Kisalföld, 1994. június (49. évfolyam, 126-151. szám)

1994-06-01 / 126. szám

1994. június 1., szerda Az autópálya-körgyűrűhöz kapcsolódó főutaknak a vá­roson átvezető szakasza teg­nap óta immár hivatalosan is átadottnak minősül. Ezt rep­rezentálta a győri városházán tartott ünnepség, amelyen részt vett dr. Horváth József címzetes államtitkár, köztár­sasági megbízott, Botos Gá­bor, a megyei közgyűlés elnö­ke, s az útépítés tervezői, szer­vezői, kivitelezői, munkásai. Jelen volt az eseményen - bár az előzmények után sokan ezt előzőleg kétségbe vonták - dr. Schamschula György közle­kedési miniszter is. Az ünne­pi beszédekből azután kide­rült, az április végi átadáskor nem az okozta a félreértést, hogy a város és a minisztéri­um szemben állna egymás­sal. Kolozsváry Ernő­ polgármes­­ter tegnap elmondta: a város köszöni a minisztériumnak, és személy szerint a minisz­ternek is, hogy a nyilván sok fontos teendő között előnyben részesítette a Győrt megkerü­lő autópálya létesítését. Ami­ért a rácsatlakozó útszaka­szok hivatalos átadása késett eddig, városi érdekből történt: félő volt ugyanis, hogy az autópálya után a „belső mun­kák", például a zaj­szigetelő fal építése más, országosan fon­tosabb érdekek miatt kése­delmet szenved. Szerencsére nem így történt. Győr, legalábbis belvárosa sok forgalmi ártalomtól men­tesült már eddig is. A lakóte­lepiekre néhány hónapig most ugyan rázúdul a forgalom, ám történelmi értékeink védése még ezen az áron is fontos. A polgármester kéri az érintet­teket: érezzék át az útépíté­sek fontosságát, s a jövő ér­dekében legyenek türelmesek erre az átmeneti időszakra. Dr. Schamschula György miniszter a városházi ünnep­ségen elsősorban arról beszélt: amikor most a kormány hi­vatali útjának végén számve­tést készít, főleg arra érdemes visszatekinteni, hogy az el­múlt négy évben mennyit gya­rapodott hazánk infrastruk­túrája (víz-, gáz-, telefon- és úthálózat). Szeretné, ha a kö­vetkező kormány is úgy gon­dolkodna, fontos ennek az iránynak a továbbvitele. Le­het, hogy a fejlesztési hang­súly most majd az ipartelepí­tésre kerül, mondta a minisz­ter, ám azt sem szabadna el­felejteni, hogy az elmúlt évti­zedek példája alapján ez ke­vésbé hatékony a fejlett infra­struktúra megléte nélkül. Dr. Schamschula György azt kí­vánta Győr polgárainak: kom­fortos városban érezzék jól magukat, mert csak boldog emberek tudnak boldog or­szágot alkotni. A tegnapi ünnepségen ti­zenegyen - a tervezők, szer­vezők, építők képviselői - ve­hették át a polgármestertől a „Győr Városáért” emlékérmet. Rajtuk kívül természetesen mindenkit köszönet és elis­merés illet, akik ebben az im­pozáns munkában részt vet­tek, mondta a polgármester. Kolozsváry Ernő egyébként az ünnepi fogadás után elmond­ta lapunknak: van még ten­nivaló Győr közlekedésében éppen elég, például az autó­pályához kapcsolódóan a Fe­hérvári úti csatlakozás közle­kedésének megoldása. A mi­niszterrel folytatott - egyéb­ként baráti hangulatú, s min­denféle személyes haragtól mentes - beszélgetés után az a véleménye, e fejlesztés ügyé­ben már bizony a „városnak is a zsebébe kell nyúlnia”. J. F. Az infrastruktúra fontosabb az iparfejlesztésnél A miniszter a hivatalos útavatáson Győriek