Kisalföld, 2003. február (58. évfolyam, 27-50. szám)

2003-02-01 / 27. szám

Szombat, 2003. február 1. KISALFÖLD Téli hónapok: Sokaknak okoz nehézséget a megemelkedett rezsiköltség kifizetése Anyagi segítség a lakásfenntartáshoz A téli hónapokban sokaknak okoz nehézséget a megemelkedett rezsiköltség kifizetése. Az önkormányzatoknak a lakásfenntartási támogatás mellett lehetősége van átmeneti segély odaítélésére is. A megyeszékhelyen 2002-ben összesen 101 millió 880 ezer forinttal segített a város azon az 1886 igénylőn, akik önerőből nem tudták volna kiegyenlíteni a számláikat. A lakásfenntartási tá­mogatást mindig április 30-ig kell benyújtani, és egy évre előre állapítják meg annak mértékét - válaszolta érdeklődésünkre Szabóné Vörös Ágnes. A győri polgármesteri hivatal egészségügyi és szo­ciálpolitikai irodájának helyettes vezetője el­mondta: a támogatás összege havi 1000 és 8000 forint között mozog. Az odaítéléskor az összjöve­delemhez viszonyítják a lakásfenntartási kiadáso­kat. A pénzt az önkormányzat a különböző szol­gáltatócégekhez utalja át. Kérhető átmeneti segély Előfordulhat, hogy valakinek hirtelen számlaki­­fizetési problémája akad. Ebben az esetben van le­hetőség átmeneti segély kérésére. A jogosság meg­állapítása itt más szempontok alapján történik, mint a lakásfenntartási támogatásé. Azok igényel­hetik, akiknél családban élve az egy főre jutó havi jövedelem kevesebb mint 32 ezer 700, gyermekét egyedül nevelőknél és tartós beteget ellátóknál 38 ezer 150, míg egyedül élőknél 43 ezer 600 forint. Sopronban tumultus A soproni polgármesteri hivatal szociális irodá­jában januárban eddig négyezer-százan adtak be segély iránti kérelmet - tudtuk meg dr. Sütő Te­­réztől­, a szociális iroda vezetőjétől.­­ A négy­ezer-száz kérelmező mintegy fele lakásfenntartási támogatásért fordult az irodához. A jogosultság megállapítását helyi rendelet sza­bályozza: minden esetben a jövedelem és a lakás­­fenntartás igazolt költségeinek arányát veszik ala­pul. Aki jogosult, egy éven át havi kétezer és öt­ezer-ötszáz forint közötti támogatásban remény­kedhet. Ezeket az összegeket nem készpénzben fizetik ki a rászorulóknak, hanem a közszolgálta­tókhoz utalják át, könnyítendő a segélyért folya­modók közüzemi díjfizetésének terhein. Aki jo­gosult, az valamilyen formában részesül a támo­gatásban. A fűtés is gond Csornán az elmúlt esztendőben nyolcvanha­­tan részesültek lakásfenntartási támogatásban, huszonhatan pedig fűtéstámogatást kaptak, így összesen erre a célra 3 millió 618 ezer forintot fordítottak. Ez egy főre vetítve átlagosan 32 ezer 300 forint. Kapuváron 2002-ben százhárman kaptak la­kásfenntartási támogatást, összesen 1 millió 236 ezer forint értékben. V. M. - G. M. - H. J. Régi Trabantok közeli végnapjai Két év múlva lejár a határidő: a kétütemű autók tulajdonosai addigra vagy megszabadulnak a járműtől, vagy katalizátort szereltetnek rá. Kérdés: van értelme az utóbbi megoldásnak? A levegőminőség-védelmi rendelet szerint 2005 júliusáig ki kell vonni a forgalomból a kétütemű Trabantokat és Wart­burgokat, amelyek átlagosan százszor annyi szennyező anya­got bocsátanak a levegőbe, mint egy hasonló teljesítményű, ka­talizátorral felszerelt négyütemű autó. A jogszabály az országban mintegy 300 ezer, megyénkben pedig mintegy 6000 autóst érint, pontosabban ennyi két­ütemű gépkocsit vizsgáztattak le tavaly. A pontos számokat csak találgatni lehet, hiszen an­nak ismeretében például, hogy még mindig látni néha régi tí­pusú rendszámot az utakon, lát­ható, hogy egyesek akár ’93 óta is képesek rejtőzködni. Kalincsák István, a megyei közlekedésfelügyelet igazgatója szerint a kétéves határidő nem okozhat önmagában komoly problémát, a probléma „maga