Rózsadombon, a Balaton­i parton, ők a grófok, a bárók, igaz, szolgá­lójuk egyetlen egy sem volt, csak az egész nép, és aki nem lépett egyszerre,, az nem kapott rétest estére a vizsgálati fogságban.­­ A múlt most eladó. Egy kiváló dolgozó ki­tüntetés tokkal, kis csillag, nagy csillag,­­négyszáz forint. Ennél van drágább és ol­csóbb. Az orosz katonai gyakorlósipka 600­­forint. Én drágázom. A laktanyák előtt hú­szasért is lehetett venni. Nemcsak sapkát Szenet, benzint, rádiót, színes tévét, s volt­­rá példa, lőszert is, ötvenhatban tankot ad­tak egy vekni kenyérért. Ebből is látszik. Ima rosszabb időket élünk. Olasz turisták­­vizsgálgatják a klenódiumokat. Arcukon széles mosoly. Látnivalóan bíznak a magyar­­reform sikerében. Talán arra gondolnak, hogy a magánszektornak nyújtandó nyugati tőke segítségével adjuk el a vörös csillagot,­­a kicsit, a nagyot. Gondolhatnának arra is,­­hogy egy kiváló dolgozó nálunk oda jut, el­­kell adnia a kitüntetést. Csak a módosabbak tehetik meg, hogy ellenszolgáltatás reménye nélkül küldik el Grósz Károlynak. • Hiába, elvtársak, vannak szegény kiválók és gazdag kiválók, de nem ez a lényeg. A kiváló kiváló. És ez a rengeteg kiválóság­­most közkinccsé válik. Nosza, jöjjön a Ko­sa, a Jancsó meg a többi filmes, nem lesz probléma a kellékekkel. Még egy magyar királyi útlevél is lapul a kínálatban. Ha­­visszatér a monarchia, népszavazást lehet kezdeményezni a jogfolytonosságáról. Kü­lönben ahogy hallom, MSZMP-tagoknak, szochazásoknak, munkásőröknek nem jár kedvezmény a vásárlásban, eladáskor pedig nem kérdezik a végzett társadalmi munka­­mennyiségét. A Vajdahunyad vára tövében annyi a csillag, mint az égen, és ez mind eladó. Csak tessék, tessék, amíg a készlet­e tart. P. M. 5 ■I Alfred Strasser: Este. Bruckneudorfi vendégkiállítás Győrött Sógorok hangulatai Aki a fenti mondattal hív­ja fotónézőbe az érdeklődő­ket, az valójában képek von­záskörében élő, kiváncsi tár­latlátogató, ilyenformán egyik észrevétele sem a szakember véleménye, értékelése. Már­most, hogy ezt a kiállítást, s épp a megyeszékhelyen lát­hatjuk, köszönhető egyebek között a győri és a bruck­­neudorfi (királyhidi) fotó­klub — a hadsereg sport­­egyesületének csoportja — tagjainak. Kit hogyan nyom a világ, hagyjuk eldöntetle­nül, nézzük inkább azt — miközben lassan „lecsöng” a fotográfia éve —, mennyire új öröm- és igazságforrásunk Daguerre úr százötven esz­tendős felfedezése. A világ fényképezhető, ez derül ki, vagy inkább bizonyosodik be újra a Petőfi Sándor Városi Művelődési Központban, ahol a Fényképezés tegnaptól má­ig című vendégkiállítás ki­lencvennégy műve talált ott­honra. Bánatunkra, sajnála­tunkra csak rövid ideig, no­vember 5-ig, naponta 9—18 óráig. Ha képet kellene választa­ni, az Josef Fiaszak alkotása — Álom a jövő évi szabad­ságról — lenne, hiszen ha kell a múlt, az idő mélye (a francia, Roland Barthes sze­rint egy fényképet szemlélni nem azt jelenti, nézzük, ami van, hanem valamit, ami volt), akkor legalább ennyi­re kell a jövő, a reménység. Anélkül, hogy debilítás felé hajló figurák másznának ránk, a beton-iMoloch áldoza­tot követelne — biztosan kö­vetel ! —, hogy elfeledkeznénk a közhelyről, a múlt szépnek ■tűnik, a ma rejtélyes, a hol­napot megjósolni egyszerű halandónak szinte lehetetlen. Lírai ihletésűek a természeti felvételek, egyéni látásmódú képeken örökítődtek meg az utazások (Rizsterasz, Benn­szülöttek, Halász, Tél, La Pal­ma sziget), a fotókör tagjainak érdeklődése széleskörű, a ter­mészetfotótól a tárgyfotón át a munkaábrázolásig tart, a mesterek tükröztetik érzel­meiket, érzékenységüket (Sző­lőhegy, Egy pillantás Joisza, Szivárvány, Udvarló páva, Esti kép, Csigalépcső). Bizo­nyos alkotások persze doku­mentumokká válnak (Deko­ráció, Formation II, Kasza­­verő), azután a fényérzékeny papírra tobzódó színű költe­ményeket varázsolnak a só­gorok, máskor meg a képte­remtő szándék fókuszába egyebek kerülnek; idilli vi­dékek követik egymást, em­berek nélkül látjuk ezt a vi­lágot (Óvatosság, Randevú, Acélnyereg, Ünnepi kapu), általában gyönyörű-színes a valóság, ám néha megdöb­bentett bennünket („Az ég és fogai", Moloch beton, Ablak­­szem). . . A képek megnyerő, eszté­tikus elhelyezést kaptak — igen érdekes-értékes a fotó­történeti rész —, kérdéssé immár az kerekedhet: mitől van, hogy ez a vendégkiállí­­­tás összességében szép és nyugodt? Műgond jellemzi az alkotásokat, hiteles infor­mációkat közölnek a képek, tiszta, pontos fotókat látunk, tudják a bruckneudorfiak — Johann Giffinger, Irene Ha­­szak, Josef Haszak, Erwin Huber, Leopold Lechthaler, Edith Schnetzinger, Helmut Schnetzinger, Walter Steiner, Alfred Strasser, Harald Wal­la, Roland Weigl, Hans Seitz —, honnan és hogyan kell fényképezni ipari tájat, virá­got­, hogyan kell behatolni a természet világába, felje­gyezni a magán és közösségi élet mozzanatait, rögzíteni eseményeket, tünékeny han­gulatokat. Elandalító szépségű a be­mutatkozó tárlat. Amikor kilépünk a műve­lődési központból, mindjárt tapasztaljuk, a hétköznap sokkal de sokkal piszkosabb, ráadásul nem is olyan kelle­mes. J. J. ■I Josef Haszak: Betonszörny.

Next