Kisalföld, 2007. március (62. évfolyam, 51-76. szám)
2007-03-01 / 51. szám
Csütörtök, 2007. március 1. Az evezős hajó útvonala Pálos Andrea és Rakonczai Gábor tavaly november 27-én indult el Sopronból a spanyolországi Cadiz városába. A megérkezés után néhány nappal már vízre szálltak. Közel egy hónapig tesztelték a saját tervezésű hajójukat, majd végül január 9-én a Kanári-szigetekről vágtak neki az Atlanti-óceánnak. Mindent összeadva 6600 kilométert tettek meg a Tűzhangyával. Törölhette a jelzést a mozdonyvezető? Több mint három hete, február 6-án este valamivel 7 óra előtt tragikus vonatbaleset történt a Komárom és Szőny közötti szakaszon, amelynek következtében a győri V. Gábor mozdonyvezető a helyszínen életét vesztette (Kisalföld, 2007. február 7., 8., 9.). A felismerhetetlenségig összetört mozdonyt Győrbe, innen pedig az osztrákokhoz szállították. Kavalecz Imre, a MÁV sajtószóvivője a Kisalföldet úgy tájékoztatta, hogy a vizsgálat még nem zárult le, ám részletekbe később sem kíván bocsátkozni a vasúttársaság. Ha akarna, sem teheti, hiszen osztrák tulajdonban lévő mozdonyról van szó. Győrben csak azt tudtuk meg, hogy az összetört monstrumot innen elszállították. Az eddig elvégzett helyszíni vizsgálatok alapján a balesetvizsgáló bizottság tagjai már több ténnyel is számolhatnak, így például a Kisalföld birtokába jutott, részletes elemzés szerint azzal, hogy a két állomás közti jelzők áramszünet miatt sötétek voltak, az elöl haladó tehervonat 12-15 kilométeres sebességgel Komárom felé haladt. A személyvonat szintén lassan húzott ki az almásfüzitői állomásról és tartott Komárom irányába. A mozdonyvezető körülbelül 500 méter megtételét követően növelte a vonat sebességét. Ezzel azonban csupán rövidke utat tehetett meg, mert a vezetőállás-jelzőn ismét vörös fény jelent meg, ezzel együtt a vonat automatikusan befékeződött. Egyelőre meg nem erősített információk szerint V. Gábor ezt a bizonyos figyelmeztető jelzést törölte és a vonat sebességét gyorsította. Szőnyben megállt, majd 20-25 másodperc után elindult és nagy sebességgel nekiütközött az előtte haladó tehervonatnak. Az ütközés erejére jellemző, hogy a tehervonat utolsó hat kocsija kisiklott, amelyből 5 súlyosan megrongálódott. A villamos felső vezeték leszakadt, a jobb vágány 120 méter hosszan rongálódott, a kár mintegy 24 millió forint. A vizsgálat kötelező Az uniós irányelveket követő hazai szabályozás szerint minden halálos áldozatot követelő balesetben kötelező független szakmai vizsgálatot végezni az okok feltárására, ennek azonban nem célja a felelősség megállapítása, sokkal inkább a baleset körülményeinek tisztázása, így a hasonló események megelőzése. A balesetet így jelentették az Európai Vasúti Ügynökségnek is. A független szakmai vizsgálat teljességgel tisztázhatja, a mozdonyvezető miként kezelte az éberségi és vonatbefolyásoló berendezést, beavatkozott-e a vonat haladásába, azaz kiiktatta-e a biztonsági műszert, vagy sem. Minden napra egy baleset? Csaknem minden napra egy, azaz a múlt évben összesen 357 saját hibából bekövetkező balesetről tanúskodik a MÁV-os baleseteket részletesen elemző statisztika. Ezzel együtt a vasúti balesetek száma évről évre csökken, az összesítés szerint azonban legtöbbet még mindig a mozdonyvezetők hibáznak. Tizenhárom évvel ezelőtt a szájeli állomáson egy tolató mozdony vezetője mulasztott. Emiatt siklott ki a Debrecen és Budapest között közlekedő gyorsvonat. A szerencsétlenségben 31-en meghaltak, a sérültek száma pedig meghaladta az ötvenet. Harcsás Hétmilliós tartalék Egyhangúlag jóváhagyta idei költségvetését a Győr-Moson-Sopron