a Trabant”. A húsz évnél általá­ban jóval idősebb gépkocsik ugyanis a rendelet életbelépése nélkül is kilehelik a lelküket, fenntartásuk és műszaki vizsgá­ra felkészítésük olykor többe kerül, mint maga az autó. Míg egy régebbi kétütemű Trabant­tól harminc-ötvenezer forintért lehet ma megszabadulni, a tí­pushibák — a fékrendszer, a len­géscsillapító, a karosszéria - ja­vítása ötvenezerbe is belekerül­het. Sajnos azonban sok kispénzű ember kénytelen a hirdetési új­ságokban a százezer forint alatti kategóriánál megállapodni, így komoly dilemmát jelent a kata­lizátor kérdése. A környezetvé­delmi tárca által vizsgált katali­zátortípusok 2001-es áron 15—20 ezer forintba kerültek, de ha kötelezővé teszik a felsze­relését, akkor - az inflációval is kalkulálva - 30-45 ezer forintot is rá kell költeni két év múlva. Aki ezt a megoldást választja, számoljon azzal is, hogy egy ka­talizátor élettartama négy, leg­feljebb öt év. A probléma elsősorban a mozgás­­korlátozottakat érinti, mivel durván 60-70 ezer Trabant Hycomatot tar­tanak nyilván az országban. Szabó János, a mozgáskorláto­zottak érdekvédelmi szervezeté­nek megyei elnöke szerint a nyolcvanas években évente mintegy száz félautomata ko­csit, ezen belül nyolcvan Tra­bantot biztosított az állam a mozgássérültek számára. Ma szinte lehetetlen megbecsülni, hogy mennyi lehet még ezekből a megyében, mivel az egyesület részére nagyon kevés ilyen jelle­gű visszajelzés érkezik, amióta az ötvenszázalékos szervizked­vezményt az autóklub megszün­tette. A kilencvenes években a mozgássérültek közül is sokan váltak meg Hycomatjuktól, aki tehette, más autót vásárolt, aki nem, az kénytelen volt jármű nélkül maradni, ami egy sérült ember számára egyet jelent a pe­rifériára szorulással. A félauto­mata kocsikat egyébként több­nyire nem mozgássérültek vásá­rolták meg a nehezebb sorsú ve­vőktől. Hivatalos adatot csak a közlekedésfelügyeletnél talá­lunk, az igazgató szerint egy, az­az egy darab Trabant Hycomatot vizsgáztattak le tavaly az egész me­gyében. Ennél azért valószínűleg több is fut az utakon. Szabó János úgy véli, hogy bár a kétéves határidő komoly problémát okozhat, a Trabantok és Wartburgok üzemben tartása sem jelentene hosszú távú meg­oldást. A többnyire kisnyugdí­jas, szinte nincstelen sérültek esélyei csak akkor javulnak, ha sikerül elérni a gépkocsi-vásárlá­si támogatás emelését. Az állam jelenleg háromszázezer forinttal támogatja a mozgássérül­tek kocsihoz jutását, s a szövetség már két éve harcol az ötszázezres utalványok kibocsátásáért. Hozzá kell tenni, hogy egy automata kocsinál is szükség van további segédberendezésre, amelynek a felszereltetése továb­bi 50-70 ezer forintot igényel. Laczó FOTÓ: SZŰK ÖDÖN LEVEGŐVÉDELEM: Százszor annyi szennyező anyagot bocsátanak a levegőbe, mint egy hasonló teljesítményű, katalizátorral felszerelt négyütemű. Költségvetés: 10 százalék többlet tavalyhoz képest Kétmilliárd a panelprogramokra Lakástámogatásra, azon belül szociálpolitikai és kamattámogatásra mintegy 140 milliárd forint szerepel az idei költségvetésben, ez az összeg majdnem 10 százalékos növekedést jelent az előző évi kerethez képest. A Belügyminisztérium (BM) tájékoztatása sze­rint az állami támogatású bérlakásprogramra 10 milliárd forint, míg a rehabilitációs és panelprog­ramok finanszírozására 2 milliárd forint áll ren­delkezésre. A panelrehabilitációs és bérlakásprog­ram beindítására a kedvezményes kamatozású, 6 százalékos hitellel számolva összesen mintegy 24 milliárd forint használható fel, az összegekre ta­vasztól lehet pályázni. A következő három évben a kormány - állami támogatással - csaknem 13 ezer bérlakás építését tervezi mintegy 70 milliárd forint értékben. A bel­ügyi tárca