Kisalföld, 2007. március (62. évfolyam, 51-76. szám)

2007-03-01 / 51. szám

Csütörtök, 2007. március 1. Az evezős hajó útvonala Pálos Andrea és Rakonczai Gábor tavaly november 27-én indult el Sop­ronból a spanyolországi Cadiz városába. A megérkezés után néhány nappal már vízre szálltak. Közel egy hónapig tesztelték a saját tervezésű hajójukat, majd végül január 9-én a Kanári-szigetekről vágtak neki az Atlanti-óceán­nak. Mindent összeadva 6600 kilométert tettek meg a Tűzhangyával. Törölhette a jelzést a mozdonyvezető? Több mint három hete, február 6-án este valamivel 7 óra előtt tragikus vonatbaleset történt a Komárom és Szőny közötti szakaszon, amelynek következtében a győri V. Gábor mozdonyvezető a helyszínen életét vesztette (Kisalföld, 2007. február 7., 8., 9.). A felismerhetetlenségig összetört mozdonyt Győrbe, innen pedig az osztrákokhoz szállították. Kavalecz Imre, a MÁV sajtószó­vivője a Kisalföldet úgy tájékoztat­ta, hogy a vizsgálat még nem zárult le, ám részletekbe később sem kí­ván bocsátkozni a vasúttársaság. Ha akarna, sem teheti, hiszen oszt­rák tulajdonban lévő mozdonyról van szó. Győrben csak azt tudtuk meg, hogy az összetört monstru­mot innen elszállították. Az eddig elvégzett helyszíni vizsgálatok alapján a balesetvizs­gáló bizottság tagjai már több ténnyel is számolhatnak, így pél­dául a Kisalföld birtokába jutott, részletes elemzés szerint azzal, hogy a két állomás közti jelzők áramszünet miatt sötétek voltak, az elöl haladó tehervonat 12-15 kilométeres sebességgel Komá­rom felé haladt. A személyvonat szintén lassan húzott ki az almás­­fü­zitői állomásról és tartott Ko­márom irányába. A mozdonyve­zető körülbelül 500 méter megté­telét követően növelte a vonat se­bességét. Ezzel azonban csupán rövidke utat tehetett meg, mert a vezetőállás-jelzőn ismét vörös fény jelent meg, ezzel együtt a vo­nat automatikusan befékeződött. Egyelőre meg nem erősített infor­mációk szerint V. Gábor ezt a bi­zonyos figyelmeztető jelzést töröl­te és a vonat sebességét gyorsítot­ta. Szőnyben megállt, majd 20-25 másodperc után elindult és nagy sebességgel nekiütközött az előtte haladó tehervonatnak. Az ütközés erejére jellemző, hogy a tehervonat utolsó hat kocsija ki­siklott, amelyből 5 súlyosan meg­rongálódott. A villamos felső ve­zeték leszakadt, a jobb vágány 120 méter hosszan rongálódott, a kár mintegy 24 millió forint. A vizsgálat kötelező­ ­Az uniós irányelveket követő hazai szabályozás szerint minden halálos áldozatot követelő baleset­ben kötelező független szakmai vizsgálatot végezni az okok feltá­rására, ennek azonban nem célja a felelősség megállapítása, sokkal inkább a baleset körülményeinek tisztázása, így a hasonló esemé­nyek megelőzése. A balesetet így jelentették az Európai Vasúti Ügynökségnek is. A független szakmai vizsgálat teljességgel tisztázhatja, a moz­donyvezető miként kezelte az éberségi és vonatbefolyásoló be­rendezést, beavatkozott-e a vonat haladásába, azaz kiiktatta-e a biz­tonsági műszert, vagy sem. Minden napra egy baleset? Csaknem minden napra egy, azaz a múlt évben összesen 357 sa­ját hibából bekövetkező balesetről tanúskodik a MÁV-os baleseteket részletesen elemző statisztika. Ezzel együtt a vasúti balesetek száma év­ről évre csökken, az összesítés sze­rint azonban legtöbbet még min­dig a mozdonyvezetők hibáznak. Tizenhárom évvel ezelőtt a száj­eli állomáson egy tolató mozdony ve­zetője mulasztott. Emiatt siklott ki a Debrecen és Budapest között közlekedő gyorsvonat. A szeren­­csétlenségben 31-en meghaltak, a sérültek száma pedig meghaladta az ötvenet. Harcsás Hétmilliós tartalék Egyhangúlag jóváhagyta idei költségvetését a