telefonköreiben Még az idén 9300 új előfizetőt kapcsolnak be (Folytatás az 1. oldalról.) A Matáv Rt. Soproni Igaz­gatóságának vezetője, Bodnár László, a Siemens Telefongyár Kft. vezérigazgatója, dr. Beke- Martos Gábor, a kft. ügyveze­tő igazgatója, Hetényi Péter, valamint az Inteltrade Keres­kedelmi Rt. képviselője, Győ­ri András írta alá azt a szer­ződést, melynek köszönhető­en még az idén több mint ki­lencezer új telefon-előfizetőt kapcsolnak be Győrött. Mándli Sándor, a Győri Táv­­közlési Üzem vezetőjének kö­szöntője után Bodnár László ismertette a résztvevőkkel és a sajtóval a megye és Győr távközlési fejlesztését. A ta­valy júliusban átadott 20.000- es kapacitású digitális köz­pont, a ménfőcsanaki 2240 előfizetős kihelyezett egység a meglévő crossbar rendszerek­kel és egyéb kihelyezett köz­pontokkal együtt 46.000 elő­fizetői kapacitást jelent a me­gyeszékhelyen. Jelenleg 29.000 a már meglévő előfi­zetők száma, ami száz lakos­ra vetítve 22,2 telefont jelent, ez az ellátottság már az orszá­gos átlag felett van. Azonban még 14.000-en várnak a ké­szülékre. Csatlakozásukhoz ki kell építeni, illetve bővíte­ni az elosztóhálózatot. A Ma­táv Rt. a Világbanktól kapott hitel alapján tendert írt ki a fejlesztésre, amit a Siemens nyert meg, mint generálkivi­telező. Bár nem ők adták a legolcsóbb árajánlatot, de ép­pen szakmai kvalitásuk és ed­digi referenciamunkáik a ga­rancia a j­ól működő rendszer­re és a határidő betartására. A beruházás 730 millió forint­ba kerül, s a már megépült digitális központtal és a léte­sítmény költségével eléri a 2,2 milliárd forintot. A Kisalföld kérdésére, hogy ebből a lakosságra milyen te­her jut, Bodnár László elmond­ta: semmilyen. Ezt a Matáv vállalja. Az új előfizetőknek csak a törvényileg előírt be­lépési díjat és a hálózat utol­só végpontjától számított - szokásos - szerelési díjat kell fizetni. A távbeszélődíjakban ez hogyan jelenik meg? A ta­­rifális kérdés nem egyszerű, hiszen a beruházásnak hosszú távon meg kell térülnie, de ez nem jelentkezhet csupán a győri előfizetőknél, a díjak or­szágosan egységesek. A megvalósítás üteme iga­zodik a kialakított műszaki lehetőségekhez. A lényeg, hogy Győrött a vasúttól délre eső területeken kezdik a munká­kat, majd folyamatosan az északi városrészeket bővítve, a belvárosban fejezik be a be­ruházást. Még egy fontos ígé­ret: az idén telefonhoz jutó 9300 fő után 1995-ben újabb 7000 előfizető bekapcsolását tervezik, és ezt követően a ka­pacitásfejlesztések ütemével együtt 1996-tól kínálati pia­cot hoznak létre, s Győr és környéke országosan az egyik legjobban ellátott terület lesz... JUHÁSZ ZSOLT AKTUÁLIS Ülésezett Kapuvár önkormányzata Tervezik a városbelsőt Tegnap délután négy óra­kor a kapuvári városháza nagytermében 13 képviselő és vagy 60 kisdiák jelenlétében kezdte meg munkáját a város önkormányzata. A Széchenyi­­iskola nyolcadikosai állam­­polgári ismereteiket bővítet­ték, a polgármester pedig a napirendre kerülő testületi jó­váhagyást igénylő ügyek so­rát. Mielőtt hozzáfogtak volna a napirendek tárgyalásához, Varga Gyula köszönetét fejez­te ki a hivatal dolgozóinak, a választási bizottságok tagjai­nak a voksolás zökkenőmen­tes lebonyolításában vállalt szerepükért. A két