Kisalföld, 2003. február (58. évfolyam, 27-50. szám)
2003-02-01 / 27. szám
Szombat, 2003. február 1. KISALFÖLD Téli hónapok: Sokaknak okoz nehézséget a megemelkedett rezsiköltség kifizetése Anyagi segítség a lakásfenntartáshoz A téli hónapokban sokaknak okoz nehézséget a megemelkedett rezsiköltség kifizetése. Az önkormányzatoknak a lakásfenntartási támogatás mellett lehetősége van átmeneti segély odaítélésére is. A megyeszékhelyen 2002-ben összesen 101 millió 880 ezer forinttal segített a város azon az 1886 igénylőn, akik önerőből nem tudták volna kiegyenlíteni a számláikat. A lakásfenntartási támogatást mindig április 30-ig kell benyújtani, és egy évre előre állapítják meg annak mértékét - válaszolta érdeklődésünkre Szabóné Vörös Ágnes. A győri polgármesteri hivatal egészségügyi és szociálpolitikai irodájának helyettes vezetője elmondta: a támogatás összege havi 1000 és 8000 forint között mozog. Az odaítéléskor az összjövedelemhez viszonyítják a lakásfenntartási kiadásokat. A pénzt az önkormányzat a különböző szolgáltatócégekhez utalja át. Kérhető átmeneti segély Előfordulhat, hogy valakinek hirtelen számlakifizetési problémája akad. Ebben az esetben van lehetőség átmeneti segély kérésére. A jogosság megállapítása itt más szempontok alapján történik, mint a lakásfenntartási támogatásé. Azok igényelhetik, akiknél családban élve az egy főre jutó havi jövedelem kevesebb mint 32 ezer 700, gyermekét egyedül nevelőknél és tartós beteget ellátóknál 38 ezer 150, míg egyedül élőknél 43 ezer 600 forint. Sopronban tumultus A soproni polgármesteri hivatal szociális irodájában januárban eddig négyezer-százan adtak be segély iránti kérelmet - tudtuk meg dr. Sütő Teréztől, a szociális iroda vezetőjétől. A négyezer-száz kérelmező mintegy fele lakásfenntartási támogatásért fordult az irodához. A jogosultság megállapítását helyi rendelet szabályozza: minden esetben a jövedelem és a lakásfenntartás igazolt költségeinek arányát veszik alapul. Aki jogosult, egy éven át havi kétezer és ötezer-ötszáz forint közötti támogatásban reménykedhet. Ezeket az összegeket nem készpénzben fizetik ki a rászorulóknak, hanem a közszolgáltatókhoz utalják át, könnyítendő a segélyért folyamodók közüzemi díjfizetésének terhein. Aki jogosult, az valamilyen formában részesül a támogatásban. A fűtés is gond Csornán az elmúlt esztendőben nyolcvanhatan részesültek lakásfenntartási támogatásban, huszonhatan pedig fűtéstámogatást kaptak, így összesen erre a célra 3 millió 618 ezer forintot fordítottak. Ez egy főre vetítve átlagosan 32 ezer 300 forint. Kapuváron 2002-ben százhárman kaptak lakásfenntartási támogatást, összesen 1 millió 236 ezer forint értékben. V. M. - G. M. - H. J. Régi Trabantok közeli végnapjai Két év múlva lejár a határidő: a kétütemű autók tulajdonosai addigra vagy megszabadulnak a járműtől, vagy katalizátort szereltetnek rá. Kérdés: van értelme az utóbbi megoldásnak? A levegőminőség-védelmi rendelet szerint 2005 júliusáig ki kell vonni a forgalomból a kétütemű Trabantokat és Wartburgokat, amelyek átlagosan százszor annyi szennyező anyagot bocsátanak a levegőbe, mint egy hasonló teljesítményű, katalizátorral felszerelt négyütemű autó. A jogszabály az országban mintegy 300 ezer, megyénkben pedig mintegy 6000 autóst érint, pontosabban ennyi kétütemű gépkocsit vizsgáztattak le tavaly. A pontos számokat csak találgatni lehet, hiszen annak ismeretében például, hogy még mindig látni néha régi típusú rendszámot az utakon, látható, hogy egyesek akár ’93 óta is képesek rejtőzködni. Kalincsák István, a megyei közlekedésfelügyelet igazgatója szerint a kétéves határidő nem okozhat önmagában komoly problémát, a probléma „maga a Trabant”. A húsz évnél általában jóval idősebb gépkocsik ugyanis a rendelet életbelépése nélkül is kilehelik a lelküket, fenntartásuk és műszaki vizsgára felkészítésük olykor többe kerül, mint maga az autó. Míg egy régebbi kétütemű Trabanttól harminc-ötvenezer forintért lehet ma megszabadulni, a típushibák — a fékrendszer, a lengéscsillapító, a karosszéria - javítása ötvenezerbe is belekerülhet. Sajnos azonban sok kispénzű ember kénytelen a hirdetési újságokban a százezer forint alatti kategóriánál megállapodni, így komoly dilemmát jelent a katalizátor kérdése. A környezetvédelmi tárca által vizsgált katalizátortípusok 2001-es áron 15—20 ezer forintba kerültek, de ha kötelezővé teszik a felszerelését, akkor - az inflációval is kalkulálva - 30-45 ezer forintot is rá kell költeni két év múlva. Aki ezt a megoldást választja, számoljon azzal is, hogy egy katalizátor élettartama négy, legfeljebb öt év. A probléma elsősorban a mozgáskorlátozottakat érinti, mivel durván 60-70 ezer Trabant Hycomatot tartanak nyilván az országban. Szabó János, a mozgáskorlátozottak érdekvédelmi szervezetének megyei elnöke szerint a nyolcvanas években évente mintegy száz félautomata kocsit, ezen belül nyolcvan Trabantot biztosított az állam a mozgássérültek számára. Ma szinte lehetetlen megbecsülni, hogy mennyi lehet még ezekből a megyében, mivel az egyesület részére nagyon kevés ilyen jellegű visszajelzés érkezik, amióta az ötvenszázalékos szervizkedvezményt az autóklub megszüntette. A kilencvenes években a mozgássérültek közül is sokan váltak meg Hycomatjuktól, aki tehette, más autót vásárolt, aki nem, az kénytelen volt jármű nélkül maradni, ami egy sérült ember számára egyet jelent a perifériára szorulással. A félautomata kocsikat egyébként többnyire nem mozgássérültek vásárolták meg a nehezebb sorsú vevőktől. Hivatalos adatot csak a közlekedésfelügyeletnél találunk, az igazgató szerint egy, azaz egy darab Trabant Hycomatot vizsgáztattak le tavaly az egész megyében. Ennél azért valószínűleg több is fut az utakon. Szabó János úgy véli, hogy bár a kétéves határidő komoly problémát okozhat, a Trabantok és Wartburgok üzemben tartása sem jelentene hosszú távú megoldást. A többnyire kisnyugdíjas, szinte nincstelen sérültek esélyei csak akkor javulnak, ha sikerül elérni a gépkocsi-vásárlási támogatás emelését. Az állam jelenleg háromszázezer forinttal támogatja a mozgássérültek kocsihoz jutását, s a szövetség már két éve harcol az ötszázezres utalványok kibocsátásáért. Hozzá kell tenni, hogy egy automata kocsinál is szükség van további segédberendezésre, amelynek a felszereltetése további 50-70 ezer forintot igényel. Laczó FOTÓ: SZŰK ÖDÖN LEVEGŐVÉDELEM: Százszor annyi szennyező anyagot bocsátanak a levegőbe, mint egy hasonló teljesítményű, katalizátorral felszerelt négyütemű. Költségvetés: 10 százalék többlet tavalyhoz képest Kétmilliárd a panelprogramokra Lakástámogatásra, azon belül szociálpolitikai és kamattámogatásra mintegy 140 milliárd forint szerepel az idei költségvetésben, ez az összeg majdnem 10 százalékos növekedést jelent az előző évi kerethez képest. A Belügyminisztérium (BM) tájékoztatása szerint az állami támogatású bérlakásprogramra 10 milliárd forint, míg a rehabilitációs és panelprogramok finanszírozására 2 milliárd forint áll rendelkezésre. A panelrehabilitációs és bérlakásprogram beindítására a kedvezményes kamatozású, 6 százalékos hitellel számolva összesen mintegy 24 milliárd forint használható fel, az összegekre tavasztól lehet pályázni. A következő három évben a kormány - állami támogatással - csaknem 13 ezer bérlakás építését tervezi mintegy 70 milliárd forint értékben. A belügyi tárca