Megyei Területfejlesztési Tanács tegnapi győri ülésén. A bevételi és a kiadási főösszeg 53,7 millió forint. A szervezet a jövőjét illető bizonytalanságok miatt óvatos gazdálkodásra kényszerül, az előre nem ismert változások előre nehezen tervezhető kezelésére készülve hétmilliós tartalékalapot is képezett. Kamatváltozások A lakossági fogyasztási forinthitelek kamatai januárban az egy évvel korábbi magas szintre emelkedtek, miközben a lekötött forintbetétek kamatai csökkentek. A folyószámlahitelek átlagkamata november óta emelkedik, januárban 20,56 százalék volt. A fogyasztási hitelek átlagos kamata januárban 20,2, hitelköltsége 27,89 százalék volt. KISALFÖLD www.kisalfold.hu Aktuális 3 Az első magyarok: Ötvenkét napig ötezer kilométert evezett Andrea és Gábor Célba ér a Tűzhangya az óceánon Folytatás az 1. oldalról. - Időnként úgy éreztem a hosszú út során, hogy vége mindennek, feladom az evezést, de ugyanabban a pillanatban már eszembe jutott: nem tehetem, mert akkor Gábornak még nehezebb dolga lesz - mesélte el a fárasztó rekordkísérlet részleteit Andrea. - A kezünk szépen hozzászokott az evezőlapátokhoz. Eleinte olyan volt, mint a fakéreg, de a tengeri só csodát tett vele. Andrea és Gábor az életben is párt alkotnak. A fiatalok azt mondják, jó, hogy ketten vágtak neki a hosszú útnak. Tudtak kivel beszélgetni, amikor pedig előjöttek az elkeseredettség jelei, nevetéssel oldották a feszültséget. Voltak időszakok, általában szélcsend idején, hogy csökkent a lelkesedésünk. Ilyenkor hiába eveztünk, alig jutottunk előre. A táv felénél volt egy kritikus szakasz, úgy éreztük, mintha napok óta egy helyben állnánk. Tudtuk, vissza már nem fordulhatunk, nincs más megoldás, végig kell csinálnunk. Elmondani sem tudom, mennyire várjuk már a kikötést. Nemsokára mi leszünk az első magyar páros, akik átevezték az Atlanti-óceánt. Az ötvenkét nap alatt ötezer kilométert tettünk meg. Magunkban számoltunk, ilyen időt az olimpiai bajnok evezősök is ritkán futnak. Igaz, bennünket a jó áramlatok segítettek. Miután beszélgetésünk alatt többször is megszakadt a műholdas kapcsolat, Andreával abban maradtunk, azonnal jelentkezik, amint olyan területre érnek, ahol stabilan csatlakozhatnak a műholdra. - A szüleink végigizgulták az utat, nem is értjük, miért - folytatta nevetve Andrea. - Na jó, ez csak vicc volt. Az ő helyükben mi is aggódtunk volna. Jólesett, hogy folyamatosan kérdezték, hol vagyunk, merre járunk, SMS-eket is küldtek. „Annak is nagyon örültünk, hogy a Kisalföld rendszeresen érdeklődött és beszámolt az utunkról. Ez is erőt adott, pontosabban megerősített bennünket abban, hogy semmilyen körülmények között nem adhatjuk fel. Tudtuk, az evezés az erő és a kitartás próbája lesz. Erre így az út végén még jobban rá kellett döbbennünk.” PÁLOS ANDREA — Kemény időszakokat vészeltünk át, voltak viharok, szélcsendek, veszélyes helyzetek. Mindent egybevetve nem bántuk meg, hogy elindultunk. P. Horváth Audi: Győrben készül a szupererős motor és a karosszériaelemek Versenyautó utcai változatban Folytatás az 1. oldalról. Az Audi díszvendégének, Nick Masonnak, elmondása szerint megszámlálhatatlan sok dobkészlete és autója van. Bizonyára az Audi R8-ra is befizet majd - ez a neve a Lemans utcai változatának, aki ugyanis szereti az autókat, nehezen tud ellenállni a kocsi 300 feletti végsebességének, amely már a Forma-1-et idézi. Nemcsak motorja, hanem az autó karosszériaelemei is Győrben készülnek. Az R8-as mellett annak gyártója, az Audi AG is szárnyal. A cég tegnapi, Ingolstadtban tartott sajtókonferenciáján Rupert Stadler, az igazgatóság elnöke