Kisalföld, 1997. szeptember (52. évfolyam, 216-228. szám)

1997-09-16 / 216. szám

2 AKTUÁLIS Jóval magasabb büntetési tételek Új reklámtörvény (Folytatás az 1. oldalról.) - Milyen feladatokat ró önökre a megváltozott tör­vény? - A feladatok annak elle­nére nem csökkennek, hogy a szabályozás a korábbiakhoz képest többet enged meg a rek­lámozók részére. Egy sor olyan megkötöttség jelentkezik vi­szont, ami több körültekintést igényel, mert megsértésük ko­molyabb szankciókat von ma­ga után - mondta Simon Ist­ván. - A büntetési lehető­ség megnőtt, és bízunk abban, hogy jobban érvényt szerez­hetünk a jogszabályoknak. Korábban is mindent megpró­báltunk, de a mindössze tíz­ezer forintos büntetési tétel nem volt elrettentő hatású, fő­ként a dohánytermékek közte­rületi reklámozása esetében. Most viszont államigazgatási eljárás keretében akár 100 ezer forintig emelkedhet a bírság, és emellett még külön bírságot is kiszabhatunk, ami akár több millió forintig terjedhet. Hétfőtől tilos közzétenni olyan reklámot, amely szemé­lyes jogokat vagy adatokat sért, erőszakra buzdít vagy közbiztonságot, környezetet, természetet károsító magatar­tásra ösztönöz, illetve féle­lemérzetet kelt. Ezeket a fogal­makat természetesen értelmez­ni kell a jövőben, ami várha­tóan sok vitát jelent majd a szolgáltatók és az ellenőrző hatóság között. A törvény megtiltja a ki­mondottan gyermek- és fia­talkorúaknak szóló termék­­reklámokat, és a többi hirde­tés sem gátolhatja lelki, erköl­csi vagy fizikai fejlődésüket. Nem szabad például alkoholt vagy dohányárut olyan sajtó­termékben hirdetni, amely alapvetően a fiatal korosztály­hoz szól, valamint az összes sajtótermék címoldalán és hát­lapján sem. Hasonló tiltás ér­vényes a színházak és film­színházak este 8 óra előtti, és az összes ifjúsági előadásaira, valamint a játékok csomagolá­sára. Szintén tilos a fegyve­rek, lőszerek, robbanóanya­gok és a közbiztonságra külö­nösen veszélyes eszközök rek­lámozása, kivéve a szakmai köröknek szóló reklámot. A sokat említett „kétszáz méteres szabály” a közoktatá­si és egészségügyi intézmények­ben, és a bejáratuktól számított 200 méteren belül nem engedi a dohány- és alkoholtartalmú termékek hirdetéseinek elhe­lyezését. Több reklámcég meg­kereste már a felügyelőséget ez ügyben, ál­lásfoglalást kér­ve a helyszínek­ről, de az ilyen irányú felvilá­gosítás nem a hatóság felada­ta, kapacitásuk sincsen rá. A majdani ellenőr­zéseknél kiderül, melyik helyszín található a til­tott zónában. A megyei fogyasz­tóvédelmi fel­ügyelőség mun­katársai-jelen­leg két egyéb té­mavizsgálat so­rán is - hétfőtől folyamatosan fi­gyelik az új rek­lámtörvény elő­­_____________írásainak betar­tását. Az iskolák és kórházak körzetében a 200 mé- Kép­teres határt a reklámcégnek kell pontosan és szöveg­­tudnia. (9736/5336/6/11) B. Z. I­ jjú aZ An­ku Fi si­n­a pia jij­b­u­n V­D -­j­xTj­J KISALFÖLD Mit hozott az első Győri Szüret? Három napon át szüretelték a győriek a város kultúrájának legjavát, hogy nézőket csalogassanak a jobb sorsra érdemes zsinagógába. A civil kultúrprés véget ért, hogy milyen volt az első év „termése”, arról kérdeztük Hártyánál Jenő főszervezőt. - Realista ember vagyok, így a fesztivált nem szeretném sem túl-, sem alulértékelni. Volt né­hány olyan program, amely az előzetes várakozást felülmúlta. Ilyen volt a zsinagógalánc - melyben együtt gondolkodtunk más városokkal-, a közönség­­találkozó Jirí Menzellel, a vá­rosi kultúrfórum. A progra­mokkal párhuzamosan futott a kelet- és közép-európai film- és művészeti fesztiválok konfe­renciája. Tizenkét fesztivál köz­reműködésével létrehoztunk egy érdekvédelmi képviseletet. Ezzel a szövetséggel azt a hely­zeti hátrányt szeretnénk be­hozni, ami a nyugati filmesek­hez képest elég jelentős. Voltak kevésbé sikerült pró­bálkozásaink. A jövőben példá­ul lehetne javítani a civil szer­vezetek megjelenésén. Remé­lem, hogy többen csatlakoznak a felkérésünkre és a kivitelezé­sen is sikerül javítaniuk. Az ötlet mindenesetre annyira sikerült, hogy jövőre is szeretnék megrendezni a szü­retet. A befogadó fesztivál jel­legének megőrzése mellett vár­ják a jelentkezőket. Az ügy ér­dekében a mediawave-esek to­vábbra is felajánlják szervező­rutinunkat.