tájékoztatója tartalmazza még: a kormányzat a szociálisan rászorulók lakáshelyzetének javulását és a vállalkozói tőkebeáramlást kívánja erősíteni az új építési technikák meghonosításával és a lakbér-támogatási rendszer bevezetésével. A kormány határozott szándéka, hogy a rendelkezésre álló lakástámogatási pénzeszközök hatékony és gazdaságos felhasználásával folytassa a Széchenyi-terv lakásprogramját — áll a közleményben. A kormány a nemzeti lakásprogram keretében el kívánja érni, hogy az újonnan épített lakások száma és a bérlakásállomány aránya közelítsen az Európai Unió átlagához. (mti) A Mól visszakéri Milliárdos nagyságrendű összeget kér vissza településektől a 2001. évi iparűzési adójából a Mal Rt.; az annak idején tévesen megállapított adóalapra a cég közelmúltban elvégzett önrevíziója során derült fény. Felkai György kommunikációs igazgató tegnap elmondta: a túlfizetésről a napokban levélben értesítette az olajipari társaság az önkormányzatokat. Az igazgató hozzátette: eltérő összeget kérnek vissza a településektől. Egyes önkormányzatoknál 1000 forint körüli a túlfizetés, másoknál 500 ezer, illetve több 10 millió, de van néhány település, amely esetében 100 millió forint körüli összegről van szó - közölte. Tájékoztatása szerint az utóbbi önkormányzatok vezetőivel személyes találkozást kezdeményezett a Mél az egyeztetésre. Algyőtől, ahol telepei vannak az olajipari társaságnak, 130 millió forintot követel vissza a Mal. A község ez évi költségvetése 800 millió forint, amennyiben a megadott határidőn - 30 napon belül - ki kellene fizetni a követelést, azonnal működési hiány lenne. Ráadásul a tavalyi évre is várható önrevízió, ami akár hasonló túlfizetést is megállapíthat. (mti) www.kisalfold.hu Aktuális 3 Pénz van, aszfalt nincs Folytatás az 1. oldalról. Az ország összes önkormányzata, közútkezelője, autópályája csupán Budapestről és Székesfehérvárról tudja megrendelni a hidegaszfaltot. Mire megérkezne, lehet, hogy kitavaszodik, s akkor már az útjavításra igazán alkalmas melegaszfaltot is lehet használni... Győrben a felmérések szerint (a fő- és tömegközlekedési utakon) körülbelül 170 tonna aszfaltra lenne szükség a kátyúzáshoz. S akkor még ott vannak az egyéb utak. Azokat is számítva - most már nem mennyiségben, hanem árban - körülbelül 300-350 millió forintra lenne szükség. Azért az említett adatokkal óvatosan kell bánni: a kátyúk csúnya tulajdonsága, hogy folyamatosan keletkeznek, nőnek... A jövő héttől lesz? A veszélyes útszakaszokon 30 kilométer a megengedett legnagyobb óránkénti sebesség, a figyelmeztetést érdemes komolyan venni. Egy jó hírünk azért mégis van. Várhatóan valamikor a jövő hét elejétől a karbantartás után sikerül elindulnia valamely megyénkbeli aszfaltkeverőnek, s akkor megkezdődhet a lyukak betömködése is. Sopronban, mint a hét elején már írtunk róla, az titkárokról február végén, március elején tartanak átfogó felmérést. A szükséges javításoknak, úgy tűnik, pénzügyi akadálya nem lesz. Februárban elkezdhetik A kátyúk Mosonmagyaróváron is „megkóstolják” a gépkocsik tengelyét. Bednarik György, a Városüzemeltető és Fenntartó Kft. ügyvezetője elmondta: hamarosan elkezdik a javítási munkálatokat. - Egyelőre várjuk, hogy a kátyúk egy kicsit kiszáradjanak, s megkezdhessük az aszfaltozást - tudtuk meg az ügyvezetőtől. - Ötven tonna aszfalttal rendelkezünk, amit a munkálatok megkezdése előtt hozunk Mosonmagyaróvárra. Ez a mennyiség csak a tűzoltó jellegű munkákhoz elég, a legszükségesebb feladatokat tudjuk elvégezni vele. Ha az időjárási viszonyok kedvezőek lesznek, akkor már februárban megkezdhetjük az útfelületek kijavítását - mondta Bednarik György, J. F. - Cs. A.