Győr-Moson-Sop­­ron Megyei Területfejlesztési Tanács tegnapi győri ülésén. A bevételi és a kiadási főösszeg 53,7 millió forint. A szervezet a jövőjét illető bi­zonytalanságok miatt óvatos gazdálkodásra kényszerül, az előre nem ismert változások előre nehezen tervezhető kezelésére készülve hét­milliós tartalékalapot is képezett. Kamatváltozások A lakossági fogyasztási forinthi­telek kamatai januárban az egy év­vel korábbi magas szintre emelked­tek, miközben a lekötött forintbe­tétek kamatai csökkentek. A folyó­számlahitelek átlagkamata novem­ber óta emelkedik, januárban 20,56 százalék volt. A fogyasztási hitelek átlagos kamata januárban 20,2, hi­telköltsége 27,89 százalék volt. KISALFÖLD www.kisalfold.hu Aktuális 3 Az első magyarok: Ötvenkét napig ötezer kilométert evezett Andrea és Gábor Célba ér a Tűzhangya az óceánon Folytatás az 1. oldalról. - Időnként úgy éreztem a hosszú út során, hogy vége mindennek, feladom az evezést, de ugyanabban a pillanat­ban már eszembe jutott: nem tehetem, mert akkor Gábornak még nehezebb dolga lesz - mesélte el a fárasztó re­kordkísérlet részleteit Andrea. - A ke­zünk szépen hozzászokott az evezőla­pátokhoz. Eleinte olyan volt, mint a fakéreg, de a tengeri só csodát tett vele. Andrea és Gábor az életben is párt alkotnak. A fiatalok azt mondják, jó, hogy ketten vágtak neki a hosszú út­nak. Tudtak kivel beszélgetni, amikor pedig előjöttek az elkeseredettség jelei, nevetéssel oldották a feszültséget.­­ Voltak időszakok, általában szélcsend idején, hogy csökkent a lelkesedésünk. Ilyenkor hiába eveztünk, alig jutottunk előre. A táv felénél volt egy kritikus sza­kasz, úgy éreztük, mintha napok óta egy helyben állnánk. Tudtuk, vissza már nem fordulhatunk, nincs más megoldás, végig kell csinálnunk.­­ Elmondani sem tudom, mennyire várjuk már a kikötést. Nemsokára mi leszünk az első magyar páros, akik át­evezték az Atlanti-óceánt. Az ötvenkét nap alatt ötezer kilométert tettünk meg. Magunkban számoltunk, ilyen időt az olimpiai bajnok evezősök is rit­kán futnak. Igaz, bennünket a jó áram­latok segítettek. Miután beszélgetésünk alatt több­ször is megszakadt a műholdas kapcso­lat, Andreával abban maradtunk, azon­nal jelentkezik, amint olyan területre érnek, ahol stabilan csatlakozhatnak a műholdra. - A szüleink végigizgulták az utat, nem is értjük, miért - folytatta nevetve Andrea. - Na jó, ez csak vicc volt. Az ő helyükben mi is aggódtunk volna. Jólesett, hogy folyamatosan kérdezték, hol vagyunk, merre járunk, SMS-eket is küldtek. „Annak is nagyon örültünk, hogy a Kisal­föld rendszeresen érdeklődött és beszá­molt az utunkról. Ez is erőt adott, ponto­sabban megerősített bennünket abban, hogy semmilyen körülmények között nem adhatjuk fel. Tudtuk, az evezés az erő és a kitartás próbája lesz. Erre így az út vé­gén még jobban rá kellett döbbennünk.” PÁLOS ANDREA — Kemény időszakokat vészeltünk át, voltak viharok, szélcsendek, veszélyes helyzetek. Mindent egybevetve nem bán­tuk meg, hogy elindultunk. P. Horváth Audi: Győrben készül a szupererős motor és a karosszériaelemek Versenyautó utcai változatban Folytatás az 1. oldalról. Az Audi díszvendégének, Nick Masonnak, elmondása szerint megszámlálhatatlan sok dobkészlete és autója van. Bizonyára az Audi R8-ra is befizet majd - ez a neve a Lemans ut­cai változatának­­, aki ugyanis szereti az autó­kat, nehezen tud ellenállni a kocsi 300 feletti végsebességének, amely már a Forma-1-et idézi. Nemcsak motorja, hanem az autó ka­rosszériaelemei is Győrben készülnek. Az R8-as mellett annak gyártója, az Audi AG is szárnyal. A cég tegnapi, Ingolstadtban tartott sajtókonferenciáján Rupert Stadler, az igazga­tóság elnöke