ülés között végzett tárgyalásai sorából ki­emelte a város gázellátásának kérdését, mint elmondta, amennyiben a baumgarteni távvezeték építésének feltéte­lei megteremtődnek, úgy 1997-98-ra vezetékes gázhoz juthat a város. A napirendek közül első­ként a város belső részletes rendezési tervét vitatták meg a képviselők. Varga László, a terveket készítő Regioplan iro­da vezetője négy lehetőséget tárt a testület elé, melyek alap­ján a városfejlesztési bizott­ság javaslatára egy ötödiket készítettek, és ezt fogadták el. Hosszas vita csupán egy, a városközpontban lévő foghíj beépítéséről bontakozott ki. Az önkormányzati tulajdo­nú Városgazdálkodási Kft. múlt évi gazdálkodására rész­letes és alapos írásos doku­mentumokat kaptak a képvi­selők. Kiss Gy. Etelka, a fel­ügyelő bizottság elnöke újabb adatokkal egészítette ki. En­nek köszönhetően a beszámo­lót néhány kiegészítéssel a tes­tület egyhangúlag szavazta meg. Az ülés lapzártánkkor még tartott, a későbbi döntések­ről holnapi számunkban ol­vashatnak. N. D. L. KISALFÖLD 3 ÁLLÁSPONTUNK Közös úton A négy évvel ezelőtti országgyűlési választásokon meggyő­ző fölénnyel nyert az MDF, a megszerzett voksok száma egyértelműen azt bizonyította, a többség akaratából lett a koalíció, s az ország vezető pártja. A kormányzási hó­napok alatt azonban rohamosan olvadt a támogatottság, s az idő múlásával szinte kézzelfoghatóvá vált a bizalom­­vesztés - a fórumra igent mondók körében is, hát még azok között, akik ilyen-olyan okból nem is éltek válasz­tójogukkal -, amit a közvélemény-kutatások a tamásko­­dó politikusok kézlegyintése ellenére is visszaigazoltak. Hogy a népszerűség eljátszásában a kedvezőtlen gazda­sági döntések, vagy a hatalmi gőg, a mélygerinc és a gyö­kérmagyarság abszolutizálása, az igazság kizárólagos birtoklásának vakhite, az iskolatársak, rokonok és har­costársak kontraszelektív és visszatetszést keltő helyzet­be hozása játszotta a főszerepet, azon a társadalommal foglalkozó tudományos kutatók és a történelmi távlat kincsét birtokló utódok még jókat fognak vitatkozni. Egy azonban már ma is világos: bár a választott parlamen­tek és a megalakuló kormányok négy esztendőre kap­nak mandátumot, a polgárok fenntartják maguknak azt a jogot, hogy időközben, informálisan megvonják a bi­zalmat még attól is, akit ők ültettek a bársonyszékbe. Ezt az „apróságot” figyelembe kell vennie a most ab­szolút többséget kapott MSZP-nek és az esetleg hozzá csatlakozó koalíciós partnernek is. Elég egy rossz moz­dulat, egy arrogáns „leminoritázás”, elég, ha a magabiz­tosság egy árnyalattal elhajlik a fennhéjázás felé, és már csupán a szavazóurnákba pottyantott szavazatok legiti­málják a hatalmat, nem pedig a többség bizalma, türel­me, a szebb jövőbe vetett, a már elviselni segítő hite. Közhely, hogy a hatalmat nem megszerezni, hanem megtartani nehéz. Márpedig most, ebben a türelmét vesz­tett hazában az a legfontosabb, hogy a döntéshozó or­szágelsők hosszú távon is a lehető legszélesebb társa­dalmi rétegeknek és azokkal együtt mutassák meg az alagútból kivezető utat. — MEGKÉRDEZTÜK Mit jelent a földárverések határidejének lejárta? Határidő járt le tegnap: a jogerősen elkülönített kárpót­lási földalapokra tartandó ár­veréseket