tájékoztatója tartalmazza még: a kor­mányzat a szociálisan rászorulók lakáshelyzetének javulását és a vállalkozói tőkebeáramlást kívánja erősíteni az új építési technikák meghonosításával és a lakbér-támogatási rendszer bevezetésével. A kormány határozott szándéka, hogy a rendel­kezésre álló lakástámogatási pénzeszközök haté­kony és gazdaságos felhasználásával folytassa a Szé­­chenyi-terv lakásprogramját — áll a közleményben. A kormány a nemzeti lakásprogram keretében el kívánja érni, hogy az újonnan épített lakások szá­ma és a bérlakásállomány aránya közelítsen az Európai Unió átlagához. (mti) A Mól visszakéri Milliárdos nagyságrendű összeget kér vissza településektől a 2001. évi iparűzési adójából a Mal Rt.; az annak idején tévesen megállapított adóalapra a cég közelmúltban elvégzett önrevíziója során derült fény. Felkai György kommunikációs igazgató tegnap elmondta: a túlfi­zetésről a napokban levélben értesítette az olajipari társaság az önkor­mányzatokat. Az igazgató hozzátette: eltérő összeget kérnek vissza a te­lepülésektől. Egyes önkormányzatoknál 1000 forint körüli a túlfizetés, másoknál 500 ezer, illetve több 10 millió, de van néhány település, amely esetében 100 millió forint körüli összegről van szó - közölte. Tájékoztatása szerint az utóbbi önkormányzatok vezetőivel személyes találkozást kezdeményezett a Mél az egyeztetésre. Algyőtől, ahol te­lepei vannak az olajipari társaságnak, 130 millió forintot követel vissza a Mal. A község ez évi költségvetése 800 millió forint, amennyiben a megadott határidőn - 30 napon belül - ki kellene fizetni a követelést, azonnal működési hiány lenne. Ráadásul a tavalyi évre is várható ön­revízió, ami akár hasonló túlfizetést is megállapíthat. (mti) www.kisalfold.hu Aktuális 3 Pénz van, aszfalt nincs Folytatás az 1. oldalról. Az ország összes önkormányza­ta, közútkezelője, autópályája csu­pán Budapestről és Székesfehér­várról tudja megrendelni a hideg­­aszfaltot. Mire megérkezne, lehet, hogy kitavaszodik, s akkor már az útjavításra igazán alkalmas meleg­aszfaltot is lehet használni... Győrben a felmérések szerint (a fő- és tömegközlekedési utakon) körülbelül 170 tonna aszfaltra lenne szükség a kátyúzáshoz. S akkor még ott vannak az egyéb utak. Azokat is számítva - most már nem mennyiségben, hanem árban - körülbelül 300-350 mil­lió forintra lenne szükség. Azért az említett adatokkal óvatosan kell bánni: a kátyúk csúnya tulajdon­sága, hogy folyamatosan keletkez­nek, nőnek... A jövő héttől lesz? A veszélyes útszakaszokon 30 ki­lométer a megengedett legnagyobb óránkénti sebesség, a figyelmezte­tést érdemes komolyan venni. Egy jó hírünk azért mégis van. Várhatóan valamikor a jövő hét elejétől a karbantartás után sikerül elindulnia valamely megyénkbeli aszfaltkeverőnek, s akkor megkez­dődhet a lyukak betömködése is. Sopronban, mint a hét elején már írtunk róla, az titkárokról február végén, március elején tar­tanak átfogó felmérést. A szüksé­ges javításoknak, úgy tűnik, pénzügyi akadálya nem lesz. Februárban elkezdhetik A kátyúk Mosonmagyaróvá­ron is „megkóstolják” a gépko­csik tengelyét. Bednarik György, a Városüzemeltető és Fenntartó Kft. ügyvezetője elmondta: ha­marosan elkezdik a javítási munkálatokat. - Egyelőre várjuk, hogy a ká­tyúk egy kicsit kiszáradjanak, s megkezdhessük az aszfaltozást - tudtuk meg az ügyvezetőtől. - Ötven tonna aszfalttal rendel­kezünk, amit a munkálatok megkezdése előtt hozunk Mo­sonmagyaróvárra. Ez a mennyi­ség csak a tűzoltó jellegű mun­kákhoz elég, a legszükségesebb feladatokat tudjuk elvégezni ve­le. Ha az időjárási viszonyok kedvezőek lesznek, akkor már februárban megkezdhetjük az útfelületek kijavítását - mondta Bednarik György, J. F. - Cs. A.

Next