elmondta, soha ennyi gépkocsit nem értékesítettek a világban, mint tavaly. Összesen 905 ezer Audi talált vevőre, ebből 257 ezer Németországban. Ami pedig a világ­piacot illeti, első az USA 90 ezer eladott autóval, második Nagy-Britannia 86 ezer el­adott gépkocsival, a harmadik pedig Kína 80 ezer értékesített járművel. Az Audi nagyra törő terveit mi sem jelzi jobban, mint hogy 2015-re szeretnék elérni a másfél milliós álomhatárt, ennyi gépkocsi eladását tervezik. Nagyra törő tényeket az elmúlt évben is produkált a vállalkozás, adózás utáni nyeresé­ge ugyanis 1343 millió eurót tett ki, ami 63 százalékkal haladja meg a korábbi évet. - A sikerből, ahogy mindig, az Audi győri leányvállalata is kivette részét - jelentette ki Ingolstadtban Thomas Faustmann, a győri gyár ügyvezető igazgatója. 13. magyarországi évében az Audi Hungária Motor Kft. 5 mil­liárd eurós árbevételt produkált, és ez 19,4 szá­zalékkal több, mint amennyi 2005-ben volt. A győri cég adózás előtti nyeresége 428 millió eurót tett ki a magyar számviteli szabályok sze­rint. Az eredményhez kis híján kétmillió motort kellett gyártani, valamint 23 és fél ezer autót összeszerelni. Az új TT sportautók gyártása ugyancsak 2006-ban kezdődött meg, s mint azt tegnap Ingolstadtban bejelentették, a legnagyobb német autós szaklap olvasóinak szavazatai alapján kategóriájában a győri TT a legked­veltebb autó lett. Az idén több technikai újdonsággal is elő­rukkol az Audi - tudta meg a Kisalföld Ingol­­stadtban. Az egyik az úgynevezett Lancassist, amelynek lényege, hogy sávváltáskor a kocsi kormánya elkezd rázkódni, ha a sofőr nem használja az irányjelzőt. A szakemberek azt re­mélik, segítségével nagyon sok olyan baleset el­kerülhető lesz, amelynek kiváltó oka az index nélküli sávváltás. A másik technikai újdonság a Trevolution nevet kapta. Ez a berendezés biz­tosítja az autó és a közlekedési lámpák közötti összhangot. Használata esetén automatikusan olyan sebességet választ az autó, hogy a zöld lámpát ideális sebesség mellett érje el, ha kell, a kocsi magától fékez, vagy éppen gyorsít. Hasz­nálata nemcsak az autóba beépített berendezést feltételezi, hanem a közlekedési lámpákon el­helyezett jelkibocsátót is. Mondani sem kell, hogy a gazdag Bajorországban a Trevolution működőképes, az autók mellett ugyanis a jelző­lámpákat is ellátják a szükséges berendezéssel. Ingolstadtban büszkén jelentették be, hogy az Audi Hungária Motor Kft. a világ harmadik legnagyobb motorgyára lett, és ugyancsak teg­nap mutatkozott be Ingolstadtban a győri gyár felügyelőbizottságának új elnöke, Frank Treves. Elődje, dr. Jochem Heizmann Wolfsburgban, a Volkswagennél folytatja pályafutását. Koloszár Tamás SZÁRNYALÁSRA TERMETT: Győrben készül a szuperkocsi 450 lóerős motorja, amely 300 kilométer feletti sebességre képes. Keresünk azonnali belépéssel a nagy teherbírású gépjárművek vezetésére GÉPJÁRMŰVEZETŐKET. A jelentkezéseket „Március idusa 0641 ” jeligére a kiadóba kérjük beküldeni: 9021 Győr, Újlak u. 4/A. 62270641 ■ Ingyenes információ: I 06-80/20­44 89 62270918 V­isszautasíthatatlan ajánlat! Vásárolja meg a 2006-os év sikerkészülékeit 20-40%-os kedvez-­­­ménnyel. A több mint 40 ezres ügyfélkörből ezen készülékeket vá­­l­­asztották a legnagyobb számban, mivel kiváló hallásélményt nyúj- t tottak megfizethető áron. A készülékeket díjmentesen próbálhatja, s tesztelheti az akció időtartama alatt. 1 M2-RULY HALLÓKÉSZÜLÉK Előzetes bejelentkezés alapján: 9024 Győr, Liezen-Mayer u. 97/A.Tel.: 96/517-626 9300 Csorna, Soproni úr­ 64. Tel.: 96/590-507 9400 Sopron, Torna u. 3. fszt. 1-2. Tel.: 99/505-953 Az akció február 1­5-től március 1 5-ig tart.

Next