kellett befejezni má­jus 31 -ig. A megyei kárrende­zési hivatal vezetőjét, dr. Ba­­biczky Gábort kérdeztük, si­került-e eleget tenniük az elő­írásnak? - Hiánytalanul befejeztük ezt a munkát. Az ütemezés­nek megfelelően tegnap meg­tartottuk az utolsó árverése­ket is. - Nem nehezítette a dolgu­kat semmilyen váratlan aka­dály? - De igen. Több gazdaság­nál is akadt olyan felszaba­dult terület, amelyet nem he­lyeztek el egyik földalapba sem. Utólag, államigazgatási eljá­rás keretében kellett kötelez­ni őket a hiány pótlására. Jel­lemzően olyan belterületi föl­dekről is szó van, amelyekre a földhivatalnak még ebben az utolsó időszakban kellett aranykorona-értéket adnia... Bonyolította a munkát, hogy időközben természetvédelmi területeket is mentesítettek az árverési tilalom alól - nem az alkotmánybírósági határo­zat ellenében, hanem éppen annak szellemében. - Mennyi föld maradt elár­verezetten? - Megyénkben az összesen 2,4 millió aranykoronából el­kelt 2,2 millió. A maradékból százötven-százhatvanezer aranykorona vár jogerős föld­alap-kijelölési határozatra, ezekre nem vonatkozik a teg­napi határidő­.Néhány helyen érdekes módon aránylag sok aranykorona megmaradt a ne­gyedik, ötödik árverés után is. Ezeken a helyeken a szövet­kezet a maradék területet a ta­gok között nevesítheti. A me­gyében van még egy kevés, száz-százhúszezer aranykoro­nányi árverezhető állami tar­talékföld, az úgynevezett mi­niszteri kijelölésű alapban. - Miben bízhatnak a kárpót­lást legutóbb, pótlólag kérők? - Országosan ötszázhar­­mincezer vagyoni és hetvene­zer személyi sérelem kárpót­lására adtak be igényt legutóbb. A megyében már ezeket az igé­nyeket is feldolgoztuk. A töb­bi megyei szintű munka vé­geztével lesz felépíthető az or­szágos adatállomány, s ekkor derül majd ki, hogy a hatszáz­ezer kérelemből mennyi a meg­alapozott. A megszerzett kár­pótlási jegyekkel szemben ál­lami tulajdont különítenek el. A NAP MONDÁSA Aki másokat lekicsinyeli, az sose nagy. Johann Gottfried Seume német költő (1763-1810) Vidéki Expo elő- és utórendezvények Eddig 1163, az 1996-os budapesti Expóhoz kapcso­lódó vidéki elő- és utóren­dezvényt regisztrált a Világ­­kiállítási Tanács, az ezeket ismertető programnaptár várhatóan még ez év végéig elkészül. Egyebek mellett ezt mond­ták el a Duna menti Tarto­mányok - amelynek a Duna mentén lévő tartományok és megyék a tagjai - Expo-mun­­kabizottságának kedden, Ko­máromban megtartott ülé­sén. Mivel a programok sikere azok megközelítési lehetősé­gétől is függ, ezért jelentős közlekedési fejlesztésekre is sor kerül. A vasúti fejleszté­sek közül a legnagyobb vo­lumenű a Budapest-Bécs kö­zötti fővonal korszerűsítése. Erről magyar-osztrák kor­mányközi megállapodás is született, s e célra a német kormány 280 millió márka hitelt adott. A korszerűsíté­sek révén harmadával a köz­úti fejlesztések közül meg­említették az Abdától az oszt­rák határig terjedő M1-es, valamint az M3-as és az M5- ös autópálya koncessziós for­mában való építését. Az első 1995 végére készül el, az utóbbi kettőt pedig több ütemben valósítják meg. Több település, többek kö­zött Vác, Sopron, Keszthely, Szolnok és Pécs határában épül elkerülő, vagy teher­mentesítő út 1996-ig. (MTI)

Next