elmondta, soha ennyi gépkocsit nem értékesítettek a világban, mint tavaly. Összesen 905 ezer Audi talált vevőre, ebből 257 ezer Németországban. Ami pedig a világpiacot illeti, első az USA 90 ezer eladott autóval, második Nagy-Britannia 86 ezer eladott gépkocsival, a harmadik pedig Kína 80 ezer értékesített járművel. Az Audi nagyra törő terveit mi sem jelzi jobban, mint hogy 2015-re szeretnék elérni a másfél milliós álomhatárt, ennyi gépkocsi eladását tervezik. Nagyra törő tényeket az elmúlt évben is produkált a vállalkozás, adózás utáni nyeresége ugyanis 1343 millió eurót tett ki, ami 63 százalékkal haladja meg a korábbi évet. - A sikerből, ahogy mindig, az Audi győri leányvállalata is kivette részét - jelentette ki Ingolstadtban Thomas Faustmann, a győri gyár ügyvezető igazgatója. 13. magyarországi évében az Audi Hungária Motor Kft. 5 milliárd eurós árbevételt produkált, és ez 19,4 százalékkal több, mint amennyi 2005-ben volt. A győri cég adózás előtti nyeresége 428 millió eurót tett ki a magyar számviteli szabályok szerint. Az eredményhez kis híján kétmillió motort kellett gyártani, valamint 23 és fél ezer autót összeszerelni. Az új TT sportautók gyártása ugyancsak 2006-ban kezdődött meg, s mint azt tegnap Ingolstadtban bejelentették, a legnagyobb német autós szaklap olvasóinak szavazatai alapján kategóriájában a győri TT a legkedveltebb autó lett. Az idén több technikai újdonsággal is előrukkol az Audi - tudta meg a Kisalföld Ingolstadtban. Az egyik az úgynevezett Lancassist, amelynek lényege, hogy sávváltáskor a kocsi kormánya elkezd rázkódni, ha a sofőr nem használja az irányjelzőt. A szakemberek azt remélik, segítségével nagyon sok olyan baleset elkerülhető lesz, amelynek kiváltó oka az index nélküli sávváltás. A másik technikai újdonság a Trevolution nevet kapta. Ez a berendezés biztosítja az autó és a közlekedési lámpák közötti összhangot. Használata esetén automatikusan olyan sebességet választ az autó, hogy a zöld lámpát ideális sebesség mellett érje el, ha kell, a kocsi magától fékez, vagy éppen gyorsít. Használata nemcsak az autóba beépített berendezést feltételezi, hanem a közlekedési lámpákon elhelyezett jelkibocsátót is. Mondani sem kell, hogy a gazdag Bajorországban a Trevolution működőképes, az autók mellett ugyanis a jelzőlámpákat is ellátják a szükséges berendezéssel. Ingolstadtban büszkén jelentették be, hogy az Audi Hungária Motor Kft. a világ harmadik legnagyobb motorgyára lett, és ugyancsak tegnap mutatkozott be Ingolstadtban a győri gyár felügyelőbizottságának új elnöke, Frank Treves. Elődje, dr. Jochem Heizmann Wolfsburgban, a Volkswagennél folytatja pályafutását. Koloszár Tamás SZÁRNYALÁSRA TERMETT: Győrben készül a szuperkocsi 450 lóerős motorja, amely 300 kilométer feletti sebességre képes. Keresünk azonnali belépéssel a nagy teherbírású gépjárművek vezetésére GÉPJÁRMŰVEZETŐKET. A jelentkezéseket „Március idusa 0641 ” jeligére a kiadóba kérjük beküldeni: 9021 Győr, Újlak u. 4/A. 62270641 ■ Ingyenes információ: I 06-80/2044 89 62270918 Visszautasíthatatlan ajánlat! Vásárolja meg a 2006-os év sikerkészülékeit 20-40%-os kedvez-ménnyel. A több mint 40 ezres ügyfélkörből ezen készülékeket választották a legnagyobb számban, mivel kiváló hallásélményt nyúj- t tottak megfizethető áron. A készülékeket díjmentesen próbálhatja, s tesztelheti az akció időtartama alatt. 1 M2-RULY HALLÓKÉSZÜLÉK Előzetes bejelentkezés alapján: 9024 Győr, Liezen-Mayer u. 97/A.Tel.: 96/517-626 9300 Csorna, Soproni úr 64. Tel.: 96/590-507 9400 Sopron, Torna u. 3. fszt. 1-2. Tel.: 99/505-953 Az akció február 15-től március 1 5-ig tart.