­­Az eredeti célhoz, hogy mi­előbb, minél jobb állapotba ke­rüljön a zsinagóga, közelebb kerül­tek? - Felajánlások nem érkeztek, de sikerült valamiféle műkö­dőképes helyzetbe hozni az épü­letet, megmutatni azt, milyen lehetőségek rejlenek benne. So­kak fantáziája megmozdult, egy ötlet már meg is fogant: decem­berben a szeretet ünnepéhez kapcsolódóan lehetne ismét ki­nyitni a kapukat. Ez egyben cél és ok is lenne arra, hogy az ab­lakokat beüvegezzék.­ ­WERNER­ A földszinten győri képzőművészek állították ki alkotásaikat. (9737/5390/2/16a) Fotó: H. V. Hartyándi Jenő Megjelent a Piactükör A Fogyasztóvédelmi Főfel­ügyelőség és Minőségellenőrző Intézmények lapja, a Piactü­kör újra friss hírekkel, írások­kal várja olvasóit. A most meg­jelent 17. számban többek kö­zött arról írnak, hogy a tele­fontársaságok nem megfelelő­en tájékoztatják az ügyfeleket, a megbízható taxisok védje­gyet kapnak, s a hígítók közül még mindig sok az egészségre ártalmas aromás és észtertar­talmú termék. Az Árufigyelő oldalain hajápolási terméke­ket, padlószőnyegeket, játéko­kat, konyhai eszközöket, bú­torokat, festékeket állítanak „tükör elé”. 1997. szeptember 16., kedd Carmen hangja Sebestyén Márta Világpremier világsztárokkal (Folytatás az 1. oldalról.) Kiss János balettigazgató el­mondta, hogy a zeneszerző ra­gaszkodott Sebestyén Mártá­hoz, akinek egyszerűen „bele­szeretett a hangjába”. Az éne­kesnő örömmel vállalta a felké­rést és bécsi koncertjét követő­en ejtette útba egyeztetésre Győrt. A zeneszerző elkészült a művel, ezekben a napokban veszik fel Budapesten a Ma­gyar Rádió stúdiójában a Fai­­loni zenekar megszólaltatásá­ban, az operaház gyerekkóru­sának közreműködésével. Benstead egyike a legtapasz­taltabb és leghíresebb kortárs zeneszerzőknek Britanniában és nagyon keresett személy úgy az együttesek, mint a táncisko­lák és kurzusok környékén egész Európában. Zenét szer­zett többek között az Angol Nemzeti Balettnek, a Dán Ki­rályi Balettnek, zenéjére tán­coltak Las Vegas-i, német, francia együttesek. - Amikor elhatároztam, hogy elkészítem a Carmen cí­mű darabot, megkértem Chris­topher Bensteadet, hogy írjon hozzá zenét - emlékezett a szü­letés pillanatára Robert North. - A tánc rejtélyes nyelve és a speciálisan hozzá írt zene lehe­tővé tette számunkra, hogy hű­ségesek legyünk a történethez, ami szenvedélyről, féltékeny­ségről szól és Don Jose fatális vonzódásáról egy cigánylány iránt, amely elkerülhetetlen tragédiájukkal végződik. Ra­jongásom Spanyolországért, zenéjéért és a táncukért, vala­mint ez az örökzöld történet adja meg nekem azt a lehető­séget, hogy azzal foglalkozzam, amivel a legjobban szeretek: egy balett-történettel és sok tánccal. A győri premiernek hamar híre ment, már most érdeklőd­nek a franciák és „természe­tesen” a spanyolok. A koreog­ráfus a napokban dönti el, ki legyen a címszereplő. W. K. n­e A­ K­ -JB/M­T[­ A KISALFÖLD KIADÓ KFT. NAPILAPJA. Felelős vezető: DR. STEPHEN CHATT ügyvezető igazgató. Főszerkesztő: NYERGES CSABA. Kiadó és szerkesztőség: 9021 Győr, Újlak u. 4/a. Pojurs Telefon: 96/504-444. Titkárság: 96/504-411. Fax: 96/504-414. Szerkesztőség: 96/504-455. Kéziratot, fotót nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. Hirdetésszervezés: 96/504-433. Hirdetésfelvétel A CSALÁD NAPILAPJA telefonon: 504-422. Hirdetésfelvételi iroda: 9022 Győr, Szent István út 51., 96/315-565, 317-182. Levélcím: 9002 Győr, Pf. 28. Soproni szerkesztőség: Móricz Zsigmond utca 1-3., telefon/fax: 99/340-320. Hirdetésfelvételi iroda: Előkapu 11. Telefon: 99/340-383. Hirdetésfelvétel telefonon: 99/338-962. Fax: 99/312-266. Mosonmagyaróvári szerkesztőség és hirdetésfelvétel: Engels u. 14. Szerkesztőség, telefon: 96/214-277. Hirdetésfelvétel és fax: 96/214-266. Információ: 96/215-866. Rábaközi szerkesztőség és hirdetésfelvétel: Csorna, Laky Döme u. 1., 96/263-172. Elektronikus szerkesztés: KISALFÖLD Kiadó Kft. Színes technika: KISALFÖLD Kiadó Kft. Grafikai Stúdiója. Előfizethető a postahivatalokban, a hírlapkézbesítőknél. Előfizetési díj: egy hónapra 699, negyedévre 2097 forint. Előfizetésben terjeszti a Magyar Posta Rt., árusítja a RABAHÍR Rt. és alternatív árusok. A Kisalföldben megjelent fotók megrendelhetők! Telefon: 96/504-461. A Kisalföld a Majesz (Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség tagja.) Készült a PRESSPRINT Kft. nyomdájában: 9021 GYŐR, ÚJLAK u. 4/a. Központi telefonszám: 96/504-434. Ügyvezető igazgató: dr. Stephen Chatt. Index: 26-060­ HU ISSN 0133-1507 c. Hogyan vélekedünk az egészségről? (Folytatás az 1. oldalról.) A többéves munka kereté­ben tavasszal megtörtént az adatgyűjtés, a Szakál Gyula szociológus által összeállított 240 kérdésből álló kérdőív ezer 18 és 70 év közötti győrihez jutott el a Széchenyi-főiskola hallgatóinak jóvoltából. Az elemzésben dr. Ferenczy Zol­tán, a főiskola matematikai közgazdásza segédkezett. A munka részletes értékelése ha­marosan napvilágot lát, Szakál Gyulával egyelőre a legérdeke­sebb adatok között tallóztunk. Mint a felmérésből kiderült, a győriek inkább a passzív egészségvédelmet választják. Megkísérlik a dohányzásról és az ivásról való lemondást, mint hogy az aktív egészséges élet­móddal foglalkozzanak. Akik viszont mégis fordítanak rá energiát, azok jobbára a nők, a középkorúak, illetve a maga­sabb iskolai végzettségűek. Városunk polgárai az egész­ségügyi ellátást közepesnek minősítették, legjobban a há­ziorvosi ellátással, legkevésbé pedig a kórházakkal voltak megelégedve. A közbiztonsá­got a megkérdezettek átlagos­nak tartották, éjszaka viszont kimutatható egy erős félelem­érzés. A legriasztóbb bűntény­től, a gyilkossági kísérlettől Szigetben és Marcalvárosban tartanak leginkább, a legke­vésbé pedig a Belvárosban - ahol mellesleg tipikus a csalás­tól, az autófeltöréstől, az utcai rablástól és a zaklatástól való félelem. A munkahelyeket, a mun­ka minőségét illető vélekedé­sek igen jók, mindezzel együtt azonban a győriek 66 százalé­ka nem elégszik meg azzal, ami van, erőteljesen törekszik a változtatásra. A győri menta­litás jellemzője a szorgalom és a feltörekvési vágy. Ezek az értékek fontosabbak, mint az egészség és a harmónia, me­lyet az anyagi boldogulásért a megkérdezettek ötöde áldozna fel. A kérdőívet kitöltött győri­ek többsége - közülük is a nők gyakrabban - kompenzálják alkohollal a kimerültség ha­tásait. S ha már a nemek köz­ti különbségeknél tartunk: a mindennapi életben adódó fe­szültségeket a nők nehezeb­ben viselik el, mint a férfiak. Többet használnak vérnyo­máscsökkentő szereket és szív­­gyógyszereket, altatóhoz és nyugtatóhoz kétszer annyi nő folyamodik, mint férfi. A két nem félelemképe igen hason­lít egymáshoz, a különbség annyi, hogy a nők inkább a gyilkossági kísérletektől, a fér­fiak viszont az autólopástól félnek. Végül az egyik legel­­gondolkodtatóbb adat: a meg­kérdezett nők 6,7, a férfiak 3 százaléka vélte úgy, hogy nem érdemes élni... - D. P. A. -­ ­K

Next